Zie onder je post, mijn post.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:15 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
Okay, ik herformuleer:
Wat zit er dan volgens jou achter het gegeven dat bepaalde islamitische mannen de hand van een vrouw niet willen schudden?
flexibiliteit en relativeringsvermogen zijn uit jouw vocabulaire geschrapt?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:09 schreef Youssef het volgende:
[..]
Wordt dit fabeltje nu nog steeds kunstmatig in leven gehouden?Ik blijf het apart vinden deze aanval op de moslimman. Juist vele moslimjongeren zijn te zwak om de hand van een vrouw te weigeren, toch zie ik vaak genoeg moslimvrouwen die sterk in hun schoenen staan en de uitreikende hand van een man respectvol te weigeren.
Maar goed, laten we er een vrouwonvriendelijk verhaal van maken he
Mijn probleem met jouw formulering, die overigens idd voortkomt uit de nieuwberichten is dat er een vrouwonvriendelijk verhaal achter staat. De basis van het niet handenschudden tussen verschillende sexen kan gevonden worden in een bepaalde Hadith. Deze is een tijd geleden al gepost, als je dat wenst kan ik het wel opzoeken.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:15 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
Okay, ik herformuleer:
Wat zit er dan volgens jou achter het gegeven dat bepaalde islamitische mannen de hand van een vrouw niet willen schudden?
En bansheeboy weet niks van deze regel af??? Bansheeboy is toch een moslim?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het IS een regel uit de Koran die meld dat je je moet aanpassen aan de regels van het land. Het integratieprobleem is eigenlijk zo op te lossen, als je bepaalde moslims deze regel aanwijst.
Graag, want daar ben ik best benieuwd naar.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:17 schreef Youssef het volgende:
[..]
Mijn probleem met jouw formulering, die overigens idd voortkomt uit de nieuwberichten is dat er een vrouwonvriendelijk verhaal achter staat. De basis van het niet handenschudden tussen verschillende sexen kan gevonden worden in een bepaalde Hadith. Deze is een tijd geleden al gepost, als je dat wenst kan ik het wel opzoeken.
Voor mij part is ie stand vadsigquote:
Marokko heeft hier geen hol mee te maken, ik zie Marokko niet als een islamtisch land en marokkanen al per definitie niet meer als moslims. Die tijd is voorbij, marokko streeft nu zelf nederland voorbij wat betreft aparte gebeurtenissen in de grote steden. Dus nee, van dat caliber ben ik niet.quote:Hij is wel vastgeroest in een cultuur van Marokko van de jaren 60, zelfs in Marokko worden dit soort zaken als achterlijk gezien.
Die hadith is wel in een bepaalde context en wordt niet gegeven als een regel, maar wordt omschreven als een gebeurtenis . Als iets uit een hadith "in strijd is" met de Koran, wat volg jij dan, de Koran of de Hadith?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:17 schreef Youssef het volgende:
[..]
Mijn probleem met jouw formulering, die overigens idd voortkomt uit de nieuwberichten is dat er een vrouwonvriendelijk verhaal achter staat. De basis van het niet handenschudden tussen verschillende sexen kan gevonden worden in een bepaalde Hadith. Deze is een tijd geleden al gepost, als je dat wenst kan ik het wel opzoeken.
Maar schijnbaar zijn er toch mensen (waaronder BsB en Y) die vinden dat juist die regel interpretabel is en de regel over het handen schudden letterlijk genomen moet worden, jezelf daarin star vast moet bijten tot in den treure.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:14 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het IS een regel uit de Koran die meld dat je je moet aanpassen aan de regels van het land. Het integratieprobleem is eigenlijk zo op te lossen, als je bepaalde moslims deze regel aanwijst.
Je kunt er genoeg vinden over op het internet, alhoewel ik je waarschuw dat eenieder wat op het internet kan plaatsenquote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:19 schreef Redux het volgende:
[..]
Graag, want daar ben ik best benieuwd naar.
quote:Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).
De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)
Koran - Hadith - Geleerden, verder meng ik mij niet in een discussie die boven mij staat.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Die hadith is wel in een bepaalde context en wordt niet gegeven als een regel, maar wordt omschreven als een gebeurtenis . Als iets uit een hadith "in strijd is" met de Koran, wat volg jij dan, de Koran of de Hadith?
Gewetensvraagje...quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Die hadith is wel in een bepaalde context en wordt niet gegeven als een regel, maar wordt omschreven als een gebeurtenis . Als iets uit een hadith "in strijd is" met de Koran, wat volg jij dan, de Koran of de Hadith?
Waarom staat het geloof van de een boven de normen en waarden van de ander?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:26 schreef Youssef het volgende:
[..]
Je kunt er genoeg vinden over op het internet, alhoewel ik je waarschuw dat eenieder wat op het internet kan plaatsenHier is een klein voorbeeld:
[..]
[..]
Koran - Hadith - Geleerden, verder meng ik mij niet in een discussie die boven mij staat.
Is dat ook niet het grote probleem in deze discussie? Over Marokko kan ik niet oordelen omdat ik daar nog niet ben geweest maar wat mij opviel in Turkije was dat het daar juist gematigder lijkt te worden en ze daar zelfs te maken hebben met leeglopende moskeeen terwijl je hier in het "westen" bij een gedeelte van de moslims juist meer een beweging ziet naar de meer tradionele aspecten van de islam, bij sommigen zelfs een radicalisatie. Valt niet helemaal te rijmen met de ontwikkelingen in de landen waar het meerendeel oorspronkelijk vandaan komt. Ik heb trouwens niet het idee dat dit door 9-11 komt maar dat het daarvoor al is begonnen.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:16 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, hij's niet standvastig. Hij is wel vastgeroest in een cultuur van Marokko van de jaren 60, zelfs in Marokko worden dit soort zaken als achterlijk gezien.
Ja, quote van Maroc.nl, vertaald door een fundamentalistische Sjeik...cool.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:26 schreef Youssef het volgende:
Je kunt er genoeg vinden over op het internet, alhoewel ik je waarschuw dat eenieder wat op het internet kan plaatsenHier is een klein voorbeeld:
Oei, zeer onislamitische houding, de Profeet vertelde ons om vooral over van alles en nog wat de kennis en wetenschap te stimuleren. Dat doe je niet door te stellen "dat de geleerden" maar alles zelf uit moeten zoeken. Zelfontplooiing is een zeer belangrijk iets in de Islam.quote:Koran - Hadith - Geleerden, verder meng ik mij niet in een discussie die boven mij staat.
Het is zo makkelijk om te roepen:" Dit staat in de Koran." Ik wil het toch eerst zien, want volgens mij staat dit er niet inquote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:18 schreef Redux het volgende:
[..]
En bansheeboy weet niks van deze regel af??? Bansheeboy is toch een moslim?
Je ziet het overal.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is dat ook niet het grote probleem in deze discussie? Over Marokko kan ik niet oordelen omdat ik daar nog niet ben geweest maar wat mij opviel in Turkije was dat het daar juist gematigder lijkt te worden en ze daar zelfs te maken hebben met leeglopende moskeeen terwijl je hier in het "westen" bij een gedeelte van de moslims juist meer een beweging ziet naar de meer tradionele aspecten van de islam, bij sommigen zelfs een radicalisatie. Valt niet helemaal te rijmen met de ontwikkelingen in de landen waar het meerendeel oorspronkelijk vandaan komt. Ik heb trouwens niet het idee dat dit door 9-11 komt maar dat het daarvoor al is begonnen.
Prima gehandeld! Maar Redux deed het voorkomen alsof het dagelijks gebeurt.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:09 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik heb het klanten letterlijk horen zeggen, desondanks liet ik het mijn ene oor in gaan en het andere uit en verdient de persoon in kwestie een tweede kans.
Toen 1 van hen den tweede maal een opmerking in die richting maakte heb ik deze man te verstaan gegeven dat wij hier niet van gediend waren en hij nog een kans kreeg de opmerking in te slikken en zijn excuses aan te bieden.
Wij zijn een dienstverlenende organisatie, maar geen gekke henkie.
Na de weigering heb ik de man vriendelijk doch dringend verzocht huiswaarts te keren in afwachting van ons schrijven.
Op dit moment hebben we contact met de advocaat van deze man die ons aangeklaagd heeft wegens discriminatie....
Ondanks dat ik ook mijn bezwaren heb tegen organisaties als het UWV, CWI/ Sociale Dienst kan ik me voorstellen dat iemand gescantioneerd wordt die het te lopen traject frustreert.
http://www.islaammail.com/article_full.asp?ID=482quote:Imam Salam zocht de confrontatie
--------------------------------------------------------------------------------
door onze redacteur Gerard ter Horst
TILBURG - Imam Ahmad Salam weigerde minister Verdonk een hand te geven. Is dat een geloofsuiting van de islamitisch leider of cultureel bepaald? En typeert het alleen de islam?
De weigering van imam Ahmad Salam om minister van Integratie Rita Verdonk (VVD) de hand te schudden, is terug te voeren op een streng-islamitische stroming die lijfelijk contact van mannen met vrouwen volledig verbiedt. Dat zegt Halim El Madkouri, programmaleider religie en identiteitsvraagstukken van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling.
Dat verbod kent als uitzondering contact met naaste familieleden (moeder, zus), met wie een islamitische man 'uit principe niet kan trouwen'. El Madkouri: ,,Het zijn geleerden in de islam die dit zeggen. Het staat niet expliciet in de koran, al ontmoedigt de koran wel het contact tussen mannen en vrouwen.''
Volgens de Forum-medewerker kan de Tilburgse imam gerekend worden tot de strenge salafisten, een groep die terug zegt te willen naar de oorsprong van de islam. Het woord salaf betekent letterlijk voorouders, legt El Madkouri uit. ,,Het is een bepaalde stroming die heel streng in de leer. Salam sneed zaterdag met een klein gebaar - het weigeren van zijn hand aan minister Verdonk (VVD) - een groots thema aan: de vrijheid van godsdienst versus een oer-Nederlandse beleefdheidsvorm.
De Syriër Salam staat te boek als radicaal en kwam eerder al eens in opspraak toen het actualiteitenprogramma Nova twee jaar geleden zijn preken in het Nederlands vertaalde. En ook zaterdag was hij de grote uitzondering, benadrukt El Madkouri. Van de vijftig imams die zaterdag in Soesterberg van zins waren hun betrekkingen met Verdonk en het Nederlandse kabinet te verbeteren, schudden 49 haar daartoe de hand. Behalve imam Salam.
El Madkouri's conclusie over het voorval is eenduidig: Salam had thuis moeten blijven, zijn optreden zaterdag heeft het verbeteren van de relatie met Verdonk niet bevorderd en bovendien wist de imam vooraf dat hij met een vrouwelijke minister te maken kreeg. Dus heeft Salam de confrontatie willens en wetens gezocht, veronderstelt El Madkouri.
Typerend
De joodse rabbijn Raphael Evers duidt het voorval als een heel klein maar typerend incident. ,,Mevrouw Verdonk voelt zich beledigd en de imam beroept zich op de vrijheid van godsdienst. Het leert dat we met elkaar moeten bepalen hoe we de vrijheid van godsdienst opvatten en waar de grenzen liggen.''
Evers is naar aanleiding van het incident al vaak gebeld over de vraag hoe de joodse gemeenschap met dit vraagstuk omgaat, want ook in de joodse traditie bestaat het voorschrift dat mannen vrouwen geen hand geven. ,,De Hollandse rabbijnen hebben besloten wel een hand te geven, en dat doe ik zelf ook'', zegt Evers.
Het joodse verbod gaat terug op interpretatie van bijbelteksten in Numeri en Leviticus, waar wordt gewaarschuwd tegen incestueuze relaties, licht de rabbijn toe. ,,Daarin staat dat je niet tot een vrouw mag naderen om haar naaktheid te ontbloten. Wie die teksten generaliseert, kan er een verbod op het schudden van de hand van een vrouw in lezen. De Nederlandse rabbijnen zeggen dat het 'naderen om de naaktheid van een vrouw te ontbloten' bij een enkele handdruk niet gebeurt.''
Moet Verdonk, en in haar kielzog Nederlandse autochtonen, een weigering tot het schudden van een hand respecteren? Evers noemt als voorbeeld zijn wens om kosjer te eten of de sabbat te houden. ,,Wat gebeurt als ik bij Verdonk zou eten, en ik daar vraag of ik kosjer kan eten. En Verdonk reageert met: 'In Nederland eten we niet kosjer'?'' Evers wil nationale wetgeving naleven, zolang deze geen inbreuk op zijn geloof heeft. Dat betekent in zijn geval wel een hand geven, maar ook het naleven van het gebod om kosjer te eten en de sabbat te houden.
Opvallend is volgens hem dat de Nederlandse bevolking dit onderscheid óók verschillend waardeert. ,,Mensen raken beledigd als je ze geen hand wilt geven, maar met kosjer eten of het houden van de sabbat wordt juist veel rekening gehouden.''
El Madkouri veronderstelt dat imam Salam het in zijn geboorteland Syrië niet gewaagd zou hebben een vrouwelijke minister te bruskeren door haar geen hand te geven. ,,Voor deze imam is het prettig om in Nederland te leven, want hier mag hij de hand weigeren. In Syrië zou hij wellicht een tijdje in een donkere kerker terecht zijn gekomen'', veronderstelt de Forum-medewerker, de Syrische autoriteiten zouden dit niet geaccepteerd hebben. ,,De imam beseft nog niet wat het is om in een niet-islamitisch land te leven.''
Maroc.nl is een website die ik werkelijk nog nooit heb bezocht, het niveau ligt daar lager dan het vriespunt edoch hoger dan hier.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:33 schreef Mutant01 het volgende:
Ja, quote van Maroc.nl, vertaald door een fundamentalistische Sjeik...cool.
Ja idd oei, ik zie nu dat je erg snel uitspraken durft te doen. Heb je gestudeerd aan de islamitische universiteit ofzo? Zoals ik al zei, ik meng me verder niet in de discussie met mijn grotendeels onwetendheid. Jij durft wel, met grote uitsprakenquote:Oei, zeer onislamitische houding, de Profeet vertelde ons om vooral over van alles en nog wat de kennis en wetenschap te stimuleren. Dat doe je niet door te stellen "dat de geleerden" maar alles zelf uit moeten zoeken. Zelfontplooiing is een zeer belangrijk iets in de Islam.
Het domme is dat de Islam eigenlijk nooit echt radicaal is geweest, het was altijd een van de meest tolerantere godsdiensten. Saoedie-Arabie heeft begin 20ste eeuw een veel radicalere vorm geintroduceerd (Wahabisme), iets wat wij nu zien als fundamentalisme. Het diende een beetje om het verzet tegen de Turken op de voeren (die hen allemaal gekoloniseerd had), het Turkse rijk viel uiteindelijk maar het Wahabisme is altijd gebleven, maar keert zich nu tegen allerlei andere zaken. Moslims in de Westerse wereld zijn er vatbaarder voor (zoekend naar hun identiteit, grijpen ze de verkeerde identiteit) dan moslims elders.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:32 schreef Chewie het volgende:
Is dat ook niet het grote probleem in deze discussie? Over Marokko kan ik niet oordelen omdat ik daar nog niet ben geweest maar wat mij opviel in Turkije was dat het daar juist gematigder lijkt te worden en ze daar zelfs te maken hebben met leeglopende moskeeen terwijl je hier in het "westen" bij een gedeelte van de moslims juist meer een beweging ziet naar de meer tradionele aspecten van de islam, bij sommigen zelfs een radicalisatie. Valt niet helemaal te rijmen met de ontwikkelingen in de landen waar het meerendeel oorspronkelijk vandaan komt. Ik heb trouwens niet het idee dat dit door 9-11 komt maar dat het daarvoor al is begonnen.
Omdat ik het niet over andere gevallen heb betekent het niet dat andere gevallen niet voorkomen. Waarom trek je zo'n conclusie?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:37 schreef SCH het volgende:
Ik neem aan dat je ook zo handelt als een autochtoon zich onbeschoft gedraagt.
Dat is waar en ze zijn vaak ook nog calvinistischer dan Calvijn zelf.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:34 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Je ziet het overal.
Ik denk dat je in Amerika (bij boeren van nederlandse afkomst) meer Delfs Blauw tegenkomt dan in Nederland bij boeren..
Hoewel ik er geen voorstander van ben om in het openbaar in discussie te gaan met Moslims (omdat anderen dit heel erg fijn vinden als er verdeeldheid is) zal ik je toch het een en ander uitleggen. Het leven in een niet-Islamitisch land ontslaat je niet van je (Godsdienstige) plichten. Zoals jij het stelt nl. zouden we als de Nederlandse regering de 5 maal daagse gebeden zou verbieden niet meer moeten/mogen bidden onder het mom van het in acht nemen van de "regels". Dit is incorrect waarde Mutant01, een algemeen erkende stelregel is:" Er mag geen gehoorzaamheid zijn (aan een schepsel) als dit ongehoorzaamheid is richting Allah. Vb. De Islam gebiedt ons gehoorzaam te zijn aan onze ouders, maar als de ouders ons iets vragen wat tegen de regels van de Islam ingaat mogen we het niet doen, in dat geval moeten we dus ongehoorzaam aan hen zijnquote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is gewoon onzin BSB, en ook al ZOU dat nog zo zijn, indien je in een bepaald land woont dat niet islamitisch is, weet je dat je als moslim aan de regels van dat betreffende land moet gaan houden. Ik wordt erg moe van zogenaamde "moslims" die de Koran zo selectief lezen dat je er halve gare regeltjes van krijgt. Als hij geen handen wenst te schudden, moet hij in een land gaan wonen waar dat "niet normaal is", bijv Japan, of Iran, of Saoedie-Arabie.
Kijk, nou komen we ergens. Hoe zou dat nou komen?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is waar en ze zijn vaak ook nog calvinistischer dan Calvijn zelf.
Maar wat mij opvalt is dat dit bij moslims in Nederland een kleine 10 jaar geleden nog niet echt het geval was, zoals ik het me kan herinneren zag je toen amper hoofddoekjes op straat om maar een voorbeeld te noemen.
Vind jij het zelf niet onislamitisch dan? Wat jij nou allemaal doet? Alsof alleen mensen die gestudeerd hebben aan een islamitische universiteit hun zegje mogen doen? A' rasollah, dat zou betekenen dat we op weg zijn naar een soort "Christendom", waarbij de Kerkelijke leiders het ware woord manipuleren. Nee, ik lees liever zelf met mijn eigen ogen iets.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:38 schreef Youssef het volgende:
Ja idd oei, ik zie nu dat je erg snel uitspraken durft te doen. Heb je gestudeerd aan de islamitische universiteit ofzo? Zoals ik al zei, ik meng me verder niet in de discussie met mijn grotendeels onwetendheid. Jij durft wel, met grote uitspraken![]()
We hebben het nu niet over Ahmaddiya of iets dergelijks, feit is dat ik zelf liever lees wat er staat. Allah heeft mij ogen gegeven, hersens, denkvermogen, niet zodat andere mensen mij de les kunnen lezen, maar om zelf achter de waarheid te komen. Dat zal vast met horten en stoten gaan. Diezelfde geleerden gaan mijnsinsziens vaak tegen hun geloof in door BIJVOORBEELD het verketteren van bepaalde stromingen: Ze doen zich zo voor als God, NIEMAND mag oordelen over andere mensen, alleen Allah is alwetend, niet jij, niet ik, en ook niet de geleerden. Ze doen alsof ze God zijn!quote:En verder over die geleerden, dit is een aparte uitzondering ook wel het bijeenkomen van geleerden genoemd. Als er ergens, zelfs na bestudering van Koran en Hadith geen overeenstemming bereikt kan worden dan worden de geleerden verzameld en gaan die stemmen over het feit wat wel of niet kan. Dit is heel uniek en het laatste redmiddel. Een van de resultaten van zo een bijeenkomst was bijvoorbeeld het officieel unaniem verketteren van de Ahmaddiya.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |