abonnement Unibet Coolblue
pi_25786071
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij het beoordelingsgesprek moest ik ook zo'n hele lange vragenlijst laten invullen, met erg dubbelzinnige vragen. Maar nu doe ik twee keer per jaar een korte evaluatie, iets in de geest van: "wat vond je leuk aan het vak?", "wat vond je absoluut niet leuk?", "wat vond je goed aan de docent?", "wat vond je niet goed aan de docent?", een aantal waar/niet waar-stellingen ("ik kom met plezier naar de les"), en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Dat is puur voor mezelf, en de leerlingen weten dat ook. Ik zeg er ook altijd bij dat het alleen maar positief voor hen kan uitpakken als ze gewoon eerlijk zijn.
Denk dat ik het ook ongeveer zo zou aanpakken.
quote:
Met de Roos van Leary ben ik ook doodgegooid op de opleiding, maar da's allemaal wel leuk en aardig, maar het zegt me nog niet veel. De leerlingen zijn recht door zee, zowel positief als negatief, en dat zegt me meer dan zo'n roosje.
Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.
  zondag 27 maart 2005 @ 20:13:40 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25788096
quote:
Op zondag 27 maart 2005 18:02 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Mocht je deze afnemen: Laat de resultaten absoluut niet zien aan je schoolleiding!!!
Alles werd negatief uitgelegd
Bijvoorbeeld?
.
pi_25789890
quote:
Inderdaad. Ik krijg wat van dat geneuzel uit een boekje. Vooral omdat onze docent Onderwijskunde zelf helemaal geen feeling heeft voor het vak.
Is die docent zelf geen leraar geweest?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25790096
quote:
Op zondag 27 maart 2005 21:13 schreef Neuralnet het volgende:
Is die docent zelf geen leraar geweest?
Ze heeft onlangs besloten toch ook maar eens wat praktijkervaring op te doen...
pi_25790291
Zeer kwalijk. Een onderwijskundige hoort op een lerarenopleiding ook praktijkervaring te hebben. zeker als het de bedoeling is dat ze ook eens bij jou op locatie komt kijken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25790827
quote:
Op zondag 27 maart 2005 21:26 schreef Neuralnet het volgende:
Zeer kwalijk. Een onderwijskundige hoort op een lerarenopleiding ook praktijkervaring te hebben. zeker als het de bedoeling is dat ze ook eens bij jou op locatie komt kijken.
Gelukkig is zij tot nog toe nooit mijn stagebegeleider geweest. Ik zou commentaar van haar absoluut niet serieus nemen. Ik kan veel beter lesgeven dan zij...
  zondag 27 maart 2005 @ 21:45:29 #82
81237 releaze
best of both worlds
pi_25790945
geen docent, wel eerste jaars pabostudent. Interessant topic, dus tvp!

[ Bericht 18% gewijzigd door releaze op 27-03-2005 21:46:10 (hrm...) ]
pi_25791624
quote:
Op zondag 27 maart 2005 20:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld?
Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".
Ik scoor iets minder dan de gemiddelde docent, maar dat verbaast mij niet.
Daar is mijn gesprekspartner wel 5 minuten over bezig geweest.
1) ik denk dat dit deels met ervaring te maken heeft. Ik ben nog heel erg met mezelf bezig tijdens de les (leg ik het wel duidelijk uit? snapt iedereen het wel? ga ik niet te snel/langzaam?)
2) Ik word vergeleken met de gemiddelde docent, maar de gemiddelde docent staat 10-15 (20?) jaar voor de klas en ik ben met mijn 1e jaar bezig.

En dat heb je ook de geweldige vraag: Hij/zij heeft gezag.
Vraag dit aan een brugger. Een brugger weet niet wat gezag is (ik kan eigenlijk ook niet uitleggen wat gezag precies is).

Maar bij de vraag "Je leert veel bij hem/haar" scoor ik duidelijk hoger dan de gemiddelde docent en daar hoor je dan niemand over.

Goed idee van je om een eigen enquete te maken! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
pi_25792092
Als je zelf pas eerstejaars bent is het vervelend om vergeleken te worden met mensen die al jaren in het onderwijs zitten. Dat probleem zal je altijd houden als er geen objectief vergelijkingsmateriaal is. Als alle docenten er al 15 jaar zitten, dan kan je niet vergeleken worden met iemand die ook eerste jaars is. Ze weten waarschijnlijk zelf niet eens meer hoe ze zelf waren.

Verder lijken mij die vragen inderdaad nogal suggestief en voor meerdere interpretaties vatbaar. Een vraag als "je leert veel bij hem/haar" wordt meestal hoger gescoord bij vakken waar mensen minder van weten of vakken die ze moeilijk vinden. Dat hoeft dan niet eens aan de leraar te liggen. Dat doe ik zelf ook. Zet me neer bij een vak als reflectie, feedback, evaluatie/proces en ik zal ongeacht de leraar waarschijnlijk laag scoren op die vraag. Omdat ik van mening ben dat zulke vakken sowieso niks leren.

Een vraag als "hij ziet wat er gebeurt in de klas" kan ook hoog gescoord worden omdat leerlingen merken dat je vaak in de klas kijkt, maar dat betekent niet dat er ook iets mee gedaan wordt. Wat over het algemeen wel belangrijk is. "Zien" kan je desnoods de hele les vanachter een bureau. Zien+actie is al heel iets anders.

Testvragen maken is een hele studie op zich. Bij vragen waarbij vele interpretaties mogelijk zijn is een feedbackgerichte houding van de ander waarna jij erop kan reageren naar mijn idee beter dan zomaar commentaar leveren in de veronderstelling dat de leerlingen dezelfde interpretatie van de test hebben nageleefd.

Ik vind het dan ook jammer van de negatieve ervaring tijdens het functioneringsgesprek.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  zondag 27 maart 2005 @ 22:33:53 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25792520
quote:
Op zondag 27 maart 2005 22:06 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

Zo'n vraag als: "Hij/zij ziet wat er gebeurt in de klas".
Ik scoor iets minder dan de gemiddelde docent, maar dat verbaast mij niet.
Daar is mijn gesprekspartner wel 5 minuten over bezig geweest.
1) ik denk dat dit deels met ervaring te maken heeft. Ik ben nog heel erg met mezelf bezig tijdens de les (leg ik het wel duidelijk uit? snapt iedereen het wel? ga ik niet te snel/langzaam?)
2) Ik word vergeleken met de gemiddelde docent, maar de gemiddelde docent staat 10-15 (20?) jaar voor de klas en ik ben met mijn 1e jaar bezig.
En dat heb je ook de geweldige vraag: Hij/zij heeft gezag.
Vraag dit aan een brugger. Een brugger weet niet wat gezag is (ik kan eigenlijk ook niet uitleggen wat gezag precies is).
Maar bij de vraag "Je leert veel bij hem/haar" scoor ik duidelijk hoger dan de gemiddelde docent en daar hoor je dan niemand over.
Die vragen komen me heel erg bekend voor. Die heb ik ook moeten laten invullen voor mijn beoordelingsgesprek, met een schaal van 0 (nooit) tot 5 (altijd). En dan maar turven: iets van 50 vragen, bij 2 klassen van 30 leerlingen - dan ben je wel even bezig.
quote:
Goed idee van je om een eigen enquete te maken! Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Ik heb ongeveer 5 *open* vragen, en 6 "waar/niet waar"-vragen. Als je open vragen geeft, krijg je een veel spontaner beeld en vaak schrijven de leerlingen dan iets op waar je nog helemaal niet aan gedacht had
.
pi_25792747
Multiple gok en afnemen op een computer heeft ook wel iets. Ik ga echt niet turven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25792887
Die vragenlijsten heb ik ook wel eens zien rondslingeren in de lerarenkamer bij ons als er weer eens een ICLON-iemand (leraar in opleiding dus) zo'n enquête moest afnemen.

Stellingen als "hij is sarcastisch", "hij heeft humor", "hij heeft orde" vind ik inderdaad moeilijk te interpreteren. (Ook typisch dat de hele vragenlijst over "hij" gaat trouwens!) Sarcasme hoeft niet negatief te zijn in een klas, humor is niet altijd nodig om een goeie leraar te zijn, en orde is inderdaad een variabel begrip.

Over die humor: het maakt het natuurlijk wel leuker en gezelliger in een klas, en als je een band met ze op wilt bouwen is het denk ik onmisbaar. Maar ik zal nooit mijn leraar Duits vergeten die ons zonder een greintje humor en zonder zelfs maar onze namen te kennen in twee jaar alles heeft geleerd dat we moesten weten. Het was niet leuk of gezellig in de les, maar ik kan wel Duits nu! De jaren daarna heb ik les gehad van een gezellig mensje, maar werkelijk niks van haar geleerd dat hij niet al duidelijker en beter had uitgelegd. M'n eindexamen Duits heb ik geweldig gedaan door wat die leraar erin gestampt heeft. Hij zou geen goeie mentor zijn en het was geen prettig mens in de omgang, maar zonder hem zou ik niet zo goed in Duits zijn nu
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_25809215
quote:
Op zondag 27 maart 2005 22:45 schreef imago het volgende:
(Ook typisch dat de hele vragenlijst over "hij" gaat trouwens!)
Bij ons was alleen maar de "zij" variant aanwezig. Goed voor een hoop lol onder de leerlingen.

Bedankt voor jullie reacties, ik ben blij dat ik niet helemaal alleen sta in mijn oordeel over deze test.
  maandag 28 maart 2005 @ 17:44:54 #89
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25810279
Bij mij stond: "Waar 'hij' of 'zijn' staat, kan natuurlijk ook 'zij' of 'haar' gelezen worden" ..
.
pi_25814640
Anno 2005 zijn er 2 boekjes
1 voor de leraren en 1 voor de leraressen.
pi_25817435
Ik heb anno 2005 anders nog een HIJ-variant gehad. Dat is echter geen probleem, ik herschrijf wel en maak er een internetvariant van.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 30 maart 2005 @ 11:17:20 #92
593 sjak
Juffie Bloem
pi_25851323
Ik vind zelf instrumenten als de Roos van Leary toch wel handig. Ik gebruik deze als het eens niet goed gaat en ik wil gedrag omdraaien. Dan werkt die Roos prima. Ook andere instrumenten zoals korthagen kan ik zo nu en dan prima gebruiken. Ik kan op een gestructureerde manier mijn acties ordenen en er een waarde aangeven, leuk hoor.
Morgen ga ik trouwens Korthagen horen spreken, ben benieuwd wat voor iemand dat is. Nog meer mensen die naar het HGZO congres gaan morgen en overmorgen?
Lekker douchen!
  woensdag 30 maart 2005 @ 18:34:57 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25861385
Mijn derdejaars leerlingen zijn helemaal enthousiast aan de slag gegaan met een spreekvaardigheidsoefening. Ik wilde ze een nieuwsuitzending laten presenteren voor de klas, maar een aantal groepjes wilden het op video gaan opnemen. Dezelfde dag nog zijn leerlingen hele uitzendingen gaan filmen. Eén groepje had een weerbericht in hun uitzending opgenomen en hebben een hele speeltuin vol kinderen "oet môn" laten roepen. Op dat moment ben ik erg trots op ze.
.
pi_25863684
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:17 schreef sjak het volgende:
Ik vind zelf instrumenten als de Roos van Leary toch wel handig. Ik gebruik deze als het eens niet goed gaat en ik wil gedrag omdraaien. Dan werkt die Roos prima. Ook andere instrumenten zoals korthagen kan ik zo nu en dan prima gebruiken. Ik kan op een gestructureerde manier mijn acties ordenen en er een waarde aangeven, leuk hoor.
Morgen ga ik trouwens Korthagen horen spreken, ben benieuwd wat voor iemand dat is. Nog meer mensen die naar het HGZO congres gaan morgen en overmorgen?
Er is ook niks mis met die instrumenten, maar het zijn inderdaad instrumenten. Ik heb schoon genoeg van docenten die met boekenwijsheid komen aanzetten en net doen of elke individuele leerling past in hun prachtige theorietjes. Zo hebben wij een collegeserie over ontwikkelingspsychologie gehad waarin werd gegeneraliseerd dat het een lieve lust was: "Elk kind maakt die-en-die fase door, elk kind doet zus-en-zo". Terwijl ik van een deel van dat gejeuzel meteen kon vaststellen dat het voor mijn als kind/puber niet gold. En dat betekent dat het voor nog een heleboel andere mensen niet geldt. Theorieën en instrumenten zijn best, als ze maar niet gepresenteerd worden als een soort absolute waarheid.
pi_25863760
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 18:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Mijn derdejaars leerlingen zijn helemaal enthousiast aan de slag gegaan met een spreekvaardigheidsoefening. Ik wilde ze een nieuwsuitzending laten presenteren voor de klas, maar een aantal groepjes wilden het op video gaan opnemen. Dezelfde dag nog zijn leerlingen hele uitzendingen gaan filmen. Eén groepje had een weerbericht in hun uitzending opgenomen en hebben een hele speeltuin vol kinderen "oet môn" laten roepen. Op dat moment ben ik erg trots op ze.
Dat zijn inderdaad leuke dingen!
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:29:44 #96
63900 xelzix
Get on with it!
pi_25869609
Op het moment doe ik de orientatie cursus van het IVLOS (utrecht) en over een paar jaar ga ik zeker weten mijn eerste graads bevoegdheid Engels halen. Ik weet alleen niet of ik dat in Nijmegen wil gaan doen, of in utrecht wil blijven. Heeft iemand ervaring met de docentenopleiding in Nijmegen? goede punten, slechte punten? En utrecht? goed bevallen of juist niet?? Alvast bedankt!
I can resist everything but temptation.
  donderdag 31 maart 2005 @ 20:10:52 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25888977
Morgen is het 1 april. Pas op voor geintjes
(Het is natuurlijk niet verboden om zélf geintjes uit te halen )

Wat leerlingen meestal wel proberen is snoepkrijt. (Gelukkig werk ik nu alleen nog met whiteboards). Bij mij hebben ze dat ook een keer gedaan (en het was niet eens op 1 april).
Ik werkte op een school waar je altijd je eigen krijtjes mee moest nemen, dus bij een brugklas lag opeens het hele bordrekje vol met krijtjes. Dus ik dacht: wat een service. Tijdens de les, ik op het bord aan het schrijven, maar dat snoep schrijft natuurlijk van geen kant, dus ik gooide het krijtje weg. Tweede krijtje, schreef ook niet echt geweldig , maar opeens hoorde ik een bruggie grinniken, dus toen wist ik al hoe laat het was... Kon er wel smakelijk om lachen hoor...

Dus ik wat van die snoep-krijtjes meegenomen naar de volgende klas... Ik legde ze nonchalant in het rekje, en begon de les. Bij de uitleg nam ik wat van dat snoep-krijt, begon er mee te schrijven (schreef natuurlijk niet goed): "Hm, dat krijt van tegenwoordig is ook niet meer wat het geweest is", en ik duwde zo'n krijtje in mijn mond en at het op. Je had de gezichten van die klas moeten zien
.
pi_25889230
tvp tje
  donderdag 31 maart 2005 @ 20:24:47 #99
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_25889371
Over 1 april:

Een collega van mij gooide wel eens oude soep door de WC heen (ze werkte in het restaurant van school). Een andere collega wist dit, dus die heeft een keer naar die ene collega opgebeld: "Hallo, met de heer XX van de gemeente. Wij hebben klachten binnengekregen uit XXX. Er komt een geur van tomatensoep uit het riool omhoog. Heeft u vanmorgen toevallig tomatensoep door uw WC gespoeld?" En die collega in de stress..."Oejaaaa... vanmorgen nog ja... oh ik wist echt niet dat het zo erg was..."... En mijn collega weer verder: "Dat geeft niet hoor, mevrouw... Als u nu gewoon elke WC in het gebouw 3 x doorspoelt, dan wordt die tomatensoep sneller naar de rioolzuiverigsinstallatie gespoeld en hebben de bewoners nergens last meer van"....

Mijn collega heeft dus inderdaad elke WC in school 3 x doorgespoeld
.
pi_25890600
Ik begeef mij morgen dus echt niet in een school.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')