abonnement Unibet Coolblue
pi_27288318
Ik vind het nieuwe systeem ook maar onzin. Of het werkt hangt af van het vak en het niveau van de leerling. Gelukkig werk ik op een school waar de instelling is "we doen net als vroeger en dan noemen we het gewoon Tweede Fase". Natuurlijk zijn er langzaam aanpassingen en moeten er bijvoorbeeld meer werkstukken nagekeken worden, maar ik voel geen druk om maar "moderner" les te gaan geven.

Nu ik eerst ga afstuderen en later nog wel eens zal zien of ik ook echt de lerarenopleiding ga doen, ben ik ook wel meer aan het nadenken over een toekomst buiten het onderwijs. Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik wil (en kan!) worden later als ik groot ben
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27288453
Er zijn inderdaad best wel scholen te vinden die het gewoon op hun eigen manier doen, vooral op de hogere niveaus.
  maandag 23 mei 2005 @ 21:14:59 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27288534
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:03 schreef RaisinGirl het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet van deze tijd als een leraar een heel lesuur aan het woord is en leerlingen niet meer doen dan aantekeningen maken en luisteren. Ik voel me dan net een entertainer, die al het werk staat te doen.
Ligt er aan hoe je je les vult, denk ik. Bij mij zitten de leerlingen tijdens de les in groepjes, en er zijn lessen dat ze in groepjes aan opdrachten bezig zijn, maar er zijn ook lessen dat ik aan het woord ben. Kwestie van afwisseling. En als ik een klassikale les doe, zorg ik er wel altijd voor dat het interessant en/of leuk is. Anders ga ik mezelf vervelen en da's niet de bedoeling.
quote:
Waarom probeer je niet zélf de zaken aan te pakken, waarom niet zelf een voorttrekker te worden, wat doe je met je kritiek? Leraren moeten meer het heft in eigen handen nemen
Precies!! Met een aantal jonge docenten zijn we nu begonnen met allerlei leuke,vakoverstijgende projecten te verzinnen en uit te voeren (in de vernieuwde basisvorming is dat scenario 2 of 3 geloof ik). En je merkt dat de ietwat oudere, belegen docenten, nu ook nieuwsgierig beginnen te geraken en hun vastgeroeste manier van lesgeven gaan verlaten.
quote:
ipv zich gek te laten maken door wat vanuit een ministerie of een directie wordt bedacht. Zóveel leraren lopen met deze kritiek rond; waarom hoor je ze niet? Of hoor ík ze niet (en als ik ze hoor, dan alleen in de wandelgangen en de lerarenkamers waren de klagers zich verzamelen)?
Ze zijn er wel, maar wat wil je? De ene verandering is nog niet half geďmplementeerd, of de volgende verandering komt er alweer aan en had *eigenlijk* al ingevoerd moeten zijn. Plus een hoop gedoe van bovenaf (lees: directie) zorgt er voor dat veel mensen een "laissez-faire"-houding krijgen. Jammer, ik weet het.
.
pi_27288540
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.

Als ik naar mijn eigen sectiegenoten kijk, dat zijn zeker geen types die doen alsof het ze allemaal maar 'overkomt'. Ze klagen ook totaal niet. Maar door schade en schande wijs geworden weten ze wel dat je bij schoolleiding & inspectie maar bar weinig voor elkaar kunt krijgen. Dus doen ze glimlachend alsof ze braaf met de stoet meelopen, en gaan intussen zoveel mogelijk hun eigen gang. Hebben er ook echt wel lol in, en zien het omgaan met directie en inspectie als 'een spel' Als ik zo eens naar de 'oude garde' op mijn school kijk, bestaat de helft ervan uit types zoals boven beschreven, en de andere helft uit klagers. Voortrekkers vind je alleen onder de jonge docenten die er nog niet zolang werken. Die stromen snel door naar de schoolleiding, of het onderwijs uit.
pi_27288550
Overigens merk ik niet veel van enorme werkdruk enzo, maar ik word door de school dan ook een beetje uit de wind gehouden omdat ik er ook nog bij studeer. Dus ik heb wel m'n eigen nakijkwerk, rapportvergaderingen, sectievergaderingen, ouderavonden, etc., maar ik hoef niet in commissies en overlegorganen en de MR en weet ik wat al niet.

Maar of je je werk mee naar huis neemt hangt ook af van jezelf. Ik heb van een collega "geleerd" om thuis helemaal niets aan schoolwerk te doen (behalve bij hoge uitzondering natuurlijk). Dan liever op school zelf tot 17h zitten nakijken. Zo hou je het werk op je werk en wordt het niet iets dat ook je vrije tijd insluipt.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27288589
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Dat denk ik dus inderdaad. Al heeft steen en been klagen natuurlijk weinig zin. Je kunt dan beter iets anders gaan doen.
pi_27288619
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes. Wat vervolgens ontbreekt is een duidelijke visie, waardoor niemand meer weet waar we eigenlijk precies mee bezig zijn.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288641
Dat doe ik tegenwoordig ook, imago. Ben op maandag altijd om 12:50 al klaar, maar zit er gewoon tot 5 uur. En zo ook op de andere dagen als ik om 14:10, 15:00, 15:50 klaar ben met de lessen. Hoef nu alleen bij uitzondering nog dingen thuis te doen. En op school vind ik het ook veel handiger, want thuis heb ik geen kopieerapparaat e.d. en veel boeken heb ik tegenwoordig ook standaard op school liggen.
pi_27288702
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Maar dat is dus eigenlijk heel jammer, want dat betekent dat het systeem helemaal niet werkt. Leerlingen schrijven inderdaad op wat leraren (of eigenlijk de inspectie dan) willen horen. Het leereffect is er gewoon niet, het is alleen maar een formaliteit. Terwijl het wél heel goed zou kunnen werken als het op een andere manier zou worden aangepakt.
pi_27288720
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:17 schreef RaisinGirl het volgende:
Inderdaad. Scholen (en docenten) rebelleren, maar doen alsof en spelen mooi weer als de inspectie langskomt. Net als de leerlingen dus in hun logboekjes.
Mooie parallel
En ook wel heel waar
pi_27288763
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef thaleia het volgende:
Misschien waren die cynische klagende docenten vroeger wel de enthousiaste voortrekkers, RG.
Ja, dat geloof ik. Nuja, ik ben vastbesloten zo niet te worden, dat begrijp je wel. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27288894
Uiteraard Ik ben ook vastbesloten zo niet te worden, en omdat ik bij mezelf constateerde dat ik zo wel aan het worden ben vind ik dat ik maar eens verder moet kijken. Ik moet even met eigen ogen zien dat het gras elders eigenlijk helemaal niet groener is, en dan over een jaar of tien weer dankbaar terugkeren in het veilige onderwijsnest
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:46:05 #263
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27298224
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Een beetje rondhuppelen op een stage is nogal wat anders dan de echte werkelijkheid. Maar goed.
Dat was mijn idee, maar dan heel kort samengevat
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:49:29 #264
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27298267
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:49:34 #265
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27298269
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 17:00 schreef Release het volgende:
Zijn er hier ook mensen die studeren aan de HVU of EFA?
Ik doe maatschappijleer aan de EFA
  dinsdag 24 mei 2005 @ 08:51:41 #266
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27298304
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:25 schreef sjak het volgende:

[..]

Oh wat erg! Hoe heb je je eruit gered?
Ik heb vandaag mijn laatste les gehad die beoordeeld werd, die was wel OK. Wat de juf betreft ben ik klaar met de opleiding, dat is altijd fijn om te horen. Nu de laatste verslagen nog afronden!
Ik heb er maar een geintje van gemaakt. Ik heb gezge dat als hun telefoon (iedereen de telefoon pakken natuurlijk en ik zeggen doe maar weer weg) af zou gaan, ik het wel even door de vingers zou zien. Waarop iedereen zei dat dat niet eerlijk was en toen zei ik, nou goed ik lever hem wel bij mijzelf in, dan mag ik hem aan het eind van de middag wel bij mij ophalen. Waarop sommige nogen zaten te mopperen en toen zei ik Tja dan moet je maar leraar worden he, we hebben ze nog nodig En toen ging iedereen weer braaf aan het werk
pi_27298918
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 08:49 schreef leonieke het volgende:
Maar nog even mijn vraag aangezien jullie hier zeggen dat het onderwijs zo slecht betaalt bij jullie... Hoeveel verdienen jullie dan eigenlijk netto voor een fulltime (ongeveer eh...)?
Rond de 1300 euro geloof ik.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:25:11 #268
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299030
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Rond de 1300 euro geloof ik.
Dat is toch het normale loon
pi_27299116
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:25 schreef leonieke het volgende:
Dat is toch het normale loon
Tja, ik kan zeer royaal leven van zo'n bedrag. Maar in vergelijking met het bedrijfsleven is het vrij laag. Het gemiddelde salaris van de Nederlandse man bedraagt bijvoorbeeld meer dan 2000 euro.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:29:35 #270
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299154
Mja, je moet er ook de verschillende weken verlof bijrekenen vind ik. Zoek maar eens een bedrijf waar je zoveel verlof hebt, volledig afgestemd op jouw (eventuele) kinderen.
ik verdien trouwens sinds ik lesgeef netto 250 euro meer per maand...
pi_27299290
Een artikeltje uit 2002, ik weet niet of er inmiddels wat veranderd is, maar ik geloof het niet:
Salaris leraar lager dan in buitenland

En hier staat iets over de brutomaandsalarissen, maar dat komt ook uit 2002.

-edit-
En dit gaat over 2003.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:41:27 #272
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299446
Hier in België is de bruto-maandwedde voor een beginnend regent (1 en 2 e graad secundair onderwijs) van 22 jaar 1945 euro.
verloop wedde

Edit: zo slecht hebbn jullie het dus nog niet
pi_27299571
En wat wordt bij jullie als een fulltime baan beschouwd? Hoeveel uur per week? Want dat verschilt misschien ook wel?

Mij hoor je trouwens niet klagen, ik ben student en doe dit als "bijbaan" dus voor mij is het een zeer welkome vorm van extra inkomen en ik verdien veel meer dan studiegenoten die in de horeca zitten natuurlijk. Maar ik zie ook wel dat in het bedrijfsleven veel meer te halen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door imago op 24-05-2005 10:02:35 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:50:38 #274
61183 leonieke
Dan toch?
pi_27299736
Bij ons is fulltime idd een aantal uren minder per week. 24 maximum in de eerste graad onderwijs, 19 in derde graad (denk ik, ik kom er zelf niet in).

Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.

Maar ik vind het echt een heel leuke job en zie er ook wel alle voordelen van in. Ik kan ook heel goed vergelijken aangezien ik 2 jaari n de privé heb gewerkt
pi_27299804
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:50 schreef leonieke het volgende:
Veel frustraties levert het wel op hoor bij ons want iemand uit de derde graad verdient netto nog eens 250 euro meer per maand en moet sowieso telkens 5 uur per week minder werken en zij hebben ook de kleinere (en meestal ook) makkelijkere klassen.
Da's wel een beetje scheef ja. Van mij zouden bijvoorbeeld mensen die in de Randstad op 'probleemscholen' werken gerust tweemaal zoveel mogen verdienen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')