Waar gaat dat boek over? (Volgens mij heb je het er al eerder over gehad, maar het ligt me niet meer zo precies bijquote:Op zondag 13 maart 2005 11:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is een uitspraak van Helen Prejean, schrijfster van Dead Man Walking.
Ook waar. Rationaliteit is inderdaad denk ik vooral afhankelijk van het "safe" zitten. Zit je niet "safe" (Waarbij ik het begrip heel ruim neem), zul je eerst trachten te overleven en de situatie stabiel te maken, vaak op een manier die niet rationee is..quote:Op zondag 13 maart 2005 11:08 schreef SingleCoil het volgende:
De rationaliteit die je hanteert is natuurlijk ook heel sterk conditie-bepaald. ZItten de hier in het zonnetje met mijn koffie, borreltje en Fok!kertjes is dood en geweld een ver weggelegen, theorietisch begrip...
Hoe bedoel je dat laatste precies?quote:hoewel gisterennacht nog een buurman in zijn huis werd doodgeslagen. Het maakt mij kil en afstandelijk...
Waarom ga je geen brieven schrijven met de ouders van dat 12 jarige meisje of die 19 jarige knul?quote:Op zondag 13 maart 2005 10:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik schrijf al jaren met terdoodveroordeelden. Eén van hen heeft de dood van een twaalfjarig meisje op zijn geweten. De ander heeft een man van 19 vermoord en is één van mijn beste vrienden geworden. Ook deze dingen sluiten geen relatie uit. Een mens is meer dan zijn slechtste daad. In het dagelijks leven ken ik ook iemand die een moord op zijn geweten heeft. En, oh ironie, hij vermoordde de aanrander van zijn zoontje. Verbazingwekkend genoeg heeft het feit dat ik dit weet, mijn gevoelens over hem geenszins veranderd.
Waar slaat die reactie nou weer op?quote:Op zondag 13 maart 2005 11:12 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Waarom ga je geen brieven schrijven met de ouders van dat 12 jarige meisje of die 19 jarige knul?
Er is ook een film van. Het gaat over haar contact met een terdoodveroordeelde. Erg ontroerend.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:07 schreef Alicey het volgende:
Waar gaat dat boek over? (Volgens mij heb je het er al eerder over gehad, maar het ligt me niet meer zo precies bij).
Ik zal straks eens gaan zoeken naar de film, heb ik iets om te kijken straks tijdens de downtime, mits het op tijd binnen is natuurlijk.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er is ook een film van. Het gaat over haar contact met een terdoodveroordeelde. Erg ontroerend.
Ik zou graag willen, mijn beste. Helaas staan de nabestaanden daar doorgaans niet echt voor open, aangezien ik heul met de vijand. Maar er zijn ook uitzonderingen: http://www.mvfr.org/ Je vindt op die site onder andere verhalen van nabestaanden die hebben gevochten voor het leven van de moordenaar van hun geliefde. Ik moet zeggen dat ik dat stukken bewonderenswaardiger vind dan het soort wraakgedachten wat jij hier spuwt. Wraak is de weg van de minste weerstand.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:12 schreef Godslasteraar het volgende:
Waarom ga je geen brieven schrijven met de ouders van dat 12 jarige meisje of die 19 jarige knul?
Het is een heftige film! Ik kan hem althans niet met droge ogen kijken, maar dat komt ook door mijn persoonlijke betrokkenheid denk ik.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:16 schreef Alicey het volgende:
Ik zal straks eens gaan zoeken naar de film, heb ik iets om te kijken straks tijdens de downtime, mits het op tijd binnen is natuurlijk.
De plotselinge wending van mijn realiteitsbeeld, geweld heel ver weg tot geweld heel dicht bij, daar kan ik emotioneel niks mee, ik ben niet voorbereid om de daarin in te kunnen leven, dus het wordt als een tsunami op tv: allemaal heel erg maar 1 knopje verder zit een leuke film. Als het dan om de hoek ineens toeslaat is dat afsluitingseffect alleen maar sterker. Misschien een ingebouwde reactie van mijn normenkader, dat zich voorbereid op het plegen van gewelddaden ?quote:
Ik hoop hem binnen te krijgen. De Engelse (originele?) lijkt vooralsnog slecht vertegenwoordigd. Alleen de Duitse nu, en daar is mijn Duits te slecht voor.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is een heftige film! Ik kan hem althans niet met droge ogen kijken, maar dat komt ook door mijn persoonlijke betrokkenheid denk ik.
Hmm.. Ik moet inderdaad wel zeggen dat het zo is dat veel dingen me inderdaad niets doen totdat het erg dichtbij komt.. Heeft iedereen denk ik wel, al beweren we graag iets anders en kopen we dat af door een boeking te doen naar giro 555..quote:Op zondag 13 maart 2005 11:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De plotselinge wending van mijn realiteitsbeeld, geweld heel ver weg tot geweld heel dicht bij, daar kan ik emotioneel niks mee, ik ben niet voorbereid om de daarin in te kunnen leven, dus het wordt als een tsunami op tv: allemaal heel erg maar 1 knopje verder zit een leuke film. Als het dan om de hoek ineens toeslaat is dat afsluitingseffect alleen maar sterker. Misschien een ingebouwde reactie van mijn normenkader, dat zich voorbereid op het plegen van gewelddaden ?
Dat heeft niets met rechtlijnigheid te maken maar alles met common sense.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar slaat die reactie nou weer op?
Ik vind het hier overigens opvallend om te zien dat degenen die zich tegen religie keren omdat het zo radicaal en rechtlijnig is, vaak zelf net zo radicaal en rechtlijnig zijn, zij het op andere gebieden.
aMule, een variant op eMule/eDonkey.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:33 schreef SingleCoil het volgende:
Welk PTP-programma gebruik je eigenlijk ?
Het is alleen wel wat vreemd als je daar tegen lijkt te strijden, en er zelf ook geen problemen mee hebt.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:35 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Spinoza was ook radicaal en rechtlijnig, net als Voltaire en velen anderen.
Radicaal en rechtlijnig zijn niet per definitie negatief.
De beslissende factoren zijn argumenten cq. bewijs. En natuurlijk ook common sense en ik zal natuurlijk ook mijn vooroordelen hebben. Ben géén Vulcan.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is alleen wel wat vreemd als je daar tegen lijkt te strijden, en er zelf ook geen problemen mee hebt.
Ik dacht eigenlijk 10:00. Het staat in het MED-forum, zal het zelf zo ook nog eens lezen.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:43 schreef SingleCoil het volgende:
Hoe laat gaan we er uit trouwens, of waar staat dat ?
Ik heb mijn oprechte twijfels bij de noodzaak van geweld. In het dagelijks leven heb ik het in ieder geval niet nodig. In veel gevallen waarbij je geneigd bent te denken aan geweld, kan ik met een paar tellen denken vaak tot betere oplossingen komen..quote:Op zondag 13 maart 2005 11:45 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
De beslissende factoren zijn argumenten cq. bewijs. En natuurlijk ook common sense en ik zal natuurlijk ook mijn vooroordelen hebben. Ben géén Vulcan.
En ik ben géén voorstander van geweld, maar dat kan helaas wel nodig zijn.
Hoewel er ook grote successen met vreedzame middelen zijn behaald, bv Gandhi en Neru.
Al zou Hitler daar weer minder van onder de indruk zijn geweest.
Ah, we hebben dus nog 10 minuten om er uit te gaan.quote:Tijdstip van beginnen
Als alles goed gaat beginnen we tussen half elf en elf uur met de werkzaamheden, dus rond die tijd of kort erna gaat FOK! plat. De verwachting is dat we in de loop van de middag weer online zijn.
Vooral inderdaad doordat het snel escaleert.. Ikzelf ben eigenlijk in het geheel niet gewelddadig, en het lijkt er eerder op dat ik steeds minder snel geneigd ben aan geweld te denken dan andersom. Wellicht betekent dat echter gewoon dat ik in het licht van survival of the fittest niet tot die groep behoor.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:49 schreef SingleCoil het volgende:
Gevaarlijk spul, geweld...
Zit waarschijnlijk ook wel wat in, ik ontwijk zelf ook geweld-situaties..quote:Op zondag 13 maart 2005 12:10 schreef SingleCoil het volgende:
...daar zou ik nou niet echt bang voor zijn. In simulaties blijken meer aggressief ingestelde soorten lang niet altijd te winnen van geweldarme soorten.
In termens van geweld is het niet onwaarschijnlijk dat de gewelddadigen elkaar uitroeien. Daarbij overlijden er meer mensen aan geweld plegen dan aan niet geweldplegen. Overlevingstechnisch gezien is geweldloosheid niet zo'n slecht iets.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:52 schreef Alicey het volgende:
[..]
Vooral inderdaad doordat het snel escaleert.. Ikzelf ben eigenlijk in het geheel niet gewelddadig, en het lijkt er eerder op dat ik steeds minder snel geneigd ben aan geweld te denken dan andersom. Wellicht betekent dat echter gewoon dat ik in het licht van survival of the fittest niet tot die groep behoor.
SingleCoil kwam er inderdaad ook al mee.quote:Op zondag 13 maart 2005 12:26 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
In termens van geweld is het niet onwaarschijnlijk dat de gewelddadigen elkaar uitroeien. Daarbij overlijden er meer mensen aan geweld plegen dan aan niet geweldplegen. Overlevingstechnisch gezien is geweldloosheid niet zo'n slecht iets.
Dat ging tussen verschillende soorten, wat mijns inziens niet helemaal van toepassing is. Bij mensen wordt het nog wat ingewikkelder. Wij kunnen zelf differentieren en taken toewijzen. Dus maken we wegwerpmensen om voor de serieuze mensen te sterven mocht het nodig zijn. Die noemen we dan soldaten en criminelen.quote:Op zondag 13 maart 2005 12:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
SingleCoil kwam er inderdaad ook al mee.
De simulatie had evengoed op geweldarme en geweldadige groepen mensen kunnen gaan. Het doel was aan te tonen dat geweld niet noodzakelijkerwijs tot een darwiniaans overleven leidt, of anders gezegd: 'the fitest' is niet altijd de geweldadigstequote:Op zondag 13 maart 2005 12:39 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Dat ging tussen verschillende soorten, wat mijns inziens niet helemaal van toepassing is. Bij mensen wordt het nog wat ingewikkelder. Wij kunnen zelf differentieren en taken toewijzen. Dus maken we wegwerpmensen om voor de serieuze mensen te sterven mocht het nodig zijn. Die noemen we dan soldaten en criminelen.
En zodra we afstappen van de notie dat de eerste categorie bewonderd en gesteund moeten worden zijn we als soort weer een stapje verder.
Door geweld te ontlopen zul je echter in sommige situaties weer wel je eigen positie achterstellen..quote:Op zondag 13 maart 2005 13:05 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De simulatie had evengoed op geweldarme en geweldadige groepen mensen kunnen gaan. Het doel was aan te tonen dat geweld niet noodzakelijkerwijs tot een darwiniaans overleven leidt, of anders gezegd: \'the fitest\' is niet altijd de geweldadigste
Je had het toch ook veel te druk met mij mailen om die film te kunnen zien.quote:Op zondag 13 maart 2005 17:16 schreef Alicey het volgende:
@ Lupa, ik heb die film dus niet kunnen downloaden in de tussentijd.. Ik zit nog steeds te wachten op de eerste chunks, al is mijn eerste queue positie nu 11, wat al een stuk beter is dan 500.
Het duurt nog wel even eer ik hem binnen heb vrees ik.. Ik heb nu 8 MB binnen en zit weer in de queue.quote:Op zondag 13 maart 2005 18:28 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je had het toch ook veel te druk met mij mailen om die film te kunnen zien.Maar als je hem gezien hebt, ben ik wel benieuwd wat je ervan vindt. In hetzelfde genre is ook The Life of David Gale een aanrader. Met Kate Winslet.
Een pizza is op zich niet ongezond hoor, al hangt het er natuurlijk wel van af wat voor pizza je hebt besteld. En inderdaad, pizza on-line bestellen is heel handig.quote:Op zondag 13 maart 2005 18:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb net online een pizza besteld.En ik zou gezond eten.
Maar ik had echt dringende behoefte aan iets ongezonds. Wel handig, dat online bestellen.
Een Pan Pizza met ananas en tomaten (tomaten zijn heel gezondquote:Op zondag 13 maart 2005 18:51 schreef Alicey het volgende:
Een pizza is op zich niet ongezond hoor, al hangt het er natuurlijk wel van af wat voor pizza je hebt besteld. En inderdaad, pizza on-line bestellen is heel handig.
New York Pizza pizza\'s duipt het vet inderdaad wel van af inderdaad.quote:Op zondag 13 maart 2005 18:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Een Pan Pizza met ananas en tomaten (tomaten zijn heel gezond) van de New York Pizza. En als ik jouw theorie toepas dat je behoeftes aansluiten bij wat je nodig hebt...
![]()
Ach, ik was vijf kilo afgevallen dus het mag ook best even. Vet!quote:Op zondag 13 maart 2005 18:58 schreef Alicey het volgende:
New York Pizza pizza\\\'s duipt het vet inderdaad wel van af inderdaad.Ook dat is echter niet slecht op zijn tijd.
Anders ook wel hoor, vet is niet hetgene waar je het meest van aankomt.. De vette hap op zijn tijd hoort erbij, hoewel vet varkensvlees weer iets is wat van mij nou weer niet hoeft.quote:Op zondag 13 maart 2005 19:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ach, ik was vijf kilo afgevallen dus het mag ook best even. Vet!
Die heb ik nooit op. Het is sowieso eigenlijk alleen soms op het station dat ik bij NY pizza terecht kom. Ik ken wel de pepperoni, bbq-kip en vegetarische varianten. Die zijn trouwens ook erg vet.quote:Heb je die Four Cheese pizza van hun weleens gehad? Die drijft letterlijk in het vet. Iets teveel van het goeie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |