Ik zie toch wel behoorlijk wat burgerrechten staan in Deel II van de grondwet. Wat mist er volgens jou?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:33 schreef Parabola het volgende:
Het kerndocument bevat wel de belangrijkste staatkundige aspecten, zoals de bevoegdheden van de verschillende organen binnen de Unie, maar mist de in mijn ogen toch vrij essentiële grondbeginselen (met name de burgerrechten), zoals wij die bijvoorbeeld wel in de NLse Grondwet kennen.
Wat er vooral mist is dat ik verder kijk dan mijn neus lang isquote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:42 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik zie toch wel behoorlijk wat burgerrechten staan in Deel II van de grondwet. Wat mist er volgens jou?
In de reactie op mijn mailtje stond onder meer het volgende daarover:quote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik vind trouwens dat wij nog niet echt goed voorgelicht worden.. of komt het nog, die voor campagne?
quote:Om de burger goed te informeren, schrijft de onafhankelijke Referendumcommissie een feitelijke samenvatting van het Europees grondwettelijk verdrag. Elke kiezer krijgt deze samenvatting uiterlijk veertien dagen voor het referendum thuisgestuurd, maar dit zal waarschijnlijk al in april gebeuren.
Bovendien is het zo dat ten minste vier weken voor het referendum, maar mogelijk al eerder, een exemplaar van de Europese grondwet bij uw gemeente aanwezig zal zijn. Dit exemplaar kunt u daar ter inzage raadplegen.
Er is niets kwijtgescholden. Daarnaast zou er voor Nederland ook geen consequentie zijn, omdat Nederland op dezelfde manier als Duitsland en Frankrijk zich via een veto kan verzetten tegen consequenties. Hoog tijd dat er wat veto's uit de EU-wetgeving gaan dus, en laat de Europese grondwet nu juist tientallen veto's eruit halen....quote:Op zondag 27 maart 2005 21:25 schreef QED het volgende:
omdat de andere thread gesloten werd:
Europa is goed voor Frankrijk en Duitsland. Hun begrotingstekort quota is al afgeschaft.
Dacht je dat als Nederland over de 3% begrotings tekort zou zitten, dat het dan ook kwijtgescholden zou worden?
Nuh-uh.
Het enige dat Nederland mag doen is inleveren.
Denk ook eens aan de gezamelijke wetten...........
Hoelang denk je voordat wiet verboden wordt, omdat het niet mag van de EU?
Stem tegen.
Waarom denk je dat? Heb je beschikking over empirisch bewijs dat Frankrijk en Duitsland meer mogen dan Nederland binnen de Europese Unie?quote:Op zondag 27 maart 2005 21:25 schreef QED het volgende:
Europa is goed voor Frankrijk en Duitsland. Hun begrotingstekort quota is al afgeschaft.
Dacht je dat als Nederland over de 3% begrotings tekort zou zitten, dat het dan ook kwijtgescholden zou worden?
Nuh-uh.
Laten we de EU niet de shuld gaan geven van het kortzichtig dogmatisme van onze minister van Financiën. Hij heeft het zowel economisch (koste wat kost vasthouden aan de norm) als diplomatiek (de grote landen tegen zich in het harnas gejaagd toen zij lieten zien wel iets van economie te snappen) dom gespeeld. Dus een stem tegen Zalm, prima. Maar een stem tegen de EU (laat staan tegen de grondwet ervan) lijkt me niet zinvol op grond van dit argument.quote:Op zondag 27 maart 2005 21:25 schreef QED het volgende:
Nuh-uh.
Oneindig lang. Een totaalverbod op wiet kan rekenen op een veto van België, Duitsland en Nederland, hoewel ik van die laatste tegenwoordig niet meer zo zeker ben.quote:Het enige dat Nederland mag doen is inleveren.
Denk ook eens aan de gezamelijke wetten...........
Hoelang denk je voordat wiet verboden wordt, omdat het niet mag van de EU?
Ik hoop op een zo laag mogelijke opkomst, dus dit is goed nieuws.quote:Referendum Europese Grondwet laat burger koud
HILVERSUM - Het referendum over de Europese grondwet laat de gemiddelde burger in Nederland voorlopig onverschillig. Liefst 66 procent van 660 deze week ondervraagde kiesgerechtigden, gaf aan op 1 juni niet te gaan stemmen. Dat bleek vrijdag uit een onderzoek van het bureau Interview-NSS.
Tijdens het televisieprogramma NOVA werd duidelijk dat van de mensen die wél naar de stembus willen ongeveer 11 procent voor gaat stemmen, 8 procent tegen en 15 procent weet het nog niet.
Uit de peiling bleek verder dat maar weinig Nederlanders precies weten wat de Europese Grondwet inhoudt. Van de ondervraagden gaf slechts 18 procent aan redelijk tot goed op de hoogte zijn van de inhoud van het verdrag. De helft zei er weinig of niets van af te weten.
ANP
Bron: LC
quote:NED.3 14.40-15.30 uur TEGENLICHT:DENKEND AAN EUROPA (hh 27.03)
Tegen de achtergrond van de recentelijk door de Nederlandse regering gehouden conferenties over Europa als 'beschavingsideaal' gaat Tegenlicht op zoek naar het hoe en waarom van dit
gedroomde Europa.
Wat zijn de Europese waarden waar naar verlangd wordt en wat is de reden van dit verlangen? Wat zou de Europeaan van de toekomst kunnen en moeten binden? En komen de nieuwe inzichten voor een gemeenschappelijk en 'bezield' Europa uit het voormalige Oostblok?
Referendum EU-grondwet gaat door - IIquote:Op zaterdag 2 april 2005 14:58 schreef Speth het volgende:
Ik heb nog niet echt goede reden gezien om tegen te stemmen, dus om globalistische redenen stem ik gewoon voor..
Het verlies van onze buitenland politiek, terwijl de andere lidstaten steeds meer te zeggen zullen hebben en wij nog nauwelijks iets over onze binnenlandse politiek te zeggen zullen hebben is geen goede reden om voor een deugdelijkere EU-grondwet te gaan? Zeker als je daar tegenoverstelt dat Nederland een van de grootste netto-betalers van de EU is en daarvoor relatief nu al weinig terugkrijgt en dalijk zal dat alleen maar minder worden.quote:Op zaterdag 2 april 2005 14:58 schreef Speth het volgende:
Ik heb nog niet echt goede reden gezien om tegen te stemmen, dus om globalistische redenen stem ik gewoon voor..
Welk vetorecht? Zover ik weet zal er op binnenlands beleid geen vetorecht meer bestaan na invoering van de EU-Grondwet.quote:Op donderdag 31 maart 2005 12:02 schreef Parabola het volgende:
Oneindig lang. Een totaalverbod op wiet kan rekenen op een veto van België, Duitsland en Nederland, hoewel ik van die laatste tegenwoordig niet meer zo zeker ben.
stttttt.. slapend volk moet je nooit wakker makenquote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik vind trouwens dat wij nog niet echt goed voorgelicht worden.. of komt het nog, die voor campagne?
HUIVERquote:Europa is te groot en oncontroleerbaar.
Ik zit niet te wachten op nog meer regels (die nog niet eens de mijne zijn)
En wat heeft de (pl)euro nou opgebracht ?!, qua winst (als ik mijn blikveld naar England werp).
En de Duitsers vertrouw ik niet, en de Fransen al helemaal niet.
En Turkije wil ook al meedoen (en daar zit ik ook niet op te wachten).
En de Oekraine staat ook al te lonken.
, is mijn antwoord op jouw vraag.quote:Het verlies van onze buitenland politiek, terwijl de andere lidstaten steeds meer te zeggen zullen hebben en wij nog nauwelijks iets over onze binnenlandse politiek te zeggen zullen hebben is geen goede reden om voor een deugdelijkere EU-grondwet te gaan"
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |