Loop jij nu stage bij de Volkskrant?quote:Op woensdag 27 april 2005 13:05 schreef ImPrEzA het volgende:
Zit een beetje met hetzelfde probleem, ik denk dat ik na het afstuderen in oktober de rest van het jaar besteed aan me helemaal suf solliciteren en dan wel verderkijk naar een WO-studie.
Dat vroeg ik omdat ik spookverhalen gehoord heb over een stage bij de Volkskrant. Dat je gewoon getreiterd wordt enzo... Heb er weinig positiefs over gehoord in tegenstelling tot vrijwel alle andere landelijke dagbladen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:51 schreef ImPrEzA het volgende:
JaNog een maandje... Ik ben afgelopen maandag in overleg van redactie gewisseld, als ik waar ik zat was blijven zitten had ik dit nooit met een voldoende af kunnen sluiten ben ik bang...
Ik zit bij FOK!quote:Op vrijdag 29 april 2005 22:40 schreef SCH het volgende:
Waar zit jij eigenlijk T_E, of studeer je ook nog?
SCHrijven is okay! Was het leuk bij Aloha?quote:Op vrijdag 29 april 2005 22:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ik zit bij FOK!![]()
Ik studeer idd nog. Kan bijna gaan afstuderen. Heb mijn stages bij Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad en Muziekblad Aloha(:People & Music) gelopen.
Ja, best tof om voor ouwe lullen te schrijvenquote:Op vrijdag 29 april 2005 22:48 schreef SCH het volgende:
[..]
SCHrijven is okay! Was het leuk bij Aloha?
*Weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 29 april 2005 22:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Hoe moeilijk het is om een tijdschrift te maken als Erik De Vlieger je baas is.
Onze stagiaires bij radio 1 hebben eigenlijk altijd wel wat te doen.quote:Op zaterdag 30 april 2005 19:00 schreef ImPrEzA het volgende:
Maar ik heb geen idee hoe het bij andere landelijke kranten zit
Ik zat van september tot december 2004 bij Aloha. Heb em net gemist dus.quote:Op zaterdag 30 april 2005 19:00 schreef ImPrEzA het volgende:
T_E welke periode liep jij daar stage? Een vriend van me heeft tot 1 april stage gelopen bij Oor, en dat zit dus (zoals je weet..) in hetzelfe kantoortje. Grappig
Overigens, de spookverhalen over de Volkskrant moet je niet té serieus nemen hoor. Het is inderdaad zo dat ze je zeker in het begin redelijk met de nek aankijken, maar dat schijnen ze bij alle nieuwe mensen te doen. Verder word je wel bij de krant betrokken, het verschilt ook erg per redactie. Ik had eerst (bij de Verleiding, fyi) niet echt het gevoel gerespecteerd te worden, daar ben ik nu (gelukkig) ook weg.
Het verschilt natuurlijk ook erg of je bij een weekendkatern of de nieuwskrant zit, zeker qua productie. En zelfs bij de nieuwskrant komt het voor dat je een hele dag compleet niets doet. Ja, e-mailen, MSN'en en dergelijke...
Maar ik heb geen idee hoe het bij andere landelijke kranten zit
Welke afdeling zit je nu?quote:Op zaterdag 30 april 2005 20:02 schreef ImPrEzA het volgende:
Dat komt me bekend voor, de meeste "vaste" journalisten bij een krant hebben allemaal een eigen portefeuille waar je erg moeilijk tussenkomt.
Mja, er valt niet zoveel te verdiepen als je toch eerst alle onderwerpen ter controle met je chef moet overleggen.
Wat wil jij hier over weten?quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:01 schreef Grolsch_drinker het volgende:
Hoe zit dat met loting in Tilburg ?
...maar er vallen er later wel héél veel af.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:11 schreef Toffe_Ellende het volgende:
er worden maar weinig mensen niet aangenomen..
Het volgende is het geval: ik wordt pas ingeschreven als bekend is of er een loting is, en dat ik dan ook ingeloot ben. Zodoende ben ik erg benieuwd of er (door de jaren heen) vaak geloot moet worden.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:11 schreef Toffe_Ellende het volgende:
er worden maar weinig mensen niet aangenomen..
Vertel eensquote:Op donderdag 5 mei 2005 00:12 schreef Croupouque het volgende:
[..]
...maar er vallen er later wel héél veel af.
280 eerste jaars waarvan er nu nog een stuk of 80 in de vierde zit. Een groot deel zal vijfdejaars worden...quote:
Hoe komt dat ?quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:16 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
280 eerste jaars waarvan er nu nog een stuk of 80 in de vierde zit. Een groot deel zal vijfdejaars worden...
Nou, ik kan je de exacte cijfers niet geven. Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat meer dan de helft van de nieuwe studenten afhaakt voordat ze hun propedeuse behaald hebben.quote:
Oke.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:20 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Nou, ik kan je de exacte cijfers niet geven. Maar ik durf met een gerust hart te zeggen dat meer dan de helft van de nieuwe studenten afhaakt voordat ze hun propedeuse behaald hebben.
Ter illustratie: van mijn allereerste groep ben ik de enige student die nog over is. En hoe dat komt kan ik niet echt zeggen; het eerste jaar is wel dodelijk saai en een groot aantal mensen ontbreekt het aan de benodigde algemene kennis, maar of dat nou de reden is waarom er zoveel afvallen?
Wat wél vaststaat is dat de FHJ veel geld ontvangt voor al die nieuwe studentjes.
Dat laatste? Omdat veel mensen nog dingen moeten herkansen.quote:
De moeilijkheidsgraad is echt niet zo heel erg hoog, maar misschien spreek ik nu puur voor mezelf. Veel mensen struikelen over de algemene kennistoetsen, de zogenaamde Kennis van de wereld-toets.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:22 schreef Grolsch_drinker het volgende:
[..]
Oke.
Maar ligt dat (naar jouw inschatting) meer aan de moeilijkheidsgraat, of toch puur aan de motivatie van veel studenten ? Wil wel graag weten waar ik aan begin!
Over algemene ontwikkeling maak ik mij eerlijk gezegd niet zo gek veel zorgen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:27 schreef Croupouque het volgende:
[..]
De moeilijkheidsgraad is echt niet zo heel erg hoog, maar misschien spreek ik nu puur voor mezelf. Veel mensen struikelen over de algemene kennistoetsen, de zogenaamde Kennis van de wereld-toets.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar motivatie is een heel groot probleem bij journalistiek-studenten in Tilburg. Als jij denkt dat gemotiveerd genoeg bent, dan moet je je vooral aanmelden. Ik heb hier in ieder geval de tijd van mijn leven, ook al heb ik door de zure appel die 'de eerste twee jaar' heet door moeten bijten.
Gemotiveerd ben ik in ieder geval, dus dat zit wel goed denk ik.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:27 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Dat laatste? Omdat veel mensen nog dingen moeten herkansen.
Maar er vallen voornamelijk veel mensen af door een gebrek aan motivatie of een gebrek aan uitdaging (vwo'ers). Niet omdat ze het niet redden omdat het te zwaar zou zijn.
Ik weet niet hoe het eerste jaar nu in elkaar zit, maar economie heb ik nooit gehad. Echte vakken krijg je niet, eerder werk- en hoorcolleges over verschillende onderwerpen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:32 schreef Grolsch_drinker het volgende:
[..]
Over algemene ontwikkeling maak ik mij eerlijk gezegd niet zo gek veel zorgen.
Hoe zit het eigenlijk met vakken als "economie", is dat zwaar ?
En dan nog een vraag (tja, als je de kans hebt) , hoe is Tilburg als stad voor nieuwe "bewoners" ?
Hmmmm.... Kun je wellicht iets vertellen over het studentenleven in Tilburg ?quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:37 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het eerste jaar nu in elkaar zit, maar economie heb ik nooit gehad. Echte vakken krijg je niet, eerder werk- en hoorcolleges over verschillende onderwerpen.
En hoe Tilburg als stad is voor nieuwe bewoners vertel ik je zodra ik zelf in Tilburg woon.
Dat moet je niet aan mij vragen. Afgezien van het feit dat ik studeer ben ik verder niet actief in het studentenleven. Maar als ik naar anderen kijk dan lijkt het dat iedereen het wel erg naar zijn zin heeft. Misschien weet Toffe_ellende hier wat meer van, hoewel ik vermoed dat hij ook geen flauw idee heeft.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:39 schreef Grolsch_drinker het volgende:
[..]
Hmmmm.... Kun je wellicht iets vertellen over het studentenleven in Tilburg ?
Ik kom eigenlijk nooit buiten in Tilburg. Alleen als ik naar school moetquote:Op donderdag 5 mei 2005 00:44 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Dat moet je niet aan mij vragen. Afgezien van het feit dat ik studeer ben ik verder niet actief in het studentenleven. Maar als ik naar anderen kijk dan lijkt het dat iedereen het wel erg naar zijn zin heeft. Misschien weet Toffe_ellende hier wat meer van, hoewel ik vermoed dat hij ook geen flauw idee heeft.
Allereerst wil ik ff melden dat ik het tof vind dat jullie allemaal zo behulpzaam zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2005 09:56 schreef Soraya20 het volgende:
Er is welzeker een loting dit jaar, derhalve moet je voor 15 mei via de IB-groep zijn aangemeld in Tilburg.
Rennen dus, aanstaande maandag, naar de meest dichtbijzijnde IB-groep-registratiekantoor bij u in de buurt.
Er zijn al 4 jaar achter elkaar nagenoeg evenveel aanmeldingen als plaatsen in Tilburg. Wat het met de opleiding Journalistiek is.. Is dat heel veel studenten deze opleiding willen doen omdat het ze wel "leuk" lijkt, ze weten niet wat journalistiek inhoudelijk behelst.. En dat journalistiek wat anders is dan een beetje rondreizen en af en toe een interview geven en daar zo'n 800 euro voor opstrijken.
Neen, journalistiek is meer dan dat, als je niet walgelijk nieuwsgierig bent dan is dit niets voor je. Op alle opleidingen journalistiek haakt 50% van alle studenten af. Waarom? Ik denk een combi van: Voor het eerst zelfstandig worden, het hebben van weinig zelf-discipline op je 18e en een misvatting over het journalistieke beroep waar weinig Lois & Clark-romantiek aan vast kleeft.
Ik heb mij op zowel als in Tilburg als in Utrecht ingeschreven, beide scholen willen mij aannemen, ik denk dat ik naar Utrecht ga. Wel heb ik mij uitgebreid georienteerd op de opleiding en de kamers in Tilburg. Wanneer je naar Tilburg gaat, ga dan vooral op zoek naar een kamer, check: www.kamerbemiddelingtilburg.nl of www.studentopkamers.nl. In Tilburg zijn de kamers relatief goedkoop, kijkdagen zijn doorgaans op door-de-weekse-dagen rond een uur of 20.00 's avonds, dan staat de keuringsdienst van waren je op te wachten van dat desbetreffende studentenhuis. Oja, nog wat, kamers te over in Tilburg, don't worry.
De week van 15 augustus is er een activiteitenweek voor alle WO en HBOstudenten, als je nieuw bent in Tilburg zou ik me opgeven, een beetje mensen leren kennen.
Utrecht is een groot, modern gebouw met meer opleidingen in de mediarichting. In Zwolle is het journ.gebouw veel kleiner en ook overzichtelijker - compacter zeg maar. Mijn eerste gedachte toen ik er binnen liep was dat ik het erg schools vond overkomen. Maar ik was er nog nooit geweest toen ik was ingeloot, en was in de vakantie wezen kijken. Uiteindelijk gaat het om je medestudenten en dat gaat meestal hartstikke goed.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 09:19 schreef -DailaLama- het volgende:
Wat is het verschil in sfeer tussen Utrecht en Zwolle?
En maar proppen in die bus 's ochtendsquote:Op zaterdag 7 mei 2005 13:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Komt waarschijnlijk ook omdat de Uithof gewoon een pokke end van het centrum ligt.
Och, we hebben al ervaring zat met het geprop sinds de decentrale selectie.. Ik neem de fiets wel. :pquote:
Nou, als je nederlands crappy is, zou ik geen journalistiek gaan doen..quote:Op zaterdag 14 mei 2005 03:14 schreef Sil.As.If het volgende:
hey mensen... ik heb volgende week 21+ toets in Zwolle...
Ik maak mij enigszins zorgen over het toetsen van de Nederlandse taal dat onderdeel is van de toets. Gezien mijn Nederlands echt wel voor aardig wat verbetering in aanmerking komt, ben ik 'bang' dat ik hierop die toets niet haal!
Iemand die mij gerust kan stellen?
Waarom? Voor die 12 tot 15 uur les in de week? Dan blijf ik toch wel lekker zitten waar ik zit denk ik...quote:Op donderdag 5 mei 2005 09:56 schreef Soraya20 het volgende:
Wanneer je naar Tilburg gaat, ga dan vooral op zoek naar een kamer
Misschien bij het Sesamstraat magazine?quote:Op zaterdag 14 mei 2005 04:59 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Nou, als je nederlands crappy is, zou ik geen journalistiek gaan doen..
Ik doe Journalistiek in Zwolle. Ff geen tijd om een lange reply te typen. Mocht iemand vragen hebben, stel ze dan (ben in Feb. ingestroomd)
Crappy zou ik het niet noemen. Ik ben gewoon een held in het maken van de basic foutjes. Practise makes perfect! Ik vraag me gewoon af of ze er van uit gaat dat jij compleet foutloos schrijft. Wat mij stug lijkt, maar je weet maar nooit...quote:Op zaterdag 14 mei 2005 04:59 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Nou, als je nederlands crappy is, zou ik geen journalistiek gaan doen..
Sja.. ik kan er niet veel over zeggen, maar een beetje nederlandse taalvaardigheid is wel een vereiste bij journalistiek.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 13:36 schreef Sil.As.If het volgende:
Crappy zou ik het niet noemen. Ik ben gewoon een held in het maken van de basic foutjes. Practise makes perfect! Ik vraag me gewoon af of ze er van uit gaat dat jij compleet foutloos schrijft. Wat mij stug lijkt, maar je weet maar nooit...
Oooh... dan gaat het wel goed komen denk ik. Dank!quote:Op zaterdag 14 mei 2005 16:21 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Sja.. ik kan er niet veel over zeggen, maar een beetje nederlandse taalvaardigheid is wel een vereiste bij journalistiek.
add. > Mijn grammatica is ook niet echt goed hoor.. Maar daar hebben veel studenten last van.. Bij taalbeheersing wordt dat er wel ingestampt
Nogmaals dank!quote:Op zaterdag 14 mei 2005 17:42 schreef Catch22- het volgende:
das belachelijk makkelijk
station uitlopen aan de achterkant (dus niet de kant met de friettent/bloemenwinkel enzo)..
plein over en dan rechts
2e bruggetje links
doorlopen onder de tunnel
op de kruising rechts (dan zie je windesheim al)
met de weg meelopen en dan ben je der.. Journalistiek is het D-gebouw..
hmm klasgenoot van me komt ook uit dieren
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:20 schreef Sil.As.If het volgende:
ik heb vandaag mijn 21+ toets gemaakt en gehaald...
Ik ben nu officieël 'toelaatbaar' zoals ze dat zo mooi noemen!![]()
![]()
Ah, ruim baan voor de nieuwe studenten, daar hou ik wel vanquote:Op zaterdag 14 mei 2005 14:28 schreef J-Will het volgende:
In Tilburg is trouwens de grote leegloop in volle gang. Steeds meer mensen gaan al dan niet gedwongen weg
Vetquote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:20 schreef Sil.As.If het volgende:
ik heb vandaag mijn 21+ toets gemaakt en gehaald...
Ik ben nu officieël 'toelaatbaar' zoals ze dat zo mooi noemen!![]()
![]()
Voor journalistiek wordt over het algemeen niet geloot. Zit meestal gewoon vol of bijna volquote:Op dinsdag 17 mei 2005 17:42 schreef jacco het volgende:
GefeliciteerdNu maar afwachten op de loting in de tweede helft van juli
Ja klopt hebben ze ook gezegd in Zwolle. Maar kreeg toch een brief van ze met daarin deze tekst. Maar iedreen zei ook al dat je eigenlijk voor 99% bent aangenomen.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Vet
[..]
Voor journalistiek wordt over het algemeen niet geloot. Zit meestal gewoon vol of bijna vol
Ben ook bij de open dag geweest, en dat was echt goed geregeld. Ook een erg leuk sfeertje daar in gebouw D. Natuurlijk is het altijd anders op een open dag maar toch.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:44 schreef Sil.As.If het volgende:
ik kreeg eind van de dag ook te horen dat ze net als vorig jaar verwachten dat er plaats is voor iedereen! maar goed, je weet maar nooit... ben dankzij deze toets weer een stuk dichterbij
vind het een leuke school trouwens... was er nog nooit geweest!
ben ook zeer tevreden over Windesheimquote:Op dinsdag 17 mei 2005 18:55 schreef jacco het volgende:
Ben ook bij de open dag geweest, en dat was echt goed geregeld. Ook een erg leuk sfeertje daar in gebouw D. Natuurlijk is het altijd anders op een open dag maar toch.
thnxquote:
Ik ga als het goed is dit jaar beginnen op Windesheim. Heb in in Maart mijn 21+ toets gedaan. En toen meteen aangemeld. Dus ga er gewoon van uit dat ik kan beginnenquote:Op woensdag 18 mei 2005 10:47 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ben ook zeer tevreden over Windesheim
Studeer je (of ga je studeren) op Windesheim jacco? Of ben je er alleen op de open dag geweest?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |