hadden ze toen een tekort aan broodquote:Op woensdag 9 maart 2005 17:43 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Lulkoek, het was minimumprijs. Bovendien sprak ik in de tegenwoordige tijd.
Betalen huurders dan een marktconforme prijs? Want dat doen huizenbezitters wel namelijkquote:Dit beleid is een knuffel naar alle huizenbezitters en een dikke middelvinger naar iedereen die huurt en/of een koopwoning zoekt.
Nee hoor, de minimumprijs lag immers boven de kostprijs van brood. Geen probleem dus. VMBO- economie les 3.quote:Op donderdag 10 maart 2005 20:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hadden ze toen een tekort aan brood![]()
En wie is de verkoper van de grond?quote:en bovendien hebben de woningcorporatie een semi-monopolie, zie zelf maar eens een huis neer te zetten,
alle beschikbarte grond wordt bijna meteen opgekocht. en even ergens anders gaan wonen is er ook niet bij
Letterlijk uit de plannen van Dekker:quote:Op woensdag 9 maart 2005 19:51 schreef NewOrder het volgende:
Die vraag kunnen we beter aan Dekker voorleggen, dat is nl. degene die niet begrijpt dat liberalisering in een overspannen markt ongewenste effecten teweegbrengt. Mijn voorspelling is dat de huren inderdaad zullen stijgen, maar dat er netto geen huis extra wordt gebouwd. Dekker zou er beter aan doen om eerst te zorgen dat het in de praktijk ook mogelijk wordt om nieuwe woningen te bouwen. Het huidige ruimtelijke ordening beleid voorziet daar niet in.
Ook hier is toch echt wel wat over gezegd in de plannen voor het huurbeleid:quote:Op donderdag 10 maart 2005 15:33 schreef Basp1 het volgende:
En wat voor type woningen gaan de WBV's bijbouwen denkt u?
Ik denk niet die geodkope woningen die ze vollop aan het slopen zijn, nog meer van die huizen waarvan meteen de huur al geliberaliseerd is. Dus onze bijstandsmoeders kunnen bijna nergens meer tercht, maar ik weet al wat de oplossing gaat worden, ik denk dat voor die groep mensen de huursubsidie verhoogd gaat worden zodat ze toch nog kunnen blijven wonen. Gaat onze maatschappij door deze maatregel dan erop vooruit? IMO totaal niet, we hebben straks nog meer mannetjes nodig om nog meer regeltjes in de gaten te gaan houden.
Laat de opverheid eerst maar eens het woningprobleem oplossen, en dan niet door de WBV voor schut te zetten en ze een kip met gouden eieren voor te houden. Waarbij de WBV's een groot probleem hebben om ruimte te maken voor die 100.000 extra woning bij te bouwen. Of moeten de WBV dan weer gaan stoppen met het verkopen van woningen?
Zolang er van een fatsoenlijke markt geen sprake is (vraag tig keer groter dan het aanbod), lijkt het me vrij zinloos om over "marktconforme" prijzen te praten.quote:Op donderdag 10 maart 2005 22:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Betalen huurders dan een marktconforme prijs? Want dat doen huizenbezitters wel namelijk
Ik lees nergens dat WBV's specifiek betaalbare huizen moet gaan bouwen.quote:Op donderdag 10 maart 2005 23:12 schreef Yakult het volgende:
[..]
Letterlijk uit de plannen van Dekker:
Ook hier is toch echt wel wat over gezegd in de plannen voor het huurbeleid:
Om huurders meer keuzemogelijkheden te bieden heeft minister Dekker afspraken gemaakt over de bouw van 110.000 nieuwe woningen door corporaties. De minister zal de corporaties jaarlijks strikt beoordelen op hun bouwactiviteiten omdat vrijblijvendheid niet meer aan de orde is. Daarnaast zal de onlangs ingestelde Commissie relatie Rijk/Corporaties in het tweede kwartaal van 2005 met voorstellen komen hoe prestaties van corporaties zeker kunnen worden gesteld.
Gemeenten en verhuurders krijgen in de voorstellen van minister Dekker ruimte om lokaal en regionaal maatwerk te leveren. Verder zal minister Dekker de Huisvestingswet wijzigen zodat gemeenten en corporaties betere instrumenten krijgen om woningen met voorrang aan specifieke groepen, zoals bijvoorbeeld ouderen (lees: onze bijstandsmoeders), toe te wijzen.
Het lijkt vrij zinnig te zijn wat hij schrijft. Ik kijk er eens goed naar als ik tijd heb.quote:Op woensdag 9 maart 2005 16:10 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Waarom verplicht Dekker de woningcorporaties niet hun huurhuizen te verkopen aan de huidige huurders? Gelijk het artikel:
[..]
Jezus, moet ik jou alles voorkauwen? In totaal is er een flink tekort aan woningen, in het bijzonder is er ook nog eens een flinke scheefgroei, waardoor er te veel onbetaalbare woningen zijn en veel te weinig betaalbare woningen zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2005 17:45 schreef Landmass het volgende:
[..]
Jij had het over een overschot aan dure woningen
Er is geen tekort aan brood en verse melk in Nederland en er zijn voldoende goedkope versies van dat voedsel te krijgen. Ik wil je nog wel een keer horen als er een tekort aan is en er ook nog eens veel meer dure luxe broodjes in de schappen liggen, welke onbetaalbaar zijn voor lagere inkomens, dan goedkoop brood.quote:net als brood en verse melk
Veel wordt een probleem zodra het te veel wordt en men het niet meer kan betalen, daar gaan we naar toe. Als jij geen problemen hebt met een land waarin de rijken in villa's kunnen gaan wonen en de armen de golfplaten hutjes moeten gaan optrekken, verkas dan naar Brazilie of zo.quote:wat is veel? bepaal jij dat in je oneindige wijsheid wel eventjes
Je kan natuurlijk ook serieus reageren....quote:teveel Netwerk gekeken zeker
Blind, anders kan ik je niet omschrijven...quote:ja top ja
Ongetwijfeld, in tegenstelling tot jij vind ik die bijwerkingen minder erg dan een op hol geslagen, imperfecte markt waarin men zich gigantisch aan het verrijken is ten koste van de burgers met een kleine c.q. modale portemonnee.quote:Vaak kleven er bijwerkingen aan het ingrepen van de overheid in de markt
Blind....echt blind....quote:zijn er in leeuwarden geen andere bakkers of zo?
quote:natuurlijk wel
waarom niet
quote:de maatschappelijke en sociale aspecten zijn nu dat er mensen jaren op wachtlijsten moeten staan
jij misschien niet, maar anderen wel. Top die "bescherming".
Dat is al bij voorbaat nonsens aangezien er eerst bijgebouwd zal moeten worden volgens de plannen alvorens dat deel van de markt vrijgegeven word. Maar ik ben het wel met je eens dat het "eerst zien, dan geloven"-principe in dit geval van toepassing is. Mocht over een paar jaar blijken dat er nog steeds sprake is van een te grote spanning (spanningen zul je altijd blijven houden in een gezonde woningmarkt) dan is het inderdaad zeer onverstandig de liberalisatie door te zetten. Maar aangezien de plannen van Dekker min of meer een dergelijke clausule bevat lijkt het me niet erg zinnig op dit moment al moord en brand te schreeuwen.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 09:15 schreef Vhiper het volgende:
Open je ogen nou eens man! Die wachtlijsten gaan alleen maar toenemen als die huurplannen van Dekker doorgaan, immers, er komen minder woningen beschikbaar voor meer woningzoekenden in de sociale sector.
quote:Op vrijdag 11 maart 2005 09:25 schreef du_ke het volgende:
Ja maar voor dat bijbouwen zal je toch eerst een goed beleid moeten forumuleren en dat gebeurt simpelweg niet.
De praktijk zal het leren.quote:Gemeenten en verhuurders krijgen in de voorstellen van minister Dekker ruimte om lokaal en regionaal maatwerk te leveren.
Je zegt het zelf al, bedrijventerreinen.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 09:40 schreef du_ke het volgende:
Tja dit soort zaken aan de gemeentelijke verantwoordelijkheid overlaten, we hebben het gezien aan de vele leegstaande bedrijventerreinen hoe geweldig dat werkt.
Bedrijventerreinen zijn ten eerste een compleet andere situatie. Ten tweede hebben gemeenten slechts ingespeeld (al dan niet ingegeven door landelijk beleid) op de vraag. Meer dan al daarvoor bestemde grond vrijgeven hebben gemeenten (en nogmaals, vaak vanwege landelijk beleid) niet gedaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 09:48 schreef du_ke het volgende:
Ja dat hebben ze ook geprobeerd aan gemeenten over te laten. Ik ben iig voor een regionale (vaak provinciale) coördinatie. Daarvoor is een fatsoenlijke inrichting van ons land me toch te belangrijk.
Natuurlijk is er veel misgegaan. Maar nogmaals, dat is een compleet andere situatie dan de woningmarkt. Een onderwerp waar er wel een hele hoop te klagen valt over het gemeentelijk beleid.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 10:11 schreef du_ke het volgende:
Voor een groot deel hebben ze ook grond vrijgegeven in de hoop dat er vraag zou komen. Daar is best veel misgegaan.
Er moeten 110.000 woningen gebouwd worden (En voor zover ik weet staat nergens dat dat sociale woningbouw moet zijn?), terwijl er 600.000 woningen vervolgens van de sociale woning markt verdwijnen. Mijn conclusie blijft dus staan: Minder woningen, meer woningzoekenden, dus langere wachtlijsten in die sector.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 09:24 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is al bij voorbaat nonsens aangezien er eerst bijgebouwd zal moeten worden volgens de plannen alvorens dat deel van de markt vrijgegeven word.
Op basis van bovenstaande lijkt mij dit dus wel zinnig. Laat ze maar wat anders verzinnen.quote:Maar ik ben het wel met je eens dat het "eerst zien, dan geloven"-principe in dit geval van toepassing is. Mocht over een paar jaar blijken dat er nog steeds sprake is van een te grote spanning (spanningen zul je altijd blijven houden in een gezonde woningmarkt) dan is het inderdaad zeer onverstandig de liberalisatie door te zetten. Maar aangezien de plannen van Dekker min of meer een dergelijke clausule bevat lijkt het me niet erg zinnig op dit moment al moord en brand te schreeuwen.
Het punt is dat Dekker aan het verkeerde touwtje trekt om een ontspannen woningmarkt te bereiken. Op zich is huurliberalisatie geen slecht idee, maar wel zolang de overheid de rem zet op de mogelijkheid om te bouwen (beperkte bouwgrond, oerwoud aan benodigde vergunningen, ellenlange inspraakprocedures). Ik heb ook zo mijn bedenkingen bij het rapport van ABF-research waarin wordt uitgegaan van 75000 nieuwbouwwoningen dit jaar en 84000 nieuwbouwwoningen volgend jaar voor de totale woningmarkt (koop en huur). Dat zijn onrealistische cijfers aangezien er het afgelopen jaar slechts zo'n 65000 woningen zijn gebouwd en er geen enkel vooruitzicht is dat dit in de komende jaren zal toenemen.quote:Op donderdag 10 maart 2005 23:12 schreef Yakult het volgende:
Letterlijk uit de plannen van Dekker:
In 2008 zal worden bekeken of de spanning op de woningmarkt de voorgestelde huurstijgingen in 2008 en 2009 toelaat. Bij een ontspannen woningmarkt kunnen deze woningen worden geliberaliseerd.
En heb je de bouwprognoses uberhaupt wel bekeken? Of verwacht je dat de minister met een vingerknip de productie kan verdubbelen, als ze het maar wil.
Dat ze verdwijnen van de sociale woningmarkt betekent niet dat de woningen verdwijnen.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 10:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Er moeten 110.000 woningen gebouwd worden (En voor zover ik weet staat nergens dat dat sociale woningbouw moet zijn?), terwijl er 600.000 woningen vervolgens van de sociale woning markt verdwijnen. Mijn conclusie blijft dus staan: Minder woningen, meer woningzoekenden, dus langere wachtlijsten in die sector.
Mij dus niet, Dekker en het merendeel van de Kamer evenmin.quote:Op basis van bovenstaande lijkt mij dit dus wel zinnig. Laat ze maar wat anders verzinnen.
Mag ik vragen waarom we altrijd spanningen zouden moeten houden op een gezonde woningmarkt, en niet bij de broodmarkt?quote:Op vrijdag 11 maart 2005 09:24 schreef nikk het volgende:
. Mocht over een paar jaar blijken dat er nog steeds sprake is van een te grote spanning (spanningen zul je altijd blijven houden in een gezonde woningmarkt)
Omdat er dan sprake is van 'overproductie'.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom we altrijd spanningen zouden moeten houden op een gezonde woningmarkt, en niet bij de broodmarkt?
En voor wie zou dat dan slecht gevolgen hebben? Niet voor de cosumenten want daardoor zou de prijs zakken, en men geodkoper proberen te gaan produceren om toch maar nog iets te kunnen verkopen, dus ik zie hier niet zo'n probleem in.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 10:50 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat er dan sprake is van 'overproductie'.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |