abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25454319
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 09:17 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Overigens had ik mij ook al afgevraagd hoe het met het syndroom van Down en andere erfelijke afwijkingen zit. Die past namelijk net zo min in een evolutionair als in een creationeel wereldbeeld. Een paard en een ezel hebben een vrijwel volledig overeenkomst genoom, toch zijn nakomelingen van een kruising onvruchtbaar. En dat geldt voor veel hybriden, in de flora komt dat verschijnsel veel voor. Ik zie dat soort 'afwijkingen' voorlopig gewoon even als abnormaliteiten, en zoek er even geen verklaring voor, het is tenslotte ook niet zo dat mensen met Down vroeger de aarde bevolkten en dat wij daaruit geevolueerd zijn.
[..]
Ik wil even op deze post inhaken. Verder vind ik dat je goed in de discussie zit (dat hoeft uiteraard niet te betekenen dat ik het overal mee eens ben...).

Een hybride soort is over het algemeen onvruchtbaar. Dat komt omdat als het wel vruchtbare nakomelingen oplevert, het een nieuw soort an sich zou zijn. Als een muilezel wel vruchtbaar was, hadden we niet alleen het paard en de ezel gekend, maar het paard, de ezel en een ander soort, die zich net zolang zou hebben uitgesplitst totdat het aparte soorten waren (soort: een groep die in staat is vruchtbare nakomelingen te produceren).
Of, het paard en ezel waren als een soort gezien. Maw: dat een paard en een ezel aparte soorten zijn, komt voort uit het feit dat de muilezel niet vruchtbaar is. (anders hadden we een meta-paard gehad met als rassen: paard en ezel).

Verder zie ik je als generatie tijd, 25 jaar aangeven. Dan is er idd te weinig tijd voor evolutie. Maar vergeet niet dat de evolutie (volgens de theorie) is begonnen bij eencelligen. Eencelligen hebben geen generatietijd van 25 jaar, maar eerder 25 minuten. De E.Coli (normale darmbacterie) bijvoorbeeld heeft onder optimale omstandigheden een vermenigvuldigingstijd van 20 minuten.

Het oog is niet pas gevormd in een volledig functionerend mens, maar in waarschijnlijk een pre-worm. Lichtgevoelige cellen waren er al, er was immers fotosynthese nodig om CO2 en H2O om te zetten in bouwstoffen en energie.
De pre-worm heeft uiteraard een veel kortere cyclus dan een mens (denk aan een dag tot dagen).

Sorry voor het licht off-topic geneuzel.
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_25455295
Off-topic: Uiteraard klopt dat volkomen. Mijn 'generatietijd' kijkt uitsluitend naar het laatste stukje van de 'evolutie' en ziet dan dat, door die steeds langere generatietijd, het proces van evolutie dus langzaam tot stilstand komen. Dat lijkt echter in strijd met onze waarneming, waarbij de evolutie juist steeds sneller lijkt te gaan.

On-topic: Als een almachtige god bestaat kan hij dus ook evolutie gebruikt hebben om te scheppen. Evolutie sluit creatie niet uit, het gaat dan eigenlijk meer over intentie: zijn wij geworden wat wij zijn omdat God dat zo wilde ? Het wordt dan wellicht een erg theosofische discussie, want ik kan er met mijn pet niet bij dat een almachtige god door hem ongewenste situaties zou laten ontstaan...
Mu!
  donderdag 10 maart 2005 @ 11:55:40 #103
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_25455342
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 11:52 schreef SingleCoil het volgende:
Dat lijkt echter in strijd met onze waarneming, waarbij de evolutie juist steeds sneller lijkt te gaan.
Oh?
quote:
On-topic: Als een almachtige god bestaat kan hij dus ook evolutie gebruikt hebben om te scheppen. Evolutie sluit creatie niet uit, het gaat dan eigenlijk meer over intentie: zijn wij geworden wat wij zijn omdat God dat zo wilde ? Het wordt dan wellicht een erg theosofische discussie, want ik kan er met mijn pet niet bij dat een almachtige god door hem ongewenste situaties zou laten ontstaan...
Tsja, het is OF een god die niet zoveel geeft om zijn schepseltjes, OF een god die valse fossielen in de grond stopt om ons voor de gek te houden. In beide gevallen is het niet te rijmen met het godsbeeld dat de grote religies van hun god hebben.
'Nuff said
pi_25455578
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 00:52 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Onder zulke absurde aannamews kan natuurlijk alles bewezen worden. Ga eens na wat dat betekent, 1% ! Dat zou over 250 jaar een genetisch verschil van 10% betekenen, ander gezegd: Napoleon was een weekdier of zo. Het zou verder veronderstellen dat iedere stap direct een verbetering zou zijn. Dat wil ik graag aannemen, maar niet als toevalligheid, je zou er een achterliggende 'blauwdruk' wel aannemelijk mee maken...
Het is een theoretisch model, iets waar creationisten nog nooit mee zijn aangekomen
In de praktijk zal het idd wel anders zijn verlopen. Bovendien betekend die 1% nog niet meteen fenotypische verandering he! Da's puur een paar baseparen die anders zijn... de een worden geselecteerd voor herhaling (en verbetering), de anderen niet.
Dus: niet iedere stap is een verbetering, de stappen die dat zijn blijven echter in stand... degenen die dat niet zijn sterven weer uit. Darwinisme!
Iemand als Dawkins staat hier ttrouwens weer erg sceptisch tegenover, omdat Dawkins idd uitgaat van pure moleculaire evolutie... die volgens hem totaal andere dingen zou opleveren en het beeld aanzienlijk bijstelt.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_25455600
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 11:55 schreef Doffy het volgende:

[..]

Oh?
de aarde bestaat nu zo'n 6 miljard jaar, dacht ik, en de eerste 4 miljard of zo daarvan zijn we gekomen van zowat niks tot de eerste aminozuren (give or take a billion...), daarna een miljard jaar voor eencelligen en zo verder. Het gaat volgens mij dus steeds sneller. Maar dat is alleen on-topic als dat ook de wil van God is, en Hij onze ontwikkelingen langs deze weg stuurt.
quote:
[..]

Tsja, het is OF een god die niet zoveel geeft om zijn schepseltjes, OF een god die valse fossielen in de grond stopt om ons voor de gek te houden. In beide gevallen is het niet te rijmen met het godsbeeld dat de grote religies van hun god hebben.
Beide zouden tegelijkertijd waar kunnen zijn en toch prima te rijmen met het godsbeeld van grote riligies, ik zie het pobleem niet zo.

Creationisme verwordt tot de vraag of God het ook allemaal zo bedoeld had...geinig
Mu!
  donderdag 10 maart 2005 @ 14:41:59 #106
27698 Doffy
pi_25457583
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 12:14 schreef SingleCoil het volgende:
de aarde bestaat nu zo'n 6 miljard jaar, dacht ik, en de eerste 4 miljard of zo daarvan zijn we gekomen van zowat niks tot de eerste aminozuren (give or take a billion...), daarna een miljard jaar voor eencelligen en zo verder. Het gaat volgens mij dus steeds sneller. Maar dat is alleen on-topic als dat ook de wil van God is, en Hij onze ontwikkelingen langs deze weg stuurt.
Ik denk dat het evolutionaire proces an sich niet heel veel harder gaat dan vroeger. Dat de complexiteit en de diversiteit wél toegenomen zijn, dat is niet zo moeilijk in te zien. De principes van evolutie werken dus op steeds grotere schaal, maar er is geen reden om een toename in "snelheid" te zien.
quote:
Beide zouden tegelijkertijd waar kunnen zijn en toch prima te rijmen met het godsbeeld van grote riligies, ik zie het pobleem niet zo.
Als ik de Bijbel (met name NT) lees (of in de kerk zit) dan is het beeld dat van God geschetst wordt toch een geheel andere dan eentje die kwaadaardig fossielen verstopt en zich slechts achter evolutie verschuilt.
quote:
Creationisme verwordt tot de vraag of God het ook allemaal zo bedoeld had...geinig
Helemaal niet. God had het nooit zo bedoeld, daar zijn de drie grote judeo-christelijke religies al lang uit: de mens is zondig en verwijdert zich van God. Die heeft het dus niet zo bedoeld - zeggen ze. Toch draagt een God die fossielen verstopt daar wel aan bij. Klopt niet, lijkt me zo.
'Nuff said
  donderdag 10 maart 2005 @ 20:57:25 #107
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25462199
Omdat niemand het doet, hier een aanzetje voor een FAQ:

Creationisme FAQ

Onder Creationisme vallen een aantal levensbeschouwingen die als gemeenschappelijk kenmerk het uitgangspunt hanteren dat de levende soorten in een relatief korte tijd zijn gecreëerd door een schepper, en sindsdien weinig meer veranderd zijn.

Er zijn diverse stromingen binnen het Creationisme. Kortweg zijn de volgende beschouwingen onderscheidend voor de verschillende stromingen:

* Al het leven is in 6 dagen van 24 uur geschapen.
* De schepping heeft duizenden, zo niet miljoenen jaren geduurd.
* De schepper heeft evolutie in werking gezet.

De eerstgenoemde categorie creationisten baseert zich meestal op het bijbelboek Genesis, waar staat geschreven dat God het universum in 6 dagen (plus een rustdag) heeft geschapen.

Waarom Creatie

Het belangrijkste argument voor creationisme is dat de veelvoud aan leven dat nu aanwezig is, te complex is om door een willekeurig mechanisme (zoals evolutie) veroorzaakt te zijn. Het enige alternatief voor willekeur is regelmaat, en het creationisme veronderstelt dat de regelmaat geplaatst is/bijgestuurd wordt door een schepper, al dan niet vereenzelvigd met God.

Wat zegt creationisme NIET?
Creationisme veronderstelt het bestaan van een schepper, die op (een) bepaald(e) moment(en) diersoorten op aarde gezet heeft, die eventueel via micro-evolutie/degeneratie tot de huidige generatie diersoorten vervormd is. Creationisme doet in principe geen uitspraak wie of wat dan die schepper was. Er zijn creationisten die hiervoor de Christelijke god verantwoordelijk stellen, anderen zullen de Islamitische god hiervoor nemen, of een van de vele andere goden.

[ Bericht 33% gewijzigd door Alicey op 11-03-2005 07:34:04 (versie 0.90.01) ]
  donderdag 10 maart 2005 @ 23:15:44 #108
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_25464980
Toeval
Het belangrijkste argument voor creationisme is dat de veelvoud aan leven dat nu aanwezig is, te complex is om door een willekeurig mechanisme (zoals evolutie) veroorzaakt te zijn. Het enige alternatief voor willekeur is regelmaat, en het creationisme veronderstelt dat de regelmaat geplaatst is/bijgestuurd wordt door een creator, al dan niet vereenzelvigd met God.

Creationisme veronderstelt het bestaan van een schepper, die op (een) bepaald(e) moment(en) diersoorten op aarde gezet heeft, die eventueel via micro-evolutie/degeneratie tot de huidige generatie diersoorten vervormd is. Creationisme doet an sich geen uitspraak wie of wat dan die schepper was. Er zijn creationisten die hiervoor de Christelijke god verantwoordelijk stellen, anderen zullen de Islamitische god hiervoor nemen, meerdere varianten zijn mogelijk.

(neutraal en informatierijk genoeg?)
pi_25465968
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 23:15 schreef Pie.er het volgende:
Toeval
Het belangrijkste argument voor creationisme is dat de veelvoud aan leven dat nu aanwezig is, te complex is om door een willekeurig mechanisme (zoals evolutie) veroorzaakt te zijn. Het enige alternatief voor willekeur is regelmaat, en het creationisme veronderstelt dat de regelmaat geplaatst is/bijgestuurd wordt door een creator, al dan niet vereenzelvigd met God.
Natuurlijke selectie heeft juist een hoge mate van regelmaat!
pi_25466681
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 12:14 schreef SingleCoil het volgende:

[..]
de eerste ééncelligen hoeven niet per definitie op aarde gevormd te zijn lijkt me.
pi_25466747
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 00:28 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

de eerste ééncelligen hoeven niet per definitie op aarde gevormd te zijn lijkt me.
Daarnaast is het raar dat iemand die de snelheid van evolutie niet kan vatten, dat gelijk aangrijpt om hem in twijfel te trekken..

"de zon schijnt mij te fel, hij zal wel niet echt zijn..."
  vrijdag 11 maart 2005 @ 00:36:35 #112
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_25466825
Waarom is dat raar, eigenlijk ? Begrijp jij de zon wel dan ? Knappe meid zeg....
Mu!
pi_25467368
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 00:36 schreef SingleCoil het volgende:
Waarom is dat raar, eigenlijk ? Begrijp jij de zon wel dan ? Knappe meid zeg....
1) Waarom zou je alles meteen moeten begrijpen?
2) De zon is niet veel meer dan een lading gassen en radicalen, weinig te begrijpen eigenlijk..

Het punt is dat gelovigen de materie niet gewoon kunnen terugbrengen tot wat het is: een combinatie van stoffen en ladingen. Ga ns natuurkunde studeren of scheikunde...
  vrijdag 11 maart 2005 @ 07:34:42 #114
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25468837
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 23:15 schreef Pie.er het volgende:
Toeval

Creationisme veronderstelt het bestaan van een schepper, die op (een) bepaald(e) moment(en) diersoorten op aarde gezet heeft, die eventueel via micro-evolutie/degeneratie tot de huidige generatie diersoorten vervormd is. Creationisme doet an sich geen uitspraak wie of wat dan die schepper was. Er zijn creationisten die hiervoor de Christelijke god verantwoordelijk stellen, anderen zullen de Islamitische god hiervoor nemen, meerdere varianten zijn mogelijk.

(neutraal en informatierijk genoeg?)
Ietswat aangepast in de draft opgenomen.

Ik denk dat het neutraal genoegis, maar maar eens kijken hoe anderne er over denken.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 10:12:49 #115
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25470168
Gezien het blijkbaar heel erg moeilijk is om on-topic te blijven, ga ik maar een botte-bijl-methode hanteren.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 10:16:59 #116
115441 VijfdeColonne
anti-Islam == extreem-rechts
pi_25470222
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 01:02 schreef kamagurka het volgende:

[..]

1) Waarom zou je alles meteen moeten begrijpen?
2) De zon is niet veel meer dan een lading gassen en radicalen, weinig te begrijpen eigenlijk..

Het punt is dat gelovigen de materie niet gewoon kunnen terugbrengen tot wat het is: een combinatie van stoffen en ladingen. Ga ns natuurkunde studeren of scheikunde...
En als we die stoffen en ladingen willen terugbrengen tot wat het is? Wat is de oorsprong van deze stoffen en ladingen?
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 10:18:59 #117
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25470246
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 10:16 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

En als we die stoffen en ladingen willen terugbrengen tot wat het is? Wat is de oorsprong van deze stoffen en ladingen?
Er wordt vermoed dat materie en energie is ontstaan uit een singulariteit. Kijkend naar de beweging van een uitdijend heelal, is dit geen vreemde gedachte. Het lastige is dat de oorsprong van alles per definitie nooit gevonden kan worden, omdat je aan het einde altijd op tegenstrijdigheden uitkomt.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 10:26:58 #118
115441 VijfdeColonne
pi_25470331
Vermoedens, gedachte, nooit vinden, tegenstrijdigheden. Dat zijn de kernwoorden in de discussies "creationisme" en "darwinisme".
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 10:28:09 #119
27698 Doffy
pi_25470350
U bedoelt?
'Nuff said
pi_25470590
Jee, dit topic is mij tot nog toe volledig ontgaan! TVP dus.
pi_25470741
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 10:46 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jee, dit topic is mij tot nog toe volledig ontgaan! TVP dus.
We wachten vol spanning op een creationisme FAQ, ik vrees het ergste.
Mischien moeten we onze creationisten een handje helpen
http://www.aaaa.demon.nl/ufo.html
  vrijdag 11 maart 2005 @ 11:10:48 #122
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_25470938
De conclusie is telkens dat een God de creator is, maar dat kunnen natuurlijk net zo goed Marsmannetjes zijn in mijn ogen. Zijn er, buiten de heilige boeken, andere bronnen voor de creationisten om aan te nemen dat er een God achter zit?

Damn, Godslasteraar is me te snel af, voortaan eerder op invoeren drukken, en niet eerst andere dingen doen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  vrijdag 11 maart 2005 @ 11:23:12 #123
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25471142
NOGMAALS:

Creationisme, Evolutie, of een soep van beiden?

Daar discussie tussen creationisme en evolutie, hier gaarne aan een FAQ werken. Kun je niet constructief meeposten, blijf dan weg uit deze topic.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 11:25:02 #124
115441 VijfdeColonne
pi_25471177
-edit Alicey : Wat begrijp je niet aan mijn posts met het verzoek om dit soort posts niet hier te plaatsen? -

[ Bericht 86% gewijzigd door Alicey op 11-03-2005 11:27:58 ]
  vrijdag 11 maart 2005 @ 11:32:13 #125
115441 VijfdeColonne
pi_25471294
Mijn soort posts mogen niet, maar mag ik vragen wat een post als die van Frezer toevoegt aan deze discussie?

Zou je er op willen lettten dat je niet met dubbele maten meet? Komt dat omdat je zelf niet objectief kunt blijven in dit topic?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')