abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 maart 2005 @ 22:12:08 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_25402555
Wouter Bos schijnt economie gestudeerd te hebben. Wat doet hij dan bij de PvdA? Een partij van "werk"gelegenheidsprojecten en marktverstorende ingrepen zoals minimumloon en huurders"bescherming"? Je zou zeggen dat je, als je het met je algemene ontwikkeling niet al hebt meegekregen, dat soort ongein tijdens je studie afleert. Heeft hij z'n P uberhaupt wel?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_25403045
Een arts leert toch ook over ziektes om die ziektes te laten verdwijnen?
  zondag 6 maart 2005 @ 22:41:13 #3
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_25403085
http://www.novatv.nl/index.cfm?biografie_id=63&fuseaction=biografieen.details
quote:
Carrière: Wouter Bos slaagt al op 17-jarige leeftijd voor het gymnasium en gaat studeren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij begint met politicologie en een jaar later economie. Beide studies rondt hij cum laude af.
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:12 schreef Landmass het volgende:
Heeft hij z'n P uberhaupt wel?
Nou, blijkbaar wel. Hoeveel universitaire studies heb jij cum laude afgerond?
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
  zondag 6 maart 2005 @ 22:41:51 #4
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_25403098
Beste Landmass..... het feit dat jij blijkbaar gelooft dat er een absolute waarheid is in economie, maakt duidelijk dat jij het duidelijk niét gestudeerd hebt.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_25403105
wouter bos is cum laude afgestudeerd algemeen econoom. En binnen deze wetenschap wordt gestreefd naar een zo efficient mogelijke allocatie van productiefactoren, in theorie zou er perfecte allocatie zijn zonder overheidsingrijpen bij perfecte markten. Jammerlijk zijn er nergens perfecte markten en is er dus wel degelijk een taak voor de overheid.
hattrickteam >>> FC__Paniek (770160)
pi_25403302
Wouter Bos studeerde toch economie in Noord-Korea?
  zondag 6 maart 2005 @ 23:18:56 #7
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_25403707
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:41 schreef klnvntrbyt het volgende:
Wouter Bos slaagt al op 17-jarige leeftijd voor het gymnasium
Dat zegt helemaal niks, ik heb ook op 17 jarige leeftijd m'n VWO diploma gehaald. Dat is uitsluitend te danken geweest aan het feit dat ik pas in augustus jarig ben. En goh, Bos is in juli jarig, ook na het schooljaar.
There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
  zondag 6 maart 2005 @ 23:20:54 #8
51837 klnvntrbyt
Enlighten Me
pi_25403743
quote:
Op zondag 6 maart 2005 23:18 schreef JAG het volgende:

[..]

Dat zegt helemaal niks, ik heb ook op 17 jarige leeftijd m'n VWO diploma gehaald.
Je hebt ook twee studies cum laude afgerond?
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_25403784
Hij heeft zelfs bij Shell gewerkt meen ik! .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zondag 6 maart 2005 @ 23:26:19 #10
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25403854
Bos kan toch gewoon als rationele actor zijn eigen nut optimaliseren. Dat dit niet congruent is met het beste resultaat voor de maatschappij is een bijzaak, als de billen van Bos het velours maar raken is het goed.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 6 maart 2005 @ 23:28:06 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25403887
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:42 schreef halleekes het volgende:
wouter bos is cum laude afgestudeerd algemeen econoom. En binnen deze wetenschap wordt gestreefd naar een zo efficient mogelijke allocatie van productiefactoren, in theorie zou er perfecte allocatie zijn zonder overheidsingrijpen bij perfecte markten. Jammerlijk zijn er nergens perfecte markten en is er dus wel degelijk een taak voor de overheid.
Lulkoek, dat er in theorie perfecte markten zouden zijn is onzin.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_25404591
Klopt Kaalhei, alleen in een model vinden we perfecte markten.
  maandag 7 maart 2005 @ 00:08:07 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25404648
quote:
Op maandag 7 maart 2005 00:04 schreef Nature het volgende:
Klopt Kaalhei, alleen in een model vinden we perfecte markten.
Precies. Op dezelfde wijze kunnen we de baan van de maan voorspellen, de vlucht van een vogel en het gedrag van een gas voorspellen. In een perfect model kan alles kloppen, in de werkelijkheid spelen er meer factoren mee. Anders zou het geen model zijn natuurlijk
  maandag 7 maart 2005 @ 01:17:56 #14
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25405842
quote:
Op maandag 7 maart 2005 00:08 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Precies. Op dezelfde wijze kunnen we de baan van de maan voorspellen, de vlucht van een vogel en het gedrag van een gas voorspellen. In een perfect model kan alles kloppen, in de werkelijkheid spelen er meer factoren mee. Anders zou het geen model zijn natuurlijk
Je zou Bos dus als model kunnen zien zoals een deel van 'zijn' electoraat doet... Ook zij vergeten wel eens dat in werkelijkheid meerdere factoren meespelen op kosten van de nederlandse huishoudpot.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  maandag 7 maart 2005 @ 07:09:23 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25407284
quote:
Op zondag 6 maart 2005 23:26 schreef Kaalhei het volgende:
Bos kan toch gewoon als rationele actor zijn eigen nut optimaliseren. Dat dit niet congruent is met het beste resultaat voor de maatschappij is een bijzaak
"Beste resultaat voor de maatschappij" is voor meerdere economische interpretaties vatbaar en hangt sterk af van je gestelde doelen. Dit soort dogmatiek valt me van je tegen Kaalhei, of zoals Xtreem al zei:
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:41 schreef Xtreem het volgende:

het feit dat jij blijkbaar gelooft dat er een absolute waarheid is in economie, maakt duidelijk dat jij het duidelijk niét gestudeerd hebt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25411236
quote:
Op zondag 6 maart 2005 23:28 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Lulkoek, dat er in theorie perfecte markten zouden zijn is onzin.
lees maar eens wat economische theorien en je zult concluderen dat er uitgegaan wordt van perfect werkende markten.
hattrickteam >>> FC__Paniek (770160)
  maandag 7 maart 2005 @ 13:26:11 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_25411396
quote:
Wouter Bos schijnt economie gestudeerd te hebben. Wat doet hij dan bij de PvdA? Een partij van "werk"gelegenheidsprojecten en marktverstorende ingrepen zoals minimumloon en huurders"bescherming"? Je zou zeggen dat je, als je het met je algemene ontwikkeling niet al hebt meegekregen, dat soort ongein tijdens je studie afleert. Heeft hij z'n P uberhaupt wel?
Landmass, je begint in je topics steeds meer op Akkersloot te lijken...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_25411514
Ja, laten we weer eens totaal ongefundeert gaan bashen...

Slotje maar?
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_25411554
Ik vind zijn voorstellen ook niet echt zwaar bevorderend voor de economie, maar goed...dan kan die nog wel een studie goed hebben afgerond
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_25411606
Och, Arend-Jan Boekestijn schijnt ook historicus te zijn, dus niets is te gek in deze wereld.
  maandag 7 maart 2005 @ 13:43:17 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_25411625
quote:
Op maandag 7 maart 2005 13:37 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik vind zijn voorstellen ook niet echt zwaar bevorderend voor de economie,
Dit in tegenstelling tot de waanzinnig goede voorstellen en maatregelen van dit Kabinet, waardoor Nederland op dit moment van alle Europese landen de grootste economische groei, de laagste inflatie, de laagste werkloosheid en de kleinste staatsschuld kent (of dat ideaal op zeer korte termijn zal bereiken)?

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_25413671
quote:
Op maandag 7 maart 2005 13:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dit in tegenstelling tot de waanzinnig goede voorstellen en maatregelen van dit Kabinet, waardoor Nederland op dit moment van alle Europese landen de grootste economische groei, de laagste inflatie, de laagste werkloosheid en de kleinste staatsschuld kent (of dat ideaal op zeer korte termijn zal bereiken)?
Nederland heeft idd een zeer lage werkloosheid, inflatie en een relatief lage staatsschuld.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 7 maart 2005 @ 17:17:25 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25413811
quote:
Op maandag 7 maart 2005 13:13 schreef halleekes het volgende:

[..]

lees maar eens wat economische theorien en je zult concluderen dat er uitgegaan wordt van perfect werkende markten.
Nee hoor, niet in alle theorieen. Er is zelfs in de neoklassieke stroming een beweging die zich bezig houdt met het voorkomen en oplossen van marktfalen. Evolutionaire economie gaat ook niet uit van het pmm.
  maandag 7 maart 2005 @ 17:43:41 #24
35279 Parabola
Sapere aude
pi_25414139
quote:
Wouter Bos schijnt economie gestudeerd te hebben. Wat doet hij dan bij de PvdA?
Als je een heel eendimensionaal wereldbeeld hebt, zul je dat moeilijk kunnen begrijpen. Voor andere mensen is het logsich dat je zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde van het politieke spectrum economen, ja zelfs hele goede economen zult vinden. Om je wereldbeeld nog wat verder te verstoren, een lukraak rijtje linksige Nobelprijswinnaars:

Tinbergen
Samuelson
Tobin
Sen
Stiglitz

Zo'n soort rijtje is er voor rechtsig overigens ook te noemen (mijn wereldbeeld is niet zo eendimensionaal dat ik dat zou ontkennen), en voor economen zonder uitgesproken links-rechts voorkeur idem.

Overigens zijn, in mijn bescheiden mening natuurlijk, de enige twee kamerleden met een hoog niveau van kennis van de voor hun vak relevante economie (bedrijfseconomie is wat minder relevant voor een kamerlid) van linkse huize: Crone (PvdA) en Vendrik (GL).
Slaapt winter
en zomer
pi_25414316
quote:
Op maandag 7 maart 2005 00:08 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Als het model an sich perfect zou zijn, zou dit dus betekenen dat álle factoren worden meegenomen die invloed uitoefenen op de uitkomst van het model. Aangezien dit niet te doen is, bestaat er wel een model waarin een perfecte markt kan bestaan, maar geen perfect model. Als een model perfect is, is het naar mijn mening ook geen model meer maar een exacte weergave van de werkelijkheid, in plaats van een vereenvoudigde weergave.

Verder raadt ik TS aan om voor de gein eens een boek van Klamer te lezen; die handelt namelijk ook over de vraag hoe het kan bestaan dat economen zo van mening verschillen (jouw kijk op de economie strookt duidelijk niet met die van economoo Wouter Bos). Bottom line is dat dit vooral bepaald wordt door je mindset en welke modellen en verbanden jij relevanter acht dan anderen, en dat niemand 100% gelijk heeft aangezien iedereen uitgaat van modellen waarin NOOIT met alle variabelen rekening wordt gehouden.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')