Sorry, had niet eerder tijd om het te plaatsen. Overigens heb ik haar niet gezien in Boulevard, of heb ik wat gemist??
Idols-zangeres neemt videoclip op in land van haar vader
HIND ’THUIS’ IN MAROKKO
’Ik voel mij geen voorbeeld voor wie dan ook’
door BART SCHUT
MARRAKESH, dinsdag
„Het is voor mij een droom in de Arabische wereld door te breken”, vertelt Hind Laroussi tijdens een korte pauze in de opnames voor de videoclip van haar nieuwe single ’Give me a sign’, die eind deze maand moet uitkomen. De zangeres blaast uit; het is hard werken en de hitte in de Zuid-Marokkaanse stad Marrakesh is verzengend.
„Het is hier fantastisch, ik wilde eigenlijk mijn allereerste clip al in Marokko opnemen”, vertelt Hind enthousiast. Ondanks de 45 graden in de schaduw en de hectiek van het filmen lijkt zij met volle teugen te genieten van deze nieuwe, maar toch vertrouwde omgeving.
Hinds verhaal is bekend, het verloop van haar carrière stormachtig. Haar vader was een van de eerste Marokkanen in Nederland, haar moeder Nederlandse, Hind lijkt een voorbeeld van geslaagde integratie. Toch houdt de 20-jarige zangeres zich hier niet mee bezig: „Ik voel mij geen voorbeeld voor wie dan ook, en ik houd mij helemaal niet met politiek bezig.”
Niet verwonderlijk, want Hind heeft haar handen vol aan haar leven als ster nadat zij op 18-jarige leeftijd doorbrak in het programma Idols. Ze werd geleefd, op straat werd zij opeens door iedereen herkend. Haar eerste cd werd in no time in elkaar gedraaid. Dat is nu, twee jaar later, anders. „We hebben ruim een jaar aan mijn tweede album, ’Halfway Home’, gewerkt. Het is veel meer wie ik ben, veel persoonlijker. Ik heb zelf vier nummers geschreven”, vertelt ze trots.
Multicultureel
De keuze voor Marrakesh als decor voor haar clip ligt voor de hand. ’Halfway Home’ is als album ’Arabischer’, een mix van stijlen en culturen, net als Hind zelf. En net als de mensen om haar heen. Vier dansers begeleiden haar bij de opnamen voor ’Give me a sign’: Fahd is Marokkaans-Nederlands, Nana half-Ghanees, half-Nederlands, Tommy Nederlander met Engelse wortels en Hinds zuster Mouna, choreografe, is ook een Marokkaanse Nederlandse. Multicultureler kan bijna niet.
Er wordt gefilmd in de medina, de oude stad van Marrakesh. Onder leiding van de ervaren cameraman Jonathan Weiland en regisseur Willem Gerritsen wordt in de nauwe straatjes van de soek (de markt) en in een tot hotel verbouwd stadspaleis een liefdesverhaaltje met veel dans en figuranten in elkaar gedraaid. In de video laat Hind zien dat ze niet alleen zangtalent heeft, maar ook als danseres haar mannetje staat.
Hind in Marrakesh, dat is ook een familiebedrijf. Vader Mohamed Laroussi regelt de contacten met de plaatselijke autoriteiten, zuster Mouna danst en choreografeert en oudste zus Imen fungeert als een soort manusje-van-alles, onder meer filmt zij ’The making of’ van de videoclip. Hind benadrukt het belang van haar familie voor haar carrière: „Wij hebben een heel hechte band binnen de familie, ik krijg heel veel steun van mijn ouders en zussen. Misschien vanwege mijn Marokkaanse achtergrond ben ik traditioneler opgevoed, met heel veel respect voor mijn ouders.”
Respect
Als zij in Nederland is, mist Hind Marokko, vooral haar familie in de noordelijke stad Tanger. „Toen ik hier voor het eerst optrad, merkte ik hoeveel respect en dankbaarheid je als artiest in Marokko ontvangt. Ik voelde mij helemaal thuis”, vertelt zij enthousiast. „Tegenover die warme gastvrijheid staat natuurlijk dat je hier heel veel geduld moet hebben. Alles is zogenaamd geregeld, maar in de praktijk komt er meestal weinig van terecht, dat is typisch Marokkaans.”
BRON: De telegraaf