quote:
Frits Jansma zit al vanaf het allereerste moment bij ONM! 'Met heel veel plezier!’, zoals hij zelf zegt.
Pipo met een papieren muts
Frits is van huis uit eigenlijk helemaal geen acteur. Toen hem in een grijs verleden gevraagd werd wat hij wilde worden (op de middelbare school) antwoordde hij vol overtuiging: ‘Pipo de Clown’ De bloedserieuze beroepskeuzetester trok een wat zuur mondje en besloot tot een tweede poging: ‘Wat doe je dan het liefst?’ ‘Papieren mutsen vouwen!’ ‘En dat klopt ook,’ vertelt Frits lachend. ‘ Uiteindelijk ben ik Pipo geworden, door te gaan acteren. En door de kunstacademie, vouw ik papieren mutsen!’ Frits heeft maar liefst twee kunstacademies gedaan en is afgestudeerd scenograaf.
Van ontwerper naar acteur
Nadat hij zijn diploma van de laatste kunstacademie binnen had, heeft hij al zijn spullen in een busje geladen en is naar Amsterdam gegaan. Daar heeft hij zo’n vijftien jaar met succes zijn beroep als ontwerper uitgeoefend. Door zijn werk in het theater is hij uiteindelijk wel het acteervak ingerold. ‘Ik deed de art-direction van een film en daar liep een castingjongen rond. Die zei: ‘Frits, ik wil foto’s van je’. Die had ik niet en ik had ook werk dus… Pas maanden daarna dacht ik: ‘Ach, ik heb niets te doen, dus laat ik eens wat foto’s bij elkaar zoeken.’ Meteen daarna is het heel hard gegaan en werd hij gevraagd voor meer en meer projecten. Tot Onderweg naar Morgen kwam met de vraag of hij de vaste rol van JP wilde. En de rest is geschiedenis. ‘Mensen vragen wel eens wat doe je dit al lang, maar dan zeg ik ik heb leuk werk en het ìs leuk werk! Ik ben gelukkig in dit werk en dat scheelt je echt de helft van je leven!’ Naast zijn werk bij ONM doet Frits nog een hoop dingen. Zo ontwerpt hij nog steeds affiches (waar hij twee jaar geleden nog een Pall-Mall prijs voor won) en heeft hij sinds kort iets nieuws ontdekt. Frits: ‘Ik ben nu ook bezig met stemmen inspreken. Dat was ook meteen raak. Voor een vierentwintigdelige serie van de EO, Jezus en Josephine, mocht ik de stem van de duivel inspreken. Haha, ik heb nog nooit zo had gewerkt. Is te gek om te doen!’
JP de goedzak
Over JP heeft Frits een uitgesproken mening. ‘JP is een goedzak, een soort vaderfiguur en hij is een luisterend oor. Daarin kun je veel kwijt als schrijver; JP kan namelijk een hoop reflecteren over de andere personages. Dat is belangrijk zodat dingen gezegd kunnen worden. Hij hoort niet bij een familie en zo heeft hij een soort onafhankelijkheid. Als barman heeft hij ook mooie rol. Ik weet nog wel dat ik in Maastricht ook altijd zat te praten met de barman van mijn stamkroeg. Zeker tijdens mijn studie had ik wel de behoefte om dingen kwijt te kunnen. Soms verlang ik er wel eens naar dat JP bijvoorbeeld een geheim leven zou hebben. Dat 'ie een soort gangsterfiguur zou zijn of een kelder heeft met allemaal rare apparaten. Dat zou wel leuk zijn, maar zoals het nu is is het goed.’ Klopt het dat het karakter JP en de acteur Frits Jansma erg op elkaar lijken? ‘Tuurlijk, dat gaat helemaal door elkaar heen. Het is niet zo dat ik een snor opplak en anders ga praten. JP is Frits Jansma geworden.’
Het nieuwe ONM
Een paar maanden geleden werd ONM in een nieuw jasje gestoken. Frits, die er al vanaf het eerste moment in zit, vertelt dat het niet makkelijk was. ‘Ik begrijp het wel. Het moest de doelgroep natuurlijk meer aanspreken, en dat is ook zeker gelukt. De verhaallijnen zijn anders met nieuwe acteurs en actrices en het is allemaal hartstikke goed gelukt. Ik mis natuurlijk wel mensen, maar dat hoort bij dit vak. Ik mis ook mensen van vroeger zoals Dolf de Vries en Hero Muller. Deze keer was het gewoon nogal drastisch. Maar ik begrijp het en het heeft succes, dus het is een goede keuze geweest.’
Wasmachine en aardappelrasp
Bloopers maakt Frits nog steeds en in het verleden nog veel meer. Er schijnt in de archieven van ONM zelfs een band met bloopers te zijn met daarop: ‘Het fenomeen JP’. Dat zegt genoeg. Frits zelf kan er zoals altijd hartelijk om lachen en wil ons met alle plezier een paar anekdotes vertellen. ‘Versprekingen vind ik niet zo heel leuk meer maar handelingen des te meer. Vroeger vond ik een handeling uitvoeren met tekst erbij knap lastig. Zo had ik een keer een hele ingewikkelde tekst, over zeehondenvet of iets, en ze lieten het maar doorgaan en ik wist het echt niet meer. Lachen, huilen. Natuurlijk heb je die wasmachine scène die al vier keer bij Laat Ze Maar Lachen voorbij is gekomen. Die moest omhoog op een steekwagentje. Die steekwagen schiet door en knalt recht in mijn kruis. Dat voel ik nog steeds! En nog een leuke scène is dat JP op de gezondheidstoer ging en geraspte appel at. Dat maken ze van aardappel (vanwege het verkleuren) dus ik eet dat. En eet dat. En de persoon die binnen moest komen, kwam maar niet en ik maar eten...'
Wie mag je rol overnemen
Als er iemand ooit de rol van JP over zou moeten nemen heeft Frits al een acteur in gedachten: ‘Gene Hackman, dat vind ik een geweldige acteur. Wat heb ik een bewondering voor die man!’
Bron: Yorin
quote:
... of een kelder heeft met allemaal rare apparaten.
JP toch..........