Vieze gore racist dat je bent. En dat dit hier wordt toegestaan.quote:
quote:Op maandag 7 maart 2005 22:01 schreef NightH4wk het volgende:
NorthernStar, waar blijft die geheime informatie van deze Italiaanse nou?
Berlusconi heeft wel een probleem. Hij zat al in Irak tegen de wil van de meerderheid van de bevolking in en die zijn nu helemaal 'pissed' over dit gebeuren. Het zou wel eens kunnen leiden tot het vertrek van de Italianen. Maar eens kijken hoe het zich verder ontwikkeld.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 00:36 schreef SlimShady het volgende:
Een mysterie of een leugen? Wie zal het zeggen? Berlusconi, Bush of verdwijnt het in de doofpot?
http://www.nederlandsdagblad.nl/newsite/artikel.asp?id=57903quote:Journaliste Sgrena had een hekel aan yankees
door onze correspondent Harald Doornbos
BEIROET - ,,Kijk uit dat je niet gekidnapt wordt'', zei ik nog tegen de vrouwelijke Italiaanse journaliste die naast me zat in het kleine vliegtuigje met bestemming Bagdad. ,,Oh, nee'', zei ze. ,,Wij staanaan de zijde van het onderdrukte Iraakse volk. Geen Irakees die ons ontvoert.''
Acht dagen later werd deze vrouw, Giuliana Sgrena, gekidnapt door gewapende Irakezen tijdens een bezoek aan de universiteit van Bagdad. Een maand na haar ontvoering is ze vrij. Maar vertel niet hoe. Ruim vier weken zat ze gevangen en in een videoboodschap verscheen ze snikkend op televisie, smekend om haar leven, de terugtrekking van Italiaanse troepen. Ook zei ze dat ,,Irak geen land was voor journalisten''. Daarna volgden er onderhandelingen tussen de Italiaanse autoriteiten en de groep kidnappers, die dreigde haar te onthoofden.
Hoogstwaarschijnlijk werd er afgelopen vrijdag een losgeld betaald, waarna leden van de Italiaanse inlichtingendienst haar ophaalden. Maar hiermee was de ellende nog niet voorbij. Vlak nadat Sgrena werd vrijgelaten, werd haar auto op weg naar de internationale luchthaven van Bagdad beschoten toen de bestuurder te hard een controlepost van het Amerikaanse leger inreed. Een kogel raakte Sgrena in de schouder; één van de Italiaanse geheim agenten stierf door een kogel.
Sgrena, die afgelopen zaterdag in Rome arriveerde, beweert dat de Amerikanen haar wilden vermoorden. Het lid van de geheime dienst kreeg gisteren een staatsbegrafenis en wordt nu in Italië geëerd als een held.
Het klinkt niet aardig om een collega-journalist af te vallen. Maar Sgrena's houding is een volstrekte schande voor de journalistiek. Had ze toen ik naast haar zat in het vliegtuig niet tegen me gezegd dat ,,gewone journalisten als jij'' nu eenmaal niet achter het Iraakse volk staan. ,,De Amerikanen zijn de grootste vijanden van de mensheid'', zeiden de drie vrouwen tegen me, want Sgrena reisde naar Irak met twee Italiaanse collega's die ook een grote hekel hadden aan de yankees.
Zeker toen ik vertelde dat ik niet zomaar in Bagdad zou gaan zitten, maar als embedded journalist naar Irak ging (wat inhoudt dat je voor een bepaalde periode met het Amerikaanse leger meereist), werd ik door hen behandeld als de Grote Verrader. ,,Ik wil alleen niet gekidnapt worden'', zei ik tegen ze. ,,Dat is de enige reden dat ik bij de Amerikanen ga zitten.''
Hoongelach. ,,Jij snapt de situatie niet. Wij zijn anti-imperialisten, anti-kapitalisten, communisten'', zeiden ze. De Irakezen ontvoeren alleen maar de hulpjes van de Amerikanen, de vijanden van de Amerikanen hebben niets te vrezen.
Nu vertelde ik hun dat ik dacht dat ze niet goed bij hun verstand waren. Je kunt gewoonweg niet meer ontkennen dat er al-Qaeda-achtige groepen in Irak opereren, die specifiek op westerse journalisten jagen, hield ik hen voor. En al-Qaedastrijders, dat is de Arabische exponent van het fascisme: anti-Amerikaans, anti-Joods en - met name - anti-communistisch.
Maar goed, de drie wisten het allemaal beter. Toen we de luchthaven van Bagdad afkwamen, stond ik buiten te wachten tot een jeep van het Amerikaanse leger me kwam ophalen. Ik zag hoe een van de drie Italiaanse vrouwen van het groepje van Sgrena inmiddels al huilend rondliep, omdat een Irakees haar computer en televisieapparatuur had gestolen. Bibberend stonden ze buiten, wachtend op een taxi die hen naar Bagdad zou brengen.
Met haar totale vooringenomenheid bracht Sgrena niet alleen zichzelf in gevaar, maar vanwege haar gedrag is een veiligheidsagent nu dood, terwijl de Italiaanse regering (premier Berlusconi) miljoenen euro's heeft uitgegeven om de journaliste het leven te redden. Het valt te hopen dat Sgrena een ander baantje kiest. Propagandiste of parlementslid wellicht. Maar met journalistiek zou ze onmiddellijk moeten stoppen.
toen ik haar voor het eerst zag, toen ze nog gevangen zat, rees bij mij al het vermoeden dat haar hele ontvoering in scene gezet is.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 18:09 schreef milagro het volgende:
[..]
http://www.nederlandsdagblad.nl/newsite/artikel.asp?id=57903
Weet niet wat ik van deze dame ('s verhaal) moet denken eigenlijk.
Lijkt mij dat als "de Amerikanen" haar dood hadden willen hebben, ze nu dan ook gewoon dood was.
Omdat ze de VS (of zoals die apen liever zeggen: imperialistische kapitalisten die arme landen uitbuiten) er de schuld van kunnen geven.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 19:39 schreef ultra_ivo het volgende:
viel mij wel op dat il manifesto zo positief schreef over Calipari en de Italiaanse geheime dienst.
Omdat ik in me vorige post communisten als 'apen' neerzette? Het was natuurlijk offensief bedoelt maar gericht op het communisme en niet direct op deze vrouw en zeker niet op de vrijheid die ze bezit om te kiezen wat ze aanhangt.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:13 schreef ultra_ivo het volgende:
een beetje fatsoen in je taalgebruik zou het niveau hier wat verbeteren
quote:Auto vaak doelwit Amerikanen
Enige verkeersregel voor Irakezen: vijftig meter afstand houden
door Bas den Hond
2005-03-08 - lezersreacties op dit artikel (32)
Geheim agent Calipari is niet het eerste 'zinloze' slachtoffer van de Amerikanen in Irak. Het komt vaker voor dat militairen op auto's schieten.
,,Als iemand te dichtbij komt, dan mollen we ze. Jammer eigenlijk -het betekent dat we een hoop onschuldige mensen doodmaken.''
Dit is niet de reactie van de Amerikaanse regering op de dood van een Italiaanse geheim agent en op een haartje na van Giuliana Sgrena, de gijzelaarster die hij net had vrijgekregen. Dit zei een luitenant van de Amerikaanse mariniers in Ramadi, een stad ten westen van Bagdad, eind vorig jaar. Een verslaggever van het Britse weekblad The Economist ging met hen mee op patrouille door de stad. Vaak met hoge snelheid, waarbij er voor Irakezen maar één verkeersregel geldt: vijftig meter afstand houden, als je leven je lief is.
De kogels die de gisteren begraven Nicola Calipari doodden, waren geen ongeluk, zegt Sgrena. Als de journaliste inderdaad, zoals door anonieme Italiaanse functionarissen wordt toegegeven, voor een slordige vijf miljoen euro is vrijgekocht, kan dat laatste nog waar zijn ook. Maar wie iets ergs meemaakt, heeft de neiging daar ook een bijzondere oorzaak bij te zoeken. Terwijl het in Bagdad tamelijk veel voorkomt dat er op rijdende auto's wordt geschoten.
De bestuurders van die auto's hebben zich dan niet gehouden aan de aanwijzingen die de Amerikaanse troepen uit lijfsbehoud gaven, is de standaard uitleg. Maar dat is de kijk van de geüniformeerde ambtenarij, waar ze ook denken dat soldaten bij een huiszoeking netjes belet vragen, in plaats van de deur open te trappen met een ,,Waar zijn de wapens, teef?'' -alsof een van angst verstijfde Iraakse vrouw dat Engels verstaat.
Een soortgelijke verbijstering overmant sommige Irakezen die een Amerikaanse patrouille tegenkomen. Welke misstap je volgens de schietinstructie het leven mag kosten is geheim. Maar zelfs de dingen die de soldaten horen te doen voordat ze schieten, zijn voor burgers raadselachtig: een geheven vuist, een naar je toegesmeten waterfles.
Als zulke signalen hem ontgaan, weet een Iraakse chauffeur alleen dat hij opeens werd beschoten. En als hij het kan navertellen, zal hij net als Giuliana Sgrena niet kiezen voor de alledaagse verklaring van misverstand en oorlogspech, maar voor de bijzondere: die schoften hadden het op hem gemunt.
Is goed, maar als je ziet hoe geflipt die lui zijn gaat je zelfbeheersing bij het posten er soms wel onder lijden.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:22 schreef ultra_ivo het volgende:
Als je probeert een situatie te bediscussiëren is het betitelen van mensen waar je het neit mee eens bent als 'apen' niet zo goed voor je geloofwaardigheid. Kom je wat rellerig over.
Dat is wat erg kort door de bocht. De VS doet alle mogelijke moeite haar onderdanen buiten de internationale rechtsverantwoordelijkheid te houden. Dat wordt door de veel landen dan weer gezien als een uitholling van het internationaal recht.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 20:24 schreef NightH4wk het volgende:
Dat beschieten van auto's gebeurt vaker idd en er vallen ook wel eens doden. De soldaten in die patrouilles worden zelfs juridisch extra beschermd dacht ik.
Uhm, dat kan zo gezien worden idd. Maar dit is zo algemeen, wat vind jij?quote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat is wat erg kort door de bocht. De VS doet alle mogelijke moeite haar onderdanen buiten de internationale rechtsverantwoordelijkheid te houden. Dat wordt door de veel landen dan weer gezien als een uitholling van het internationaal recht.
Niet alle artikelen, wel wat uitlatingen van mensen bij die krant. Heb niet alles direct bij de hand, maar heb wel wat gelezen met babelfish daar.quote:Maar, heb je al de vertaalde artikels van il Manifesto gelezen? ALs iemand niet jouw mening heeft hoeft ie niet direct geflipt te zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |