abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26069519
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:59 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Het aantal keer zoom zegt niets (zoals ik een paar posts eerder al aangaf). Het is alleen de verhouding tussen je minimale en maximale brandpunt. Hoe verder je brandpunt van je opnamemateriaal af zit, hoe dichter je objecten kan halen.

Een voorbeeld:
[...]
Dit is een hele handige post - heel beeldend hoe erg zaken dichtbij gehaald worden.

dank je
pi_26069664
Oven over de post ervoor, betreffende welk fototoestel je zou moeten kopen.
Ik vind het prettig om mensen hun voorkeur te horen, ik ben iemand die (makkelijk) alles zelf wil instellen.

Dus hoemeer ik zonder menu's kan aanpassen hoe beter.

Mijn gevoel is dat de niet-reflex camera's voornamelijk gemaakt zijn om automatisch te werken.

over de canon ben ik nog niet uit -hoe makkelijk is deze in te stellen?
Ik kreeg namelijk de indruk dat de Nikon meer knopjes had om zaken manueel
in te stellen terwijl de canon meer menu based is waardoor het iets lastiger minder gebruiksvriendelijk is ...is dit gevoel juist?

Overigens voelde de Nikon D70 meer "camera" in de handen dan de Canon 350D -omdattie wat kleiner is. Maar dat is persoonlijk

Mijn doel is als ik een camera koop wil ik fotografie begrijpen. Ik wil weten wat ik doe. Dus moet ik het leren.

[ Bericht 49% gewijzigd door QuantumCat op 08-04-2005 12:39:56 ]
  vrijdag 8 april 2005 @ 17:25:03 #153
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_26076480
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 11:50 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Je zou een Sigma lens voor je DSLR kunnen nemen. Met een "sigma 70-300/4.0-5.6 dl macro af" (¤ 95,00) zit je (bij canon300D x1.6 = 112 - 480) op een grotere bandpuntsafstand dan met de vaste Z5 lens. Je zou, als je echt actief aan vogelfotografie doet, nog een SIgma 50 - 500 kunnen aanschaffen (wat dan voor een 300D op 80 - 800 uikomt).
Zeer veel dank voor het advies.. dat was nou precies wat ik zocht!
pi_26078807
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 12:29 schreef QuantumCat het volgende:
Oven over de post ervoor, betreffende welk fototoestel je zou moeten kopen.
Ik vind het prettig om mensen hun voorkeur te horen, ik ben iemand die (makkelijk) alles zelf wil instellen.

Dus hoemeer ik zonder menu's kan aanpassen hoe beter.
Dan over dat je graag van mensen zou horen welke de voorkeur geniet, Canon of Nikon. Dat is nogal persoonlijk en iemand met een canon gaat zelden zeggen dat een Nikon beter is, anders had hij wel een nikon gekocht. Vandaar dat je dat voor jezelf moet uitmaken, specificatie gewijs verschillen ze niet zo veel.
quote:
over de canon ben ik nog niet uit -hoe makkelijk is deze in te stellen?
Ik kreeg namelijk de indruk dat de Nikon meer knopjes had om zaken manueel
in te stellen terwijl de canon meer menu based is waardoor het iets lastiger minder gebruiksvriendelijk is ...is dit gevoel juist?
Ik gebruik op m'n 300D het menu alleen maar om het automatisch bekijken van een foto uit te schakelen en nog een paar voorkeursinstellingen te doen. Het is dus al meer dan een half jaar geleden dat ik nog m'n menu gebruikt heb. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt dat de D70 meer knopjes zou hebben om dingen in te stellen.
quote:
Overigens voelde de Nikon D70 meer "camera" in de handen dan de Canon 350D -omdattie wat kleiner is. Maar dat is persoonlijk
Voelt een camera aan als een camera als hij wat kleiner is?
Bijna alle analoge spiegelreflexen waar ik vroeger mee heb gewerkt waren een stuk groter en vooral zwaarder dan m'n 300D. Het klein zijn en vooral het lichte gewicht is eerder een nadeel dan een voordeel ivm stabiliteit.
quote:
Mijn gevoel is dat de niet-reflex camera's voornamelijk gemaakt zijn om automatisch te werken.
......
Mijn doel is als ik een camera koop wil ik fotografie begrijpen. Ik wil weten wat ik doe. Dus moet ik het leren.
Er zijn ook niet reflex camera's waar een heleboel in te stellen is, dat is niet DSLR gebonden. Alle camera's die niet uitsluitend gemaakt zijn om aan te zetten en een foto te nemen hebben manuele of semi manuele instellingen.
Daarvoor hoef je dus geen DSLR te kopen, maar ook toestellen zoals de minolta Z5 (om maar iets te noemen) is volledig manueel instelbaar.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_26087220
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 19:00 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Dan over dat je graag van mensen zou horen welke de voorkeur geniet, Canon of Nikon. Dat is nogal persoonlijk en iemand met een canon gaat zelden zeggen dat een Nikon beter is, anders had hij wel een nikon gekocht. Vandaar dat je dat voor jezelf moet uitmaken, specificatie gewijs verschillen ze niet zo veel.
[..]
Dat weet ik, maar het kan zijn dat ik me meer in de een zijn verhaal herken dan in de ander.
Je kan vertellen dat de BMW de meest fantastische motorfiets is ever, omdatthet een van de meest goedsturende, trillingsvrije & geluidsarme motoren is, dan weet ik dat dat niets voor mij is, terwijl als een Harley liefhebber gaat vertellen over de rillingen en de zware klappen uit de uitlaat, dan weet ik dat ik de mindere wegligging (tov d eBMW) voor lief ga nemen.
quote:
Ik gebruik op m'n 300D het menu alleen maar om het automatisch bekijken van een foto uit te schakelen en nog een paar voorkeursinstellingen te doen. Het is dus al meer dan een half jaar geleden dat ik nog m'n menu gebruikt heb. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt dat de D70 meer knopjes zou hebben om dingen in te stellen.
[..]
hmmm misschien heb ik het verkeerd begrepen.
quote:
Voelt een camera aan als een camera als hij wat kleiner is?
Bijna alle analoge spiegelreflexen waar ik vroeger mee heb gewerkt waren een stuk groter en vooral zwaarder dan m'n 300D. Het klein zijn en vooral het lichte gewicht is eerder een nadeel dan een voordeel ivm stabiliteit.
[..]
hahaha, noem mij ouderwets, maar het hoeft van mij niet (altijd) kleiner.

Ik heb de 350D in handen gehad en deze is wat klein. De een vind dat prettig, de ander niet. Ik vind het prettiger vind een groter model in handen te hebben, zoals de D70 of de 300D. Deze voelde gewoon prettiger aan.

Overigens, is het niet zo dat ik niet aan kleinere camera's zou kunnen wennen, geef mee een weekie en ik merk er niets meer van

De 300D moet ik nog proberen (alleen iedereen heeft nu de de 350D liggen ). Het liefst zou ik ze huren en dan kijken welke het prettigst fotografeert (om zo een echt persoonlijk oordeel te vellen)

[ Bericht 1% gewijzigd door QuantumCat op 09-04-2005 00:45:38 ]
pi_26087293
foutje

[ Bericht 100% gewijzigd door QuantumCat op 09-04-2005 00:44:29 ]
pi_26145159
Mijn vraag: welke compactcamera kan ik het beste kopen?

Ten eerste wat wil ik ermee doen:

Gewoon mooie plaatjes schieten, en als ik eenmaal mooie plaatjes ertussen heb zitten wil ik ze ook graag uitprinten enzo. Dus ik wil een camera die een beetje mooie plaatjes maakt ook als ze groot geprint worden.
Ik ga er ook mensen mee fotograferen, en heb het liefst geen rode ogen.
Ik ben webdesigner en inmiddels redelijk bedreven in photoshop maar heb geen zin om bij iedere foto de rode ogen te moeten corrigeren.
Ik wil hem gewoon bij me kunnen dragen en ik wil bij deze camera absoluut geen losse lenzen.
In de toekomst wil ik er een tweede camera bij kopen een 300 of 350d en daar wil ik dan wel een mooie lens bij kopen.
Omdat ik in de toekomst wil uitbreiden heb ik het liefst een beetje universele spullen, ik heb al gespeurd en zag dat de meeste camera's iig de 300 en 350d (dat is het belangrijkste natuurlijk) CF kaartjes slikken. Ik wil dan ook het liefst een camera die CF kaartjes slikt.
Verder moet hij goed zijn in het donker.

Na enig speurwerk kwam ik bij een aantal camera's uit.

De Canon Powershot A95

Mooie camera, met veel opties, maar ik las dat hij een hoop meer ruis geeft dan de a80. Bovendien zit de flitser volgens mij vrij dicht bij de lens, en dat zou rode ogen geven las ik op een aantal sites.
Ik heb veel samples gekeken en zag dat de A95 vrij weinig last had van gradients als blauwe luchten, waarbij andere daar een hoop meer moeite mee hebben.

De Canon Powershot a80

Minder megapixels, maar dan ook minder ruis. Helaas is deze camera haast niet meer te krijgen, en als hij te krijgen is dan is hij 50 euro duurder dan de A95, en volgens mij is dat nou juist zijn grotere broer.

De Canon PowerShot S1 IS

Qua model geen gekke camera, en een hele flinke zoom. Echter, ik heb wat samples gezien en die zijn echt een stuk slechter, veel meer ruis dan de A95. Dit vind ik toch wel vreemd. Heeft de reviewer gewoon slechte foto's geschoten of ze verkeerd opgeslagen of is deze inderdaad slechter?

De Powershot G6 kreeg ik toen even in het oog, maar die is 600 euro zag ik, ja dan kan ik beter gelijk een EOS 300D kopen..

Als laatste zag ik nog een Casio Exilim EX-Z55, die vond ik er ook erg mooi uitzien maar daar kon ik geen goede review van vinden, bovendien heeft die volgens mij geen cf kaart.

Mijn vraag is nu, wat raden jullie mij aan te kopen??
pi_26145904
quote:
Op maandag 11 april 2005 12:58 schreef sjobiscity het volgende:
Mijn vraag: welke compactcamera kan ik het beste kopen?

Ten eerste wat wil ik ermee doen:

Gewoon mooie plaatjes schieten, en als ik eenmaal mooie plaatjes ertussen heb zitten wil ik ze ook graag uitprinten enzo. Dus ik wil een camera die een beetje mooie plaatjes maakt ook als ze groot geprint worden.
Ik ga er ook mensen mee fotograferen, en heb het liefst geen rode ogen.
Zonder flits heb je nooit rode ogen
quote:
......

Na enig speurwerk kwam ik bij een aantal camera's uit.

De Canon Powershot A95

Mooie camera, met veel opties, maar ik las dat hij een hoop meer ruis geeft dan de a80. Bovendien zit de flitser volgens mij vrij dicht bij de lens, en dat zou rode ogen geven las ik op een aantal sites.
Ik heb veel samples gekeken en zag dat de A95 vrij weinig last had van gradients als blauwe luchten, waarbij andere daar een hoop meer moeite mee hebben.
De A95 is een mooie camera met 5megapixels. Hij is iets lichter dan de A80, en heeft 1 ISO waarde instelling meer.
quote:
De Canon Powershot a80

Minder megapixels, maar dan ook minder ruis. Helaas is deze camera haast niet meer te krijgen, en als hij te krijgen is dan is hij 50 euro duurder dan de A95, en volgens mij is dat nou juist zijn grotere broer.
Minder megapixels, maar voor de rest vergelijkbare specs. Vreemd dat hij duurder is.
quote:
De Canon PowerShot S1 IS

Qua model geen gekke camera, en een hele flinke zoom. Echter, ik heb wat samples gezien en die zijn echt een stuk slechter, veel meer ruis dan de A95. Dit vind ik toch wel vreemd. Heeft de reviewer gewoon slechte foto's geschoten of ze verkeerd opgeslagen of is deze inderdaad slechter?
Hier heb je het voordeel van de 10x zoom. De reden waarom de samples er slechter uit kunnen zien, kan liggen aan het aantal megapixels. De S1 heeft er maar 3.3 tov de A95 met 5.
quote:
De Powershot G6 kreeg ik toen even in het oog, maar die is 600 euro zag ik, ja dan kan ik beter gelijk een EOS 300D kopen..
Da's waar. Maar dan moet je wel een andere lens hebben dan de kit lens om aan dezelfde zoom te voldoen.
quote:
Als laatste zag ik nog een Casio Exilim EX-Z55, die vond ik er ook erg mooi uitzien maar daar kon ik geen goede review van vinden, bovendien heeft die volgens mij geen cf kaart.
Geen CF kaart, er zijn maar een paar Casio toestellen die wel gebruik maken van een CF kaart.
quote:
Mijn vraag is nu, wat raden jullie mij aan te kopen??
Bedenk dat geen van deze toestellen zo lichtsterk gaat zijn als bv. een 300D met een lichtsterke prime lens. De rode ogen reductie zit op elke van deze cameras, maar is geen wondermiddel. Ze hebben allemaal een ingebouwde flits en daarmee krijg je rode ogen zelden helemaal weg. De S1 heeft een flits die opklapt, waardoor het mogelijk is het licht te laten weerkaatsen en zo de kans op rode ogen te verminderen.
Waarom wil je eigenlijk eerst een toestel uit deze klasse voor je een 300/350D aanschaft?
pi_26150032
Hartstikke bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik ga opzoek naar die Casio's met een CF kaart, ik vond het wel erg mooi dat die een behoorlijk groot scherm hebben. Ik ga voor een compact camera omdat ik bij een aantal gelegenheden geen grote camera bij me wil hebben. Deze camera wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor het point and shoot werk, gewoon leuke kiekjes schieten.
Zo'n EOS 300D is ook een stuk groter natuurlijk, zeker met een beetje fatsoenlijke lens.
  maandag 11 april 2005 @ 18:40:25 #160
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_26152941
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:32 schreef sjobiscity het volgende:
Hartstikke bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik ga opzoek naar die Casio's met een CF kaart, ik vond het wel erg mooi dat die een behoorlijk groot scherm hebben. Ik ga voor een compact camera omdat ik bij een aantal gelegenheden geen grote camera bij me wil hebben. Deze camera wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor het point and shoot werk, gewoon leuke kiekjes schieten.
Zo'n EOS 300D is ook een stuk groter natuurlijk, zeker met een beetje fatsoenlijke lens.
Misschien kun je ook naar de Konica Minolta Z3 of Z5 kijken... een flink zoombereik, haarscherpe plaatjes en een behoorlijk gebruikersgemak. Ik vind het een eindeloze camera en heb 'm altijd bij (de Z10 dan..). De Z3 en Z5 zijn ook nog eens uitgerust met een stabilisator.. ik heb 'm zojuist op het werk geprobeerd en het werkt erg goed.
  maandag 11 april 2005 @ 19:48:22 #161
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_26154587
Hmmz jah daar zit ik ook al even naar te kijken.
De Z5 heeft ook nog een Ruisonderdrukker bij
pi_26170416
ik ben vandaag 2 winkels in geweest en die raden mij allebei een olympus van 350 euro aan. ben helaas vergeten het type nummer erbij te vragen maar heb het terug gezocht op internet en volgens mij is het de OLYMPUS C765. Ik zag hem voor 277 in pricewatch op tweakers.net staan.
Hoe kijken jullie tegenover die camera?
pi_26170644
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 14:09 schreef sjobiscity het volgende:
ik ben vandaag 2 winkels in geweest en die raden mij allebei een olympus van 350 euro aan. ben helaas vergeten het type nummer erbij te vragen maar heb het terug gezocht op internet en volgens mij is het de OLYMPUS C765. Ik zag hem voor 277 in pricewatch op tweakers.net staan.
Op zich is dit geen slecht toestel. Het heeft wel geen CF-kaart, maar een XD.
Je kan ook bitter weinig handmatig instellen.
Ik heb ook een compact olympus en daar ben ik best tevreden mee, voor de dingen dat'k ermee doe.
  dinsdag 12 april 2005 @ 14:21:12 #164
34663 SpeedyGJ
pi_26170679
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 14:09 schreef sjobiscity het volgende:
Mooie camera alleen opslag type xd-picture jij wou graag CF hebben
De 10X zoom is mooi alleen geen stabilisator, dus krijg je mogelijk geen scherpe bij voorledig zoom en bij bewolkt beetje donker weer, dus dat is wel weer jammer.

Wat is trouwens je max buget?
pi_26177132
ik heb niet echt een maxbudget, maar hij moet eigenlijk wel onder de powershot g6 blijven. heb ook die dimage z3 oid in mijn handen gehad maar dat vond ik een ronduit lomp en lelijk ding, sorry voor de mensen die ik nu raak
ik heb ook even op internet gekeken, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik van de samples die ik heb gezien super onder de indruk ben.

over dat xd, ja ik heb zoiets ik heb veel liever cf, maar als het het enige nadeel is dan moet het maar..
dan koop ik wel een nieuwe kaart als ik straks een dslr camera ernaast koop.
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:16:10 #166
34663 SpeedyGJ
pi_26177568
Aha oke
Ik ben zelf ook op zoek maar eigelijk voldoet bijna geen enkel camera aan mijn eisen.
De 300D kan ik zelf echter niet meer betalen om bepaalde dingen dus helaas
De Z5 is de enige die zo'n beetje aan mijn eisen voldoet.
pi_26177867
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 19:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Aha oke
Ik ben zelf ook op zoek maar eigelijk voldoet bijna geen enkel camera aan mijn eisen.
De 300D kan ik zelf echter niet meer betalen om bepaalde dingen dus helaas
De Z5 is de enige die zo'n beetje aan mijn eisen voldoet.
De Z5 geeft wel redelijk wat ruis heb ik ergens gelezen. Ook een nadeel (vind ik) zijn de beperkte sluitertijden.
Je kunt eens op www.dpreview.com kijken, daar kun je camera's met elkaar vergelijken, en ook door het aangeven van je voorkeuren voor een aantal zaken op camera's zoeken.
Misschien heb je daar wat aan!
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:33:53 #168
34663 SpeedyGJ
pi_26178000
Hmmz oke bedankt.
Heb de foto's van Z5 niet gezien dus ja.
Wat ik wil is: Flinke zoom berijk, macro 1 cm etc
pi_26182546
dpreview heb ik ook al een aantal keren bekeken, maar daar krijg ik iedere keer uit dat ik een g6 moet kopen, en die vind ik dan toch net wat te dicht op de eos 300d zitten.
ik denk nu ook aan de panasonic range, de lumix fz 3 en 5 zijn erg mooie camera's.
fz20 ook, maar die is weer een stapje duurder en niet zo heel veel beter. alleen is manual focus wel een mooie optie tov zijn kleinere broertje. maarja de fz5 is 400 in de pricewatch en fz20 is 450 in de pricewatch. al hoeft dat geen argument te zijn, maar dan komt de g6 met zijn 500 euro ook weer in het zich en zo blijf je 50 euro opschuiven
  woensdag 13 april 2005 @ 10:00:03 #170
34663 SpeedyGJ
pi_26189188
Wat betekent
Min shutter 8 sec + Bulb
Die + Bulb...
Heb er nooit van gehoord

Trouwens de Nikon Coolpix 8800 ziet er opzich goed uit (Behalve die prijs 733 euro)
Macro van 3 cm nou ja ik ken er een eventuele macrolens op gooien.
Heb ook de voorbeeld foto's gezien, op iso 400 is wel wat ruis te zien maar dat het erg stoort, nee ik vind dat personlijk zelf wel erg mee vallen.
Ik heb ook de voorbeeld foto's van de Z5 gezien, bij iso 160 komt het al hast overheen met de iso 400 van Nikon.
Het is veel geld maar voldoet voor mij best aan de eisen.
Maar wil ook weten hoe jullie van deze camera vinden

Edit: 10X zoom en IS ook erg ideaal

[ Bericht 37% gewijzigd door SpeedyGJ op 13-04-2005 10:20:36 ]
pi_26189592
quote:
Op woensdag 13 april 2005 10:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
Wat betekent
Min shutter 8 sec + Bulb
Die + Bulb...
Heb er nooit van gehoord

Trouwens de Nikon Coolpix 8800 ziet er opzich goed uit (Behalve die prijs 733 euro)
Macro van 3 cm nou ja ik ken er een eventuele macrolens op gooien.
Heb ook de voorbeeld foto's gezien, op iso 400 is wel wat ruis te zien maar dat het erg stoort, nee ik vind dat personlijk zelf wel erg mee vallen.
Ik heb ook de voorbeeld foto's van de Z5 gezien, bij iso 160 komt het al hast overheen met de iso 400 van Nikon.
Het is veel geld maar voldoet voor mij best aan de eisen.
Maar wil ook weten hoe jullie van deze camera vinden

Edit: 10X zoom en IS ook erg ideaal
Je gaf iets hoger aan een 300D niet te kunnen betalen, en deze is nog een stukje duurder?
Maar ok, de Nikon coolpix reeks is wel goed. Het is echter niet zomaar een camera die je in je jaszak meeneemt.
BULB is niets anders dan je sluiter openhouden tot je de ontspanknop loslaat (of nog eens indrukt, afhankelijk van uitvoering).
  woensdag 13 april 2005 @ 10:28:28 #172
34663 SpeedyGJ
pi_26189663
quote:
Op woensdag 13 april 2005 10:24 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Je gaf iets hoger aan een 300D niet te kunnen betalen, en deze is nog een stukje duurder?
Maar ok, de Nikon coolpix reeks is wel goed. Het is echter niet zomaar een camera die je in je jaszak meeneemt.
BULB is niets anders dan je sluiter openhouden tot je de ontspanknop loslaat (of nog eens indrukt, afhankelijk van uitvoering).
Aha oke
Je moet natuurlijk wel denken dat er ook nog lenzen bij moeten komen he
Dan lig ik al weer veel hoger dan de prijs van deze camera.
Natuurlijk wil ik dol graag die 300D hebben, maar de probleem ligt echt aan de lensen, die zijn zo verdomd duur.
Of jij moet een goeie oplossing hier voor hebben.
1: Canon 300D
2: Macro lens +- 1 cm
3: Flinke zoomlens, 10X of meer (mm ???)

Ben benieuwd op welk bedrag jij uit komt
pi_26191903
quote:
Op woensdag 13 april 2005 10:28 schreef SpeedyGJ het volgende:
2: Macro lens +- 1 cm
3: Flinke zoomlens, 10X of meer (mm ???)
2: 1 cm macro? Je bedoelt dat je tot op 1 cm van het object wilt kunnen focussen? Vaak worden voor macro's juist lenzen van 90mm of 180mm gebruikt zodat je de insectjes niet meteen wegjaagt als je erboven hangt met je cam.

3: Mooie van een DSLR is juist dat je lenzen kunt wisselen, en dat je dus in elk bereik de lens kan gebruiken die daar het beste preseert in plaats van een superzoom die over het gehele bereik matig presteert. Beetje zonde om een DSLR te kopen en er dan een brakke superzoom op te zetten imho.
  woensdag 13 april 2005 @ 12:16:55 #174
34663 SpeedyGJ
pi_26192254
quote:
Op woensdag 13 april 2005 12:04 schreef Gizz het volgende:

[..]

2: 1 cm macro? Je bedoelt dat je tot op 1 cm van het object wilt kunnen focussen? Vaak worden voor macro's juist lenzen van 90mm of 180mm gebruikt zodat je de insectjes niet meteen wegjaagt als je erboven hangt met je cam.

3: Mooie van een DSLR is juist dat je lenzen kunt wisselen, en dat je dus in elk bereik de lens kan gebruiken die daar het beste preseert in plaats van een superzoom die over het gehele bereik matig presteert. Beetje zonde om een DSLR te kopen en er dan een brakke superzoom op te zetten imho.
1: Aha oke wil voornamelijk bloemen, planten, en idd ook kleine diertjes fotograferen

2: Idd daarom was ik ook van plan om de 300D aan te schaffen...maar de lenzen maken het duur.
Een lens van 200 euro ben ik zo'n 4 maanden bezig, hoe en wat is een heel ander verhaal.....
Dus ja, ik moet dat er dan ook voor over hebben.
Daarom wil ik graag weten hoeveel ik ongeveer kwijt ben.
pi_26192521
Canon 300D + kitlens ¤450-500 2e hands
Tamron AF SP 90/2.8 MACRO DI 1:1 ¤375.00 nieuw
En de superzoom, bijvoorbeeld een Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di is nieuw ¤347.00

Maar ik zou je een superzoom echt willen afraden. Koop een 300D met kitlens en kijk waar je behoeftes liggen. Misschien raak je wel helemaal verslaafd aan groothoek plaatjes, zit je daar mooi met een superzoom die tot 300mm gaat maar een brakke groothoek heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')