abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25944378
waar blijven die pics magneet ?:P ben wel benieuwd wat het effect is
  zondag 3 april 2005 @ 08:44:07 #102
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_25948255
ik ga verder in het lenzen topic, pics zijn goed en het verschil met of zonder de lenzen is echt te merken.
pi_25949618
ik wil een digicam kopen binnenkort, maar is het nou verstandig om een internationale versie te kopen? het scheelt wel aardig wat in geld namelijk..

wat is het verschil in garantie?
Amsterdam, stad van hash en coke,
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
pi_25950495
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:01 schreef markiemark het volgende:
ik wil een digicam kopen binnenkort, maar is het nou verstandig om een internationale versie te kopen? het scheelt wel aardig wat in geld namelijk..

wat is het verschil in garantie?
Als je een Canon in een ander land koopt heb je alleen nog maar garantie in dat land. In de VS is hij waarschijnlijk een stuk goedkoper, maar als er iets mee aan de hand is kan je er ook terug mee naar de vs om aan je garantie te voldoen. Ik veronderstel dat het met andere merken net zo is.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  zondag 3 april 2005 @ 12:51:32 #105
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_25950588
yup andere merken is dat ook zo
pi_25953100
Tja, mijn eerste post hier.
Ik ga eind dit jaar naar Japan en wil een goede digitale camera kopen.
Nu wil ik de Canon EOS300d aanschaffen. Dit omdat je er meerdere objectieven op kunt zetten, de 6,3 megapixels voor het vergroten e.d.
Basically omdat je er dat stapje meer mee kunt doen dan de Medion digitale camera van mijn ouders.
Ik wil er meer mee.
Ik wil er foto's mee kunnen schieten die je vergroot op durft te hangen. Daarnaast speelt mijn broer in een band die gestaag aan de weg timmert, dus een goede foto reportage is nooit weg, evenals een goede fotoshoot tijdens optredens e.d. Ook wil ik mijn artistieke kanten (ik teken, wil gaan schilderen) op botvieren. Legio redenen voor een perfectionist als ik, om het meteen goed aan te pakken.

Omdat ik een beginneling ben en het budget wat krap is -zie ook de reis naar Japan,
ben ik op zoek naar een degelijk stuk gereedschap. Ik zoek namelijk niet het beste van het beste, maar een degelijk startpunt. De canon is dat denk ik, misschien dat het meer dan dat is.

Nu zijn er wat kits te krijgen:
canon eos 300d + sigma af 18-50 incl. zonnekap
canon eos 300d + sigma 18-50/3.5-5.6 + 55-200/4.0-5.6 + combitas
canon eos 300d + sigma af 18-50 + canon 55-200 usm ii
canon eos 300d + 18-55 + 55-200 usm 2 + bg e1 grip

Kunnen jullie mij iets vertellen over de kwaliteit van de meegeleverde lenzen en welke jullie inziens beter zijn en waarom, of misschien waarom ik de 55-200 moet vergeten en de meerprijs daarvan zou moeten investeren in een goede 18-55. En wat is de meerwaarde van de "bg e1 grip"? Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een goede body met een crappy lens wil ik ook niet.

Overigens is de Canon EOS 350D ook uit. Deze is qua specificaties uiteraard beter en dus duurder.
Quote LetsGoDigital.org:
"Canon 350D - Verbeteringen t.o.v. de Canon EOS 300D
De nieuwe CMOS sensor en hoge prestaties van de DIGIC II processor resulteren in een aantal verbeteringen ten opzichte van de EOD 300D. Tot de andere verbeteringen behoort het E-TTL II flitsprogramma met afstandsinformatie voor consistente en nauwkeurige flitsbelichtingen. Gebruikers hebben nu de keuze uit drie methoden voor scherpstellen: One-Shot AF, AI SERVO en AI Focus. Het schrijven naar de geheugenkaart gaat 3,5 keer sneller en de interface is bijgewerkt naar USB 2.0 Hi-Speed voor snel downloaden van beelden. Daarnaast zijn spiegelvergrendeling en 2e gordijn flits toegevoegd."
en de 8 megapixels ;-P
Wat voor meerwaarden hebben deze vernieuwingen t.o.v. Eos300d voor een instapper als ik?
pi_25954443
quote:
Op zondag 3 april 2005 15:00 schreef QuantumCat het volgende:
Tja, mijn eerste post hier.

heel verhaal .....

Nu zijn er wat kits te krijgen:
canon eos 300d + sigma af 18-50 incl. zonnekap
canon eos 300d + sigma 18-50/3.5-5.6 + 55-200/4.0-5.6 + combitas
canon eos 300d + sigma af 18-50 + canon 55-200 usm ii
canon eos 300d + 18-55 + 55-200 usm 2 + bg e1 grip

Kunnen jullie mij iets vertellen over de kwaliteit van de meegeleverde lenzen en welke jullie inziens beter zijn en waarom, of misschien waarom ik de 55-200 moet vergeten en de meerprijs daarvan zou moeten investeren in een goede 18-55.
De 18-55 van Canon of de 18-50 van sigma zijn vergelijkbare objectieven. Ze zijn allebei 3.5-5.6 dus niet bijzonder lichtsterk. Van kwaliteit zijn ze ook te vergelijken, de kitlens van canon is zeker geen slechte lens. Waarom je de 55-200 beter kan vergeten zou afhankelijk kunnen zijn van waar je vooral foto's van gaat maken. Zoals je aangeeft speelt je broer in een band en wil je concertfoto's gaan maken. Voor foto's van concerten en andere optredens (zoals toneel, dans ...) kan je beter niet flitsen. Het stoort de mensen soms, en het neemt de sfeer weg. Je hebt dan nood aan een lichtsterke lens, die je bij geen van je aanbiedingen kan vinden. De CANON 50mm f1.8 heb je voor zo'n 130 euro, dit zou voor concerten wel een leuke lichtsterke lens zijn, een nadeel is dat je niet kan zoomen.
quote:
En wat is de meerwaarde van de "bg e1 grip"? Het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar een goede body met een crappy lens wil ik ook niet.
De bg e1 grip is een batery grip. Het voordeel hiervan is dat je 2 baterijen als voeding hebt en dus dubbel zolang kan doorgaan. Je kan ook als je de camera 90° draait heb je een 2de bediening op de grip zelf, zodat je je handen normaal kan houden.
quote:
Overigens is de Canon EOS 350D ook uit. Deze is qua specificaties uiteraard beter en dus duurder.
Quote LetsGoDigital.org:
"Canon 350D - Verbeteringen t.o.v. de Canon EOS 300D
De nieuwe CMOS sensor en hoge prestaties van de DIGIC II processor resulteren in een aantal verbeteringen ten opzichte van de EOD 300D. Tot de andere verbeteringen behoort het E-TTL II flitsprogramma met afstandsinformatie voor consistente en nauwkeurige flitsbelichtingen. Gebruikers hebben nu de keuze uit drie methoden voor scherpstellen: One-Shot AF, AI SERVO en AI Focus. Het schrijven naar de geheugenkaart gaat 3,5 keer sneller en de interface is bijgewerkt naar USB 2.0 Hi-Speed voor snel downloaden van beelden. Daarnaast zijn spiegelvergrendeling en 2e gordijn flits toegevoegd."
en de 8 megapixels ;-P
Wat voor meerwaarden hebben deze vernieuwingen t.o.v. Eos300d voor een instapper als ik?
Geen of toch niet het geld dat je meer dan kwijt bent.
Je hebt meer megapixels, maar dat ga je niet merken op normale afdrukken of kleine vergrotingen, en een foto van 1meterx1meter bekijk je niet vanop 30cm.
Het focussen zou wel een verbetering zijn, maar niet het geld waard.
Ik heb met de 300D niet echt last van het wegschrijven op de kaart. Het is je buffer die sneller vol is bij continu opname dus je zal een paar foto's meer na elkaar kunnen maken.
De spiegelvergrendeling is je spiegel opklappen, vergrendelen en dan de belichting toelaten. Je krijgt dan minder interne vibraties, waar je trouwens weinig van gaat merken als je niet al een heeeel goed statief hebt.
De second curtain flits is wel handig om bewegende dingen zoals auto's ofzo mee te fotograferen. Het verschil is dat je normale flits aan het begin van komt (als je sluiter opengaat) en deze op't eind (net voor hij sluit)
pi_25955268
hoe zit dat nou met fuji camera's. ik ga binnenkort (na mn tentamenweek) de fuji s5500 kopen, maar bijna alle winkels verkopen ze zonder Nederlandse handleiding. Vind het ook onzin om 50euro meer te betalen voor een Nederlandse versie. Maar als ik dus een koop met de Duitse en Engelse handleiding heb ik geen garantie in Nederland ?
Hier: http://www.gsmhut.net/productenv.php?id=39566&cat=Fuji%20Digitale%20Cameras

staat 2 jaar NL garantie, maar is geen NL versie dus..
pi_25956390
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:47 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Als je een Canon in een ander land koopt heb je alleen nog maar garantie in dat land. In de VS is hij waarschijnlijk een stuk goedkoper, maar als er iets mee aan de hand is kan je er ook terug mee naar de vs om aan je garantie te voldoen. Ik veronderstel dat het met andere merken net zo is.
maar ik koop dus een internationale versie in nederland?!
Amsterdam, stad van hash en coke,
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
pi_25958655
Hela, bedankt voor je snelle reactie.
Het e.e.a. is me duidelijk geworden, doch nog een paar vraagjes
quote:
Op zondag 3 april 2005 15:55 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]

De 18-55 van Canon of de 18-50 van sigma zijn vergelijkbare objectieven. [...]
Zoals je aangeeft speelt je broer in een band en wil je concertfoto's gaan maken. Voor foto's van concerten en andere optredens (zoals toneel, dans ...) kan je beter niet flitsen. Het stoort de mensen soms, en het neemt de sfeer weg.
Je hebt dan nood aan een lichtsterke lens, die je bij geen van je aanbiedingen kan vinden. De CANON 50mm f1.8 heb je voor zo'n 130 euro, dit zou voor concerten wel een leuke lichtsterke lens zijn, een nadeel is dat je niet kan zoomen.
Okay -ik begrijp hieruit dat de genoemde 18-55 en 18-50 en 55-200 degelijke lenzen zijn,
Overigens wat is het verschil tussen de sigma 55-200/4.0-5.6 en de canon 55-200 usm ii
Meer met het oog op prestatiewinst tov de prijs. (scheelt 30 euro en je hebt een tas minder)

Doch wanneer je tijdens een concert gaat schieten, schieten ze tekort
-maar wat kun je dan met een cannon 50mm f1.8 als je niet kunt zoomen?
In welke situatie kun je deze nog meer gebruiken? Wat zijn de voor-en nadelen van dit type lens
Tijdens optredens kan ik niet erg dichtbij komen. (zeker niet tussen een kudde pogo-ende jongeren met een camera van c.a. 600 euro met daarnaast 150-300 euro aan lens erbij.

Het lijkt erop dat je voor elke type situatie een andere lens nodig hebt, zijn er nog all-rounders?

Misschien even een kleine les in betekenis: f1.8 betekend?
f = brandpunt? (eerste waar ik aan denk( dus... 1.8 mm of 1.8dpt?? En hoe vertaald zich dat naar prestaties? bijvoorbeeld lichtsterkte en wat houdt dat exact in? Dat ze bij zwak licht beter werken als ze lichtsterk zijn ... en? Ik mis het gevoel om dat echt te bevatten. Het is alsof je een olifant beschrijft aan iemand die hem nog nooit gezien heeft. groot, zeg maar kolossaal, slagtanden, slurf en grote oren.

Een andere vraag is bijvoorbeeld hoe verhoudt een 90-300 lens zich tot een 55-200 lens. Als ik de 90-300 erop zet en ik mik op een object wat 100m bij mij vandaan is, hoe dichtbij kan ik het halen? En wat doet in vergelijking dan de 22-200

Een link naar een faq mag ook :-)

even terzijde:
"de 55-200 beter kan vergeten" was meer gericht op de meerprijs t.o.v. de kwaliteit -dwz (bijvoorbeeld) investeren in alleen een betere 18-55 ipv de 18-55 EN 55-200
quote:
Op zondag 3 april 2005 15:55
[..]
schreef Het-Gele-Teken het volgende:
De bg e1 grip is een batery grip. Het voordeel hiervan is dat je 2 baterijen als voeding hebt en dus dubbel zolang kan doorgaan. Je kan ook als je de camera 90° draait heb je een 2de bediening op de grip zelf, zodat je je handen normaal kan houden.
Okay -dat het meer / langer de camera van power voorziet, dat wist ik, niet dat je bijvoorbeeld beter grip hebt bij het 90 graden draaien.
Watvoor gebruiksduur levert het op? 2x zo lang gebruik zonder op te laden?
quote:
Op zondag 3 april 2005 15:55 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Geen of toch niet het geld dat je meer dan kwijt bent.
Hehehe dacht al zoiets -en het kunnen opscheppen dat je een EOS 350d gekocht hebt
:p

[ Bericht 1% gewijzigd door QuantumCat op 03-04-2005 19:19:14 ]
pi_25958778
quote:
Op zondag 3 april 2005 12:47 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Canon Nederland doet niet moeilijk over in het buitenland gekochte producten, wordt gewoon kosteloos gemaakt.
pi_25958847
quote:
Op zondag 3 april 2005 17:11 schreef markiemark het volgende:

[..]

maar ik koop dus een internationale versie in nederland?!
Wat is een internationale versie? Elke regio (europa, azië, noord amerika) heeft z'n eigen versie. Er is geen versie die universeel is voor alle regio's.

Elke camera die je hier in de EU koopt heeft gewoon garantie bij Canon Nederland.
pi_25959146
quote:
Op zondag 3 april 2005 16:27 schreef peligro2k het volgende:
Maar als ik dus een koop met de Duitse en Engelse handleiding heb ik geen garantie in Nederland ?
Hier: http://www.gsmhut.net/productenv.php?id=39566&cat=Fuji%20Digitale%20Cameras

Elke winkel behoort voor jou de garantie te regelen. Dat is wettelijk geregeld.

Als zij (bij wijze van spreken)
een japanse versie verkopen met uitsluitend garantie in japan, zijn zij wettelijk verplicht om voor jou de garantie in japan te claimen.** Dus in dat opzicht zit je gebakken.
In zo'n geval moet je dan wel rekening houden met langere wachttijden-

Maar veel fabrikanten hebben lokaal een reparatiebedrijf in dienst of hebben er zelf een en accepteren elk product wat hun merk draagt, waar het ook gekocht moge zijn.

In sommige gevallen (ik dacht canon ook) kun je als eindgebruiker direct bij de fabrikant de garantie claimen (hoeft dan niet via de winkel waar je het product gekocht hebt). Dit kan tijd schelen.

** Dit is het gevaar van zelf in het buitenland kopen, sterker nog, het is al een risico als je een Maastricht woont en je koopt iets van een winkel in Groningen (het zij op een beurs of via mailorder. Als er iets mis mee is, moet je (vaak) garantie regelen bij de winkel waar je hem gekocht hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door QuantumCat op 03-04-2005 19:13:38 ]
pi_25960284
quote:
Op zondag 3 april 2005 18:34 schreef QuantumCat het volgende:
Hela, bedankt voor je snelle reactie.
Het e.e.a. is me duidelijk geworden, doch nog een paar vraagjes
[..]

Okay -ik begrijp hieruit dat de genoemde 18-55 en 18-50 en 55-200 degelijke lenzen zijn,
Overigens wat is het verschil tussen de sigma 55-200/4.0-5.6 en de canon 55-200 usm ii
Meer met het oog op prestatiewinst tov de prijs. (scheelt 30 euro en je hebt een tas minder)
Sigma en Tamron (en nog een paar minder bekende merken) zijn goedkoper (over het algemeen) dan een lens van Canon of van Nikon. De kwaliteit is niet hetzelfde, maar dat is niet iets wat je echt merkt op een kleinbeeld camera. Het is een beetje zoals een huismerk van een groot warenhuis kopen, niets mis mee en toch goedkoper.
quote:
Doch wanneer je tijdens een concert gaat schieten, schieten ze tekort
-maar wat kun je dan met een cannon 50mm f1.8 als je niet kunt zoomen?
Je hoeft niet te zoomen als je vooruit en achteruit kan bewegen. Zoals vroeger dus een beetje, toen ik met fotografie begon was een degelijke zoomlens onbetaalbaar.
quote:
In welke situatie kun je deze nog meer gebruiken? Wat zijn de voor-en nadelen van dit type lens
Je kan'm prima als portretlens gebruiken, hoewel een 85 daar misschien iets geschikter voor is, maar dat hangt ook van persoonlijke voorkeur af. Ik gebruik'm ook als landschapslens en met een extension tube doe ik er macro's mee.
quote:
Tijdens optredens kan ik niet erg dichtbij komen. (zeker niet tussen een kudde pogo-ende jongeren met een camera van c.a. 600 euro met daarnaast 150-300 euro aan lens erbij.
Ik maak de meeste optreden foto's (zeker als ze van personen zijn die ik ken) vanaan de zijkant van het podium of net voor het podium in de frontstage ruimte. Geen last van pogo-ende jongeren dus
quote:
Het lijkt erop dat je voor elke type situatie een andere lens nodig hebt, zijn er nog all-rounders?
Er zijn all rounders, maar die wil je niet zelf betalen, toch niet als je dan een lichtsterke lens van breedhoek tot super tele wil hebben. Wat een all rounder is, hangt af van wat jij wil doen. Iemand die allen portret in studio wil schieten heeft met een 85 of 100mm al een prima all round lens voor wat hij ermee wil doen.
Een zoomlens is (met uitzondering van de echt dure lenzen) bijna nooit echt lichtsterk. Een prime (lens met vaste brandspunt afstand) is over het algemeen scherper en lichtsterker, eenvoudigweg omdat hij veel makkelijk te maken is dan een zoom.
quote:
Misschien even een kleine les in betekenis: f1.8 betekend?
f = brandpunt dus: 1.8 mm of 1.8dpt?? En hoe vertaald zich dat naar prestaties? bijvoorbeeld lichtsterkte en wat houdt dat exact in? Dat ze bij zwak licht beter werken als ze lichtsterk zijn ... en? Ik mis het gevoel om dat echt te bevatten. Het is alsof je een olifant beschrijft aan iemand die hem nog nooit gezien heeft. groot, zeg maar kolossaal, slagtanden, slurf en grote oren.

Een link naar een faq mag ook :-)
In het kort komt het op het volgende neer: f = brandpunt diafragma
Je hebt een lens en dan heb je de waarden. Een voorbeeld van de lens die je al gaf 55-200/4.0-5.6.
Hier heb je te maken met een zoomlens, van 55mm tot 200mm. Het diafragma bij 55m is 4.0 en bij 200mm is het 5.6. Een zoomlens wordt dus bij het inzoomen minder lichtsterk dan op z'n kleinste brandspuntafstand.
Je diafragma is een soort ring (gelukkig vond'k een plaatje)

Bij 1.4 staat hij bijna helemaal open ... bij 10 is hij al veel meer gesloten. Hoe meer de ring openstaat, hoe meer licht er door komt ... en omgekeerd. Hoe verder je het diafragma dus kan openzetten, hoe lichtsterker je lens.
Waar je bij het diafragma wel rekening mee moet houden is je scherptediepte.
Hoe meer je lens opengaat (dus op 1.4 in dit geval) hoe kleiner je gebied is waar alles scherp is. CompuMess heeft op zijn foto site een test over scherptediepte. De test staat bij de macro's -> Testje scherptediepte.

De faq over diafragma kan je hier vinden. Er moet wel eens een nieuwe versie van komen, als'k es tijd heb
quote:
even terzijde:
"de 55-200 beter kan vergeten" was meer gericht op de meerprijs t.o.v. de kwaliteit -dwz (bijvoorbeeld) investeren in alleen een betere 18-55 ipv de 18-55 EN 55-200
Er is bij mijn weten geen betere 18-55 dan die van canon of sigma.
quote:
Okay -dat het meer / langer de camera van power voorziet, dat wist ik, niet dat je bijvoorbeeld beter grip hebt bij het 90 graden draaien.
Watvoor gebruiksduur levert het op? 2x zo lang gebruik zonder op te laden?
Ja, je hoeft geen baterij te wisselen en kan gewoon 2x zolang doorgaan. Het geeft je toestel ook een iets bredere grip waardoor het zwaarder wordt (en dat is goed voor stabiliteit)
quote:
Hehehe dacht al zoiets -en het kunnen opscheppen dat je een EOS 350d gekocht hebt
:p
Dat ook

[ Bericht 2% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 03-04-2005 19:44:48 ]
pi_25965482
quote:
Op zondag 3 april 2005 19:36 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]

Je hoeft niet te zoomen als je vooruit en achteruit kan bewegen. Zoals vroeger dus een beetje, toen ik met fotografie begon was een degelijke zoomlens onbetaalbaar.
[..]
daar had ik niet aan gedacht ;-)
quote:

Je kan'm prima als portretlens gebruiken, hoewel een 85 daar misschien iets geschikter voor is, maar dat hangt ook van persoonlijke voorkeur af. Ik gebruik'm ook als landschapslens en met een extension tube doe ik er macro's mee.
[..]
ah okay ;-)
quote:
Ik maak de meeste optreden foto's (zeker als ze van personen zijn die ik ken) vanaan de zijkant van het podium of net voor het podium in de frontstage ruimte. Geen last van pogo-ende jongeren dus
[..]

hehe niet aan gedacht -dacht meer aan allehande hoeken en posities :-P
quote:
Er zijn all rounders, maar die wil je niet zelf betalen, toch niet als je dan een lichtsterke lens van breedhoek tot super tele wil hebben. Wat een all rounder is, hangt af van wat jij wil doen. Iemand die allen portret in studio wil schieten heeft met een 85 of 100mm al een prima all round lens voor wat hij ermee wil doen.
Een zoomlens is (met uitzondering van de echt dure lenzen) bijna nooit echt lichtsterk. Een prime (lens met vaste brandspunt afstand) is over het algemeen scherper en lichtsterker, eenvoudigweg omdat hij veel makkelijk te maken is dan een zoom.
[..]
daar was ik al bang voor
quote:

In het kort komt het op het volgende neer: f = brandpunt diafragma[..]
[...]
thnx ;-)
quote:
Er is bij mijn weten geen betere 18-55 dan die van canon of sigma.
[..]
okay die iig dan ;-)
quote:
Ja, je hoeft geen baterij te wisselen en kan gewoon 2x zolang doorgaan. Het geeft je toestel ook een iets bredere grip waardoor het zwaarder wordt (en dat is goed voor stabiliteit)
[..]
thnx

Ow overigens, sommige winkels schijen de "rebel" uit te leveren -zitten er nog kinks in de kabel ten opzichte van de europese versie? (buiten het buitengesloten worden van europese cannon aanbiedingen/stunts)

enne - ik heb momenteel 2 aanbieders op het oog die leuke prijzen hanteren -
de eerste is kamera-express in cappelle a/d ijssel en de 2e is foto konijnenberg in Den Ham (overijssel)
de 2 is interessant omdattie zelfs met verzendkosten erg goedkoop is, de andere omdattie dichtbij Dordrecht is.

Ken jij ze? Ik heb op internet al gezocht en je krijgt de geijkte slechte reacties -omdat de meeste mensen alleen "aangedaan onrecht" wereldkundig willen maken (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat zelf op een service afhandeling gewerkt heb en uit ervaring weet dat men in de reacties weleens de waarhed buigt zodat ze daadwerkelijk slachtoffer worden) zie je voornamelijk negatieve reacties.

[ Bericht 1% gewijzigd door QuantumCat op 03-04-2005 23:02:37 ]
pi_25965783
quote:
Op zondag 3 april 2005 22:53 schreef QuantumCat het volgende:
....... knip ... knip ......

thnx

Ow overigens, sommige winkels schijen de "rebel" uit te leveren -zitten er nog kinks in de kabel met betrekking tot de europese versie? (buiten het buitengesloten worden van europese cannon aanbiedingen/stunts)

enne - ik heb momenteel 2 aanbieders op het oog die leuke prijzen hanteren -
de eerste is kamera-express in cappelle a/d ijssel en de 2e is foto konijnenberg in Den Ham (overijssel)
de 2 is interessant omdattie zelfs met verzendkosten erg goedkoop is, de andere omdattie dichtbij Dordrecht is.

Ken jij ze? Ik heb op internet al gezocht en je krijgt de geijkte slechte reacties -omdat de meeste mensen alleen "aangedaan onrecht" wereldkundig willen maken (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat zelf op een service afhandeling gewerkt heb en uit ervaring weet dat men in de reacties weleens de waarhed buigt zodat ze daadwerkelijk slachtoffer worden) zie je voornamelijk negatieve reacties.
Je moet met de rebel wel ff de garantievoorwaarden bekijken die ze je geven, ze moeten normaal gezien niet moeilijk doen omdat je het toestel ook bij hen koopt en niet in het buitenland.
Er zijn hier mensen die vaak via inet bestellen, ik heb er niet zo'n ervaring mee. Bij de plaatselijke fotozaak koop ik al jaren m'n spullen en krijg dan ook een beetje een goede klant behandeling, waardoor ik er graag kom en dan ook bijna al m'n spullen daar haal. Misschien dat iemand anders je wel tips wil geven over deze winkels. Ik dacht dat er een aantal wel al eens iets bij konijnenberg hadden besteld.
pi_25965902
ah bedankt voor de opheldering QuantumCat
pi_25966300
quote:
Op zondag 3 april 2005 23:06 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Je moet met de rebel wel ff de garantievoorwaarden bekijken die ze je geven, ze moeten normaal gezien niet moeilijk doen omdat je het toestel ook bij hen koopt en niet in het buitenland.
klopt- dat is men oook wettelijk verplicht -maar het is lastig om winkels er aan te houden.
quote:
Er zijn hier mensen die vaak via inet bestellen, ik heb er niet zo'n ervaring mee.
Ik bestel vaak via internet, maar het zijn nooit zulke grote uitgaven
quote:
Bij de plaatselijke fotozaak koop ik al jaren m'n spullen en krijg dan ook een beetje een goede klant behandeling, waardoor ik er graag kom en dan ook bijna al m'n spullen daar haal.
Dat zou prettiger zijn, maar dan zijn de prijzen gelijk hoger :-( Of ze kunnen die setjes niet meer leveren :-(
quote:
Misschien dat iemand anders je wel tips wil geven over deze winkels. Ik dacht dat er een aantal wel al eens iets bij konijnenberg hadden besteld.
pi_25968797
quote:
Op zondag 3 april 2005 23:10 schreef peligro2k het volgende:
ah bedankt voor de opheldering QuantumCat
De enige kanttekening die ik moet maken is naast de (wettelijke) verplichtingen van de winkel, is natuurlijk dat het niet gegarandeerd is dat deze ook na geleefd worden
pi_25988636
Uhmmm even een andere vraag
-ik lees op een van de links van Het-Gele-Teken (zie eerdere reacties op mijn vragen), dat de Canon een vrij automatisch kanon is -sorry, kon de woordspeling niet laten. Oftewel - je kan er weinig aan zelf in stellen ... in hoeverre klopt dit?
Of heb je gewoon minder opties en in hoeverre ga je dat als leek cq beginneling voelen?

Als ik ook zelf de instellingen wil kunnen bepalen -ik vind dat ik dit moet kunnen om het te leren- is de Canon EOS 300D dan wel de camera die ik zoek?
pi_25990498
quote:
Op maandag 4 april 2005 22:57 schreef QuantumCat het volgende:
Uhmmm even een andere vraag
-ik lees op een van de links van Het-Gele-Teken (zie eerdere reacties op mijn vragen), dat de Canon een vrij automatisch kanon is -sorry, kon de woordspeling niet laten. Oftewel - je kan er weinig aan zelf in stellen ... in hoeverre klopt dit?
Of heb je gewoon minder opties en in hoeverre ga je dat als leek cq beginneling voelen?

Als ik ook zelf de instellingen wil kunnen bepalen -ik vind dat ik dit moet kunnen om het te leren- is de Canon EOS 300D dan wel de camera die ik zoek?
Op welke link zag je dat?
Je hebt op de 300D een aantal programa standen zoals portret, macro, sport ... enz. Dan doet de camera de geschikte instellingen (wat precies moet ik opzoeken want ik gebruik het nooit).
Je hebt dan aan de andere richting van de draaiknop nog een aantal halfautomatische en een manuele functie.
pi_25991056
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 00:08 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Op welke link zag je dat?
Was een recensie op een Nikon forum. (" Canon EOS 300D / Digital Rebel review van Thom Hogan (!) (E)" )
Wat mij niet duidelijk wordt, is of de Canon (ook!) volledig manueel in te stellen is (maar dan in minder stapjes dan de Nikon D70) of dat de Canon minder manueel in te stellen is.

Dat eerste nam ik eigenlijk altijd aan, maar nu weet ik niet of die aanname correct was, maar gezien het foto-jargon engels waar overvloedig mee gestrooid wordt, begrijp ik maar een deel van de recensie

[ Bericht 8% gewijzigd door QuantumCat op 05-04-2005 01:07:47 ]
  dinsdag 5 april 2005 @ 10:30:37 #123
22578 lotje11
ga toch eens naar de dokter!!
pi_25994575
Hoi allemaal,
ik zou graag een beetje meesurfen met de info die quantumcat gevraagd heeft, en er zelf nog wat aan toevoegen......
Ik heb een minolta dynax 5, met enkele lenzen. Nu wil ik binnenkort toch maar eens gaan overstappen naar digitaal omdat het ontwikkelen/afdrukken financieel de spuigaten uitloopt.

(Als iemand een goede negatiefscanner heeft/weet die niet te duur is houd ik me ook aanbevolen )

Nu is mijn oog gevallen op de minolta 7D, canon 300/350D en de nikon D70. De meeste reviews (en gebruikers reviews) die ik gelezen heb leggen de verschillen niet echt goed bloot (oke de 7D heeft stabilisatie). Op het oog (voor mij) niet veel verschil en allemaal goed op kleine details na...

Mijn vraag aan jullie: wat te doen? Zijn hier mensen die toevallig ervaring hebben met 1, of liefst meer van bovengenoemde toestellen?? Zijn jullie tevreden? Nog meer keuzeopties toe te voegen? En waarom dan?

Thanx
De beste manier om iets te leren is er les in te geven.
Hij die kan, doet. Hij die niet kan, onderwijst.
http://monstersgame.nl/?ac=vid&vid=12025709
pi_25996453
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 00:35 schreef QuantumCat het volgende:

[..]

Was een recensie op een Nikon forum. (" Canon EOS 300D / Digital Rebel review van Thom Hogan (!) (E)" )
Wat mij niet duidelijk wordt, is of de Canon (ook!) volledig manueel in te stellen is (maar dan in minder stapjes dan de Nikon D70) of dat de Canon minder manueel in te stellen is.

Dat eerste nam ik eigenlijk altijd aan, maar nu weet ik niet of die aanname correct was, maar gezien het foto-jargon engels waar overvloedig mee gestrooid wordt, begrijp ik maar een deel van de recensie
Je kan de 300D (net zoals de D70) zo instellen dat alles manueel geregeld moet worden. Zowel sluitertijd, diafragma als focus
  dinsdag 5 april 2005 @ 15:40:50 #125
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_26000090
Ik ben zelf ook weer opzoek naar een nieuwe camera aangezien die van mij nu wel minder begint te worden.
Nu zit ik echt even te twijfelen waar ik eigelijk zou voor moeten gaan.
Of een Digitale Camera of een Spiegel Reflex Camera.

Waar ben ik nou eigelijk op uit en wat schiet ik:

Ik schiet voornamelijk macro/natuur foto's, ook ben ik de laaste tijd meer met dieren bezig, dus een goeie zoom is bij natuurlijk welkom.
Ik heb momentel 6X zoom, uiteindelijk ben ik er wel achter gekomen dat dit voor mij eigelijk te weinig is.
Ik kan nu voor een camera gaan met 12X of voor een Spiegel Reflex camera met een flink zoom berijk, maar dan zit ik weer met het geld.

Wat is je buget
Dat weet ik personelijk niet echt.
Ik weet wel dat ik in 2 maanden tijd op 500 pleuro kan uitkomen mits alles een beetje toelaat. (Verdomde rekeingen ook altijd)
Ik kan wel voor een Spiegel Reflex camera gaan maar hoe duur is dan zo'n lens waarmee ik een flink zoomberijk mee kan halen?

Ik heb momenteel geen camera in het oog helaas
Hoop dat jullie iets weten Thnx
  dinsdag 5 april 2005 @ 15:53:49 #126
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26000385
ik kan je de Panasonic Lumix DFZ 20 van harte aanbevelen, zie vorige pagina, net iets boven je budget, maar daar krijg je dan ook 12 x optische zoom voor, beeldstabilisator.

voor linkjes moet je even terugbladeren in dit topic
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 5 april 2005 @ 15:58:25 #127
34663 SpeedyGJ
  dinsdag 5 april 2005 @ 16:02:50 #128
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26000593
ik vind het echt een supercamera, ligt in de hand als een spiegelreflex, zit een superlens op (leica), ik heb al de nodige digicams gehad v.n.l. canon's en dit is mijn eerste panasonic, nog geen moment spijt gehad.
  dinsdag 5 april 2005 @ 16:16:03 #129
34663 SpeedyGJ
pi_26000870
Zijn er ook Filters voor deze camera dan??
Ben wel van plan om er gelijk filters bij aan te schaffen.
Aangezien in veel natuur foto's schiet moet het beeld wel goed zijn natuurlijk, ik kan vandaag wel even naar een photowinkel gaan om te kijken
  dinsdag 5 april 2005 @ 16:41:28 #130
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_26001451
  dinsdag 5 april 2005 @ 17:05:32 #131
34663 SpeedyGJ
pi_26002036
Telelens DMW-LTZ10E
KB-Brennweite: 324 mm bis 648 mm (FZ20) bzw. OMG
Hoe gek kunnen ze het bedenken
Je moet er wel 549,00 EURO voor dokken

Maar goed euhm eens kijken
Die Lets Go Digital heb ik uit mijn fav gegooid.
Die zei dat er geen EXTERNE flitser op kan zo te zien dus wel
Daarnaast vind ik het erg jammer dat deze camera met SD kaartjes werkt, nu moet ik ook nog eens nieuwe kaartjes kopen terwijl ik nog net maand of 2 geleden (d8 ik) een nieuwe prof CF kaartje van 512 MB gekocht.

Wat houd dit ding eigelijk in?

Kabel-Fernauslöser.
Für die LUMIX Digitalkameras:
DMC-FZ20

Daarnaast wil ik weten wat die filter eigelijk doet
Lastig he mijn vragen
pi_26002394
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 17:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
......

Die zei dat er geen EXTERNE flitser op kan zo te zien dus wel
Hij heeft iig een flitshouder, geen idee wat voor flits hierop zou kunnen werken.
quote:
......

Wat houd dit ding eigelijk in?
[afbeelding]

Kabel-Fernauslöser.
Für die LUMIX Digitalkameras:
DMC-FZ20
Dit is een ontspan kabel. Je plugt dit in en je kan op de knop drukken om foto's te maken. Met lange sluitertijden is dit handig zodat je geen beweging van de camera hebt als je de ontspanknop indrukt.
Dit hele geval werkt bij alle DLSR's ongeveer gelijkaardig en is niets meer dan een mini stereoplug met een kabel aan de 3 punten. Bij het sluiten van het contact (2delen van de kabel tegen elkaar houden, zet je de focus, en met het 3de contact maak je de foto. Dit is heel makkelijk zelf te maken, en dan kan je meer functies inbouwen.
quote:
Daarnaast wil ik weten wat die filter eigelijk doet
Lastig he mijn vragen
De filter op de link is een grijsfilter. Deze filter zorgt voor minder licht in je lens, dat is alles wat hij doet. Je gebruikt dit soort filters in omstandigheden met fel licht en donkere gebieden door elkaar. Je zwakt het felle licht af zodat je donkere delen beter uitkomen.
  dinsdag 5 april 2005 @ 17:21:56 #133
34663 SpeedyGJ
pi_26002453
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 17:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Hij heeft iig een flitshouder, geen idee wat voor flits hierop zou kunnen werken.
[..]

Dit is een ontspan kabel. Je plugt dit in en je kan op de knop drukken om foto's te maken. Met lange sluitertijden is dit handig zodat je geen beweging van de camera hebt als je de ontspanknop indrukt.
Dit hele geval werkt bij alle DLSR's ongeveer gelijkaardig en is niets meer dan een mini stereoplug met een kabel aan de 3 punten. Bij het sluiten van het contact (2delen van de kabel tegen elkaar houden, zet je de focus, en met het 3de contact maak je de foto. Dit is heel makkelijk zelf te maken, en dan kan je meer functies inbouwen.
[..]

De filter op de link is een grijsfilter. Deze filter zorgt voor minder licht in je lens, dat is alles wat hij doet. Je gebruikt dit soort filters in omstandigheden met fel licht en donkere gebieden door elkaar. Je zwakt het felle licht af zodat je donkere delen beter uitkomen.
Aha oke
Bedankt voor deze info
pi_26002670
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 10:30 schreef lotje11 het volgende:
Hoi allemaal,
ik zou graag een beetje meesurfen met de info die quantumcat gevraagd heeft, en er zelf nog wat aan toevoegen......
Ik heb een minolta dynax 5, met enkele lenzen. Nu wil ik binnenkort toch maar eens gaan overstappen naar digitaal omdat het ontwikkelen/afdrukken financieel de spuigaten uitloopt.

(Als iemand een goede negatiefscanner heeft/weet die niet te duur is houd ik me ook aanbevolen )

Nu is mijn oog gevallen op de minolta 7D, canon 300/350D en de nikon D70. De meeste reviews (en gebruikers reviews) die ik gelezen heb leggen de verschillen niet echt goed bloot (oke de 7D heeft stabilisatie). Op het oog (voor mij) niet veel verschil en allemaal goed op kleine details na...

Mijn vraag aan jullie: wat te doen? Zijn hier mensen die toevallig ervaring hebben met 1, of liefst meer van bovengenoemde toestellen?? Zijn jullie tevreden? Nog meer keuzeopties toe te voegen? En waarom dan?

Thanx
Minolta is zeker geen slecht toestel. De canon (300D) en de nikon zijn vergelijkbaar. De 350D heeft een aantal opties meer en is iets beter van specificaties, maar of dat de meerprijs tov de 300D waard is ... zie vorige posts ergens.
Het voordeel zou voor jou zijn dat je bij minolta blijft (als je er tevreden over bent) omdat je de camera kent (zoveel zal de 7D niet verschillen van de dynax 5 in gebruik. Je hebt ook al een aantal lenzen, die kan je dan ook op de 7D gebruiken. Als je nu naar een ander merk gaat moet je al de lenzen opnieuw kopen en ben je weer meer geld kwijt.
  dinsdag 5 april 2005 @ 21:13:10 #135
22578 lotje11
pi_26008105
Ja, dat weet ik, dat ik de lenzen weer kan gebruiken.
Maar ja, canon en nikon zijn al zoveel langer bezig met DSLR, dat ik wel zeker wil weten dat ik vergelijkbare kwaliteit ga krijgen bij Minolta, voor eigenlijk op het moment best wat geld meer.

Als je goed zoekt zou ik nikon of canon voor zoveel geld minder kunnen kopen dat er een lens bij kan. Terwijl ik bij minolta dan net de body heb. (Ja oke ik heb daar dus al lenzen voor )

Iig bedankt voor de overweging HGT!
  dinsdag 5 april 2005 @ 22:01:03 #136
34663 SpeedyGJ
pi_26009328
Trouwens die Panasonic Lumix DFZ 20 he?
Die heeft 5 cm macro, waarom nou geen 1 cm??
Ik denk niet dat ik met die 5 cm aan ga wennen aangezien ik dol op macro foto's ben, vooral om dichter dichter en dichter bij te komen!
Zit ook te overwegen om een spiegel reflex camera aan te schaffen
  donderdag 7 april 2005 @ 00:18:18 #137
34663 SpeedyGJ
pi_26037381
Mensen, ik ben er zowel een beetje uit.
Ik ga toch voor de Cannon 300D, kost wel wat maar goed wat maakt het uit
Personelijk vind ik de foto's van die panasonic toch iets te dof en ben bang dat ik net als de S5000 dan niet te vreden ben over de foto.
S5000 had ik toen een topic voor geopend vanwege de vele ruis die erin zat.
Kortom, in kleine 3 maanden ben ik in bezit van een 300D
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 7 april 2005 @ 09:01:35 #138
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26040396
quote:
Op donderdag 7 april 2005 00:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
Kortom, in kleine 3 maanden ben ik in bezit van een 300D
Doe je goed aan! Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik hem gekocht heb
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 7 april 2005 @ 09:35:42 #139
22578 lotje11
pi_26041024
Verder geen mensen in het bezit van de 7D, 300/350D of de D70 met tips????
  donderdag 7 april 2005 @ 13:09:50 #140
34663 SpeedyGJ
pi_26045885
quote:
Op donderdag 7 april 2005 09:01 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Doe je goed aan! Ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik hem gekocht heb
Look look look
300D is gewoon een super toestel
Zal er wel effe aan moeten wennen maar goed
Daarna de lenzen nog
pi_26055312
quote:
Op zondag 3 april 2005 16:27 schreef peligro2k het volgende:
hoe zit dat nou met fuji camera's. ik ga binnenkort (na mn tentamenweek) de fuji s5500 kopen, maar bijna alle winkels verkopen ze zonder Nederlandse handleiding. Vind het ook onzin om 50euro meer te betalen voor een Nederlandse versie. Maar als ik dus een koop met de Duitse en Engelse handleiding heb ik geen garantie in Nederland ?

Nog even een kleine update - ik heb vandaag een aantal fotozaken bezocht.
Zij waarschuwde mij allen voor exheemse camera's -dus bijv. aangeboden amerikaanse versies van de EOS 300D (rebel).

Dit klinkt als een verkoop truc, maar toch. Ik weet dat ik je verteld heb van de wettelijke verplichting om garantie te verlenen, maar ik wil je toch wijzen op wat mogelijke problemen

De kans bestaat dat de camera in Nederland geen garantie heeft.
Koop je hem bij een Nederlandse winkel, dan zijn zij wettelijk verplicht deze garantie voor jou te claimen
Koop je hem zelf in Amerika moet je ook zelf de garantie claimen in Amerika.

Ben je buiten 8 dagen mag de winkel kiezen tussen directe omruiling of reparatie bij de leverancier.
(je bent dus bij elke aankoop aan de service[ van de winkel gebonden hoe men dit afhandelt. Men is geneigd service en garantie foor elkaar te halen.

Gaat men tot het opsturen over, dan betekent dus dat wanneer je niet als eindgebruiker of als reseller bij canon nederland mag aankloppen voor garantie, dat de camera opgestuurd wordt naar Amerika (laten we als voorbeeld van de rebel maar gebruiken). Je begrijpt dat de kans dat je je camera dan maanden kwijt bent dan erg groot is. En let op: hier is de wet wat vaag.
De eindgebruiker behoort binnen redelijke termijn een werkend product te krijgen, hetzij zijn eigen gerepareerde appraat, het zij een vervanging door hetzelfde type, hetzij een gelijkwaardig of beter product.

Alleen staat binnen redelijke termijn niet gespecificeerd.

Daarnaast hangt het ook van de winkel af in hoeverre zij jou aan je garantie willen helpen.
Dat ze verplicht zijn garantie te verlenen, wil nog niet zeggen dat je het krijgt.

Conclusie: je loopt wel meer risico.

PS: misschien dat de garantieregelingen &wetten weer zijn aangescherp, ik werk al 2,5 jaar niet meer op de service afdeling van een groot Computer reseller.

P.P.S. Weet iemand iets over de 2 jaar garantie? Er is ooit een voorstel geweest binnen de EU dat bepaalde producten wettelijk 2 jaar garantie moetsten krijgen. Alternate Computer Versand heeft toen meteen op zijn producten 2 jaar gezet. Maar ik heb verder niets meer hier over gehoord, weet iemand of deze wettelijke bepaling er doorgekomen is?
pi_26055471
Nu even wat anders -
zoom lenzen
70-300
55-200

Noem eens iets geks -hoe moet je dat vergelijken t.o.v. de zoveel keer optische zoom?
Als ik een op een object mik dat 100m voor me staat hoe dichtbij kan ik het halen?
pi_26056623
quote:
Op donderdag 7 april 2005 20:08 schreef QuantumCat het volgende:
Nu even wat anders -
zoom lenzen
70-300
55-200

Noem eens iets geks -hoe moet je dat vergelijken t.o.v. de zoveel keer optische zoom?
Als ik een op een object mik dat 100m voor me staat hoe dichtbij kan ik het halen?
het aantal keer optische zoom dat bij een toestel staat, stelt niet zoveel voor. Het is gewoon de verhouding van de maximale tot de minimale brandpuntsafstand.
70 - 300 is dus 4.2 zoom.

Je moet bij die toestellen kijken bij de specificaties
Zo staat er bij de Canon Powershot A85 (om maar iets als voorbeeld te geven)
optische zoom 3 x
digitale zoom 3.6 x
min. 35mm equiv 35 mm
max. 35mm equiv 105 mm

Deze heeft dus een zoomlens van 35mm (35mm equivalent -> dus op een 300D zou dit 22mm zijn) tot 105mm (of voor de 300D een 65mm)
Min of meer de eigenschappen van de kitlens voor de 300D dus.
pi_26056823
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:00 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

het aantal keer optische zoom dat bij een toestel staat, stelt niet zoveel voor. Het is gewoon de verhouding van de maximale tot de minimale brandpuntsafstand.

[...]

Deze heeft dus een zoomlens van 35mm (35mm equivalent -> dus op een 300D zou dit 22mm zijn) tot 105mm (of voor de 300D een 65mm)
Oww is het die verhouding ... weer wat geleerd

Nu een andere vraag -
Olympus E300
Canon EOS 300D
Nikon D70

niet reflex als
Panasonic FZ20
Olympus 8080

Welke zouden jullie nemen? En waarom?
pi_26057294
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:09 schreef QuantumCat het volgende:

[..]

Nu een andere vraag -
Olympus E300
Canon EOS 300/350D
Nikon D70

niet reflex als
Panasonic FZ20
Olympus 8080

Mijn excuses dat ik de vraag wat lomp neergooi, maar wat ik bijvoorbeeld wil weten is, waarom zou ik overgaan op spiegelreflex? Waarom zou ik met een extra 70-300 objectief werken ipv een lenzenstelsel die tot 10x optische zoom aan kan? Waarom zou je de Nikon kiezen voor de Canon EOS 300D of omgekeerd? Bijvoorbeeld als ik toch besluit de Nikon te nemen, waarom dan niet de Canon EOS 350D (ca zelfde prijs)

Zit ik appels met peren te vergelijken? Vast wel, ik wil weten waarom -teneinde een goede keus te maken.
  donderdag 7 april 2005 @ 21:58:51 #146
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_26058139
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:27 schreef QuantumCat het volgende:

[..]

Mijn excuses dat ik de vraag wat lomp neergooi, maar wat ik bijvoorbeeld wil weten is, waarom zou ik overgaan op spiegelreflex? Waarom zou ik met een extra 70-300 objectief werken ipv een lenzenstelsel die tot 10x optische zoom aan kan? Waarom zou je de Nikon kiezen voor de Canon EOS 300D of omgekeerd? Bijvoorbeeld als ik toch besluit de Nikon te nemen, waarom dan niet de Canon EOS 350D (ca zelfde prijs)

Zit ik appels met peren te vergelijken? Vast wel, ik wil weten waarom -teneinde een goede keus te maken.
Oeh.. jij stelt precies mijn vraag! En dan (als het mag) heb ik nog een aanvullende... ik heb nu een Konica Minolta Z10 terwijl er net een Konica Minolta Z5 is uitgebracht met een 35-420mm lens.

Nu doe ik veel aan vogelfotografie waarmee je vaak behoorlijk moet zoomen, aangezien de beste beestjes vaak niet op ooghoogte gaan zitten.. Aan wat voor soort lens moet ik denken (telelens wellicht?) als ik overga op een spiegelreflexcamera met een lens die sterker is dan de Z5?
pi_26062392
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:00 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Je moet bij die toestellen kijken bij de specificaties
Zo staat er bij de Canon Powershot A85 (om maar iets als voorbeeld te geven)
optische zoom 3 x
digitale zoom 3.6 x
min. 35mm equiv 35 mm
max. 35mm equiv 105 mm

Overigens (ik ben een leek, he)
- als de kit lens ca 3x optische zoom heeft,
waarom zou ik dan de 55-200 of de 70-300 nemen nu dit
neerkomt op tussen de 3.6 tot 4.2 x zoom?

Dan is het effect van vergroting toch niet zo heftig? (of wel?)
Waar zit hem dan het verschil? de brandspuntadstanden zijn langer... en dan?
scherper (brandpunt ipv brandvlak?)? beter? minder vervormingen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 8 april 2005 @ 11:01:04 #148
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_26067567
Voor geīnteresseerden

Dixons adverteert met de Nikon D70, met 28-80 mm plus 70-300 mm zoomlens voor ¤ 999.

En met de Olympus E-300 met 14-45 mm objectief, plus een 40-150 mm zoomlens voor ¤ 999. En nog een gratis workshop op de koop toe...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_26068693
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:09 schreef QuantumCat het volgende:

[..]

Nu een andere vraag -
Olympus E300
Canon EOS 300D
Nikon D70

niet reflex als
Panasonic FZ20
Olympus 8080

.........

De keuze van welk model moet je eigenlijk zelf maken. D70 - 300D ... de specificaties zijn ongeveer gelijk, de 350D iets meer megapixels en een paar instellingen maar of dat nu de meerprijs waard is (daar hadden we het al over).
De Olympus E300 heeft minder lenzen ter beschikking dan Canon of Nikon, en een kleinere beeldcensor. Ik heb er geen ervaring mee, maar aan de hand van specifikaties moet hij voor de rest niet onderdoen voor Nikon of Canon.
Waarom je dus voor een bepaald type moet gaan hangt van jezelf af. Ga naar de winkel en neem de toestellen in de hand. Voor sommige mensen ligt de D70 beter, voor anderen de 300D, voor nog anderen de E300 (maar die laatste heb ik niet vastgehad). Voor mij lag de 300D beter dan de D70, ze waren toen ongeveer dezelfde prijs dus ging ik op het gevoel. Het is een toestel dat je nog vaak in je handen gaat hebben, het moet dus gewoon goed voelen.

Een niet reflex heb je 1 lens (en nog een paar voorzetlenzen) waar je alles mee doet. Dit is geen nadeel omdat je geen lenzen hoeft te wisselen, dit is wel een nadeel als je een keer iets lichtsterkers of anders nodig hebt.
Lenzen met een groot zoombereik zijn over het algemeen niet zo lichtsterk als lenzen met een kleiner, danwel zonder, zoom. Omdat lenzen met vast brandpuntsafstand bv. 50mm - f1.8 makkelijker te maken zijn dan zooms zijn ze meestal ook scherper, focusen ze sneller ....
quote:
Op donderdag 7 april 2005 21:58 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Oeh.. jij stelt precies mijn vraag! En dan (als het mag) heb ik nog een aanvullende... ik heb nu een Konica Minolta Z10 terwijl er net een Konica Minolta Z5 is uitgebracht met een 35-420mm lens.

Nu doe ik veel aan vogelfotografie waarmee je vaak behoorlijk moet zoomen, aangezien de beste beestjes vaak niet op ooghoogte gaan zitten.. Aan wat voor soort lens moet ik denken (telelens wellicht?) als ik overga op een spiegelreflexcamera met een lens die sterker is dan de Z5?
Je zou een Sigma lens voor je DSLR kunnen nemen. Met een "sigma 70-300/4.0-5.6 dl macro af" (¤ 95,00) zit je (bij canon300D x1.6 = 112 - 480) op een grotere bandpuntsafstand dan met de vaste Z5 lens. Je zou, als je echt actief aan vogelfotografie doet, nog een SIgma 50 - 500 kunnen aanschaffen (wat dan voor een 300D op 80 - 800 uikomt).
pi_26068913
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 00:28 schreef QuantumCat het volgende:

[..]

Overigens (ik ben een leek, he)
- als de kit lens ca 3x optische zoom heeft,
waarom zou ik dan de 55-200 of de 70-300 nemen nu dit
neerkomt op tussen de 3.6 tot 4.2 x zoom?

Dan is het effect van vergroting toch niet zo heftig? (of wel?)
Waar zit hem dan het verschil? de brandspuntadstanden zijn langer... en dan?
scherper (brandpunt ipv brandvlak?)? beter? minder vervormingen?
Het aantal keer zoom zegt niets (zoals ik een paar posts eerder al aangaf). Het is alleen de verhouding tussen je minimale en maximale brandpunt. Hoe verder je brandpunt van je opnamemateriaal af zit, hoe dichter je objecten kan halen.

Een voorbeeld:

Op 15mm zie je met moeite dat er een boot ligt, op 400mm kan je bijna mensen op de boot zien.

Met een 18mm zie je iemand op 100meter afstand nauwelijks staan, de beeldhoek is heel groot. Bij 400mm zie je iemand op 100 meter afstand al duidelijk staan. Je hebt dus lenzen die je gebruikt om veel omgeving te zien (groothoeklenzen) en andere die je gebruikt om een vogel op een tak te fotograferen, zonder heel de boom op je foto te hebben (telelenzen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')