Pfffff...ik ben EINDELIJK klaar met bedienen en opruimen van alle zooi. 4,5 uur (van 13:00 to 17:30) ben ik wezen preppen, snijden, koken, mengen, rollen, proeven en nog meer rollen. Daarna als een raket alles opruimen en wederom weer dingen klaarzetten voor het bezoek.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:03 schreef Eyeopener het volgende:
Das zelf héél erg goedkoop... maarre, 2,3 kilo vis.. hoeveel mensen wil je wel niet gaan voeden :S
Edit: ik zie het al, 13 man... s6 met het maken, zul je nodig hebben.
nee, maar je bent wel vier uur aan het preppenquote:Op zaterdag 10 december 2005 00:29 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Pfffff...ik ben EINDELIJK klaar met bedienen en opruimen van alle zooi. 4,5 uur (van 13:00 to 17:30) ben ik wezen preppen, snijden, koken, mengen, rollen, proeven en nog meer rollen. Daarna als een raket alles opruimen en wederom weer dingen klaarzetten voor het bezoek.
Als met al valt sushi maken en de zooi opruimen best wel mee in vergelijking met bijv. taarten bakken, want er komt geen oven of mixer aan te pas, alleen maar een mes als echte hardware.
voornamelijk rollen gemaakt zeker...quote:Ik heb wederom ook veel nuttige dingen geleerd met deze sessie sushi maken...helemaal in me eentje gedaan van haver tot gort en het ging echt goed.
Enne 2,3 kilo vis is dus echt VEEEEEL te veel he.....ik heb denk ik nog zeker een halve kilo vis over in totaal, bijv. wat ik aan vis versneden heb voor maki rollen, van die slierten heb ik maar sashimi-achtige rolmopsjes gemaakt en die mooi op een bord gezet, dat ging allemaal erg goed...het hele bord is leeg ervan.
folie gebruik je alleen voor het shapen. Beste is twee matjes: eentje gewoon, de ander gewikkeld in folie.quote:Oh ja, ik stop bij de californiarolls teveel ingredienten in het midden en dus heb ik te weinig rijst aan de buitenkant, dus je hebt een helft wel en andere helft niet bedekt met rijst...nah ja, de smaak is er niet minder om denk ik maar.
Oh ja nog iets, voor die binnestebuiten maki-rollen, moet je je matje in huishoudfolie verpakken, dan kan je rollen zonder plakken...
Nou alles bij elkaar 4,5 uur, ik rol geen 20 rollen in een half uur hoor.quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:24 schreef mirugai het volgende:
[..]
nee, maar je bent wel vier uur aan het preppen![]()
Eigenlijk niet, nigiri sushi van tonijn en zalm en van die zoete omelet, en die tofu envelopjes en sashimi, maar merendeel was wel maki's ja.quote:[..]
voornamelijk rollen gemaakt zeker...
oh ja, hoe doe jij het dan met 2 matjes? Bij mij plakt die rijst gewoon aan een ongefoliede mat, dus daarom doe ik er folie overheen en ga dan daarmee rollen.quote:[..]
folie gebruik je alleen voor het shapen. Beste is twee matjes: eentje gewoon, de ander gewikkeld in folie.
Ok, het scheelt natuurlijk ook dat je al stukken filet hebt gehaald (neem ik aan). Netjes vis fileren kost ook tijd en sommige soorten vis moet je ook nog prepareren. Dat kost ook tijd.quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:43 schreef hassanjassan het volgende:
Nou alles bij elkaar 4,5 uur, ik rol geen 20 rollen in een half uur hoor.
Dat dacht ik al. Als je veel rollen maakt, dan heb je minder vis nodig.Bij een gewone verdeling (meer nigiri dan rollen), dan was de hoeveelheid vis wel ok geweest is mijn inschatting.quote:Eigenlijk niet, nigiri sushi van tonijn en zalm en van die zoete omelet, en die tofu envelopjes en sashimi, maar merendeel was wel maki's ja.
Tsja, dat is techniek. De stappen zoals ik het doe: nori op snijplank, rijst erop spreiden, dan draai je de rol om en terwijl je dat doet wrijf je met een vochtige doek over de plek waar je de rol neerlegt, dan de ingredienten op de nori leggen, dan rollen en dan pas pak je de gefoliede mat erbij voor het shapen van de rol, that's it. Fancy rollen maken is een iets ander verhaal, maar komt op hetzelfde neer.quote:oh ja, hoe doe jij het dan met 2 matjes? Bij mij plakt die rijst gewoon aan een ongefoliede mat, dus daarom doe ik er folie overheen en ga dan daarmee rollen.
50 seconden per rol?? damn !! dat lukt me nog niet hoor, maar goed, het lukt me allemaal wel goed hoor.quote:Op zaterdag 10 december 2005 18:07 schreef mirugai het volgende:
[..]
Ok, het scheelt natuurlijk ook dat je al stukken filet hebt gehaald (neem ik aan). Netjes vis fileren kost ook tijd en sommige soorten vis moet je ook nog prepareren. Dat kost ook tijd.
[..]
Dat dacht ik al. Als je veel rollen maakt, dan heb je minder vis nodig.Bij een gewone verdeling (meer nigiri dan rollen), dan was de hoeveelheid vis wel ok geweest is mijn inschatting.
[..]
Tsja, dat is techniek. De stappen zoals ik het doe: nori op snijplank, rijst erop spreiden, dan draai je de rol om en terwijl je dat doet wrijf je met een vochtige doek over de plek waar je de rol neerlegt, dan de ingredienten op de nori leggen, dan rollen en dan pas pak je de gefoliede mat erbij voor het shapen van de rol, that's it. Fancy rollen maken is een iets ander verhaal, maar komt op hetzelfde neer.
Het is handig als je twee matjes hebt: eentje voor de gewone rollen en een met folie voor de inside-out, vooral als je snel moet werken (zeg maar 50 seconden of minder per rol).
Japanse mayonaise is gemaakt met rijstazijn. Smaakt ietsje anders dan de normale mayonaise. Kewpie is een bekend merk. Maar het verschil met gewone mayo is zo klein dat ik niet de moeite zou nemen om die mayo aan te schaffen (of je maakt het zelf natuurlijk...)quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat ik me alleen nog afvraag: hier en daar lees ik in recepten over 'Japanse mayonaise'. Iemand enig idee wat dat inhoudt?
Dus ik zou het kunnen benaderen door gewone mayo te nemen en er (voor het gevoel dan toch nog) een drup rijstazijn aan toe te voegen?quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:38 schreef mirugai het volgende:
[..]
Japanse mayonaise is gemaakt met rijstazijn. Smaakt ietsje anders dan de normale mayonaise. Kewpie is een bekend merk. Maar het verschil met gewone mayo is zo klein dat ik niet de moeite zou nemen om die mayo aan te schaffen (of je maakt het zelf natuurlijk...)
Succes met de sushi!
Nee joh, gewone mayo nemen en niks toevoegen. Die Japanse mayo is wat zachter door het gebruik van rijstazijn ipv. (wijn)azijn dus dan zou ik geen extra azijn toevoegen. Het verschil is echt heel klein hoor en het lijkt me sterk dat je het proeft in een een sushirol.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Dus ik zou het kunnen benaderen door gewone mayo te nemen en er (voor het gevoel dan toch nog) een drup rijstazijn aan toe te voegen?
Volgens mij is de structuur van verse vis anders dan van vis al ingevroren geweest is.quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:08 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik heb tonijnsteaks gekocht uit de diepvries, bij de super de boer
kun je die ook verwerken in de sushi? en rauw eten dus?
jaja, verse vis, blabla, ik weet het
maar vroeg het me af.
Ik ben wel drie uur bezig geweest alles bij elkaarquote:Op zaterdag 31 december 2005 18:27 schreef MissyMirjaM het volgende:
wij gaan straks een poging wagen
Hier Dude's werkslaaf.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:02 schreef Duderinnetje het volgende:
Wat is dat leuk werk
Foto volgt zo.
Thanks!quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:50 schreef Bluezz het volgende:
Ook leuke schaaltjes etc. voor de finishing touch.
Ziet er echt prachtig uit!
Eet smakelijk, wij doen het wel met de supermarktsushi
Ik ben benieuwd! Wat voor ingrediënten hebben jullie? (vis, omelet etc.?)quote:Op zaterdag 31 december 2005 19:05 schreef SunChaser het volgende:
Ziet er lekker uit Dude. Wij gaan zo ook een poging wagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |