verandering van spijs doet eten. allebei dusquote:Op zaterdag 26 februari 2005 13:24 schreef FritsVanEgters het volgende:
Je hebt veel varianten. Wat voor vlees ga je gebruiken, of wordt het vegetarisch?
hoeft 'ie ook geen kaas meer toe te voegen...quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:55 schreef Furby het volgende:
Nou, je flikkerd een zooi tomaten in een speciekuip en gaat met blote voeten rondjes stampen in die kuip.
Voila.
Wel eerst langs de dokter gaan om te kijken of je geen voetschimmel hebt...quote:Op zaterdag 26 februari 2005 18:55 schreef Furby het volgende:
Nou, je flikkerd een zooi tomaten in een speciekuip en gaat met blote voeten rondjes stampen in die kuip.
Voila.
quote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:02 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
hoeft 'ie ook geen kaas meer toe te voegen...
Sorry, maar gatver! Typisch 'nederlands variëren met pastasaus.'quote:Op zaterdag 26 februari 2005 23:54 schreef Underdoggy het volgende:
laatst had ik iets lekker gemaakt toen mijn moeder kwam eten...
Hamblokjes bakken
soepgroenten (of iets anders naar keuze, niet teveel!) toevoegen
1 potje groene pesto en flink wat koksroom toevoegen
Serveren met groene tagliatella (erg belangrijk!)
Wat doe je zelf dan?quote:Op zondag 27 februari 2005 14:37 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Sorry, maar gatver! Typisch 'nederlands variëren met pastasaus.'
Er is een aantal klassiekers maar ik kijk vaak wat ik in de koelkast heb.
Ik kijk wat ik heb en daar maak ik een saus mee, maar pastasaus maken is hetzelfde als je aankleden: Een aantal dingen past gewoon goed bij elkaar en een aantal dingen niet. Daarbij moet je gewoon niet te enthousiast gaan lopen doen met ingrediënten. Als je naar de bovenstaand geschetste saus kijkt zit er eigenlijk maar één ingrediënt in, namelijk de worst. De rest is óf om er een saus van te maken óf om de smaak van de worst te ondersteunen. Dat is typisch italiaans, niet een zak soepgroenten bij wat blokjes ham (onitaliaanser kan bijna niet, een pak soepgroenten en hamblokjes) flikkeren, pesto en room erbij en hoppa, saus voor over de pasta! (met dito intonatie van de Heinz reclame)quote:
Daar ben ik het wel mee eens, alleen het "typische Nederlandse variëren" doe je dus zelf ook. Op zich niks mis mee, je ontdekt nog eens wat lekkers.quote:Op zondag 27 februari 2005 14:50 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Ik kijk wat ik heb en daar maak ik een saus mee, maar pastasaus maken is hetzelfde als je aankleden: Een aantal dingen past gewoon goed bij elkaar en een aantal dingen niet.
Ik varieer ja, maar ik houd me wel aan een aantal "wetten" die ik van italiaanse vrienden en in Italië heb geleerd. En ik zeg niet dat de typische vernederlandsingen fout of niet lekker zijn, ik zeg wel dat het weinig meer met italiaans eten te maken heeft en dat vind ik jammer, ik zie mensen graag genieten van échte pastasaus, net zoals dat ik mensen er graag fatsoenlijk bij zie lopen en niet de typische nederlandse witte sokken-instappers gewoonte.quote:Op zondag 27 februari 2005 15:07 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens, alleen het "typische Nederlandse variëren" doe je dus zelf ook. Op zich niks mis mee, je ontdekt nog eens wat lekkers.
Man, zeik niet zo! Laat iedereen toch zijn eigen recept voor pastasaus geven zonder dat ze gelijk de pastasausgestapo op hun dak krijgenquote:Op zondag 27 februari 2005 15:28 schreef W1ZZ het volgende:
Mag ik zeuren over je ragù? Ahh, pleaaaase?
Hoewel iedere italiaan z'n bolognesesaus anders maakt zijn ze het er allemaal wel over eens dat er GEEN knoflook in zit!
Dat is niet helemaal waar. Er zijn wel twee kampen, een die knoflook onontbeerlijk vindt en een die vindt dat knoflook niet in een bolognese thuishoort. Sommigen doen er ook uien in, wat ik dan weer ten koste vind gaan van de andere smaken. Een strikt recept voor een bolognese is er niet en of er wel of geen knoflook in thuis hoort, wel of geen uien, of je rode dan wel witte wijn moet gebruiken, melk of bouillon en room, dat schijnt een eeuwige discussie te zijn. Als je een snob bent gebruik je ook geen bacon maar buikspek of pancetta. Het is me om het even. Met deze saus in een lasagna en een goed glas rode wijn erbij heb ik een geweldige avond.quote:Op zondag 27 februari 2005 15:28 schreef W1ZZ het volgende:
Mag ik zeuren over je ragù? Ahh, pleaaaase?
Hoewel iedere italiaan z'n bolognesesaus anders maakt zijn ze het er allemaal wel over eens dat er GEEN knoflook in zit!
Ik geloof je meteen!quote:Met deze saus in een lasagna en een goed glas rode wijn erbij heb ik een geweldige avond.
jezus zeg, zeur niet zo!quote:Op zondag 27 februari 2005 15:15 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Ik varieer ja, maar ik houd me wel aan een aantal "wetten" die ik van italiaanse vrienden en in Italië heb geleerd. En ik zeg niet dat de typische vernederlandsingen fout of niet lekker zijn, ik zeg wel dat het weinig meer met italiaans eten te maken heeft en dat vind ik jammer, ik zie mensen graag genieten van échte pastasaus, net zoals dat ik mensen er graag fatsoenlijk bij zie lopen en niet de typische nederlandse witte sokken-instappers gewoonte.
(Daarbij studeer ik italiaanse taal&cultuur dus ik reageer lekker enthousiast!)
ah, sorry, ik denk dat ik over je heen gelezen hebquote:Op zondag 27 februari 2005 15:31 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
Man, zeik niet zo! Laat iedereen toch zijn eigen recept voor pastasaus geven zonder dat ze gelijk de pastasausgestapo op hun dak krijgen![]()
En de data van die posts, had je waarschijnlijk ook niet op gelet door de topickickquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 08:39 schreef Muck het volgende:
[..]
ah, sorry, ik denk dat ik over je heen gelezen heb![]()
beetje dubbelop zo
quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:00 schreef Vloris het volgende:
Nou, voor de verandering dan een receptje dat niet op een basis van tomaten is gebaseerd, ook erg lekker naar mijn mening![]()
Witte pastasaus met paprika en champignons
Ingrediënten:
- 50g bloem
- 50g boter
- melk
- bouillonpoeder
- (geraspte) parmesaanse kaas
- paprikamix (of een groene en een gele, rood vind ik er niet zo mooi bij)
- champignons
(hoeveelheden moet je maar even verzinnen, maar hou in de gaten dat je ongeveer net zoveel bloem als boter nodig hebt. 50g/50g is meer dan genoeg voor een halve liter saus)
Bereiding
- Maak met de boter en bloem een roux (hoe spel je dat??): boter smelten in een pannetje, vuur uit, beetje bij beetje de bloem erdoor roeren tot je een egale enigszins stevige 'pasta' overhoud en je hele pan weer schoon is.
- Vuur weer zachtjes aan en steeds kleine scheutjes melk toevoegen, gladroeren, tot je een aardig sausje hebt. Beetje bouillonpoeder erdoor.
- De paprika en champignons kun je vantevoren nog even aanbakken in een koekepan, komt de smaak wel ten goede
- Uiteindelijk paprika + champignons bij de saus gooien, beetje kaas erbij, nog even door laten koken en klaar!
Smullen maar![]()
Is dat inclusief olie, zout & Peper?quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 11:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Vuistregel italiaanse keuken.
Niet meer dan 5 ingredienten gebruiken.
Ligt eraan, in een dressing, jaquote:
Nee, niet echt,quote:zout & Peper?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |