Daarom had ik er eerder aan moeten denkenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:54 schreef Steijn het volgende:
[..]
Die weilanden zijn dus al verkocht.
quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:50 schreef dVTB het volgende:
Of: misschien wel veel simpeler: Grondverkoop alleen via gemeenten toestaan.
[...]
Baarlijke nonsens!!!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 09:40 schreef DoctorB het volgende:
en wederom, BEDANKT JAN PRONK!
met je ******* vinex nota.......
quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Het zijn voornamelijk de gemeentes die de prijs opdrijven.
En zelf grond kopen en een huis kopen, sja, dan moet je weer naar de gemeente voor vergunningen te krijgen
Nee de vrije markt werkt altijd goedquote:Op vrijdag 25 februari 2005 16:15 schreef CANARIS het volgende:
bespottelijk . Wat wordt er weer gereguleerd. Overal op de wereld zijn speculanten , maar in Nederland zijn ze opeens de reden voor de hoge prijzen
Wakker worden jongens. de koffie is al oud.
Liberaliseren is het enige antwoord. Niet nog meer verkopen.
Jezus , een stel cryptocommunisten wil zelfs grondverkoop prive verbieden. Enkeltje Siberie misschien??
Leuk geprobeerd maar gemeenten zijn nog altijd geen commerciële organisaties.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:17 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
En wie denk je dat op dit moment het meeste verdient aan speculatie? Alleen gemeenten mogen het bestemmingsplan wijzigen en daarmee de waarde van de grond laten exploderen. Gemeenten zien er heel precies op toe dat alleen grond dat in eigendom is van de gemeente een bestemmingsplanwijziging krijgt.
Wat is er mis met grondspeculanten?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 12:43 schreef dVTB het volgende:
Grondspeculanten (lees: mensen die zonder iets te doen rijk worden over andermans rug) mogen wat mij betreft strafrechtelijk worden vervolgd. De overheid moet paal en perk stellen aan dit soort profiteursTientallen miljoenen opstrijken terwijl je feitelijk geen enkele constructieve bijdrage aan het BNP levert. En Brinkhorst maar piepen dat we zo'n slechte concurrentiepositie hebben
Tja, dat heeft mede te maken met feit dat dit soort profiteurs ongestoord hun gang kan gaan. Het is ook dit type mensen waar Nederland kapot aan gaat.
De overheid moet dringend paal en perk stellen aan de huizenprijzen. HOE ze dat doen zal me een zorg zijn, maar als het er maar toe leidt dat huizen tegen een goedkopere prijs beschikbaar komen voor de consument en dat de enige fatsoenlijke marge terechtkomt bij bouwbedrijven en bij gemeenten die dat weer aan de samenleving kunnen besteden. Niet in de zakken van profiteurs.
Ook moet de overheid zorgen dat mensen geen torenhoge hypotheken opnemen om een veel te duur huis te bekostigen. Laatst las ik iets over een gezin met een hypotheek van zeven ton, dat geen cent overhad om een kinderfeestje te vieren. Deze mensen leven OF boven hun stand (en strijken ten onrechte een torenhoge hypotheekrente op) OF ze zijn het slachtoffer van kunstmatige prijsopdrijving, veroorzaakt door de zojuist genoemde legale criminelen. Aanpakken dat tuig.
Waarom kunnen die speculanten de prijs opdrijven?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:50 schreef dVTB het volgende:
Of: misschien wel veel simpeler: Grondverkoop alleen via gemeenten toestaan. Dus: een particulier mag zijn grond niet aan een andere particulier verkopen zonder toestemming van de gemeente. Zo schakel je speculanten relatief eenvoudig uit, lijkt me.
Pietverdriet, ik ben het met je oneens. Het zijn wel degelijk de speculanten die met hun acties verantwoordelijk zijn voor de prijsopdrijving. Ja, het is erg dat er geen overheidsbeleid is om dat tegen te gaan, maar dat betekent nog niet dat de overheid de prijzen opdrijft. De overheid haalt slechts een bepaalde marge uit de grondverkoop. Iets waar ik beduidend minder moeite mee heb dan met particulieren (speculanten dus) die hun zakken vullen met niks doen. Dat overheidsgeld kan tenminste nog weer ten goede komen aan de gemeenschap.
Je moet niet zomaar alle grond vrijgeven. Op Belgische taferelen zitten we hier niet te wachten. Binnen no-time is de chaos compleet en kom je hopeloos in de knoei met het aanleggen van nieuwe woonwijken, wegen, water-overloopgebieden, enzovoort.
Het is mij ook een raadsel hoe ze zó naief konden zijn bij de overheid.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 16:22 schreef du_ke het volgende:
[..]eerder de projectontwikkelaars. Vinex was idd niet echt slim toen is te vroeg duidelijk geworden waar gebouwd zou gaan worden. Daar hebben een aantal projectontwikkelaars bijzonder veel mee verdiend.
Je snapt het echt niet. Natuurlijk is een gemeente geen commerciële organisatie, maar als het om geld gaat reageren ze als een normaal (grond)bedrijf en willen ze zo veel mogelijk winst maken. Verdiep je eens in bestemmingsplannen, en kijk wie er het meeste geld aan verdient. Wat de andere speculanten er aan verdienen is vergeleken daarmee peanuts.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 16:51 schreef DaveM het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar gemeenten zijn nog altijd geen commerciële organisaties.
Ze doen dit enkel omdat ze worden afgeknepen door Zalm en co. die goede sier willen maken met lagere overheidsuitgaven.
Als je dan toch met je vinger wilt wijzen, doe dat dan naar politici in Den Haag die commerciële partijen hun gang laten gaan zodat ze nagenoeg moeiteloos en risicoloos bakken met geld "verdienen" aan de huizenschaarste.
Wees blij dat ze op die manier het gras voor de voeten van commerciële partijen wegmaaien.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:08 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
Je snapt het echt niet. Natuurlijk is een gemeente geen commerciële organisatie, maar als het om geld gaat reageren ze als een normaal (grond)bedrijf en willen ze zo veel mogelijk winst maken. Verdiep je eens in bestemmingsplannen, en kijk wie er het meeste geld aan verdient. Wat de andere speculanten er aan verdienen is vergeleken daarmee peanuts.
Ik zie liever dat gemeenten 500 euro voor een rijbewijs en een paspoort nemen als ik 100.000 minder betaal voor een huis.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:20 schreef DaveM het volgende:
Of zie je liever dat gemeenten hun te lage budgetten aanvullen door ¤300 te vragen voor een nieuw paspoort?
Prima dat de grond schaars wordt gehouden, bebouwing moet geconcentreerd blijven rondom steden en dorpen, anders komen er her en der overal huizen te staan. RO beleid is gewoon noodzakelijk in ons volle landje. Ik zie het opdrijven van de grondprijs door speculanten als de kosten van dit beleid. Overigens staat het iedereen vrij om in grond te handelen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom kunnen die speculanten de prijs opdrijven?
Omdat de grond schaars word gehouden!
Ja dat ken ik, maar wijdsheid van het landschap vind ik ook erg belangrijk. Een paar huizen kunnen dat al snel verstoren.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:27 schreef DaveM het volgende:
@Steijn. Als voor iedere woningzoekende een vrijstaand huis met ruime tuin zou worden gebouwd zou Nederland voor 12.5% bebouwd zijn, nu is dat 11%.
Dat is dus het vreemde aan het huidige beleid; men vindt het open landschap belangrijker dan het groen in de directe leefomgeving. Wat er nu gebeurt is dat stukje bij beetje de open ruimte binnen de stedelijke gebieden wordt opgeofferd voor nieuwbouw. We komen met zijn allen steeds dichter op elkaar te wonen met alle gevolgen van dien.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:30 schreef Steijn het volgende:
Ja dat ken ik, maar wijdsheid van het landschap vind ik ook erg belangrijk. Een paar huizen kunnen dat al snel verstoren.
Het zijn een hele hoop handen op een buik waar de gewone burger slachtoffer van wordt. Het is ook niet het moment om nu uit te gaan zoeken wie er nou de meeste schuld heeft. Er is een kritieke situatie ontstaan en daar zijn acute maatregelen voor nodig om hier verandering in aan te brengen. We kunnen niet nog eens 10 jaar verspillen aan discussies, onderzoeken enz. om uiteindelijk tot dezelfde conclusie te komen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 16:22 schreef du_ke het volgende:eerder de projectontwikkelaars. Vinex was idd niet echt slim toen is te vroeg duidelijk geworden waar gebouwd zou gaan worden. Daar hebben een aantal projectontwikkelaars bijzonder veel mee verdiend.
maw jij hebt een huis en schijt aan de rest,quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:30 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja dat ken ik, maar wijdsheid van het landschap vind ik ook erg belangrijk. Een paar huizen kunnen dat al snel verstoren.
En dat is heel (uniek) Nederlandsquote:Op vrijdag 25 februari 2005 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
maw jij hebt een huis en schijt aan de rest,
Dat is het gebrek aan realisme bij veel mensen en dat zie je ook terug bij politieke partijen. Men is bang dat Nederland wordt volgebouwd en dat het open landschap verdwijnt. De ironie is echter dat het gevoel dat Nederland vol is juist toeneemt met het huidige beleid. Er moeten meer en meer huizen komen in hetzelfde gebied, met als gevolg dat ieder stukje groen en open ruimte in de directe woonomgeving wordt opgeofferd voor nieuwbouw. We komen dus steeds dichter op elkaar te wonen en dat zal uiteindelijk leiden tot nieuwe maatschappelijke problemen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:
maw jij hebt een huis en schijt aan de rest,
Nee, want het is een kunstmatig opgedreven prijs.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 20:36 schreef Stuart het volgende:
Op zich niets mis mee, en een goede belegging om te bezitten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |