abonnement Unibet Coolblue
pi_25238526
Hoi allemaal,

Ik wil graag chocolade toffees maken maar kan nergens een goed recept vinden.
Wat ik wil maken zijn de toffees die je bijvoorbeeld bij Jamin kan kopen, die in die gekleurde papiertjes met een chocoladelaagje.

Zelf denk ik van eerst de binnenkant maken met behulp van gecondenseerde melk en dit in een bakvorm gieten en na stollen in blokjes snijden. Daarna de blokjes in gesmolten chocolade dompelen voor de choladelaag. Alleen weet ik niet goed wat er nog meer bij de gecondenseerde melk moet om een lekkere toffe te krijgen.

Iemand suggesties?

Trouwens een tip, bij de Action is momenteel de "Chocolat factory" te koop. Dit is een klein pannetje met thermostaatmantel om perfect chocolade te smelten. Het blijft op temperatuur. Het ziet er niet uit in de kleuren bruin en geel, maar het werkt perfect en dat voor 8 euro nogwat.
Er zitten zelfs accessoires bij als dompelaar, rekje en verschillende vormen voor chocolade te maken.
  donderdag 24 februari 2005 @ 21:01:36 #2
51849 nXn
Fueled By Bawls
pi_25238857
net als die dingen van de chocotof?
zo ja: tvp
Zeg Maar Niets, Dan Klink Je Wel Zo Intelligent....
  donderdag 24 februari 2005 @ 22:53:54 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25240712
Hoe ga je dan die toffee vulling maken? Alleen met gecondenseerde melk?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 24 februari 2005 @ 23:20:56 #4
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_25241167
* 450 gr kristalsuiker
* 90 ml melk
* 30 gr (room)boter
* 175 gr chocolade, grof gehakt

1. Doe de suiker met de melk in een pan met dikke bodem en roer tot het een dikke pasta is.
2. Voeg de boter en de chocolade toe en verwam het mengsel al roerend op een laag vuur tot de chocolade gesmolten is.
3. Verhoog het vuur langzaam en laat de massa 5 minuten koken.
4. Neem de pan van het vuur, klop goed en giet de toffeemassa in een goed ingevette vierkante vorm van 20 x 20 cm.
5. Laat de toffees afkoelen tot ze bijna hard zijn en snij er vierkantjes van. Bewaar ze in een luchtdichte afsluitbare trommel.

Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_25245371
Thanks knokkels... zoiets bedoelde ik.

Natuurlijk kon ik gisteren toen ik het idee kreeg niet meer wachten en heb alvast wat geprobeerd. Ik heb 70 gram boter en 400 gram gecondenseerde melk tot net niet koken gebracht en daar 300 gram melkchololade aan toegevoegd. Na smelten chocolade even op redelijk hoog vuur goed doorgeroerd maar niet laten koken. De massa in een ingevet bakblik van 20x20 gedaan en voila... chocoladetoffee. Het leek aan de dunne, plakkerige kant te blijven naar na een nachtje koelkast ziet het er goed uit. Hopelijk krijg ik het redelijk uit het bakblik (is ingevet en bakpapier op bodem).

Vanavond ga ik het in brokjes snijden en deze dompelen in gesmolten chocolade voor een mooi laagje.

Het recept met suiker en melk van hierboven ga ik zeker ook nog proberen.

Let trouwens goed op met uitlikken van de pan... ik heb me toch m'n tong verbrand gisteren
pi_25245441
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 08:17 schreef pirke64 het volgende:

Let trouwens goed op met uitlikken van de pan...

quote:
ik heb me toch m'n tong verbrand gisteren
Auw, das toch minder...

Ontopic: Ik heb nog een zak met van die kleine chocolade (puur) liggen, die kan ik natuurlijk hiervoor gebruiken...

Nu heb ik een vraagje, wat is gecondeseerde melk?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25245560
Gecondenseerde melk is melk die ingekookt is tot een derde van het oorspronkelijke volume. Daarna wordt de melk gehomogeniseerd, afgekoeld en gesteriliseerd. Gecondenseerde melk schift niet bij het koken en is daarom zeer geschikt voor de bereiding van saus of pudding.

Als je zo'n blikje openmaakt heeft het al een beetje een caramelgeur en smaak....
Het zit dus is blikjes. Als je zo'n blikje 3 uur in bijna kokend water legt (helemaal onder) en het daarna openmaakt heb je een heerlijke caramelsaus (Jamie Oliver).

Trouwens in mijn recept moet je eigenlijk 500 gram pure chocolade gebruiken met 70 gram boter en 400 gr gecondenseerde melk. Omdat ik alleen melkchocolade had en na 4 repen van 75 gram elk een mooie consistentie was bereikt ben ik gestopt bij 300 gram.

Succes, ik verzeker je het is heerlijk!
pi_25245582
Gecondenseerde melk - Deze melk is door verhitting ingedikt, waarna circa 40% is
toegevoegd.
In the beginning God created the heaven and the earth. And the earth was without form...
pi_25245588
Bedankt voor de uitleg!

Zou je ook kokosmelk kunnen gebruiken? Om een andere smaak te krijgen?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25245606
Gecondenseerde melk is melk die is ingedikt tot ongeveer 1/3 van het volume. Handig voor sausen omdat het niet schift.
En als je een blikje gecondenseerde melk (ongeopend) langdurig verwarmd (in de oven bijvoorbeeld) carameliseert de suiker in de melk en krijg je een soort toffee achtige saus. Heeft pietverdriet ooit eens gepost, ik weet niet meer hoe lang en heet het ook alweer moest...
  vrijdag 25 februari 2005 @ 10:59:28 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25247115
In een pan met kokend water, roofless, als je het in de oven zet ontploft ie.
Moet uuuuren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 15:05:21 #12
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25250684
Ik heb weleens Banoffee-pie gemaakt (bananen toffeetaart, heeeeeerlijk).
Daarvoor heb ik de gecondenseerde melk in een grote kom gedaan en in de magnetron gezet.
Iedere keer borrelt het omhoog, dan even de deur opengooien en laten zakken, doorroeren en weer de magnetron aandoen.
Zo doorgaan tot het flink indikt en een toffeekleur krijgt.
Echt superlekker!

Voor de Banoffeepie een kruimelbodem maken, hierover de toffee schenken, hierover stijfgeslagen slagroom en tot slot royaal bedekken met plakjes banaan.
Jammie!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25251335
ik krijg lekkere trek
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_25251882
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 15:05 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb weleens Banoffee-pie gemaakt (bananen toffeetaart, heeeeeerlijk).
Daarvoor heb ik de gecondenseerde melk in een grote kom gedaan en in de magnetron gezet.
Iedere keer borrelt het omhoog, dan even de deur opengooien en laten zakken, doorroeren en weer de magnetron aandoen.
Zo doorgaan tot het flink indikt en een toffeekleur krijgt.
Echt superlekker!

Voor de Banoffeepie een kruimelbodem maken, hierover de toffee schenken, hierover stijfgeslagen slagroom en tot slot royaal bedekken met plakjes banaan.
Jammie!
Ow meeeeennn dat klinkt lekker !! (dit is een onbeschaamde TVP)
Over de kruimelbodem, wat is een goede verhouding biscuitjes/boter ?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  vrijdag 25 februari 2005 @ 16:42:07 #15
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25252098
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 16:26 schreef Syrena het volgende:

[..]

Ow meeeeennn dat klinkt lekker !! (dit is een onbeschaamde TVP)
Over de kruimelbodem, wat is een goede verhouding biscuitjes/boter ?
Geen idee.
Ik doe gewoon zachte boter mengen met gemalen goedkope biscuitjes, tot het net aan elkaar vast blijft plakken als je er een bal van knijpt met je hand. Teveel boter is vies.
Wat over is mik ik in de vriezer
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 16:45:40 #16
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25252152
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 20:46 schreef pirke64 het volgende:
Trouwens een tip, bij de Action is momenteel de "Chocolat factory" te koop.......voor 8 euro nogwat.
Wat is de "Action"? En waar zit het?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25252234
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 16:45 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Wat is de "Action"? En waar zit het?
http://www.action.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=100

Een supermarkt, in de link staan de filialen .
  vrijdag 25 februari 2005 @ 18:17:38 #18
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25253447
Dat zit dus nergens in de bewoonde wereld...
Beetje jammer...
Even mijn schoonmoeder bellen, of zij er eentje voor mij wil kopen in Vlissingen
Wil binnenkort eens bonbons gana maken met mijn zusjes samen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25253555
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 18:17 schreef BBQ-kip het volgende:
Dat zit dus nergens in de bewoonde wereld...
Beetje jammer...
Even mijn schoonmoeder bellen, of zij er eentje voor mij wil kopen in Vlissingen
Wil binnenkort eens bonbons gana maken met mijn zusjes samen
Ja hallo, die in de Pijnackerstraat in Amsterdam (Zuid) is zowat bij mij om de hoek, dus wel degelijk in de bewoonde wereld .
  zondag 27 februari 2005 @ 11:26:32 #20
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_25279202
Misschien is het een ideetje om verpakking van bv toffifee te bewaren en te gebruiken voor het maken van toffee's enzo.
Proud Powerpauper
  zondag 27 februari 2005 @ 11:41:34 #21
18772 pos
@@sweet@@
pi_25279373
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 15:05 schreef BBQ-kip het volgende:
(...)
Daarvoor heb ik de gecondenseerde melk in een grote kom gedaan (...)
Gisteren me rot gezocht bij AH maar ik vond de gecondenseerde melk niet.
Waar kan je dat kopen?
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_25279399
Meestal wel gewoon bij een supermarkt. Het kan bij de koffiemelk staan of bij de exotische spullen.
Anders bij een toko.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 27 februari 2005 @ 11:45:07 #23
18772 pos
@@sweet@@
pi_25279412
quote:
Op zondag 27 februari 2005 11:43 schreef krakkemieke het volgende:
Meestal wel gewoon bij een supermarkt. Het kan bij de koffiemelk staan of bij de exotische spullen.
Anders bij een toko.
oke thnx morgen ff zoeken
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
  zondag 27 februari 2005 @ 12:51:35 #24
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25280314
Bij de grote AH-winkels staat het bij de Conimex producten, blikjes van Friesche Vlag.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 4 maart 2005 @ 23:16:53 #25
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25371767
Ik ben op dit moment Banoffee aan het maken, ik had er zo'n zin in
Voor vanavond een stukje voor mij en zondag een stukje voor iedereen bij de lunz
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zaterdag 5 maart 2005 @ 11:09:24 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25377577
quote:
Op zondag 27 februari 2005 12:51 schreef BBQ-kip het volgende:
Bij de grote AH-winkels staat het bij de Conimex producten, blikjes van Friesche Vlag.
Klopt het het daar al vaker zien staan wist alleen waar voor te gebruiken nu wel.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 6 maart 2005 @ 23:43:09 #27
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25404182
En de taart was heerlijk!
Iedereen vragen hoe ik dat gemaakt had
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25405389
nou vertel....... want ik ga al kwijlen bij het idee van bananen toffee taart
  maandag 7 maart 2005 @ 11:01:31 #29
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25409348
Kijk maar eens naar mijn post hierboven, op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:05....
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25409504
af en toe moet ik echt beter leren lezen.......
maar goed ik ga het zeker een keertje proberen
pi_25424403
Gisteren lekker simpel en toch iets lekkers gemaakt.
Walnoten grof gehakt en in een mini muffinvorm gestrooid (bodem net bedekt).
Daarover een laagje chocolade gegoten en voila.... walnoten chocolaatjes!
  dinsdag 8 maart 2005 @ 13:42:54 #32
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25426235
Nog lekkerder, tussen de walnoten en de chocolade een laagje marsepein, wel even goed aandrukken
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25426818
Nog meer calorieen, lekker
pi_26024849
zeg, hoeveel gecondenseerde melk gaat daarin dan
1 blikje ofzo?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_26025194
Ja, ik heb 1 blikje gebruikt.
pi_26026881
Het wordt een Banoffee topic

Ik ga 'm vanavond maken of in het weekend. Ik wil graag een harde bodem van zandtaartdeeg bakken i.v.p. verkruimelde biscuitjes, mijn oog is gevallen op dit recept

100 gr basterdsuiker
1 pakje vanillesuiker
200 gr boter
300 gr bloem
1 ei
1 mespuntje zout
een springvorm van ± 24 cm doorsnee

Meng in een kom de bloem, de suiker, het ei, de vanillesuiker en het zout door elkaar, snijd de boter er in stukken door en kneed het tot een geheel.
Vet de vorm in en leg het deeg erin.
Zet de vorm in een op 170°C voorverwarmde oven en bak het deeg 20-25 minuten.

Bron
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_26026910
het is voor mij echt jaren terug dat ik zo n kruimelbodem heb gemaakt
wil iemand zo vriendelijk zijn de gebruikte hoeveelheden neer te plempen, voor een standaard springvorm?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_26026985
Dit staat op de pagina waar ik mijn bodem heb gevonden:

200 gr biscuit
150 gr boter

En verderop staat 1 pak tarwebiscuit met 125 gram.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  woensdag 6 april 2005 @ 18:39:08 #39
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26029883
Even nog een tip voor Syrena:
2 blikjes gecondenseerde melk gebruiken, het dikt flink in en het is de essentie van de taart
Tussendoor steeds roeren, ookal denk je dat het niet nodig is, tegen het einde kan het flinkt gaan klonteren.
Wanneer het gaat klonteren, geen paniek, gewoon even de mixer erdoorheen jassen, dan wordt het toffee-achtig.
Is het toch te dik geworden? Klein beetje water toevoegen en erdoorheen mixen.

En succes!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_26030952
quote:
Op woensdag 6 april 2005 18:39 schreef BBQ-kip het volgende:
Even nog een tip voor Syrena:
2 blikjes gecondenseerde melk gebruiken, het dikt flink in en het is de essentie van de taart
Tussendoor steeds roeren, ookal denk je dat het niet nodig is, tegen het einde kan het flinkt gaan klonteren.
Wanneer het gaat klonteren, geen paniek, gewoon even de mixer erdoorheen jassen, dan wordt het toffee-achtig.
Is het toch te dik geworden? Klein beetje water toevoegen en erdoorheen mixen.

En succes!
Ha, bedankt voor de tip! Ik dacht al dat 1 blikje veel te veel zou zijn. Morgen ff een tweede halen
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  † In Memoriam † woensdag 6 april 2005 @ 20:10:08 #41
25682 2cv
Niet subtiel
pi_26031826
Dit klinkt wel heel lekker allemaal !

(TVP)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_26150394
Ik heb 'm gemaakt! Met het recept voor zandtaartbodem.
Alleen de toffee was absoluut goor.

Ik heb het blikje in een kom gedaan, en toen steeds magnetronnen. Als het over de rand dreigde te gaan snel deurtje open, roeren, enzovoorts. Ik ben gestopt toen het beige was, ook omdat het bijna niet meer te roeren viel, uiteraard wel wat water erbij gedaan. Verder plakte het als de ziekte, ik kreeg mijn omroerlepel ineens niet meer van het aanrecht af

Maar wat voor kleur moet het nu hebben als het echt 'goed' is? Ik had overigens een blikje van Friesche Vlag. Ik wil 'm deze week nog eens maken, maar dan met banketbakkersroom.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_26150427
En als er meer duidelijkheid is over die toffee dan nog eens met toffee, want het lijkt me nog steeds erg lekker. Ik stel me bij toffee overigens meer een caramelsmaak voor, maar klopt dat wel?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_26150744
Zohee. Enkele dagen geleden naar aanleiding van dit topic zo'n Banoffee-taart in elkaar geknutseld en ik moet zeggen dat ik die blikjes gecondenseerde melk werkelijk een geweldige ontdekking vind. Helaas gaat mijn lief al haast over zijn nek bij het zien van zoveel karamelprut, maar dat geeft niet. Dan heb ik meer.
pi_26150814
Dat heb ik met kwarktaart. Die vind bijna niemand bij ons echt lekker, dus ik vreet gewoon zelf zo'n hele taart op. Heeerrrrrrlijk.

Overigens hadden ze in de Banoffee ook flink gesneden, ondanks dat ze de toffee niet zo lekker vonden.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_26151295
even ter verduidelijking voor mezelf; een bodem maken van 200 gr gemalen biscuit en
150 gr gesmolten boter , handel door elkaar mengen, in de vorm gieten en laten afkoelen.
2 blikjes gecondenseerde melk in de magnetron, in een schaal, laten borrelen en inzakken, tot het er toffee achtig uit gaat zien
op de bodem gieten
pakje slagroom stijfkloppen, met suiker, eroverheen, en daaroberheen plakjes banaabn.

klopt toch zo?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 12 april 2005 @ 01:08:34 #47
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26162014
Nee MissyMirjaM, eerst de bodem, dan de toffee, dan de banaan en als laatste de slagroom

Syrena:
Het hoort bruin te worden, zeg maar de kleur van beukenhouten fineermeubelen (beetje rare vergelijking, maar ik weet even niets anders met die kleur).
Kun je de consistentie beschrijven, het was heel dik (wat op zich prima is, want anders wordt de taart te soppig en is het geen echte toffee, die super kleverig is), maar was het korrelig of klonterig of glad?
Het hoort namelijk een gladde zachte massa te worden, die moeilijk te roeren is.
Als het korrelig wordt moet je de mixer erdoor halen, zoals boven al door mij beschreven, dan wordt het als het goed is vanzelf een gladde massa.
De consistentie is erg belangrijk voor de smaak en de "toffee-ervaring".

Leuk dat iedereen zo enthousiast op dit topic reageert
Ik ga binnenkort eens mini banoffee's maken in creme bruleebakjes, lijkt me wel een cool toetje
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 12 april 2005 @ 01:24:34 #48
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26162208
En dan komt het er dus zo uit te zien:



Goddelijk!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_26169756
okay
maar de bereiding klopt geloof ik wel he
als ik weer normaal kan eten, ga ik m snel maken!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_26170622
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 01:08 schreef BBQ-kip het volgende:
Nee MissyMirjaM, eerst de bodem, dan de toffee, dan de banaan en als laatste de slagroom

Syrena:
Het hoort bruin te worden, zeg maar de kleur van beukenhouten fineermeubelen (beetje rare vergelijking, maar ik weet even niets anders met die kleur).
Kun je de consistentie beschrijven, het was heel dik (wat op zich prima is, want anders wordt de taart te soppig en is het geen echte toffee, die super kleverig is), maar was het korrelig of klonterig of glad?
Het hoort namelijk een gladde zachte massa te worden, die moeilijk te roeren is.
Als het korrelig wordt moet je de mixer erdoor halen, zoals boven al door mij beschreven, dan wordt het als het goed is vanzelf een gladde massa.
De consistentie is erg belangrijk voor de smaak en de "toffee-ervaring".

Leuk dat iedereen zo enthousiast op dit topic reageert
Ik ga binnenkort eens mini banoffee's maken in creme bruleebakjes, lijkt me wel een cool toetje
Het was wel extreem moeilijk te roeren op het end, ik ben gestopt toen het de kleur had van euhm hele lichte caramel. Er zaten wel klontjes in toen ik het uitsmeerde, maar ik denk dat het ook te kleverig was voor onze mixer uit 1970 De bodem bleef wel mooi hard, na het uitsmeren heb ik eerst alles laten afkoelen en daarna pas slagroom erop gedaan.
Misschien had ik wat subtieler moeten magnetronnen, ik deed nu gewoon steeds een minuut op maximaal vermogen en als het over de rand dreigde te gaan gestopt om te roeren, even wachten, en weer opnieuw.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_26170745
Ik had de banaan ook op de slagroom (dat zeg je zelf hierboven ) zag er wel leuk uit en was ook lekker, maar ze verkleuren wel snel. Dus misschien een idee om dat te doen als je het hele geval dezelfde dag nog gaat opeten (feestje o.i.d.)

Ja, nou heb ik weer zin om te bakken en ik moet nog zoveel andere dingen doen...
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_26175098
ja, ik had ook begrepen dat de banaan op de slagroom moest
ben echt zo ontzettend benieuwd!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_26175105
Die van mij waren pure ranzigheid geworden. Mijn glazuur spetterde er af.
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:26:41 #54
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26177823
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 14:24 schreef Syrena het volgende:
Ik had de banaan ook op de slagroom (dat zeg je zelf hierboven ) zag er wel leuk uit en was ook lekker, maar ze verkleuren wel snel.
Daarom doe je de banaan ook onder de slagroom, dan zie je het niet als het verkleurd is
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 12 april 2005 @ 19:27:24 #55
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26177846
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 17:32 schreef jpzegthallo het volgende:
Die van mij waren pure ranzigheid geworden. Mijn glazuur spetterde er af.
Wat was er mislukt, vertel het maar tegen Tante Kip
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_26206156
morgen ga ik de banoffee maken!
ben zo benieuwd
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 14 april 2005 @ 00:08:59 #57
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26211090
Succes Missy!
Enjoy the sugar
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_26218462
dank je wel
ben zo benieuwd starks boodschapjes doen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_26221164
de toffee staat af te koelen in de springvorm, straks de banaan + slagroom erop
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_26224029
en hij is klaar hoor
volgende keer alleen wel meer slagroom gebruiken, had nu 1 pakje zeg maar.
jammer alleen dat de kruimelbodem niet aan de toffee zit, dan heb je dus een stuk taart, en de kruimelbodem moet je er nog even bijscheppen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 14 april 2005 @ 16:06:56 #61
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_26224198
foto?
Proud Powerpauper
pi_26224465
euhm, oei, heb geen goeie camera
en degene die ik wel heb is kwijt
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_33841338
Hallo caramelfans!

De caramel die je maakt met blikjes gecondenseerde melk in de magnetron kunnen ook veel eenvoudiger (althans, vind ik).

Leg het blikje (of desgewenst blikjes) in een pan met water. Breng het water aan de kook.
Houdt de pan drie uur aan de kook.

De inhoud van de blikjes veranderd vanzelf in caramel; geen gestoei met plakkende lepels of stinkende magetrons

Veel caramelplezier!

  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 9 januari 2006 @ 10:35:52 #64
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_33859145
En nog een tip voor een lekkere kruimelbodem: gebruik in plaats van biscuitjes koffiekoekjes. Dat zijn van die ovale koekjes, beetje bastogne-achtig van smaak. In een stevige plastic zak doen, effe flink rammen met de deegroller en vervolgens mengen met wat gesmolten boter. Ik gebruik die bodem zelf voor monchoutaart maar voor zo'n caramelgebeuren is ie ook erg geschikt denk ik
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_40943824
die biscuitbodem, hoe wordt die precies gemaakt? Ik bedoel, koekjes smashen en mengen met boter en dan????? In de oven, of in de koelkast......je ne sais pas.
quote:
Op maandag 9 januari 2006 10:35 schreef Rewimo het volgende:
En nog een tip voor een lekkere kruimelbodem: gebruik in plaats van biscuitjes koffiekoekjes. Dat zijn van die ovale koekjes, beetje bastogne-achtig van smaak. In een stevige plastic zak doen, effe flink rammen met de deegroller en vervolgens mengen met wat gesmolten boter. Ik gebruik die bodem zelf voor monchoutaart maar voor zo'n caramelgebeuren is ie ook erg geschikt denk ik
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_40946070
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 19:00 schreef sieske het volgende:
die biscuitbodem, hoe wordt die precies gemaakt? Ik bedoel, koekjes smashen en mengen met boter en dan????? In de oven, of in de koelkast......je ne sais pas.
[..]
In de koelkast Verhoudingen weet ik niet, ik heb zelf toen een bodem gebakken. Misschien kun je in de winkel op zo'n kant en klaar pak kijken voor de verhouding kruimels/boter?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_40966064
bedankt, ik probeer gewoon wat tot het goed uitziet/voelt en gooi het in de koelkast.
Ik probeer 1persoons banoffeepies te maken dus als de bodem niet meteen lukt, dan kan ik gewoon nog een keer maken, biscuitjes en boter genoeg.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_40994215
nou, ik hgeb gisteren eenpersoons banoffepies gemaakt en ze waren heerlijk!! Bodem gemaakt volgens recept van jamie oliver. Echt lekker, ze roken zoals versgebakken roomboterkoekjes ruiken.
Mijn hele keuken rook ernaar en ze waren ook nog eens lekker zoet. Van dat deeg dat je als kind lekker rauw opat, de mengkom leeglikken weetjewel.
De gecondenseerde melk/caramel heb ik drie uur lang in een pannetje water gedaan en dat werkte goed. Op de bodempjes gelepeld, want het was wel heel vast, zoals somige puddinkjes van mona ook zijn. Je schepte er gewoon een stukje af, maar het smaakte wel naar caramel, dus volgende keer doe ik gewoon een half uurtje korter.
De pies waren heerlijk zoet, maar dat wordt goed gecomprenseerd door het frisse, fruitige van de banaan. Door de slagroom had ik trouwens een beetje opgeloste koffie gedaan en wat gesuikerde amandalen erop. HEEEEEEERLIJKKKKKKK!
Zeker voor herhaling vatbaar.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 20 augustus 2006 @ 12:45:02 #69
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_40994445
Met koffiekoekjes (van die ovale koekjes) en gesmolten roomboter kun je ook een prima kruimelbodem maken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_41024283
Het klinkt wel érrg goed! Ga ik zeker proberen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')