Afkickverschijnselen?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 17:21 schreef Orginial het volgende:
Zijn Marjolein en Niels al met elkaar naar bed geweest?![]()
Dan had ik het dus wel goed verstaanquote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:02 schreef Iwan1976 het volgende:
SLE / Lupus
Joost moet doodquote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:27 schreef weet_ik_veel het volgende:
Kan die ouwe bitch niet een dodelijke ziekte krijgen? Zijn we van dat kindergezeik af!
Grote kansquote:Op vrijdag 4 maart 2005 21:20 schreef babette21 het volgende:
wat een gebagger weer hier...
wel erg toevallig, dat Joyce-lijntje in combinatie met 't prenatale onderzoek van Marjolein en co...
die gozer over wie Yvonne [ze was wel oke vandaag] het had, zou dat Antonie Kamerling zijn?!
quote:Het art-departement - De setdressers
Diana van Houwelinge en Debby Puttiger zijn setdresser en assistent-setdresser bij ONM. Samen met een team van nog zes mensen vormen zij het art-departement van ONM en zijn verantwoordelijk voor de gehele aankleding van de serie.
Exclusieve foto's bij dit interview hebben we in een slideshow gezet. Die vind je hier!
Het is maar moeilijk te omschrijven wat het art-departement allemaal precies doet maar ze wagen een poging: ‘We bereiden scènes voor en we zorgen ervoor dat de sets er mooi uitzien op tv. Alles wat je ziet maken of kopen we. En we verzinnen de handelingen voor de acteurs’ De handelingen voor de acteurs? ‘Dat is als een acteur bijvoorbeeld een operatie uitvoert of een boek leest, een handeling uitvoert dus. Wij zorgen ervoor dat alles klopt. Dat een boek het goede boek is of dat een operatie klopt met de werkelijkheid. Zo zijn we vanmorgen naar een ziekenhuis geweest om te kijken hoe een chemokuur werkt en er uitziet in het echt. We doen echt onderzoek naar of dingen wel kunnen. Soms bedenken de schrijvers dingen die helemaal niet mogelijk zijn. En dan kijken wij wat er wel kan. Omdat we dan ook weten hoe iets er uit hoort te zien kunnen wij dat weer doorgeven aan de acteurs, dan kunnen we dus de handeling uitleggen.’ De hele set wordt dus verzonnen en gemaakt, ook bijvoorbeeld de oorbellen van Tara? Debby: ‘Nee, we doen geen kleding en make-up. Alles wat er in de set staat en alles dat de acteurs vastpakken, alle eten en drinken, dat doen wij.’ Ook het eten? ‘Ja, alles is echt, de bloemen, het eten, noem maar op. Dus als er spaghetti gegeten wordt, maken wij de spaghetti.’
Hoe wordt je setdresser? Moet je daarvoor op een kunstacademie gezeten hebben?
‘Nee, kunstacademie is niet nodig, ik heb het wel gedaan, maar het heeft hier niets mee te maken.’, aldus Diana. ‘Je kunt dit al doen als je een beetje feeling hebt voor esthetiek, dat je gevoel hebt voor hoe je dingen er mooi uit laat zien. Dat is eigenlijk wat wij doen, composities maken op beeld.’ Debby: ‘Daarbij moet je je ook kunnen inleven in wat de kijker wil zien. Het moet wel kloppen en herkenbaar blijven.’ Debby heeft visual marketing gestudeerd. ‘Dat heeft er eigenlijk ook niets mee te maken. Maar door die opleiding heb ik geleerd voor heel uiteenlopende doelgroepen dingen bedenken. Dat is ook iets dat je moet kunnen; heel snel hele creatieve oplossingen bedenken. Bijvoorbeeld die deur die Niels kapotsloeg, daarna moet er natuurlijk nog wel verder gedraaid worden in die set en zoeken wij een oplossing.’
De teams
In een team, zoals dat bij het art-departement, heeft iedereen zijn eigen functie. En iedereen werkt in een bepaald deel van het proces. Het makkelijkst om het uit te leggen is als je je een lege studio voor de geest haalt. Annet is de eerste die aan bod komt. Zij ontwerpt de decors, grote dingen als meubelen en bepaalt de kleuren voor de sets. Hier komt het hoofd van het art-departement Sylvia erbij, zij denkt mee met Annet en neemt het daarna over. Samen met de vier setdressers maakt zij het af. Zij zorgen voor de details en het levendig maken van de set. Tijmen en Stefan zijn de proprunners. Zij zorgen voor de grotere bouwwerken, het ombouwen van sets, het repareren van bijvoorbeeld die kapotte deur en staan klaar als er op het laatste moment iets geregeld moet worden dat niet aanwezig is. Daarbij heeft het art-departement ook nog een stagière, die loopt eigenlijk overal mee, soms met de proprunners en soms met de setdressers. Dat wisselt een beetje met de op- en afweken.’
Op- en afweken
De setdressers werken volgens een systeem dat ze op- en afweken noemen. Twee teams van twee setdressers wisselen elkaar af. De ene week bereidt het eerste team de week erna voor, terwijl het andere team dan op de set staat. Na deze week nemen ze het van elkaar over en zijn de rollen omgekeerd. Diana: ‘Ik vind het het leukst om op de vloer te staan, dan ben je puur bezig met het mooi maken van de set. Het is ook heel leuk dat de acteurs echt waarderen wat we voorbereid hebben. Bijvoorbeeld de brief die ze moeten lezen, dat die brief ook echt over hetgeen gaat dat erin moet staan. Ook al kan de kijker dat helemaal niet zien, de acteurs zien het wel en dat waarderen ze ook echt. Het helpt ze echt in hun spel te komen. Daarvoor bereiden we alles tot in detail voor. Het is de ultieme baan voor afwisseling en een uitdaging om in sets steeds wat nieuws te vinden.’ Diana is aan haar vierde seizoen bezig bij ONM en vindt de verandering een heel goede zet. Het is nu nog duidelijker waar de serie over gaat en waar de mensen wonen. Het is allemaal realistischer en sneller. Het Pakhuis is haar favoriete set: ‘Daar zorg je gewoon dat je heel leuke dingen hebt, dingen die je zelf ook wel in de keuken zou willen. We kopen veel dingen, maar we maken er ook veel. Een boek mag door de reclame niet zomaar in beeld, daar maken wij dan weer een kaft voor, enzovoort!’
Blunders
Op de vraag of er ook wel eens blunders voorkomen zijn ze ontkennend. Debby: ‘Het zijn meer geintjes en grappige dingen, het is niet zo dat hele sets in elkaar donderen.’ Maar Robert dan, die een gat in de deur sloeg, dat was niet de bedoeling toch? ‘Nee maar als je boos moet zijn gebeuren die dingen. Tijmen heeft het gat weer gemaakt, dus…’ Wat er wel gebeurt is dat dingen niet helemaal lukken. ‘Jop moest laatst bijvoorbeeld een televisie kapot gooien, de beeldbuis dan. En dat lukte maar niet. Na een paar keer hoorden we glasgerinkel. Het is gelukt dachten we… bleek er een oven uit een kast gevallen te zijn die aan diggelen lag. De tv was nog steeds heel.’
Belangrijker dan je denkt
Het art-departement doet veel meer dan je zou denken. Dat is ook een beetje de uitdaging, mensen thuis moeten eigenlijk niet zien wat een werk er inzit. Een café moet er bijvoorbeeld heel natuurlijk als een café uitzien, en niet als iets dat gemaakt is. Of wat dacht je van een brief die geopend moet worden? Debby: ‘Waar je niet bij stilstaat is dat er zes exact dezelfde brieven zijn. Als een scène zes keer over moet, moet er steeds een nieuwe brief liggen. Als ‘ie opengescheurd is kun je hem niet meer maken.’ Hetzelfde geldt voor een broodje waar een acteur een hap uit moet nemen. Moet de scène over, zorgen zij weer voor een nieuw broodje. Diana: ‘Het leukste is dat de acteurs echt waarderen wat we doen, dat we zorgen dat alles klopt. Net als de make-up en kleding willen wij ook dat een acteur precies klopt in de set en met zijn of haar karakter.’
't is vooral ook ontzettend ongeloofwaardig: Bettina die dat kind wilquote:Op vrijdag 4 maart 2005 22:46 schreef Wup het volgende:
ik vind geloof alle verhaaltjes onleuk:
* Bettina met dr Pascal gedoe
ik heb gisteren 't begin gemist en JP is ineens aan de vrouw! 't gaat echt nergens meer over...quote:* Chris met de 12000ste keer zelfde verhaal [kotssmiley]
* JP aan de vrouw [ Marina de Graaf is op zich wel grappig om te zien zo, asjemenou zeg.....
maar JP aan de verhaallijn gaat altijd mis]
dat wordt, zoals ik eerder al zei, vermoedelijk één verhaaltje...quote:* Joyce met dr babygezeik
* Niels-Marjolein-Renee [kotssmiley]
en daarnaast ontzettend lelijk, wat zien ze allemaal in 'm?!quote:* Stephan is tot nu toe ook maar dood vogeltje
yep sinds 'n paar weken is ze mijn nr 1; dat Bram-akkefietje heb ik haar maar vergeven...quote:Shirina steekt er met kop en schouder boven uit, ook mede dankzij het overtuigende spel van Katarina Justic. De aanwinst van de nieuwe lichting [ na een valse Bram-start als we dat gedoe nou maar niet ook nog eens met Stephan krijgen]
Lizzy begint eindelijk los te komen van Joost, al had ik hier ook wel meer valsheid willen zienquote:Sabine Koning vond ik gisteren prachtig met dr verhaal over die moord. En dan zo een droge Bettina opmerking erachteraan....
En ook Nikkie Plessen speelt leuk maar heeft gewoon een waardeloos verhaaltje... maar ik geloof dat het Joost-gesnotter vandaag ten einde kwam?
Julia zou leuk bij Tonnie passen, hebben allebei maar 1 gezichtsuitdrukkingquote:Julia heeft als karakter potentie, hoewel ik meisje Cabau [toch?] veel te vlak vind spelen.
Saai, ik weet even geen ander woord, ze kijkt ook zo nietszeggend uit haar ogen; ze kan de aandacht niet trekken/vasthouden, halverwege haar tekst [ als ze die al heeft] ben ik haar al kwijt.
ik ben hem daar zelfs ernstig dankbaar voor...quote:Marnix-Iris is ook niet echt geweldig maar ik ben allang blij dat Niels van haar af is.
op de voet gevolgd door Sanne...quote:Ilyas blijft de meest overbodige figuur van ONM.
he he he wil jij op je taalgebruik gaan letten....Joyce moet blijven! Dat kindergezeik ben ik ook geen voorstander van.... Ik ben ook geen voorstander van de combi Niels en Marjoleinquote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:27 schreef weet_ik_veel het volgende:
Kan die ouwe bitch niet een dodelijke ziekte krijgen? Zijn we van dat kindergezeik af!
eerste reactie:quote:Op vrijdag 4 maart 2005 22:44 schreef babette21 het volgende:
LOL: een heel artikel over 't Art Department....
asjemenou........quote:Diana van Houwelinge en Debby Puttiger zijn setdresser en assistent-setdresser bij ONM. Samen met een team van nog zes mensen vormen zij het art-departement van ONM en zijn verantwoordelijk voor de gehele aankleding van de serie.
al net zo ongeloofwaardig dat ze dat arme jong bij zo een oud wijf gaan droppen...quote:Op vrijdag 4 maart 2005 22:56 schreef babette21 het volgende:
't is vooral ook ontzettend ongeloofwaardig: Bettina die dat kind wil
en als ze 'm dan toch zonodig wil, dan graag véél meer valsheid
haha, dat vond ik dus wel grappig... zelfs Tara was leuk met dr.. 'er zitten hier mensen te eten........'quote:ik heb gisteren 't begin gemist en JP is ineens aan de vrouw! 't gaat echt nergens meer over..
trouwens, [willekeurige] gedachten over JP en een sexleven, da's pas een kotssmiley
daarom vreesde ik ook dat Stephan gedoe, laat hem maar aan slettebakje Sanne over......quote:yep sinds 'n paar weken is ze mijn nr 1; dat Bram-akkefietje heb ik haar maar vergeven...
om dat Sammy gejammer goed te maken heeft ze nog een flinke weg te gaanquote:Lizzy begint eindelijk los te komen van Joost, al had ik hier ook wel meer valsheid willen zien
volgende week is ze nog ff blij dat hij als loser uit de strijd is gekomen, en terecht
de oude Lizzy zou op 'n prachtige manier wraak hebben genomen..... snikje....
nou precies, de rol heeft potentie maar bij de actrice zet ik zo mijn vraagtekens.....quote:Julia zou leuk bij Tonnie passen, hebben allebei maar 1 gezichtsuitdrukking
ik vind 't feit dat ze zo'n enorme Golddigger is [of lijkt?] iig wel amusant; Yolanthe heeft idd nog veel te leren
erg mee oneens, ik vind dat ze het ook slecht spelen... tenenkrommende scenes zijn dat.quote:ik ben hem daar zelfs ernstig dankbaar voor...
van mij mag Niels wel met Marjolein aan de rol, heb me er overheen gezet dat hij uitgerouwd is...
Sanne schuiven ze af en toe nog wel een soort verhaaltje toe, Ilyas heeft volgens mij echt nog nul gehad....quote:op de voet gevolgd door Sanne...
mja ik hield al wijzelijk m'n mond;quote:Op vrijdag 4 maart 2005 23:26 schreef Wup het volgende:
al net zo ongeloofwaardig dat ze dat arme jong bij zo een oud wijf gaan droppen...
plus haar geweldige staat van dienst als moeder:)
ik heb de grap gemist en de hh vandaag ook... 't zal...quote:haha, dat vond ik dus wel grappig... zelfs Tara was leuk met dr.. 'er zitten hier mensen te eten........'
hou op schei uitquote:om dat Sammy gejammer goed te maken heeft ze nog een flinke weg te gaan
* Bet schudt Wup de hand...quote:nou precies, de rol heeft potentie maar bij de actrice zet ik zo mijn vraagtekens.....
ik bedoelde dat ik Marnix dankbaar was he, dat ie Iris bij Niels weghoudt!!quote:erg mee oneens, ik vind dat ze het ook slecht spelen... tenenkrommende scenes zijn dat.
Hetzelfde geldt voor Robin Rienstra... wat mankeert die jongen toch.....
Sanne krijgt alleen maar slijm- en janklijntjes.. oh nee, ik vergeet Van Klaveren!!!quote:Sanne schuiven ze af en toe nog wel een soort verhaaltje toe, Ilyas heeft volgens mij echt nog nul gehad....
nu de puberale fokkers nog.... [oke ik hou al op met zeuren]quote:ps: wat is Fok verbazend lief........
hahahaquote:Op vrijdag 4 maart 2005 23:07 schreef babette21 het volgende:
eindelijk gevonden:
[afbeelding]
Claire gaat voor Ellen "koken", Ellen is 'n pietsje zat en vindt 't wel "Tòòòòòòòòf".... [bron]
Die moeten zeker al die onderzoeksvoorstellen uitschrijven.quote:Diana van Houwelinge en Debby Puttiger zijn setdresser en assistent-setdresser bij ONM. Samen met een team van nog zes mensen vormen zij het art-departement van ONM en zijn verantwoordelijk voor de gehele aankleding van de serie.
Dit moet nog gebeuren, toch?quote:Jop moest laatst bijvoorbeeld een televisie kapot gooien, de beeldbuis dan.
wat die fotolijstje??quote:Op zaterdag 5 maart 2005 10:30 schreef haagse_elfje het volgende:
ja, ik heb het nog niet zien voorbij komen
Zoek je soms ruzie????quote:Op vrijdag 4 maart 2005 20:33 schreef weet_ik_veel het volgende:
Sjoojz moet dood!
nee over die tv, heeft niets met foto-lijstjes te makenquote:Op zaterdag 5 maart 2005 10:30 schreef haagse_elfje het volgende:
ja, ik heb het nog niet zien voorbij komen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |