abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25223115
http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=ziektebeelden&item_id=573&ziektebeelden=ziektebeeld_item

Dit is een aandoening waarmee het klepje tussen je maag en je slokdarm openstaat. Zijn er mensen met ervaringen hiermee en/of tips? Of de gouden tip die voor jou perfect werkt?

Een operatie lijkt me opzich niet zo'n slechte oplossing, maar ik heb gehoord van iemand anders dat het dan na 2 jaar weer op kan komen.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:39:40 #2
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_25223724
klinkt alsof je dan gemakkelijk over je nek gaat wanneer je onderste boven hangt...
Narcist
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:39:54 #3
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_25223730
Er zijn wat leefregels:

- afvallen indien van overgewicht sprake is
- stoppen met roken als je rookt
- als je (vooral) 's nachts last hebt: hoofdeinde van het bed hoger zetten
- vermijden van sterk gekruide gerechten (sambal, pepers), koffie, pepermunt, koolzuurhoudende dranken
- voorzichtig met bukken
- liever vaak kleine beetjes eten dan hele grote maaltijden

En er zijn medicijnen:
- zuurbinders zoals Rennies, Maalox, Regla-pH, Gaviscon (en vormt een afdekkend laagje op de maaginhoud)
- zuurremmers (H2-antagonisten) zoals ranitidine (Zantac), zonder recept te koop in de sterkte 75 mg.
- zuurremmers (protonpompremmers) zoals omeprazol (Losec) op recept.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:40:35 #4
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_25223744
firefox vriendelijke site trouwens...
Narcist
pi_25223797
Mij is verteld dat die operatie weinig meer wordt uitgevoerd, omdat een deel van de mensen die wel geopereerd werden meer last kregen na de operatie dan ervoor. De tips een paar posts hierboven helpen inderdaad een stuk. Ik gebruik zelf Nexium (op recept verkrijgbaar).
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:45:31 #6
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_25223840
Ik heb met enige regelmaat last van brandend maagzuur vanwege reflux (reflux is in feite niets anders dan opspelend maagzuur). Maar ik heb geen rotte maagklep, maar een middenrifbreuk.

Als ik weer zo'n periode heb, dan probeer ik niet te veel te eten, op te passen met 'agressief' voedsel (pepers, sambal, uien, koolzuurhoudende dranken, koffie).

En met grote regelmaat een glas water, dat vermindert bij mij de brand.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:47:53 #7
12237 Phaedrus
pi_25223882
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 23:40 schreef Magistic het volgende:
firefox vriendelijke site trouwens...
Niet echt nee....
Konqueror doet het beter, maar ook nog niet perfect.
Galeon bakt er ook niet veel van.
Epiphany ook niet.
En lynx zullen we het maar helemaal niet over hebben...
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_25224103
Dat het erger wordt na de operatie heb ik nog niet gehoord. Zelf heb ik eerst nexium gebruikt en daar merkte ik niet al teveel verschil, maar nu heb ik een hogere dosis en ik hoop dat het effect gaat hebben. (Ik heb nu Esopral trouwens wat nexium schijnt te zijn).

Tevens heb ik last van dat klepje en het breukje in het middenrif.
Ook heeft de dokter regelmatig gebruik van rennies afgeraden, omdat die even helpen waarna het weer erger terug komt. Ook als je een rennie gebruikt en doorgaat met slecht eten kan er wel schade komen door het daarna overtollige maagzuur wat na het effect ontstaat.

Iemand gebruikte ook een of andere Chinese thee die scheen te helpen.
pi_25225497
Het is geen ziekte maar een aandoening... ze noemen het een ziekte omdat je dan naar een dokter toe moet die je een medicijn voorschrijft. Anders zou het medijcijn zo over de toonbank verkochte kunnen worden... maar op deze manier kunnen de producenten hun prijzen kunstmatig hoog houden.
I am the greatest, the fastest, the smartest, I'm your dream turning into a nightmare!
pi_25226592
Hee da's ook toevallig, dit topic.
Ik ga morgenochtend namelijk met de chirurg praten over deze operatie (Nissen plastiek -> http://elisabeth.ziekenhu(...)%201.386%2011-04.pdf )
De situatie is bij mij dermate ernstig dat er geen houden meer aan is. Door de reflux hoest ik de godsganse dag zo erg dat ik ervan over m'n nek ga. Ik durf amper nog uit eten te gaan. Als ik zit te eten en ik krijg een hoestbui dan ben ik de pineut. Als ik ergens naartoega waar ik niet bekend ben dan kijk ik vlug in de rondte naar een vluchtroure voor als ik over m'n nek moet. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit alles mijn sociale leven behoorlijk beinvloed. Ik werk ook niet op het moment. Tijdelijke WAO. Met een maagscopie hebben ze vastgesteld dan er een enorm gat in m'n middenrif zit en met een PH meting dat het veel te zuur is in m'n maag. Ik gebruik (bijna zonder enig effect) Nexium 40mg per dag. Ik ben dat gedoe allemaal zooooooooo zat.
Als ik maar wat doe ,ga ik hoesten en krijg ik het stikbenauwd. Er moet dus wat gebeuren.
De Chirurg met de meeste ervaring in deze "Nissen plastiek' heet Dkt. jansen. Hij is gelukkig mijn arts.

Ik wil hem het volgende vragen :
- Hoeveel kans van slagen is er voor deze operatie.
- Wat zijn veelvoorkomende complicaties.
- Hoelang moet je ervoor in het ziekenhuis blijven.
- Hoelang duurt het totale herstel ongeveer.
- Is het effect van de operatie blijvend.

Morgen als ik terugkom van de chirurg kan ik je dus meer info geven.
pi_25226645
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 02:31 schreef Mirre het volgende:
Hee da's ook toevallig, dit topic.
Ik ga morgenochtend namelijk met de chirurg praten over deze operatie (Nissen plastiek -> http://elisabeth.ziekenhu(...)%201.386%2011-04.pdf )
De situatie is bij mij dermate ernstig dat er geen houden meer aan is. Door de reflux hoest ik de godsganse dag zo erg dat ik ervan over m'n nek ga. Ik durf amper nog uit eten te gaan. Als ik zit te eten en ik krijg een hoestbui dan ben ik de pineut. Als ik ergens naartoega waar ik niet bekend ben dan kijk ik vlug in de rondte naar een vluchtroure voor als ik over m'n nek moet. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit alles mijn sociale leven behoorlijk beinvloed. Ik werk ook niet op het moment. Tijdelijke WAO. Met een maagscopie hebben ze vastgesteld dan er een enorm gat in m'n middenrif zit en met een PH meting dat het veel te zuur is in m'n maag. Ik gebruik (bijna zonder enig effect) Nexium 40mg per dag. Ik ben dat gedoe allemaal zooooooooo zat.
Als ik maar wat doe ,ga ik hoesten en krijg ik het stikbenauwd. Er moet dus wat gebeuren.
De Chirurg met de meeste ervaring in deze "Nissen plastiek' heet Dkt. jansen. Hij is gelukkig mijn arts.

Ik wil hem het volgende vragen :
- Hoeveel kans van slagen is er voor deze operatie.
- Wat zijn veelvoorkomende complicaties.
- Hoelang moet je ervoor in het ziekenhuis blijven.
- Hoelang duurt het totale herstel ongeveer.
- Is het effect van de operatie blijvend.

Morgen als ik terugkom van de chirurg kan ik je dus meer info geven.
Klinkt rottig ( understatement )

Succes kerel/meid ( geen profiel getjekt )
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_25226740
Tnx
  donderdag 24 februari 2005 @ 09:54:39 #13
12237 Phaedrus
pi_25228781
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 01:13 schreef Error51 het volgende:
Het is geen ziekte maar een aandoening... ze noemen het een ziekte omdat je dan naar een dokter toe moet die je een medicijn voorschrijft. Anders zou het medijcijn zo over de toonbank verkochte kunnen worden... maar op deze manier kunnen de producenten hun prijzen kunstmatig hoog houden.
Kolder. Zantac is duur, Rennie is goedkoop. Wordt allebei zo over de toonbank verkocht. Omeprazol is goedkoop, Nexium is duur. Allebei alleen op recept te krijgen.

Eerst weten waarover je praat, dan pas je toetsenbord pakken.
pi_25231640
Hij gaat me opereren, hoewel mijn gewicht eigenlijk omlaag moet. Onder de huidige omstandigheden zit sporten om af te vallen er niet in. Ik ben al blij als ik een beetje heen en weer kan lopen zonder te hoesten. Ik ben in 1,5 jaar tijd 20 kilo aangekomen door medicatie (prednisolon) en na stoppen met roken. Als de oorzaak van deze ellende weg is zal mijn gewicht ook wel weer stabiliseren, is de verwachting.

* Hoeveel kans van slagen is er voor deze operatie.
Hoe meer je op gewicht bent, hoe hoger de kans van slagen is. Het is na de operatie zeer belangrijk dat je voorkomt dat er druk komt te staan op maag en middenrif. Dus je moet ook daarna alles doen om dat te voorkomen. (niet bukken, weinig hoesten, zorgen voor een vlotte stoelgang, niets tillen wat zwaar is, geen zware kost eten) De Chrurg zei dat de houding van de patient na de operatie minstens zo belangrijk is als de operatie zelf. Zwaar tillen mag eigenlijk nooit meer omdat de correctie die hij gaat maken door te hoge druk in de bovenbuik dan los kan schieten

* Wat zijn veelvoorkomende complicaties.
In het operatiegebied lopen wat grote bloedvaten van de milt. Er is kans op een bloeding daarvan maar hij had dat zelf nooit aan de hand gehad.
In het begin kun je wat slikproblemen hebben.

* Hoelang moet je ervoor in het ziekenhuis blijven.
Opnameduur is 'n dag of drie

* Hoelang duurt het totale herstel ongeveer.
Herstel van de interne operatiewonden duurt ongeveer 6 weken.
Verder moet je de rest van je leven rekening houden met het feit dat er geen grote druk mag ontstaan in je bovenbuik.

* Is het effect van de operatie blijvend.
Dat hangt af van de houding van de patient.

* Wat is de wachttijd
De oproep voor opname komt binnen 1 tot 4 weken, dus dat valt reuze mee.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mirre op 24-02-2005 22:17:03 ]
pi_25241049
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 09:54 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Kolder. Zantac is duur, Rennie is goedkoop. Wordt allebei zo over de toonbank verkocht. Omeprazol is goedkoop, Nexium is duur. Allebei alleen op recept te krijgen.

Nexium maakt in America ontzettend veel reclame... ik weet niet hoe het zit in Nederland met hun monopoly maar in America willen ze graag laten geloven dat het de enige pil is die er bestaat (ja dat paarse geval inderdaad) jammergenoeg wordt de Amerikaanse markt gedomineerd door merken zoals dit. (Goedkope medicijnen uit Canada zijn door de lobby verboden) maar dit is een andere discussie... ik weer waar ik over praat Phaedrus
I am the greatest, the fastest, the smartest, I'm your dream turning into a nightmare!
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:09:01 #16
12237 Phaedrus
pi_25263197
Ik snap niet wat de situatie in de VS te maken heeft met jouw stelling: "Het is geen ziekte maar een aandoening... ze noemen het een ziekte omdat je dan naar een dokter toe moet die je een medicijn voorschrijft. Anders zou het medijcijn zo over de toonbank verkocht kunnen worden... maar op deze manier kunnen de producenten hun prijzen kunstmatig hoog houden".

Het feit dat omeprazol (Prilosec) in de VS zonder recept "zo over de toonbank" te krijgen is haalt jouw verhaal alleen maar verder onderuit. En ook in de VS zijn allerlei goedkope zuurbinders (milk of magnesia o.a.) zonder recept te krijgen.

Wie zijn de "ze" die aandoeningen tot ziektes bombarderen? Klinkt een beetje naar complottheoriën.
Waarom zou een OTC per definitie goedkoop zijn en een receptmiddel per definitie duur? En heeft het niet meer met marges en volumes te maken dan met de absolute prijs? En zijn er geen bedrijven die zowel OTC als receptmiddelen maken?

Ik krijg niet echt de indruk dat jij weet waar je over praat.
pi_25264967
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 09:54 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

volgens mij is het laatste juist andersom? omeprazol (losec) is bij ons in het ziekenhuis juist vervangen door nexium, omdat dit medicijn dezelfde werking heeft, maar goedkoper is?

kan het fout hebben hoor....
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  zaterdag 26 februari 2005 @ 13:37:02 #18
12237 Phaedrus
pi_25265056
Leuke marketing van Astra Zeneca: die geven kortingen tot meer dan 100% (that's right: ze geven geld toe) aan ziekenhuizen om Losec of Nexium te gebruiken in de hoop dat de mensen na uit het ziekenhuis ontslagen te zijn ook hun produkten blijven gebruiken.
pi_25268384
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 11:09 schreef Phaedrus het volgende:
Ik krijg niet echt de indruk dat jij weet waar je over praat.
Yep hebt absoluut gelijk, hoeven we deze discussie ook niet meer verder te voeren.
pi_25281846
De discussie ging ook niet over de diverse medicatie en de lucratieve farmaceutische industrie.
De topicstarter vroeg naar ervaringen van mensen met reflux en hun beste oplossing daarvoor.
pi_25626116
Hi,

al bijna 7 weken ben ik ziek thuis. Na bijna elke maaltijd of elke slok die ik neem krijg ik oprispingen. Wat ik net gegeten hebt komt weer terug in mijn mond, en dit uren achter elkaar totdat mijn maaltijd er voor een groot deel uit is..
Ben al door huisarts en internist onderzocht, ben nu doorverwezen naar tropenarts omdat ik toevallig vorig jaar in vietnam en thailand ben geweest. Zelf heb ik het gevoel dat mijnm maaginhoud weer terugkomt in mijn slokdarm; de reflux..
Ik heb verder geen koorts, wel regelmatig erge hoofdpijn en soort groeipijn in mijn benen...
Herkent iemand dit? please, help me out here!!

alvast bedankt voor evt reacties..

gr karen
pi_25773670
is er al iemand die
pi_25821826
Sorry nee, geen idee.
Hebben ze bij jou al een gastroscopie gedaan? Daarmee konden ze bij mij zien dat er een onwijs groot gat in m'n middenrif zit wat deze klachten veroorzaakt.

Ik sta op de wachtlijst voor die nissen-operatie. Zou 4 weken duren. Die zijn inmiddels voorbij. Donderdag even gebeld. kan wel na april worden...grrrr
pi_25825395
En hebben jullie dan ook pijn?
Ik heb regelmatig pijn op de borst en dat schijnt dus niet van mijn hart o.i.d. te komen, maar door een gaatje in mijn middenrif. En als ik meer gestresst ben, dan wil mijn middenrif nog weleens teveel op spanning komen. Dat uit zich met pijn alsof ik een hartaanval heb (fijn... not!)
Soms helpt boeren wel iets. De arts heeft ook medicijnen (zuurremers) aangeraden als het weer erg is, maar vond het niet echt nodig. Als het heel vervelend wordt en blijfdt, zal er een operatie o.i.d. moeten gebeuren, maar ik heb nog geen scan of zo gehad.

Oh ja - Mirre, ik ben verkouden geweest, maar hoest nog steeds heel erg. Kun je aangeven hoe het bij jou voelt? Waardoor je moet hoesten? (Ik hoest meestal als ik lig, omdat het net lijkt alsof ik een hele droge luchtpijp heb. Na een hoestbui duurt het dan weer 5 minuten voordat het zo erg kriebelt dat ik echt moet hoesten)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 10:58:53 #25
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_25825579
Mijn vriend heeft ook een gaatje (zeg maar gat) in zijn middenrif. Hierdoor bij periodes veel last van pijn bij zijn hart en opkomend maagzuur. Hij heeft een gastroscopie ondergaan.
Hij slikt Ranitidine in de periodes dat hij er last van heeft. Verder helpt er weinig.
De dokter vond hem niet operabel, hij achtte de kans van slagen te laag.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_25828954
Dank je, MaLo, dat ik nu in ieder geval weet dat die pijn zo af en toe opspeelt (soms echt heel erg) dus dat de dokter inderdaad gelijk heeft.
(Mijn bloed is onderzocht en ik heb hartcontrole en zo'n fietstest gedaan om te verifieren dat mijn hart ok is)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:57:24 #27
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_25829517
Van mijn vriend was ook een hartfilmpje gemaakt om te kijken of zijn hart in orde was en dat was gelukkig zo.
Mijn vriend zit soms echt te kreunen op de bank, zo zeer kan het doen. Hij heeft er gelukkig een hele tijd niet zo erg last van gehad, toevallig afgelopen week wel weer.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_26037997
Dat brandende maagzuur kan inderdaad behoorlijk zeer doen.
Ik gebruik nu de maximale dosis Nexium (= Esopral) van 2x daags 40 mg. Daarbij dan af en toe nog extra een rennie omdat het dan nog brand.

Dat hoesten is meestal een doorlopend gekuch afgewisseld met enorme hoestbuien omdat ik me daardoor steeds verslik. Die droge luchtpijp die jij beschrijft, dat gevoel ken ik. Je wil dan wel liters drinken maar dat helpt geen bal. Van al dat hoesten krijg ik weer pijn in m'n rug en zij. Eerst hoestte ik voornamelijk bij liggen, onderuit hangen op de bank en bukken maar nu is dat eigenlijk constant.
Die hoestprikkel is niet te onderdrukeen . Ik "moet" hoesten. Best irri als je ergens bent waar je eigenlijk stil moet zijn.

De laatste paar weken begint mijn keel ook behoorlijk zeer te doen. Volgens mijn huisarts komt dat ook door het opspetterend maagzuur. Het slijmvlies van de keel kan daar niet tegen. Het enige wat mij nu nog kan helpen is die operatie. Die wachtlijst is verdorie zo lang dan je maar wacht en wacht. 1 tot 4 weken zei die chirurg op 24 febr... Tja...
pi_26039799
Mirre, dan hoop ik maar dat je toch snel aan de beurt bent!
Zo te lezen ben je er veel erger aan toe dan ik. Ik heb weleens last, maar meestal als ik zelf gestresst ben. Ik moet dat dus zien te voorkomen en dan lukt het wel.
De hoest heeft toch meer te maken met een irritatie als gevolg van een verkoudheid (volgens de dokter); mijn voorhoofdsholte was ook al geirriteerd/verstopt, dus loop ik al 2 weken met barstende hoofdpijn! Het lijkt of de migraine-tijden weer zijn aangebroken... Maar het gaat wel al iets beter, zo ook het hoesten (waar ik wel een prikkelremmend middeltje voor heb gekregen)
pi_26046504
Dat klinkt ook "niet echt gezellig" Bright.
Beterschap !!
pi_26048023
Mirre, als ik mag vragen, hoe gaat dat 's nachts? Komt er tijdens het slapen ook wat naar boven?

Ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik zelf wel eens wakker wordt en dan het idee heb dat ik me verslik, krijg dan bijna geen lucht.
Zolang er was is, is er leven.
  donderdag 7 april 2005 @ 14:46:07 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26048284
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:35 schreef Dinus het volgende:
Mirre, als ik mag vragen, hoe gaat dat 's nachts? Komt er tijdens het slapen ook wat naar boven?

Ik ben hier nieuwsgierig naar omdat ik zelf wel eens wakker wordt en dan het idee heb dat ik me verslik, krijg dan bijna geen lucht.
Heb je het hoofdeind van je bed ook verhoogd? Dat wordt bij reflux aangeraden en kan jouw klachten dus waarschijnlijk voorkomen.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 7 april 2005 @ 14:54:57 #33
41005 Alta_Alatis
Let's Live For Tonight
pi_26048516
Als je info erover wilt opzoeken, moet je zoeken op internet naar "GERD" -> De benaming van deze aandoening, en staat voor "Gastro Esophageal Reflux Disease" (Gastro -> Maag, Esophagus -> Slokdarm, Reflux -> Terugstroming, Disease -> Ziekte).

't is een beetje rommelig, omdat ik niet zomaar alles hierin kan gooien, maar gewoon een paar dingen dan: Een stukje aan aantekeningen van me, heb er morgen een tentamen over:

(versimpeld, en btje geknipt)

Symptomen:
Zuurbranden is het gevoel dat veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van zuur in de slokdarm. Dit kan ervaren worden als pijn achter de ribben, en wordt dus soms snel verward met Angina Pectoris (pijn bij hartaanval). Regurgitatie is het terugstromen van de maaginhoud naar de slokdarm dan wel de mond. ‘Gastric’ astma is terugstromen van de maaginhoud in de luchtwegen. Dit verklaart tevens de (nachtelijke) hoestbuien. Heesheid kan voorkomen door aantasting van de stembanden door zuur.

Bij veelvuldig passeren van zure maaginhoud kan de slokdarm geïrriteerd en ontstoken raken. Men spreekt dan van een reflux-oesophagitis (link endoscopie: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=volglink&lk_id=1298 )

Behandelingsmogelijkheden:

Leef- en dieetaanpassingen
-----------------------------------
• Vermageren
• Vermijden tillen, bukken, persen
• Geen knellende kleding
• Vermijden vette maaltijd
• Niet eten vlak voor het slapen

Medicamenteus
---------------------------------------------
a) Antacida (anti-zuur, zoals Rennies)
Neutraliseren het zuur. Reflux blijft, alleen voel je er minder van en richt het minder schade aan.

b) Zuur secretieremmers/H2-receptor antagonisten/Protonpompremmers
Zorgt voor verminderde zuurafgifte in de maag. Vooral de protonpompremmers zijn zeer effectief. 95% v/d patiënten kan met protonpompremmers bijna volledig klachtvrij raken. Esopromal (Nexium) is een voorbeeld van een protonpompremmer.

c) Pro-kinetica
Zorgen voor betere slokdarm-bewegingen, zodat de oprispingen sneller vanuit je slokdarm weer naar je maag gewerkt worden.

Chirurgisch
--------------------------------------------------
Nissens Fundoplicatie:
Hierbij wordt de maag in een soort lus om de slokdarm heen gevouwen, om op die manier de LES (Lower Esophageal Sphincter -> De 'klep' tussen maag en slokdarm, die normaal ook ondersteund wordt door je diafragma a.k.a middenrif) te ‘helpen’. Dit gaat meestal goed, maar soms kans op ernstige complicaties, geen effect, of slikproblemen.

Enkele redenen voor chirurgische behandeling zijn:
-Ernstige, niet-zure regurgitatie bij optimale medicamenteuze behandeling
-Onwil v/d patiënt levenslang pillen te slikken (vooral bij jonge patiënten geval)
All I need is the air that I breath..
  donderdag 7 april 2005 @ 14:57:39 #34
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_26048583
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 23:39 schreef Magistic het volgende:
klinkt alsof je dan gemakkelijk over je nek gaat wanneer je onderste boven hangt...
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_26053350
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:54 schreef Alta_Alatis het volgende:

b) Zuur secretieremmers/H2-receptor antagonisten/Protonpompremmers
Zorgt voor verminderde zuurafgifte in de maag. Vooral de protonpompremmers zijn zeer effectief. 95% v/d patiënten kan met protonpompremmers bijna volledig klachtvrij raken. Esopromal (Nexium) is een voorbeeld van een protonpompremmer.
Ik heb ook een gaatje in mn middenrif en ik gebruik Pariet als protonpompremmer en dat werkt best goed

Ik ging naar de dokter omdat ik dacht dat ik al een jaar lang keelpijn had, het was dus ook altijd rood achterin mn keel maar dat bleek dus te komen door Reflux.
Hij dacht eerst aan een maagzweer dus ik kreeg een Pariet kuur van 8 weken en toen was het wel beter maar niet over.
Daarna heb ik dus een endoscopie gehad in het ziekenhuis (slang in je keel) en daar konden ze het gaatje in mn middenrif zien.

Mn maagklep sluit dus niet goed meer en daarom moet ik die pillen een paar jaar slikken, ik heb ook mn bed verbouwd zodat het schuin staat en ik hoger lig met mn hoofd.
Dit hielp ook best goed want als ik 1 nachtje bij mn vriendin slaap in een vlak bed voel ik het alweer een beetje.
pi_26060833
quote:
Op donderdag 7 april 2005 14:35 schreef Dinus het volgende:
Ik slaap op twee hoofdkussens. Dan is het te doen. Voordat ik ga slapen neem ik nog 15 CC ReglaPH. Da's ook een goedje wat zuur neutraliseert. Evengoed wordt ik regelmatig hoestend wakker. Er staat een emmer naast m'n bed want als je wat in je maag hebt tijdens zo'n hoestbui dan.....

Het heeft bij mij ruim 2 jaar en VELE onderzoeken geduurd voordat ze er eindelijk achter waren dat ik "‘gastric’ astma" had. Het begon bij mij ook wat raar allemaal. Ik rookte tot voor 2 jaar geleden nog. Ik had zo'n kuchje en ik besloot te stoppen met roken. Tussen besluiten en doen ligt een poosje en intussen kreeg ik zomaar ineens een ingeklapte long. Daarmee kwam ik in het ziekenhuis bij de longarts terecht. Intussen echt met roken gestopt maar dat hoesten werd al erger en erger. Omdat er in mijn familie astma voorkomt dachten ze daar natuurlijk eerst aan. Ik ook eigenlijk. Maar... medicatie voor astma werkte voor geen ene meter. Je gaat dan de medische molen in. Men ik heb zowat alle specialisten gehad (Mijn ziektekostenverzekering is ERG blij met mij als klant )
Uiteindelijk stelde niet de specialisten maar mijn huisarts de juiste diagnose. Na toen weer een paar testen bij een gastro-enteroloog, was het snel duidelijk dat mijn huisarts gelijk had.

Medicatie helpt niet afdoende dus nu is besloten om die Nissens Fundoplicatie te gaan doen.
pi_26066639
Nou nou, Mirre, da's nogal een historie.
Ik slaap op een bed waarvan het hoofdeinde iets verhoogd is (ong. 15cm t.o.v. m'n billen) en dan een kussen; veel maakt het nog niet uit, maar langzamerhand gaat het hoesten over en de hoofdpijn is te doen met 2 paracetamolletjes per dag.
Ik zal eens goed opletten of het hoesten wel echt over gaat; zoniet, dan blijft de irritatie dus bestaan en moet de dokter me maar eens doorsturen. (Maar dat kan dus nog best een (half) jaar duren)
pi_26075473
Ons hoofdeinde van het bed omhoog is geen optie. Mijn man kan dan niet slapen.
Twee aparte bedden vind ik helemaal niks... dus dan maar 2 kussens.
pi_26075622
Ach dat bed wen je echt zo aan.
Mn vriendin slaapt alleen in het weekend bij me en die merkt het bijna niet eens.
Mijn hoofdeind staat 15CM hoger geloof ik
pi_26169564
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 16:44 schreef Mirre het volgende:
Ons hoofdeinde van het bed omhoog is geen optie. Mijn man kan dan niet slapen.
Twee aparte bedden vind ik helemaal niks... dus dan maar 2 kussens.
't Is zoals Bierkameel al aangeeft: dat went bijzonder snel. Dan slaapt hij maar 2 nachten wat minder; jullie hebben dan wel gewoon 2 gelijke bedden en jij hebt dan ook een veel betere houding; zo'n verhoogd bed is veel beter dan 2 kussens; denk maar aan je ruggegraat en je nek.
  dinsdag 12 april 2005 @ 13:57:51 #41
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_26170182
Ik heb zelf ook jaren er erg veel last van gehad. Nu valt het allemaal wel heel erg mee. Ik heb er vrijwel geen last meer van.

Wat ik heb gedaan (niet persé om dit probleem te verhelpen):

-afvallen
-stoppen met roken
-oppassen met caffeinehoudende dranken
-in het geval dat ik er last van krijg, dan doe ik rustiger aan met eten en drinken.
Horrible Cunt!
pi_26252080
mirre, ik heb inderdaad een gastroscopie gehad en de klep tussen maag en slokdarm was inderdaad iets verriumd maar de internist zei dat hij niet helemaal een betrouwbaar beeld kon krijgen omdat ik zurremmers gebruik (pantozol 40). Ik denk dan; doe het dan nog een keer maar dan zonder medicatie want heb nog steeds de klachten van oprispen van mijn eten en de artsen hebben het nu afgedaan als iets psychisch terwijl ik me fantastisch voel (behalve ziekte).. moet over 3 weken pas weer terug naar internist en ondertussen lig ik hele dag op bed...

maargoed, zo`n operatie is ook niet alles.. wel fijn voor je; je kan er maar vanaf zijn, toch?/
pi_26339626
Ik mocht van mijn gastro-enteroloog 24 uur voor de gastroscopie geen maagzuur-remmende medicatie meer innemen. Inderdaad om een juist beeld te krijgen. Later met die Zuurgraad-test (PH Test) mocht ik een week niks innemen. Nou ik kan je wel vertellen dat dat een ramp was. Uiteindelijk ben ik de week op rennies doorgekomen. Dat mocht na overleg wel.
Ik heb nog altijd geen oproep binnen van het Ziekenhuis. Ik HAAT wachtlijsten.....
Mijn keel gaat intussen door de hoge zuurgraad steeds meer zeer doen.
pi_26346807
Wat vervelend, Mirre, veel water drinken helpt zeker ook niet? (Eventueel heel vaak kleine slokjes of zo)
pi_26347088
Dat doe ik inderdaad Bright. Alleen dan geen water maar rode limonade.
Ik hou niet zo van water.
pi_26366874
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 13:49 schreef Mirre het volgende:
Dat doe ik inderdaad Bright. Alleen dan geen water maar rode limonade.
Ik hou niet zo van water.
Maar die zoetigheid zorgt toch juist voor meer zuur in je maag? Water verdunt het juist meer. Daarnaast lijkt het me niet zo goed voor je tanden (en de rest) om de hele dag beetjes limonade te drinken
pi_26383085
Geen gewone limonade uiteraard. Suikervrije
Die is kunstmatig gezoet. Niet met sacharine want als je daar teveel van binnenkrijgt ga je aan de race.... Verder maak ik het zo dat het net een klein beetje smaak heeft.
pi_26414808
We hebben vanmiddag het ziekenhuis nog maar eens gebeld om te vragen of ze al iets wisten.
De mw van de planning was er even niet maar er werd gezegd dat ze terug zouden bellen.
Laat ze dat nou nog doen ook!! Ze wilden me woensdag bellen maar omdat we toch al aan
de telefoon zaten gaf ze het meteen door. Ik moet me op 4 mei bij de afdeling opname melden.
Die dag ook meteen de operatie. Afhankelijk van hoe het gaat moet ik 3 a 5 dagen blijven.
Hehe, eindelijk komt er schot in.
pi_26419721
Relaxed maar voor mij zou de operatie niks zijn, ik ben ondertussen weer begonnen met fitness nu het beter gaat door de medicijnen.

Als ik na zo'n operatie niet meer zwaar zou mogen tillen heb ik ook geen leven, nu maar hopen dat het zo dicht groeit
pi_26423547
4 meik ... MIrre, nou, heel veel succes dan! wij zijn dan nog enige tijd op vakantie, dus het lezen van het resultaat zal wel even op zich laten wachten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')