abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25223115
http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=ziektebeelden&item_id=573&ziektebeelden=ziektebeeld_item

Dit is een aandoening waarmee het klepje tussen je maag en je slokdarm openstaat. Zijn er mensen met ervaringen hiermee en/of tips? Of de gouden tip die voor jou perfect werkt?

Een operatie lijkt me opzich niet zo'n slechte oplossing, maar ik heb gehoord van iemand anders dat het dan na 2 jaar weer op kan komen.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:39:40 #2
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_25223724
klinkt alsof je dan gemakkelijk over je nek gaat wanneer je onderste boven hangt...
Narcist
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:39:54 #3
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_25223730
Er zijn wat leefregels:

- afvallen indien van overgewicht sprake is
- stoppen met roken als je rookt
- als je (vooral) 's nachts last hebt: hoofdeinde van het bed hoger zetten
- vermijden van sterk gekruide gerechten (sambal, pepers), koffie, pepermunt, koolzuurhoudende dranken
- voorzichtig met bukken
- liever vaak kleine beetjes eten dan hele grote maaltijden

En er zijn medicijnen:
- zuurbinders zoals Rennies, Maalox, Regla-pH, Gaviscon (en vormt een afdekkend laagje op de maaginhoud)
- zuurremmers (H2-antagonisten) zoals ranitidine (Zantac), zonder recept te koop in de sterkte 75 mg.
- zuurremmers (protonpompremmers) zoals omeprazol (Losec) op recept.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:40:35 #4
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_25223744
firefox vriendelijke site trouwens...
Narcist
pi_25223797
Mij is verteld dat die operatie weinig meer wordt uitgevoerd, omdat een deel van de mensen die wel geopereerd werden meer last kregen na de operatie dan ervoor. De tips een paar posts hierboven helpen inderdaad een stuk. Ik gebruik zelf Nexium (op recept verkrijgbaar).
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:45:31 #6
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_25223840
Ik heb met enige regelmaat last van brandend maagzuur vanwege reflux (reflux is in feite niets anders dan opspelend maagzuur). Maar ik heb geen rotte maagklep, maar een middenrifbreuk.

Als ik weer zo'n periode heb, dan probeer ik niet te veel te eten, op te passen met 'agressief' voedsel (pepers, sambal, uien, koolzuurhoudende dranken, koffie).

En met grote regelmaat een glas water, dat vermindert bij mij de brand.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 23 februari 2005 @ 23:47:53 #7
12237 Phaedrus
pi_25223882
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 23:40 schreef Magistic het volgende:
firefox vriendelijke site trouwens...
Niet echt nee....
Konqueror doet het beter, maar ook nog niet perfect.
Galeon bakt er ook niet veel van.
Epiphany ook niet.
En lynx zullen we het maar helemaal niet over hebben...
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_25224103
Dat het erger wordt na de operatie heb ik nog niet gehoord. Zelf heb ik eerst nexium gebruikt en daar merkte ik niet al teveel verschil, maar nu heb ik een hogere dosis en ik hoop dat het effect gaat hebben. (Ik heb nu Esopral trouwens wat nexium schijnt te zijn).

Tevens heb ik last van dat klepje en het breukje in het middenrif.
Ook heeft de dokter regelmatig gebruik van rennies afgeraden, omdat die even helpen waarna het weer erger terug komt. Ook als je een rennie gebruikt en doorgaat met slecht eten kan er wel schade komen door het daarna overtollige maagzuur wat na het effect ontstaat.

Iemand gebruikte ook een of andere Chinese thee die scheen te helpen.
pi_25225497
Het is geen ziekte maar een aandoening... ze noemen het een ziekte omdat je dan naar een dokter toe moet die je een medicijn voorschrijft. Anders zou het medijcijn zo over de toonbank verkochte kunnen worden... maar op deze manier kunnen de producenten hun prijzen kunstmatig hoog houden.
I am the greatest, the fastest, the smartest, I'm your dream turning into a nightmare!
pi_25226592
Hee da's ook toevallig, dit topic.
Ik ga morgenochtend namelijk met de chirurg praten over deze operatie (Nissen plastiek -> http://elisabeth.ziekenhu(...)%201.386%2011-04.pdf )
De situatie is bij mij dermate ernstig dat er geen houden meer aan is. Door de reflux hoest ik de godsganse dag zo erg dat ik ervan over m'n nek ga. Ik durf amper nog uit eten te gaan. Als ik zit te eten en ik krijg een hoestbui dan ben ik de pineut. Als ik ergens naartoega waar ik niet bekend ben dan kijk ik vlug in de rondte naar een vluchtroure voor als ik over m'n nek moet. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit alles mijn sociale leven behoorlijk beinvloed. Ik werk ook niet op het moment. Tijdelijke WAO. Met een maagscopie hebben ze vastgesteld dan er een enorm gat in m'n middenrif zit en met een PH meting dat het veel te zuur is in m'n maag. Ik gebruik (bijna zonder enig effect) Nexium 40mg per dag. Ik ben dat gedoe allemaal zooooooooo zat.
Als ik maar wat doe ,ga ik hoesten en krijg ik het stikbenauwd. Er moet dus wat gebeuren.
De Chirurg met de meeste ervaring in deze "Nissen plastiek' heet Dkt. jansen. Hij is gelukkig mijn arts.

Ik wil hem het volgende vragen :
- Hoeveel kans van slagen is er voor deze operatie.
- Wat zijn veelvoorkomende complicaties.
- Hoelang moet je ervoor in het ziekenhuis blijven.
- Hoelang duurt het totale herstel ongeveer.
- Is het effect van de operatie blijvend.

Morgen als ik terugkom van de chirurg kan ik je dus meer info geven.
pi_25226645
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 02:31 schreef Mirre het volgende:
Hee da's ook toevallig, dit topic.
Ik ga morgenochtend namelijk met de chirurg praten over deze operatie (Nissen plastiek -> http://elisabeth.ziekenhu(...)%201.386%2011-04.pdf )
De situatie is bij mij dermate ernstig dat er geen houden meer aan is. Door de reflux hoest ik de godsganse dag zo erg dat ik ervan over m'n nek ga. Ik durf amper nog uit eten te gaan. Als ik zit te eten en ik krijg een hoestbui dan ben ik de pineut. Als ik ergens naartoega waar ik niet bekend ben dan kijk ik vlug in de rondte naar een vluchtroure voor als ik over m'n nek moet. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit alles mijn sociale leven behoorlijk beinvloed. Ik werk ook niet op het moment. Tijdelijke WAO. Met een maagscopie hebben ze vastgesteld dan er een enorm gat in m'n middenrif zit en met een PH meting dat het veel te zuur is in m'n maag. Ik gebruik (bijna zonder enig effect) Nexium 40mg per dag. Ik ben dat gedoe allemaal zooooooooo zat.
Als ik maar wat doe ,ga ik hoesten en krijg ik het stikbenauwd. Er moet dus wat gebeuren.
De Chirurg met de meeste ervaring in deze "Nissen plastiek' heet Dkt. jansen. Hij is gelukkig mijn arts.

Ik wil hem het volgende vragen :
- Hoeveel kans van slagen is er voor deze operatie.
- Wat zijn veelvoorkomende complicaties.
- Hoelang moet je ervoor in het ziekenhuis blijven.
- Hoelang duurt het totale herstel ongeveer.
- Is het effect van de operatie blijvend.

Morgen als ik terugkom van de chirurg kan ik je dus meer info geven.
Klinkt rottig ( understatement )

Succes kerel/meid ( geen profiel getjekt )
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_25226740
Tnx
  donderdag 24 februari 2005 @ 09:54:39 #13
12237 Phaedrus
pi_25228781
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 01:13 schreef Error51 het volgende:
Het is geen ziekte maar een aandoening... ze noemen het een ziekte omdat je dan naar een dokter toe moet die je een medicijn voorschrijft. Anders zou het medijcijn zo over de toonbank verkochte kunnen worden... maar op deze manier kunnen de producenten hun prijzen kunstmatig hoog houden.
Kolder. Zantac is duur, Rennie is goedkoop. Wordt allebei zo over de toonbank verkocht. Omeprazol is goedkoop, Nexium is duur. Allebei alleen op recept te krijgen.

Eerst weten waarover je praat, dan pas je toetsenbord pakken.
pi_25231640
Hij gaat me opereren, hoewel mijn gewicht eigenlijk omlaag moet. Onder de huidige omstandigheden zit sporten om af te vallen er niet in. Ik ben al blij als ik een beetje heen en weer kan lopen zonder te hoesten. Ik ben in 1,5 jaar tijd 20 kilo aangekomen door medicatie (prednisolon) en na stoppen met roken. Als de oorzaak van deze ellende weg is zal mijn gewicht ook wel weer stabiliseren, is de verwachting.

* Hoeveel kans van slagen is er voor deze operatie.
Hoe meer je op gewicht bent, hoe hoger de kans van slagen is. Het is na de operatie zeer belangrijk dat je voorkomt dat er druk komt te staan op maag en middenrif. Dus je moet ook daarna alles doen om dat te voorkomen. (niet bukken, weinig hoesten, zorgen voor een vlotte stoelgang, niets tillen wat zwaar is, geen zware kost eten) De Chrurg zei dat de houding van de patient na de operatie minstens zo belangrijk is als de operatie zelf. Zwaar tillen mag eigenlijk nooit meer omdat de correctie die hij gaat maken door te hoge druk in de bovenbuik dan los kan schieten

* Wat zijn veelvoorkomende complicaties.
In het operatiegebied lopen wat grote bloedvaten van de milt. Er is kans op een bloeding daarvan maar hij had dat zelf nooit aan de hand gehad.
In het begin kun je wat slikproblemen hebben.

* Hoelang moet je ervoor in het ziekenhuis blijven.
Opnameduur is 'n dag of drie

* Hoelang duurt het totale herstel ongeveer.
Herstel van de interne operatiewonden duurt ongeveer 6 weken.
Verder moet je de rest van je leven rekening houden met het feit dat er geen grote druk mag ontstaan in je bovenbuik.

* Is het effect van de operatie blijvend.
Dat hangt af van de houding van de patient.

* Wat is de wachttijd
De oproep voor opname komt binnen 1 tot 4 weken, dus dat valt reuze mee.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mirre op 24-02-2005 22:17:03 ]
pi_25241049
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 09:54 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

Kolder. Zantac is duur, Rennie is goedkoop. Wordt allebei zo over de toonbank verkocht. Omeprazol is goedkoop, Nexium is duur. Allebei alleen op recept te krijgen.

Nexium maakt in America ontzettend veel reclame... ik weet niet hoe het zit in Nederland met hun monopoly maar in America willen ze graag laten geloven dat het de enige pil is die er bestaat (ja dat paarse geval inderdaad) jammergenoeg wordt de Amerikaanse markt gedomineerd door merken zoals dit. (Goedkope medicijnen uit Canada zijn door de lobby verboden) maar dit is een andere discussie... ik weer waar ik over praat Phaedrus
I am the greatest, the fastest, the smartest, I'm your dream turning into a nightmare!
  zaterdag 26 februari 2005 @ 11:09:01 #16
12237 Phaedrus
pi_25263197
Ik snap niet wat de situatie in de VS te maken heeft met jouw stelling: "Het is geen ziekte maar een aandoening... ze noemen het een ziekte omdat je dan naar een dokter toe moet die je een medicijn voorschrijft. Anders zou het medijcijn zo over de toonbank verkocht kunnen worden... maar op deze manier kunnen de producenten hun prijzen kunstmatig hoog houden".

Het feit dat omeprazol (Prilosec) in de VS zonder recept "zo over de toonbank" te krijgen is haalt jouw verhaal alleen maar verder onderuit. En ook in de VS zijn allerlei goedkope zuurbinders (milk of magnesia o.a.) zonder recept te krijgen.

Wie zijn de "ze" die aandoeningen tot ziektes bombarderen? Klinkt een beetje naar complottheoriën.
Waarom zou een OTC per definitie goedkoop zijn en een receptmiddel per definitie duur? En heeft het niet meer met marges en volumes te maken dan met de absolute prijs? En zijn er geen bedrijven die zowel OTC als receptmiddelen maken?

Ik krijg niet echt de indruk dat jij weet waar je over praat.
pi_25264967
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 09:54 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

volgens mij is het laatste juist andersom? omeprazol (losec) is bij ons in het ziekenhuis juist vervangen door nexium, omdat dit medicijn dezelfde werking heeft, maar goedkoper is?

kan het fout hebben hoor....
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  zaterdag 26 februari 2005 @ 13:37:02 #18
12237 Phaedrus
pi_25265056
Leuke marketing van Astra Zeneca: die geven kortingen tot meer dan 100% (that's right: ze geven geld toe) aan ziekenhuizen om Losec of Nexium te gebruiken in de hoop dat de mensen na uit het ziekenhuis ontslagen te zijn ook hun produkten blijven gebruiken.
pi_25268384
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 11:09 schreef Phaedrus het volgende:
Ik krijg niet echt de indruk dat jij weet waar je over praat.
Yep hebt absoluut gelijk, hoeven we deze discussie ook niet meer verder te voeren.
pi_25281846
De discussie ging ook niet over de diverse medicatie en de lucratieve farmaceutische industrie.
De topicstarter vroeg naar ervaringen van mensen met reflux en hun beste oplossing daarvoor.
pi_25626116
Hi,

al bijna 7 weken ben ik ziek thuis. Na bijna elke maaltijd of elke slok die ik neem krijg ik oprispingen. Wat ik net gegeten hebt komt weer terug in mijn mond, en dit uren achter elkaar totdat mijn maaltijd er voor een groot deel uit is..
Ben al door huisarts en internist onderzocht, ben nu doorverwezen naar tropenarts omdat ik toevallig vorig jaar in vietnam en thailand ben geweest. Zelf heb ik het gevoel dat mijnm maaginhoud weer terugkomt in mijn slokdarm; de reflux..
Ik heb verder geen koorts, wel regelmatig erge hoofdpijn en soort groeipijn in mijn benen...
Herkent iemand dit? please, help me out here!!

alvast bedankt voor evt reacties..

gr karen
pi_25773670
is er al iemand die
pi_25821826
Sorry nee, geen idee.
Hebben ze bij jou al een gastroscopie gedaan? Daarmee konden ze bij mij zien dat er een onwijs groot gat in m'n middenrif zit wat deze klachten veroorzaakt.

Ik sta op de wachtlijst voor die nissen-operatie. Zou 4 weken duren. Die zijn inmiddels voorbij. Donderdag even gebeld. kan wel na april worden...grrrr
pi_25825395
En hebben jullie dan ook pijn?
Ik heb regelmatig pijn op de borst en dat schijnt dus niet van mijn hart o.i.d. te komen, maar door een gaatje in mijn middenrif. En als ik meer gestresst ben, dan wil mijn middenrif nog weleens teveel op spanning komen. Dat uit zich met pijn alsof ik een hartaanval heb (fijn... not!)
Soms helpt boeren wel iets. De arts heeft ook medicijnen (zuurremers) aangeraden als het weer erg is, maar vond het niet echt nodig. Als het heel vervelend wordt en blijfdt, zal er een operatie o.i.d. moeten gebeuren, maar ik heb nog geen scan of zo gehad.

Oh ja - Mirre, ik ben verkouden geweest, maar hoest nog steeds heel erg. Kun je aangeven hoe het bij jou voelt? Waardoor je moet hoesten? (Ik hoest meestal als ik lig, omdat het net lijkt alsof ik een hele droge luchtpijp heb. Na een hoestbui duurt het dan weer 5 minuten voordat het zo erg kriebelt dat ik echt moet hoesten)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 10:58:53 #25
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_25825579
Mijn vriend heeft ook een gaatje (zeg maar gat) in zijn middenrif. Hierdoor bij periodes veel last van pijn bij zijn hart en opkomend maagzuur. Hij heeft een gastroscopie ondergaan.
Hij slikt Ranitidine in de periodes dat hij er last van heeft. Verder helpt er weinig.
De dokter vond hem niet operabel, hij achtte de kans van slagen te laag.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')