Werkelijk een fantastistische film over drie jongens in een van de vele met flats gevulde buitenwijken van Parijs. Voor de doorsnee filmkijker zal het feit dat-ie frans is en in zwart-wit afschrikwekkend zijn, maar laat je daar niet door afschrikken.
Absolute pluspunten:
Om te beginnen het verhaal is sterk (over rellen, en de onderlinge spanning tussen jongeren en de politie), en wat ik zelf altijd erg leuk vind, een aantal scenes waarin eigenlijk alleen anekdotes verteld worden (zoals Quentin Tarantino zijn films ook met 'anekdotes' vult -voorbeeld uit Pulpfiction 'de mayonaise dialoog'-). Het is spannend zonder direct een thriller te zijn en ontroerend, echter voor zonder echt 'brok in de keel' moment.
De beelden: mooie shots, en camera-draaingen: erg mooie scene waarin de camera over een plein heen zweeft op de muziek van de franse versie van 'Fuck da Police' (Baise la Police).
Het geluid: niet alleen de muziek (frans talige rap, Bob Marley, Isaac Hayes), maar ook het gebruik van geluid in het algemeen (vergelijkbaar met het geluid in Wild at Heart van David Lynch)
Goed geacteerd: overigens alle acteurs hebben hun eigen naam in de film. De bekendste van het stel is denk ik Vincent (Vinz) Cassel (voor de meesten ook nog steeds niet bekend denk ik, maar hij speelde ook in l'Appartement (ook een zeer sterke film) en Dobermann (die het tegenwoordig in de videotheek aardig schijnt te doen).
Motto van de film (een anekdote): zou een spoiler kunnen zijn, dus ik zeg alleen maar: mis de eerste 5 minuten niet.
En wanneer kan je dit aanschouwen: vrijdag 14 januari vanaf 0:40 (dus eigenlijk 15 januari!) t/m 2:15 op Net 3. Eigenlijk een tijd om uit te gaan of te slapen, maar lang leve de video.
Note: portret naast dit bericht is niet Doc himself maar Dave Wyndorf (Monster Magnet)
------------------
Life's hard, man, but it's harder if you're stupid
[Dit bericht is gewijzigd door Doc (Datum 12 Januari 2000).]
Hele goeie film, echt een aanrader.
Tokus
quote:
op 01-12-2000 om 12:51 PM schreef Doc het volgende:
Note: portret naast dit bericht is niet Doc himself maar Dave Wyndorf (Monster Magnet)
Ik dacht al: He! Die Doc heb ik van de zomer op een podium zien staan!
ik heb 'm ooit ook al eens gezien en vond 'm inderdaad prachtig maar het is al weer zo lang geleden dat ik 'm me niet zo precies herinner.
(ik lees m'n TV gids niet altijd even goed door van tevoren)
cu,
Bixis
ps heb net de rest van je top 3 nog even opgezocht: leuke smaak. wat staat er op 4 t/m 10?
[Dit bericht is niet gewijzigd door Arcee (en zeker niet op 13 Januari 2000).]
Dennis
Fun! Ik had er ook nog aan gedacht om die film (NLAH) als side-tip te geven. Inderdaad errug leuk&melig. Ik heb 'm een aantal keer gezien, maar vanavond kijk ik denk ik weer (ik tape 'm in ieder geval).
En Dennis, bedankt voor de tip. Dat wordt een TV avondje denk ik...
keuzes maken: 't valt niet mee.
fijn weekend allemaal
bixis
quote:
op 01-15-2000 om 11:53 AM schreef Mark het volgende:
Jammer dat in het laatste stuk de ondertiteling een tijd wegviel. Merk je toch dat je sinds de middelbare school niet zoveel meer hebt gedaan aan streetfrench
mais mark, ton francais de la rue est si mauvais?
dommage inderdaad.
salut,
BIX
quote:
op 01-15-2000 om 07:28 PM schreef bixister het volgende:
mais mark, ton francais de la rue est si mauvais?
Eeehhhhhh...... oui?
Ook een aardige quote uit National Lampoon's AH (& veel door de VPRO radio gebruikt): NOTHING IS OVER UNTIL WE DECIDE IT IS! (voorafgegaan door het mooie "Was it over when the Germans bombed Pearl Harbor?")
Moet ik 'm goddomme nog weer huren ook.
quote:Idem
Op donderdag 12 december 2002 15:17 schreef dolle_hond het volgende:
wat een kut-kick. ik dacht echt dat ie vrijdag, morgen dus op tv was
quote:me too dus
Op donderdag 12 december 2002 15:17 schreef dolle_hond het volgende:
wat een kut-kick. ik dacht echt dat ie vrijdag, morgen dus op tv was
quote:ja ik wilde een la haine topic maken maar die gooien ze toch weer dicht UTFS
Op donderdag 12 december 2002 18:19 schreef mitt het volgende:[..]
me too dus
Destijds heb ik 'm in de bioscoop gezien. Ik heb nog nooit zo'n rotgevoel overgehouden aan een film. Erg indrukwekkend, en dan bedoel ik met name het einde van La Haine.
Overigens wel grappig dat Saïd Taghmaoui, de arabische jongen, later in de film The Three Kings opduikt, als Capt. Said
Ik heb de film een paar dagen geleden voor een spotprijs gekocht op dvd en net bekeken.
Een heel indrukwekkende film, en heel erg realistisch gemaakt.
Laat je niet afschrikken door de Franse taal en het zwart/wit beeld, de film is zeker de moeite waard.
(slechts 6.99 Euro bij Free record shop)
quote:http://www.google.com/search?q=la+haine&domains=forum.fok.nl&sitesearch=forum.fok.nl
Op maandag 12 januari 2004 14:59 schreef Gorro het volgende:
La HaineFijn dat er tegenwoordig wat meer aandacht besteed wordt aan de openingsposts. Nu nog de search leren gebruiken
quote:Oh ja, de normale search is natuurlijk voor normale users uitgeschakeld overdag
Op maandag 12 januari 2004 15:02 schreef haaahaha het volgende:[..]
http://www.google.com/search?q=la+haine&domains=forum.fok.nl&sitesearch=forum.fok.nl
Zeg maar, waar staat ie?
Mijn excuses.
quote:Cool.
Op maandag 12 januari 2004 15:03 schreef Gorro het volgende:[..]
Oh ja, de normale search is natuurlijk voor normale users uitgeschakeld overdag
Mijn excuses.
Film is een topper!
Mooie openingspost in dit topic trouwens!
Ik heb 'm op DVD dus als je weer eens op bezoek bent kun je 'm wel zienquote:Op maandag 7 november 2005 20:03 schreef kamagurka het volgende:
Briljante film inderdaad, heb hem al een tijd niet gezien, maar moest er ook gelijk aan denken bij het nieuws dezer dagenVerplichte kost wat mij betreft
Verrek, krijg nou wat! Is doc gebanned?quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:26 schreef LiverpoolFC het volgende:
[..]
Ik heb 'm op DVD dus als je weer eens op bezoek bent kun je 'm wel zien
wie?quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:58 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Verrek, krijg nou wat! Is doc gebanned?
quote:Rellen in Frankrijk: Wat zijn de oorzaken? Kan het ook hier gebeuren?
Rotterdam
Dinsdag 15 november Rotterdam
Nivon – Dirk Smitsstraat 76 (zijstraat van de Jonker Fransstraat)
Zaal open: 19.00 uur
Inleiding en discussie: 19.30-20.45 uur
Pauze: 20.45-21.00 uur
Vertoning film: 21.00-22.30 uur
De jongeren in de Franse voorsteden zijn in opstand gekomen. Een golf van protest kwam los nadat twee tieners in de Parijse buitenwijk Clichy-sous-Bois – op de vlucht voor de politie – de dood vonden in een elektriciteitshuisje. De volgende dag schoot de politie tijdens Ramadan traangas naar binnen in een moskee, en riep minister Sarkozy op voor nog harder optreden. Als een olievlek verspreidden de rellen zich over de rest van Parijs en Frankrijk, waarbij gebouwen en honderden auto’s in brand werden gestoken. Een van de jongeren zei op televisie: ‘Dit is ons nieuwe mei ‘68!’
Inmiddels heeft de regering de noodtoestand afgekondigd en spreekt de politie van een ‘burgeroorlog’. Maar hoe repressiever en gewelddadiger wordt opgetreden, hoe sterker de vraag naar boven komt waar deze rellen vandaan komen: wat zijn de feiten over de armoede en sociale achterstand in deze voorsteden, en met welke harde realiteit worden jongeren geconfronteerd die een baan zoeken? Hoe diepgeworteld is discriminatie op de arbeidsmarkt, en hoe sterk is het racisme bij de Franse politie? Wat zijn de overeenkomsten met Nederland – en kunnen deze rellen ook hier gebeuren? Kom langs en discussieer mee!
Aansluitend op de discussie zal de film ‘ La Haine’ (De Haat) worden vertoond van Matthieu Kassovitz uit 1995, over drie vrienden – een Arabische, joodse en zwarte jongen – in een voorstad van Parijs. De film is een ijzersterke aanklacht tegen racisme en politiegeweld en heeft 10 jaar na dato slechts aan actualiteit gewonnen.
Woensdag 16 november: Deze zelfde meeting in Amsterdam. Hou deze site in de gaten voor updates
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |