Of wij zijn beiden een kunstmatige creatie in het klompje hersenen van Doffy.quote:Op maandag 21 februari 2005 12:23 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Nee hoor, hij bestaat helemaal niet. De suggestie van een ander persoon die jouw posts leest is, net als dat computerscherm en die kop thee, een projectie in het lab op jouw klompje hersenen
quote:Op maandag 21 februari 2005 12:44 schreef Godslasteraar het volgende:
Turing Test? dat is nieuw voor mij, zal het later deze week bestuderen.
Dat is voor most intents & purposes inderdaad maar het beste. Niettemin is 't niet verkeerd om 't idee in je achterhoofd te houden.quote:Het lijkt me verstandig de wereld niet onnodig gecompliceerd te maken door toch enigzins schizofrene gedachten.
Niet mee eens. New-age is een heel eind verwijderd van Descartes, ook al is die laatste ook niet in elke situatie nuttigquote:Met beide voeten op de grond blijven. Anders kom je terecht in zijns-filosofie en vage post-moderne praatjes waar je uiteindelijk niets aan hebt.
Ik bedoelde met zijns-filosofie eigenlijk Heidegger. Mischien gebruik ik de verkeerde terminologie.quote:Op maandag 21 februari 2005 13:10 schreef Doffy het volgende:
Niet mee eens. New-age is een heel eind verwijderd van Descartes, ook al is die laatste ook niet in elke situatie nuttig
Ah, ok!quote:Op maandag 21 februari 2005 13:18 schreef Godslasteraar het volgende:
Ik bedoelde met zijns-filosofie eigenlijk Heidegger. Mischien gebruik ik de verkeerde terminologie.
Descartes was natuurlijk een groot en belangrijk filosoof.
luchtquote:Op zaterdag 19 februari 2005 10:58 schreef MrData het volgende:
Wat heeft de lucht en het water trouwens met de evolutie-theorie te maken?
leuk, dank jequote:Op zaterdag 19 februari 2005 20:13 schreef Bensel het volgende:
Okee, hier de link: [Centraal] Evolutie deel II
Ik zie niet waarom dit een bewijs is richting ontwerp.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:10 schreef Aegir het volgende:
het ecosysteem van de aarde vereist dat deze samenstelling constant blijft binnen nauwe
grenzen om het leven op aarde in stand te houden.
bijv. de stikstofcycli laat de onderlinge afhankelijkheid van dieren, planten en bacterien
zien, de chemische cycli van het aardse ecosysteem verschaffen dus bewijs
richting ontwerp.
...en dit gaat gewoon nergens over.quote:het gegeven dat water een vloeistof is bij kamertemperatuur, is een raadsel voor
wetenschappers die geloven in evolutie.
omdat het een super verfijnd systeem is, volledig afhankelijk van elkaar.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:17 schreef P-Style het volgende:
Ik zie niet waarom dit een bewijs is richting ontwerp.
omdat volgens wetenschappers water aan dezelfde voorwaarden zou moetenquote:
Dus...?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:33 schreef Aegir het volgende:
omdat het een super verfijnd systeem is, volledig afhankelijk van elkaar.
Wat noem jij "vergelijkbare samenstelling"? En over welke wetenschappers hebben we het hier eigenlijk?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:34 schreef Aegir het volgende:
omdat volgens wetenschappers water aan dezelfde voorwaarden zou moeten
voldoen als alle andere vloeistoffen met vergelijkbare samenstelling
dat is nu juist het punt dat ik bij je neerleg,quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:49 schreef ATuin-hek het volgende:
Oh dus miljoenen jaren geleden kon er hier niets leven? De atmosfeer is nou niet echt bepaald altijd precies zo geweest zoalsie nu is.
Het wat een bullshit over water :/ Dat wordt prima begrepen.
Heb je er verder wel es over nagedacht dat de atmosfeer ook door het ecosysteem zelf beinvloed wordt? En instand gehouden wordt.
Ten eerste, de evolutie-theorie is vooralsnog de meest voor de hand liggende theorie, lekker makkelijk altijd als je iets niet snapt om er dan een externe ontwerper bij te halen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:10 schreef Aegir het volgende:
[..]
lucht
De lucht in de atmosfeer van de aarde bestaat uit de volgende gassen: 78% stikstof,
21% zuurstof, ongeveer 1% argon en verder buitengewoon geringe hoeveelheden van
koolstofdioxide, methaan,helium, waterstof, krypton, neon, ozon en xenon.
het ecosysteem van de aarde vereist dat deze samenstelling constant blijft binnen nauwe
bijv. de stikstofcycli laat de onderlinge afhankelijkheid van dieren, planten en bacterien
richting ontwerp.
water
water bestaat op atomair nivo uit twee waterstofatomen en een zuurstofatoom.
ondanks deze eenvoudige structuur heeft water een aantal verbazingwekkende
eigenschappen die essentieel zijn voor het leven op aarde.
om geschikt te zijn voor het leven op aarde moet water vloeibaar zijn bij kamer-
temperatuur.
alle andere substanties met een molecuulgewicht en chemische structuur vergelijkbaar
met water zijn echter niet vloeibaar bij kamertemperatuur.
het gegeven dat water een vloeistof is bij kamertemperatuur, is een raadsel voor
weet je het zeker, want jij klinkt anders wel een beetje als godquote:Op dinsdag 22 februari 2005 06:36 schreef -Pepe- het volgende:
[..]
Ten eerste, de evolutie-theorie is vooralsnog de meest voor de hand liggende theorie, lekker makkelijk altijd als je iets niet snapt om er dan een externe ontwerper bij te halen.
Verder moet je inzien dat de reden dat jij hier uberhoupt bent, zo is omdat alles zo perfect in dit systeem past. Als er andere condities nodig waren voor leven, was dat ontstaan onder die condities en had je je verbaasd dat het kan onder die condities. Op plekken waar dit niet mogelijk is ben jij niet ontstaan om er over na denken en het bijzonder te vinden.
Dat laatste vind ik wel meevallen. Een schepper kan prima naast de evolutie staan, zeg maar als degene die het circus gestart is.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 06:36 schreef -Pepe- het volgende:
[..]
Ten eerste, de evolutie-theorie is vooralsnog de meest voor de hand liggende theorie, lekker makkelijk altijd als je iets niet snapt om er dan een externe ontwerper bij te halen.
Okee: punt 1 de lucht samenstelling is constant onderhevig aan veranderingen.. omdat je een grote volume hebt, duurt dit echter een hele tijd voor het verandertquote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:10 schreef Aegir het volgende:
[..]
lucht
De lucht in de atmosfeer van de aarde bestaat uit de volgende gassen: 78% stikstof,
21% zuurstof, ongeveer 1% argon en verder buitengewoon geringe hoeveelheden van
koolstofdioxide, methaan,helium, waterstof, krypton, neon, ozon en xenon.
richting ontwerp.
water
water bestaat op atomair nivo uit twee waterstofatomen en een zuurstofatoom.
ondanks deze eenvoudige structuur heeft water een aantal verbazingwekkende
eigenschappen die essentieel zijn voor het leven op aarde.
om geschikt te zijn voor het leven op aarde moet water vloeibaar zijn bij kamer-
temperatuur.
alle andere substanties met een molecuulgewicht en chemische structuur vergelijkbaar
met water zijn echter niet vloeibaar bij kamertemperatuur.
het gegeven dat water een vloeistof is bij kamertemperatuur, is een raadsel voor
Misschien dat er veel mensen zijn, die de evolutie theorie aanhangen als geloof.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 23:46 schreef Aegir het volgende:
Evolutie is een Geloof
Ik ben zo vrij om hier een beetje op voort te borduren.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 09:10 schreef Bensel het volgende:
......................................
Verder ga je er nog steeds van het nu uit, en hoe complex alles nu is. ...........................
Stelling: wetenschap is een geloof (geen wetenschap zonder aannames). Evolutie theorie is een wetenschappelijke theorie. Evolutie theorie is een geloof.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:06 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Misschien dat er veel mensen zijn, die de evolutie theorie aanhangen als geloof.
Maar wetenschappelijk gezien is de evolutie theorie geen geloof, maar een hypothese.
[cut]
Conclusie: Evolutie theorie is geen geloof.
Jammer dat je je originele reactie wegge-edit hebt, dat maakt het een stuk lastiger om te reageren. Maar toch, je had het over een voedseltekort. Lemmings eten planten, wortels, gras, mos, etc. Doesnt sound like too much of a problem to me. Daarnaast had je het over twee variaties binnen een groep lemmings, zeg maar de lemmings die niet willen springen en de lemmings die wel willen springen. Het hebben van de mutatie die wel wil springen zou dan positief zijn voor de overlevingskansen van de specifieke populatie. Maar zou volgens het idee van de evolutietheorie dan niet over een langere tijdsspan de groep van 'springers' moeten uitsterven? Per slot van rekening dragen ze niet al zwemmend hun genetisch materiaal over. Ook zie ik niet waarom het hebben van de mutatie binnen een groep voordeliger zou zijn dan het simpelweg vormen van kleinere colonies?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:05 schreef Bensel het volgende:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=95629&showframe=content&vensterid=811&prev=95628
Staat een heel verhaal in over lemmingen en natuurlijke selectie
Nee, zeker niet. Een groot deel van de gelovigen zal een totalitaire staat ook niet (meer) willen. We zijn ook zo welvarend.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:57 schreef Doffy het volgende:
Je maakt in ieder geval je naam waarVerder denk ik niet dat veel gelovigen zich in jouw beschrijving van hun doelstellingen kunnen vinden.
Zó erg is het nou ook weer niet. Ze hebben geen gelijk, maar kwaad in de zin en gelijkstellen met terroristen gaat ook weer wat ver.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:33 schreef Godslasteraar het volgende:
*overdrijft
Dat stukje wat ik had gepost was letterlijk een copy paste vanuit die link.maar hij was niet volledig, dus heb ik de link maar geplaatst.. er staat denk ik precies in wat je wil wetenquote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:16 schreef ZeroVince het volgende:
[..]
Jammer dat je je originele reactie wegge-edit hebt, dat maakt het een stuk lastiger om te reageren. Maar toch, je had het over een voedseltekort. Lemmings eten planten, wortels, gras, mos, etc. Doesnt sound like too much of a problem to me. Daarnaast had je het over twee variaties binnen een groep lemmings, zeg maar de lemmings die niet willen springen en de lemmings die wel willen springen. Het hebben van de mutatie die wel wil springen zou dan positief zijn voor de overlevingskansen van de specifieke populatie. Maar zou volgens het idee van de evolutietheorie dan niet over een langere tijdsspan de groep van 'springers' moeten uitsterven? Per slot van rekening dragen ze niet al zwemmend hun genetisch materiaal over. Ook zie ik niet waarom het hebben van de mutatie binnen een groep voordeliger zou zijn dan het simpelweg vormen van kleinere colonies?
Ik hoop het.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:40 schreef Rasing het volgende:
Op dinsdag 22 februari 2005 11:33 schreef Godslasteraar het volgende:
*overdrijft
Zó erg is het nou ook weer niet. Ze hebben geen gelijk, maar kwaad in de zin en gelijkstellen met terroristen gaat ook weer wat ver.
Creationisme is een vrij onschuldige uiting van geloofsfanatisme. Er zit misschien wat in dat het een opstapje is naar ergere dingen, maar met de meeste creationisten zal het wel niet zo'n vaart lopen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:54 schreef Godslasteraar het volgende:
''kwaad in de zin en gelijkstellen met terroristen''. Er zijn meer gradaties. Ik denk dan aan vergoeilijken of meelopen, dat is mijn principele bezwaar tegen Donner, die NSB mentaliteit.
Bv; Als er onder veel Moslims niet een zeker begrip zou bestaan voor Moslimterroristen zouden ze er ook niet zijn.Vergelijk de situatie met die van Duitsland in de jaren zeventig en tachtig met de RAF.
Steun onder de (deel van de )bevolking verdwijnt en de RAF sterft een langzame dood.
Daarbij, laten de gelovigen zich maar verdedigen, ik hoor ze zo graag de liberale democratie bezingen.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de Evolutie Theorie (buiten dit topic dan) maar ook om het onverdedigbare en immorele verzet tegen contraceptie en condooms en seculier onderwijs en..en...en...
edit: EN je hebt maar een kleine groep nodig om een samenleving te ontwrichten.
Volgens mij niet?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:43 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dat stukje wat ik had gepost was letterlijk een copy paste vanuit die link.maar hij was niet volledig, dus heb ik de link maar geplaatst.. er staat denk ik precies in wat je wil weten
Onschuldig? in Europa/NL mischien. In de VS begint het veronrustende vormen aan te nemen:quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:07 schreef Rasing het volgende:
[..]
Creationisme is een vrij onschuldige uiting van geloofsfanatisme. Er zit misschien wat in dat het een opstapje is naar ergere dingen, maar met de meeste creationisten zal het wel niet zo'n vaart lopen.
Heb anders nog niks van Donner gehoordquote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:57 schreef Doffy het volgende:
Je maakt in ieder geval je naam waar..............................
leuke reactie, maar daar schakel je ontwerp niet mee uitquote:Op dinsdag 22 februari 2005 09:10 schreef Bensel het volgende:
[..]
Okee: punt 1 de lucht samenstelling is constant onderhevig aan veranderingen.. omdat je een grote volume hebt, duurt dit echter een hele tijd voor het verandert
Punt 2: Een andere luchtsamenstelling is juist belangrijk voor het begin van leven. De ude atmosfeer van de aarde bestond grotendeels uit stikstof en (anorganisch) methaan. Zuurstof was eigenlijk alleen in hele kleine beetjes aanwezig.. en dat was maar goed ook.. want zuurstof is een reactieve stof. Het zorgt oa voor verbranding. Nu wil het, dat een vereiste van ontstaan van leven grote moleculen zijn (zoals RNA, grote suikers ed) Deze vallen tegenwoordig onbeschermt in de buitenlucht uiteen, omdat ze kapotgemaakt worden door zuurstof.
Verder ga je er nog steeds van het nu uit, en hoe complex alles nu is. Maar, is een computer eigenljk niet ook zo complex, hangt in een computer ook niet alles samen? Kijk nu eens naar hoe simpel de eerste computers waren vergeleken bij de huidige machines. maar dat hebben wij mensen bedacht. ja dat klopt.. maar wij hebben eerst een sim,pele transistor bedacht, en hebben het steeds verder aangepast naar onze behoeften.. het enige wat computers niet zelf kunnen is voortplanten. Maar bij organismen is het een vereiste dat het zich voortplant, om te overleven
ga er toch echt vanuit dat iedereen gelooft, anders zou jij de waarheid in pacht hebben,quote:Op woensdag 23 februari 2005 00:04 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Heb anders nog niks van Donner gehoordbeetje een sof die ''kerel''
Maar zoals ik al in mijn vorige post schrijf, het heeft jaren geduurd, ondanks mijn hele leven niet-gelovig zijnde, voordat ik al die ongeschreven en aangeleerde Dhimmi regeltjes doorzien had.
Nu neem ik géén (vijgen)blad meer voor mijn mond, gewoon recht voor zijn raap, shockeren die lui.
Het mooiste is als je van die Jehova's aan de deur hebt die over de wereldvrede komen praten.
Al zie ik ze tegenwoordig nooit meer![]()
(psssst, ze zitten wel hier op Fok!, en soms ga ik ze stiekem begluren![]()
(telt Sinterklaas eigenlijk mee als geloofdan ben ik wel gelovig geweest, maar dat leverde tenminste wel kado's op. Al was het wel jammer dat altijd net op het moment dat Sinterklaas op de deur bonste mijn vader op het toilet zat. Jammer, hij miste altijd het moment supreme
)
Wat bedoel je met een "super verfijnd systeem"?quote:Op woensdag 23 februari 2005 00:08 schreef Aegir het volgende:
punt 1 als je de lucht bestudeerd, kom je erachter dat lucht uiteraard over duizenden jaren
onderhevig is aan verandering, maar binnen een super verfijnt systeem
Dat hangt er maar net van af wat jij met 'ontwerp' bedoelt. Als jij bedoelt dat God de transistor schiep met de bedoeling om er eens een computer uit te evolueren, dan strookt dat niet met de wetten van de evolutie.quote:ik ga niet uit van het nu, hoe kom je tot die conclusie?
en een computer is toch echt vervaardigd vanuit ontwerp,
uiteraard zat daar ook een stuk evolutie in, maar evolutie sluit ontwerp niet uit,
Welke 'onverklaarbare punten'? Vergeet niet: dingen die jij niet snapt, hoeven nog niet per se onverklaarbaar te zijn.quote:dat zou het doen als de nog onverklaarbare punten ook door de theorie bewezen
zouden worden
En als het zuurstofgehalte te hoog zou worden neemt het brandgevaar ook toe, dat weer zuurstof verbruikt.quote:Op woensdag 23 februari 2005 01:32 schreef ATuin-hek het volgende:
nou wat super
Planten zetten CO2 om in O2. Andere organismen binden N2 uit de lucht. Dieren vreten de planten en ademen O2 in en CO2 uit. Als er teveel dieren komen gaan ze vanzelf weer dood door gebrek aan voedsel ed. Zo bijzonder is die balans niet en al helemaal niet hij zoiets tot stand kan komen. Zoek voor de gein maar es wat op de geschiedenis van de samenstelling van de atmosfeer. O2 en CO2 concentraties bijv.
Bij mij is het andersom. Al die mooi afgestelde invloeden overtuigen mij juist van de evolutietheorie. Het is allemaal zo mooi op elkaar aangesloten omdat het eerst eindeloos vaak stuk is gegaan. Duurde dus heel lang (lees: vele pogingen) om dit te bewerkstelligen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 06:18 schreef Aegir het volgende:
[..]
dat is nu juist het punt dat ik bij je neerleg,
wist niet dat je er aggressief van zou worden![]()
als je het gehele ecosysteem bekijkt, hoe ontzettend precies alles op elkaar aansluit,
hoe alles een of meerdere funkties heeft, die vervolgens weer absoluut noodzakelijk
zijn voor de rest, doet dat toch juist meer ontwerp vermoeden ipv ontwikkeling![]()
Evenzeer is het betrekkelijk eenvoudig te blijven herhalen dat de evolutietheorie de enige waarheid is terwijl er nog wat zaken rond te breien zijn. Zo is men bijvoorbeeld al jaren op zoek naar de missende schakel tussen aap en mens.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 06:36 schreef -Pepe- het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat er dan gewoon geen leven geweest was en dat de condities geconstrueerd zouden kunnen zijn opdat overleefd kon worden?quote:Verder moet je inzien dat de reden dat jij hier uberhoupt bent, zo is omdat alles zo perfect in dit systeem past. Als er andere condities nodig waren voor leven, was dat ontstaan onder die condities en had je je verbaasd dat het kan onder die condities.
Op de plekken waar leven mogelijk is (gemaakt) kan ook worden getwijfeld over de oorsprong van het leven. Drogredenen kunnen daarmee gewoon achterwege blijven.quote:Op plekken waar dit niet mogelijk is ben jij niet ontstaan om er over na denken en het bijzonder te vinden.
De wijze waarop het door sommigen beleden wordt doet sterk aan een geloof denken.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:06 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Misschien dat er veel mensen zijn, die de evolutie theorie aanhangen als geloof.
Maar wetenschappelijk gezien is de evolutie theorie geen geloof, maar een hypothese.
Je kunt de hypothese onderuit halen door:
- onweerlegbaar aan te tonen door herhaalbaren en verifieerbare experimenten dat de theorie niet kan kloppen.
- het vinden van 1 tegenvoorbeeld
- het vinden van een elegantere, meer plausiblele theorie, die meer kan verklaren dan de oude.
Dus als morgen iemand met een alternatief op de proppen komt, dan is de theorie exit of zal op z'n minst moeten worden aangepast.
Geloven blijven vrijwel altijd ongewijzigd, ook al steunen ze op aantoonbaar onjuiste feiten of achterhaalde gebruiken.
Conclusie: Evolutie theorie is geen geloof.
Ach zo perfect is het nou ook weer nietquote:Op woensdag 23 februari 2005 13:36 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
Bij mij is het andersom. Al die mooi afgestelde invloeden overtuigen mij juist van de evolutietheorie. Het is allemaal zo mooi op elkaar aangesloten omdat het eerst eindeloos vaak stuk is gegaan. Duurde dus heel lang (lees: vele pogingen) om dit te bewerkstelligen.
Anders gezegd: de evolutie heeft elke permutatie uitgeprobeerd, en alleen dat wat werkte, bleef over. De rest faalde. Daarom is het nu zo 'perfect'.
Dat is flauwekul. Er is zowel fossiel als genetisch bewijs.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:18 schreef sjun het volgende:
Evenzeer is het betrekkelijk eenvoudig te blijven herhalen dat de evolutietheorie de enige waarheid is terwijl er nog wat zaken rond te breien zijn. Zo is men bijvoorbeeld al jaren op zoek naar de missende schakel tussen aap en mens.
Je bedoelt dat het leven geplant is?quote:Zou het kunnen dat er dan gewoon geen leven geweest was en dat de condities geconstrueerd zouden kunnen zijn opdat overleefd kon worden?
Wat bedoel je daar mee?quote:Op de plekken waar leven mogelijk is (gemaakt) kan ook worden getwijfeld over de oorsprong van het leven. Drogredenen kunnen daarmee gewoon achterwege blijven.
Binnen de wetenschap wordt er inderdaad gebruikt gemaakt van hypothesen. Het verschil tussen het gebruik van hypothesen in wetenschap en religie is het gegeven dat binnen de wetenschap hypothesen ook als zodanig worden beschouwd. Voor een bepaald fenomeen wordt een hypothese bedacht en deze wordt d.m.v. waarneming bevestigd. Hypothesen zijn dus een onderdeel van wetenschap.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:06 schreef ZeroVince het volgende:
Stelling: wetenschap is een geloof (geen wetenschap zonder aannames). Evolutie theorie is een wetenschappelijke theorie. Evolutie theorie is een geloof.
Mogelijk, maar lijkt me zinloos (in de zin van Occam's Razor). Daarbij verschuif je het probleem alleen maar naar een andere planeet.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:27 schreef sjun het volgende:
Alternatieven zijn er wel. Wat te denken van de gedachte dat leven op deze planeet gebracht is en condities voor overleven tevoren zijn aangebracht?
Eh... nee. Leg uit.quote:Wat te denken van de vraag waarom er nog steeds insecten zijn, waarom er nog krokodillen leven en dat er een behoorlijke variatie aan levensvormen overleeft terwijl volgens de evolutietheorie het sterkste overblijft. Je zou dan toch uit de diverse probeersels steeds minder variatie overhouden als je consequent Darwin en degene aan wie hij schatplichtig is hanteert?
Verbazingwekkend is het zeker. Maar om er nou goden oid. bij te gaan halen, lijkt me nu ook weer niet nodig. En zinloos, want het beantwoord geen enkele vraag.quote:Mij verbaast het bijvoorbeeld zeer dat uit één of enkele oercellen zo'n diversiteit aan levensvormen zijn ontstaan zonder dat daar op zijn minst een of meerdere intelligenties aan te pas gekomen zijn bij het ontwerp ervan. Ik kan dat moeilijk geloven. Een ander heeft met dat geloof weer minder moeite.
Je hoeft niks te geloven, je kunt het zien en beredeneren. Dit in tegenstelling tot godsdienst, wat niks kan aantonen, en waar je alles maar moet geloven.quote:Op woensdag 23 februari 2005 15:34 schreef masterdave het volgende:
Is om eerlijk te zijn nogal logisch dat het een geloof is, net zoals godsdienst, als evolutie totaal bewezen zou zijn, zou de bijbel niet meer kloppen denk ik, alhoewel ik die nog nooit gelezen heb, maar goed.
Zo werkt de wetenschap niet...quote:Op woensdag 23 februari 2005 15:34 schreef masterdave het volgende:
Is om eerlijk te zijn nogal logisch dat het een geloof is, net zoals godsdienst, als evolutie totaal bewezen zou zijn, zou de bijbel niet meer kloppen denk ik, alhoewel ik die nog nooit gelezen heb, maar goed.
Lees jij deze topic nog maar eens door vanaf het begin.quote:Op woensdag 23 februari 2005 19:48 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
Als we er nou even vanuit gaan dat god ons niet heeft geschapen, hoe is het eerste iets dan ontstaan. Ik bedoel als er ooit helemaal niets was, hoe kan iets dan inneens iets worden. Dat kan toch niet?
Evolutie zegt helemaal niks over het ontstaan van het leven.quote:Op woensdag 23 februari 2005 19:48 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
Als we er nou even vanuit gaan dat god ons niet heeft geschapen, hoe is het eerste iets dan ontstaan. Ik bedoel als er ooit helemaal niets was, hoe kan iets dan inneens iets worden. Dat kan toch niet?
buiten de vaststelling dat evolutie niets met design te maken heeft vraag ik me af wat het verschil is tussen iets wat ineens ontstaat of een god die er opeens isquote:Op woensdag 23 februari 2005 19:48 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
Als we er nou even vanuit gaan dat god bestaat, hoe is hij dan ontstaan?quote:Op woensdag 23 februari 2005 19:48 schreef Leannetjuh-gurl het volgende:
Inderdaad, zo'n constructie met een God lost niets op, je verschuift slechts het probleem één stapje.quote:Op woensdag 23 februari 2005 20:33 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Als we er nou even vanuit gaan dat god bestaat, hoe is hij dan ontstaan?
Ik bedoel als er ooit helemaal niets was, hoe kan iets dan inneens iets worden. Dat kan toch niet?
heeft vooral te maken met de dikte van het bord voor het hoofd van gelovigen en de ondoordringbaarheid ervan.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:27 schreef sjun het volgende:
[..]
De wijze waarop het door sommigen beleden
wow, wat een flauwekul en je hebt er maar zo weinig regels voor nodigquote:Op woensdag 23 februari 2005 22:43 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
heeft vooral te maken met de dikte van het bord voor het hoofd van gelovigen en de ondoordringbaarheid ervan.
Je blijft aan de gang.
Nogmaals, de kans dat de Evolutie theorie nog verworpen wordt is zo groot als de kans dat we terug gaan naar een wereldbeeld waarin de aarde plat en het centrum van het heelal is.
Als het je oprecht interessert doe de moeite: Artikelen over de Evolutie en aanverwante thema's
En anders laat je het maar voor wat het is![]()
da's een goeiequote:Op woensdag 23 februari 2005 13:36 schreef Blood_Money het volgende:
[..]
Bij mij is het andersom. Al die mooi afgestelde invloeden overtuigen mij juist van de evolutietheorie. Het is allemaal zo mooi op elkaar aangesloten omdat het eerst eindeloos vaak stuk is gegaan. Duurde dus heel lang (lees: vele pogingen) om dit te bewerkstelligen.
Anders gezegd: de evolutie heeft elke permutatie uitgeprobeerd, en alleen dat wat werkte, bleef over. De rest faalde. Daarom is het nu zo 'perfect'.
datzelfde probleem houd de evolutie toch ook?!quote:Op woensdag 23 februari 2005 21:13 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Inderdaad, zo'n constructie met een God lost niets op, je verschuift slechts het probleem één stapje.
Daarbij, hoe leg je God uit met al zijn geclaimde krachten? Alwetend, almachtig, dat is nogal wat. Ga er maar aan staan dat te onderzoeken.
Meestal krijg je van gelovigen over dit probleem weer de gebruikelijke woordstapelingen waar géén touw aan vast te knopen is. (en natuurlijk ook géén enkel bewijs)
en in het Nederlands?quote:Op donderdag 24 februari 2005 01:59 schreef Aegir het volgende:
omdat de manier waarop wij apparaten aangeeft, hoe wij zaken bekijken
quote:Op donderdag 24 februari 2005 01:59 schreef Aegir het volgende:
omdat de manier waarop wij apparaten maken, aangeeft hoe wij zaken bekijken, bestuderen, bedenken.
aangezien wij onderdeel zijn van deze aarde (aanname), kan dat toch een hint
zijn richting ontwerp
In een rechtbank moet je niet aankomen met ''ik geloof....'.' Bewijs is wat telt. En wel alleen als het betrouwbaar is. Dat geld natuurlijk ook voor de getuigen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 01:31 schreef Aegir het volgende:
[..]
wow, wat een flauwekul en je hebt er maar zo weinig regels voor nodig![]()
misschien is het je opgevallen dat jezelf even ondoordringbaar bent, trouwens ...
Als ik flaauw zou zijn zou ik nu doorgaan op je woordkeuze ''verzinnen''quote:waarom is naast evolutie een enkele god het enigste wat je kunt verzinnen?
Daar zijn we het in ieder geval mee eens dan.quote:en de kans dat we terug gaan naar een wereldbeeld waarin de aarde plat en
het centrum van het heelal is, dat lijkt me absoluut onzin![]()
evenzeer biedt de evolutietheorie slechts een ander verhaal. Het sprookje van de spontane vorming van bijvoorbeeld een menselijk brein.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Mogelijk, maar lijkt me zinloos (in de zin van Occam's Razor). Daarbij verschuif je het probleem alleen maar naar een andere planeet.
Het heeft overigens ook niets met evolutie te maken, hooguit met het ontstaan van het leven. Evolutie gaat over soortvorming.
[..]
Eh... nee. Leg uit.
[..]
Verbazingwekkend is het zeker. Maar om er nou goden oid. bij te gaan halen, lijkt me nu ook weer niet nodig. En zinloos, want het beantwoord geen enkele vraag.
Dat is dan niet meer het terrein van de Evolutie Theorie maar van de Natuurkundigenquote:Op donderdag 24 februari 2005 01:45 schreef Aegir het volgende:
[..]
datzelfde probleem houd de evolutie toch ook?!
Beter voorbeeld: een apparaat dat 'scrumbled eggs'' weer terugveranderd in een compleet origineel ongebroken eiquote:Op donderdag 24 februari 2005 02:28 schreef ATuin-hek het volgende:
D'r zijn ook al es apparaten gemaakt via een soort evolutie. Deze waren beter dan menselijk te ontwerpen was. Exit argument.
Dit apparaat bestaat echt! ontwikkeld door de evolutie en nee, ik maak géén geintjequote:Op donderdag 24 februari 2005 03:27 schreef ATuin-hek het volgende:
ik bedoelde het serieus...
Uiteraard is dit onder de voorwaarde dat het apparaat niet in mijn wok terecht komt.quote:Op donderdag 24 februari 2005 03:10 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Beter voorbeeld: een apparaat dat 'scrumbled eggs'' weer terugveranderd in een compleet origineel ongebroken ei
Ra ra kennen jullie dit apparaat? .....=
Dus omdat wij apparaten kunnen maken, moeten we wel ontworpen zijn (de vraag waar deze ontwerper van vandaan komt wordt helaas stelselmatig ontweken)? Ik heb een olifant (of een ander dier) nog nooit een wasmachine in elkaar zien zetten, dus die kunnen dan wel gewoon geevolueerd zijn?quote:Op donderdag 24 februari 2005 01:59 schreef Aegir het volgende:
omdat de manier waarop wij apparaten maken, aangeeft hoe wij zaken bekijken, bestuderen, bedenken.
zijn richting ontwerp
Evolutie is niet "slechts een ander verhaal", het is een theorie in de wetenschappelijke zin. Dat betekent dat het een model biedt dat vondsten verklaart en voorspellingen doet over zaken die aangetoond kunnen worden. Elke voorspelling die uitkomt, versterkt de theorie. Het moet je te denken geven dat er tot op de dag van heden geen enkele waarneming is gedaan die in tegenspraak is met de theorie.quote:Op donderdag 24 februari 2005 02:59 schreef sjun het volgende:
evenzeer biedt de evolutietheorie slechts een ander verhaal. Het sprookje van de spontane vorming van bijvoorbeeld een menselijk brein.
Hiermee geef je perfect aan waarom de argumentatie vóór creationisme zo zwak is: Het bestaat slechts uit analogieën, en niet uit hypotheses die getest kunnen worden.quote:Op donderdag 24 februari 2005 01:59 schreef Aegir het volgende:
zijn richting ontwerp
quote:Op donderdag 24 februari 2005 07:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Uiteraard is dit onder de voorwaarde dat het apparaat niet in mijn wok terecht komt.
Zeer juist, de evolutie is cummulatief en wel over een periode van miljarden jaren. Het één bouwt voort op het ander.quote:Op donderdag 24 februari 2005 09:48 schreef Frezer het volgende:
[..]
Hiermee geef je perfect aan waarom de argumentatie vóór creationisme zo zwak is: Het bestaat slechts uit analogieën, en niet uit hypotheses die getest kunnen worden.
Bovendien klopt je voorbeeld uit de techniek niet, aangezien de ontwikkeling van techniek zoals ik al eerder had aangegeven een, jawel, evolutionair proces is. Er is nog geen enkele menselijke ontwerper geweest die een 100% nieuw apparaat heeft ontworpen.
het gebeurt bij de geboorte van een kind binnen 9 maanden en dan nog duurt het even voordat het helemaal volgroeid is tot men volwassen isquote:Op donderdag 24 februari 2005 02:59 schreef sjun het volgende:
[..]
evenzeer biedt de evolutietheorie slechts een ander verhaal. Het sprookje van de spontane vorming van bijvoorbeeld een menselijk brein.
Er ontbreken inderdaad stukken uit een sluitend evolutieleer verhaal. Maar dat er evolutie plaatsvind is wel duidelijk. Alleen de mechanismen zijn nog niet duidelijk.quote:Op donderdag 24 februari 2005 01:39 schreef Aegir het volgende:
niemand kan volgens mij ook beweren dat evolutie niet plaats vind,
ik stel alleen dat vanuit mijn visie, waar de antwoorden van de
wetenschap 'nog' ontbreken, ik meer zie in ontwerp dan in ontwikkeling.
dus heb je het al gauw over een combinatie van beide.
daarnaast omdat er simpel weg nog bewijzen ontbreken die door de
wetenschap volmondig worden toegegeven, alleen door de in dit topic
aanwezige evo-theo-aanhangers niet, stel ik dan is het dus 'nog' een geloof![]()
Klopt, bovendien zitten in elke wetenschappelijke theorie gaten, en zijn ze niet volledig, of kloppen ze niet helemaal. Dus volgens de argumentatie van Aegir zou hij in geen enkele wetenschappelijke theorie moeten geloven. Gevolg is dat Aegir zijn PC nu uit het raam moet flikkeren, aangezien het ding op onvolledige wetenschappelijke theorieën is gebaseert: dat kan dus nooit werken.quote:Op donderdag 24 februari 2005 11:23 schreef averty het volgende:
Dat er mensen zijn die die vermeende gaten in de evolutietheorie ontkennen doet daar niets aan af.
Ook klokken zijn weer een leuk voorbeeld van een evolutionair ontwikkelingsproces dat eenvoudig begon, en steeds complexer werd.quote:Op donderdag 24 februari 2005 11:31 schreef Godslasteraar het volgende:
horloges
tjonge jonge, ontzettend bedankt 4 sites en een boek wat ik nu wel moet kopen, simpelquote:Op donderdag 24 februari 2005 11:31 schreef Godslasteraar het volgende:
Het meest klassieke argument voor intelligent design/creationisme is dat van William Paley, 18e eeuw, die stelde dat een horloge te gecompliceerd is om door toeval ontstaan te zijn, daar moest een horlogemaker verantwoordelijk voor zijn, The Watchmaker. ''Just as a watch is too complicated and too functional to have sprung into existence by accident, so too must all living things, with their far greater complexity, be purposefully designed''
Darwin: [afbeelding] had daarentegen een alternatief ( zoals Dawkins het formuleert), The Blind Watchmaker . oftewel de Evolutie Theorie
The Blind Watchmaker
Een betere introductie in de Evolutie leer via deze site is er niet.(bij mijn weten)
ook leuk: the Tree of Life
recensie van The Blind Watchmaker:
"A lovely book, original and lively, it expounds the ins and outs of evolution with enthusiastic clarity, answering at every point, the caveman of creationism."
Isaac Asimov
"This book is beautifully and superbly written... It is a completely understandable but has the cadence of impassioned speech. Every page rings of truth. It is one of the best science books - one of the best any books - I have ever read."
Lee Dembart, Los Angesles Times
Godslasteraar: idem dito
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |