Het mag gewoon allebei niet. Gokken is gewoon verboden (zeg maar) net als roken!quote:Op dinsdag 1 maart 2005 17:26 schreef compufreak88 het volgende:
[..]
Ik denk dat het eerder andersom is. Roken mag helemaal niet, omdat het je lichaam verontreinigd. Dat je niet mag gokken, is eerder een bescherming, omdat je er mee in financiele problemen kan komen.
Merkwaardig geloven = gokken = onzekerheid.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 23:19 schreef AMD64 het volgende:
[..]
Het mag gewoon allebei niet. Gokken is gewoon verboden (zeg maar) net als roken!
quote:Op dinsdag 1 maart 2005 23:22 schreef Sater het volgende:
[..]
Merkwaardig geloven = gokken = onzekerheid.![]()
volgens mij snapt ze het wel. je mag niet gokken in het geloof, maar het geloof is zelf één grote gokquote:
Hoezo zekerheid? Je kunt nooit zeker weten dat God bestaat. Je kunt nooit uitsluiten dat al je zogenaamde religieuze ervaringen gebaseerd zijn op zelfdeceptie of selective perception. Het is geen zekerheid. Zelfs Andries Knevel gaf gisteren in Het Elfde Uur tegenover Elsbeth Etty toe dat hij soms twijfelt.quote:Op woensdag 2 maart 2005 11:32 schreef Frezer het volgende:
Mja, maar voor de gelovige is het geen gok maar een zekerheid/waarheid.
Ik heb het daar ook nogal moeilijk mee. Het is in feite een zeer neerbuigende houding. Ik heb ooit eens behoorlijk ruzie gehad met een collega die zei zeker te weten dat homoseksuelen naar de hel gaan.quote:Op woensdag 2 maart 2005 12:15 schreef miss_sly het volgende:
Sommigen zijn zo zeker dat het grenst aan arrogantie!
Ik zag gisteren het einde van het programma "zij gelooft, zij gelooft niet" en daar zei de gelovige vriendin over haar heidense vriendin: mijn grootste wens is om haar mee te nemen naar de hemel, maar dan moet ze wel gaan geloven in god."
dat heeft niet zozeer te maken met de arrogantie van de gelovige, maar met het geloof van de gelovige. deze gelooft dat god enkel gelovigen toelaat in de hemel. overigens als we ons beperken tot het JG geloof dan is deze gelovige zeer waarschijnlijk geen onderdeel van de 144.000 gelovigen die naar de hemel zullen gaan om daar om dubieuze redenen de god en jezus bij te staan in het regeren.quote:Op woensdag 2 maart 2005 12:15 schreef miss_sly het volgende:
Sommigen zijn zo zeker dat het grenst aan arrogantie!
Ik zag gisteren het einde van het programma "zij gelooft, zij gelooft niet" en daar zei de gelovige vriendin over haar heidense vriendin: mijn grootste wens is om haar mee te nemen naar de hemel, maar dan moet ze wel gaan geloven in god."
ben het net aan het kijken op uitzendinggemist.nl en naar ik begrijp twijfelt Andries wel, maar toch niet over het bestaan van God !quote:Op woensdag 2 maart 2005 11:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hoezo zekerheid? Je kunt nooit zeker weten dat God bestaat. Je kunt nooit uitsluiten dat al je zogenaamde religieuze ervaringen gebaseerd zijn op zelfdeceptie of selective perception. Het is geen zekerheid. Zelfs Andries Knevel gaf gisteren in Het Elfde Uur tegenover Elsbeth Etty toe dat hij soms twijfelt.
Dubito ergo sum.
Nee, juist als het wèl 'zeker weten' is, is het geen geloven meer.quote:Op woensdag 2 maart 2005 12:31 schreef Frezer het volgende:
Ik snap jullie punt ook wel; en rationeel bezien is er vrij weinig toch niets dat zeker is. Maar dat geloven zeker weten is lijkt me ook, anders is het toch geen geloven meer?
Ja, dat zegt 'ie op enig moment inderdaad, maar helemaal duidelijk is het aan het eind van het gesprek toch niet, geloof ik. Ik vond het jammer dat het gesprek afgelopen was, omdat ik mij heel sterk herken in de gedachten van Etty.quote:Op woensdag 2 maart 2005 12:35 schreef het_fokschaap het volgende:
ben het net aan het kijken op uitzendinggemist.nl en naar ik begrijp twijfelt Andries wel, maar toch niet over het bestaan van God !
het is m.i. niet zozeer neerbuigend bedoelt. de gelovige denkt dat de ongelovige er met het volle verstand voor kiest om niet met god te willen leven. dit zeggen zij vanuit hun rotsvaste overtuiging dat god bestaat. hoe krom het er voor een ongelovige ook uitkomt, door de gelovige zal het niet direkt als arrogant gezien worden. meer als berustend.quote:Op woensdag 2 maart 2005 12:41 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het arrogant en neerbuigend tov de vriendin, maar tevens vind ik het getuige van arrogantie, omdat ze er dus kennelijk vanuit gaat dat zij, uitsluitend door in god te geloven, een plek in die hemel zou krijgen. Ik lees hier op WFL juist vaak dat men niet zeker kan weten dat men in de hemel komt, omdat god doet wat hij het beste vindt.
Het is arrogant, omdat de gelovige niet toegeeft dat hij/zij het wel eens mis zou kunnen hebben. Ik probeer er zelf een gewoonte van te maken om bereid te zijn aan al mijn aannames te twijfelen. Een gelovige is daar doorgaans niet toe bereid, hij/zij is rotsvast overtuigd van zijn/haar eigen gelijk en is daar star in. Dat vind ik wel degelijk arrogant, vooral in het licht van het feit dat er geen enkel objectief bewijs is voor het bestaan van God, hemel of hel, laat staan voor de juistheid van één van de vele duizenden verschillende religies.quote:Op woensdag 2 maart 2005 12:57 schreef het_fokschaap het volgende:
het gaat m.i. om de perceptie van de ongelovige om dit als arrogant te bestempelen.
in mijn ogen is het niet arrogant, maar het geloofquote:Op woensdag 2 maart 2005 13:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is arrogant, omdat de gelovige niet toegeeft dat hij/zij het wel eens mis zou kunnen hebben. Ik probeer er zelf een gewoonte van te maken om bereid te zijn aan al mijn aannames te twijfelen. Een gelovige is daar doorgaans niet toe bereid, hij/zij is rotsvast overtuigd van zijn/haar eigen gelijk en is daar star in. Dat vind ik wel degelijk arrogant, vooral in het licht van het feit dat er geen enkel objectief bewijs is voor het bestaan van God, hemel of hel, laat staan voor de juistheid van één van de vele duizenden verschillende religies.
Maar dan zijn zij waarschijnlijk 'vrijzinnige' gelovigen die er geen absolutistische ideeën op nahouden...?quote:Op woensdag 2 maart 2005 13:51 schreef het_fokschaap het volgende:
maar het is een dunne scheidslijn en er zullen vast gelovigen zijn die zich arrogant gedragen. ik neem mijn ouders maar weer als voorbeeld, zij geloven in mijn ogen oprecht in het bestaan van god, maar gebruiken dit niet om arrogant hun opvattingen voor het voetlicht te brengen.
geen idee wat voor gelovigen zij precies zijn, in ieder geval niet erg streng. je zou ze eerder hypocriete gelovigen kunnen noemen, maar zijn niet alle gelovigen hypocrietquote:Op woensdag 2 maart 2005 13:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar dan zijn zij waarschijnlijk 'vrijzinnige' gelovigen die er geen absolutistische ideeën op nahouden...?
Interessant stuk over vrijzinnigheid: http://www.geocities.com/paulntobin/liberal.html
Sterker nog, alle mensen zijn hypocriet.quote:Op woensdag 2 maart 2005 14:33 schreef het_fokschaap het volgende:
geen idee wat voor gelovigen zij precies zijn, in ieder geval niet erg streng. je zou ze eerder hypocriete gelovigen kunnen noemen, maar zijn niet alle gelovigen hypocriet
eens !quote:Op woensdag 2 maart 2005 14:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Sterker nog, alle mensen zijn hypocriet.
Er is echter wel een verschil: sommige mensen maken er een ware levenskunst van, terwijl anderen proberen om het tot een minimum te beperken. Uiteraard behoor ik tot die laatste groep, om maar even door te gaan op het arrogantiethema.quote:
Veel hypocrisie is zo ingeburgerd, dat je er niet eens meer bij stil staat.. Hypocrisie is ook denk ik wel inherent aan menselijk zijn. Als je niet hypocriet zou zijn, zou je zo rechtlijnig zijn dat je meer op een robot zou lijken.quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er is echter wel een verschil: sommige mensen maken er een ware levenskunst van, terwijl anderen proberen om het tot een minimum te beperken. Uiteraard behoor ik tot die laatste groep, om maar even door te gaan op het arrogantiethema.
En ziedaar: de fundamentalist.quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:15 schreef Alicey het volgende:
Veel hypocrisie is zo ingeburgerd, dat je er niet eens meer bij stil staat.. Hypocrisie is ook denk ik wel inherent aan menselijk zijn. Als je niet hypocriet zou zijn, zou je zo rechtlijnig zijn dat je meer op een robot zou lijken.
Zo hypocriet is de fundamentalist dus eigenlijk niet.quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En ziedaar: de fundamentalist.
Niet hypocriet, maar (dus) wel onmenselijk. Which would you rather be?quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:23 schreef Alicey het volgende:
Zo hypocriet is de fundamentalist dus eigenlijk niet.
quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Niet hypocriet, maar (dus) wel onmenselijk. Which would you rather be?
Zij die geloven haasten zich niet om tot verlichting te komen.quote:Op woensdag 2 maart 2005 13:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het is arrogant, omdat de gelovige niet toegeeft dat hij/zij het wel eens mis zou kunnen hebben. Ik probeer er zelf een gewoonte van te maken om bereid te zijn aan al mijn aannames te twijfelen. Een gelovige is daar doorgaans niet toe bereid, hij/zij is rotsvast overtuigd van zijn/haar eigen gelijk en is daar star in. Dat vind ik wel degelijk arrogant, vooral in het licht van het feit dat er geen enkel objectief bewijs is voor het bestaan van God, hemel of hel, laat staan voor de juistheid van één van de vele duizenden verschillende religies.
Misschien omdat mijn idee van wat 'goed leven' is, niet overeenkomt met wat de bijbel en alle christelijke stromingen daarover zeggen? En dat dat wellicht voor meer mensen geldt? Jouw 'goed' is niet per se hetzelfde als mijn 'goed'!quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:50 schreef compufreak88 het volgende:
Maar als je naar je denkt, goed leeft, wat heb je er dan tegen om gelovig te worden.
Weet je dat laatste zo zeker? Denk je nu werkelijk dat de meeste mensen in dit land niet (meer) naar de kerk gaan omdat dat teveel moeite kost? Dat ze God zouden negeren omdat Hij teveel energie kost?quote:Het enige verschil is dat je dan wat moet doen. En dat is wat de meeste mensen er op tegen hebben...
als ik naar mijn idee goed leef, waarom zou ik daarbij nog in iets gaan geloven wat ik logisch gezien niet kan geloven. en waarom zou ik dan gaan geloven in de christelijke variant van geloofquote:Op donderdag 3 maart 2005 13:50 schreef compufreak88 het volgende:
Maar als je naar je denkt, goed leeft, wat heb je er dan tegen om gelovig te worden. Het enige verschil is dat je dan wat moet doen. En dat is wat de meeste mensen er op tegen hebben...
Dit vind ik erg kortzichtig....waarom zou ik geen Boeddhist worden? Of Jood? Of wat dan ook? Omdat ik me niet kan vinden in die geloven natuurlijk ! Jouw geloof beschrijft een God waar ik me totaal niet thuis voel. En omdat ik denk dat ik goed leef, zou ik dan toch prima jouw geloof kunnen aanhangen? Sorry hoor, kan ik niet bij. Geloof draait om meer dan "goed leven". Jullie brouwen er allemaal definities en principes aan die ikzelf belachelijk vind. Daarom ben ik niet gelovig. Het niet mogen toedienen van bloed is daar een voorbeeld van.quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:50 schreef compufreak88 het volgende:
Bij jehovah's getuigen is het niet zo, dat als je gelooft, je gered bent hoor. Je moet blijven geloven tot het einde...
Maar als je naar je denkt, goed leeft, wat heb je er dan tegen om gelovig te worden. Het enige verschil is dat je dan wat moet doen. En dat is wat de meeste mensen er op tegen hebben...
Het allerbelangrijkste wat ik dan moet doen, is geloven, en dat is toch echt een brug te ver!quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:50 schreef compufreak88 het volgende:
Bij jehovah's getuigen is het niet zo, dat als je gelooft, je gered bent hoor. Je moet blijven geloven tot het einde...
Het wordt gebruikt om bezit aan te geven. De getuigen van Jehova dus, oftewel Jehova's Getuigen. Meerdere getuigen, maar 1 Jehova.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 13:33 schreef db70 het volgende:
misschien off Topic. Maar klopt de Topic naam wel.
Jehova getuigen geloven toch maar in 1 opperwezen?!
De Titel impliceert meerdere Jehova's.
Zo heeft iedereen zijn criteria, sommige mensen vinden een getuigeverslag genoeg.quote:En aangezien het geen ooggetuigen zijn vindt ik hun getuigenis ongeloofwaardig.
Inderdaad zeg! In het woordenboek staat ook Jehova's Getuigen.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 13:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het wordt gebruikt om bezit aan te geven. De getuigen van Jehova dus, oftewel Jehova's Getuigen. Meerdere getuigen, maar 1 Jehova.
[..]
Zo heeft iedereen zijn criteria, sommige mensen vinden een getuigeverslag genoeg.
Ikzelf zou het ook niet (meer) kunnen, maar houd er wel rekening mee dat de praktijk iets genuanceerder ligt.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 14:27 schreef db70 het volgende:
[..]
Inderdaad zeg! In het woordenboek staat ook Jehova's Getuigen.
Nooit te jong om wat te leren zal ik maar zeggen![]()
Maar het waarheidsgehalte van een eeuwenoud boek blijf ik dubieus vinden. En je geloof er aan op hangen lijkt me nogal Naïef.
mee eens. Maar als je dat weet, weet je ook dat wat je gelooft een illusie is.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 14:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Uiteindelijk denk ik dat iedereen gelooft wat hem of haar op een bepaald moment goed uitkomt.
Met grote interesse zie ik hier '(meer)' staan.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 14:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ikzelf zou het ook niet (meer) kunnen, maar houd er wel rekening mee dat de praktijk iets genuanceerder ligt.Uiteindelijk denk ik dat iedereen gelooft wat hem of haar op een bepaald moment goed uitkomt.
Mijn naam... wat doe jequote:Op vrijdag 4 maart 2005 15:48 schreef Alicey het volgende:
[Centraal] God, geloof en de bijbel - Deel 2 NTK Ik heb geprobeerd een antwoord te geven Denagram, interessant misschien om aldaar verder te gaan over dat onderwerp.
Je post het nu ik het net verander.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:07 schreef Denagam het volgende:
[..]
Mijn naam... wat doe je![]()
Zo, ik moest het toch een keer zeggen?
Enne ik kom daar wel heen dan!!
Blijkbaar..quote:Op maandag 11 april 2005 19:40 schreef Swabber het volgende:
Is deze discussie zomaar ergens opgehouden of mis ik iets?![]()
Nee, er is (uiteraard) wel degelijk een schriftuurlijke basis voor.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 13:33 schreef db70 het volgende:
Verder vindt ik de naam Jehova getuigen niet kloppen.[ het klink alsof ze jehova zelf gezien hebben]
"Getuigen van het geloof in Jehova" zou toepasselijker zijn.
Niemand kan God zien en leven.quote:En aangezien het geen ooggetuigen zijn vindt ik hun getuigenis ongeloofwaardig.
Ja. er is voor alles een schriftuurlijke basis, omdat de WTG daar wel voor zorg draagt....En als die er niet is zal er snel één verzonnen worden, want een Jehovah die met zijn mond vol tanden komt te staan is niet gewenst, zoals er zoveel niet gewenst is in het WTG.quote:Op maandag 11 april 2005 20:58 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nee, er is (uiteraard) wel degelijk een schriftuurlijke basis voor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |