abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25139901
quote:
Charlois wil verbod hoofddoekjes voor baliemedewerkers

Uitgegeven: 17 februari 2005 23:50

ROTTERDAM - De Rotterdamse deelgemeente Charlois wil verbieden dat baliemedewerkers hoofddoekjes dragen. Dat staat in een brief die het dagelijks bestuur van de deelgemeente aan het college van burgemeester en wethouders heeft geschreven.

Aanleiding voor de stellingname was een medewerkster die een hoofddoek wilde dragen. "We hebben tegen haar gezegd dat het wettelijk niet verboden is, maar wel ongewenst", aldus secretaris J. van de Poel van Charlois. "Als ze achter de balie zit, draagt ze de doek niet meer. Op andere plekken nog wel."

Overheidsgebouwen

In maart vorig jaar speelde er al een discussie in de Rotterdamse gemeenteraad over religieuze uitingen in overheidsgebouwen en scholen. Leefbaar Rotterdam wilde dat verbieden, maar burgemeester en wethouders wezen dat af.

Nederlandse waarden

"We weten dat er toen is gediscussieerd, maar naar mijn weten is er nooit een conclusie getrokken. Wij hebben tenminste nooit een officieel standpunt van het college gekregen", aldus Van de Poel. De deelgemeente wil de hoofddoekjes verbieden omdat ze "de vereiste onafhankelijkheid en neutraliteit van de overheid in gevaar brengen". Ook vindt Charlois dat de doek voor veel mensen symbool staat voor een leefwijze, cultuur of gedachtegoed die niet strookt met de Nederlandse waarden en normen. Het gaat dan om "de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, gebaseerd op de persoonlijke vrijheid om het eigen leven geheel naar eigen inzicht in te richten".

Charlois wil een verbod instellen voor baliemedewerkers, maar ook voor andere ambtenaren die "de deelgemeente naar buiten toe moeten vertegenwoordigen, zoals mensen die aanwezig zijn bij een inspraakavond".

Afdoen

Burgemeester Opstelten zei in Chicago, waar hij op werkbezoek is: "Ik heb van de zaak gehoord, maar weet niet precies wat er aan de hand is. Ik wil derhalve nu geen commentaar geven." Wethouder Van den Anker (Zorg en Veiligheid) pleitte er eerder deze week, in het kader van het islamdebat in de stad, voor dat "moslima's hun hoofddoekjes afdoen". Volgens Van den Anker is het dragen van een hoofddoek een teken van onderdrukking.

Charlois

De woordvoerder van wethouder Janssens, onder meer belast met personeelszaken binnen de gemeente, noemt de zaak een flinke storm in een glas water. "Het is een beetje gek dat Charlois ons (het college van burgemeester en wethouders) een brief stuurt hierover. De deelgemeenten staan vrij in hun beleid ten aanzien van kledingvoorschriften. Als Charlois dat wil, kan het hoofddoekjes verbieden."

De zegsman benadrukt dat de gemeente Rotterdam zelf geen kledingstukken verbiedt, tenzij een ambtenaar een uniform draagt voor zijn functie. Ook zijn burka's en gezichtsbedekkende kleden verboden bij de gemeente.

Bron: Nu.nl
Het wordt hoog tijd dat NL een landelijke bepaling tav hoofddoekjes aanneemt in openbare gebouwen cq scholen maar niet om de hete brei heen draaien. Of overal verbieden of toestaan.
Wat mij betreft verbieden dat wezenloos gedoe.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 08:36:44 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_25139964
wordt inderdaaad hoogtijd dat ze die doekjes in openbare gebouwen gaan verbieden. We zijn hier niet in een of andere Islamstaat. En als ze hem zonodig willen dragen hadden ze niet hierheen moeten komen.
So we just called him Fred
pi_25140007
Wat een fasistische daad zeg.

Kennelijk willen de Hollanders dat vrouwen met hoofddoeken thuis opgesloten zitten, werkloos worden/blijven en een uitkering vragen. De volgende zet zal dan wel zijn; klagen over niet werkende moslimvrouwen.

Schandalig gewoon.
pi_25140077
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 08:45 schreef turk het volgende:

Kennelijk willen de Hollanders dat vrouwen met hoofddoeken thuis opgesloten zitten, werkloos worden/blijven en een uitkering vragen. De volgende zet zal dan wel zijn; klagen over niet werkende moslimvrouwen.

Schandalig gewoon.
Simpele oplossing: Geen hoofddoek.

Even extreem stellen..............
Een neonazi achter de balie die de hitlergroet brengt bij binnenkomst van een klant is ook niet toegestaan.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 08:59:18 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_25140103
quote:
Kennelijk willen de Hollanders dat vrouwen met hoofddoeken thuis opgesloten zitten,
Das toch de hele bedoeling van de Islam, vrouwen achterstellen op de man en ze vooral thuis opsluiten?
So we just called him Fred
pi_25140212
quote:
Even extreem stellen..............
Een neonazi achter de balie die de hitlergroet brengt bij binnenkomst van een klant is ook niet toegestaan.
Dat klopt, maar een vrouw achter de balie met een hoofddoek doet helemaal niet aan hitlergroeten.
quote:
Das toch de hele bedoeling van de Islam, vrouwen achterstellen op de man en ze vooral thuis opsluiten?
Nee dat is de bedoeling van hollanders.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 09:14:38 #7
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_25140221
quote:

Schandalig gewoon.

Ik ben al lang blij als ik een keer iemand tegen kom die nederlands spreekt bij zo'n balie.
Dus die mogen van mij idd thuis spelen.
[<knip Censuur op Fok!>]
pi_25140236
quote:
Ik ben al lang blij als ik een keer iemand tegen kom die nederlands spreekt bij zo'n balie.
Dus die mogen van mij idd thuis spelen.
Dan heb je dus helemaal niks te klagen want deze dames spreken allemaal goed nederlands.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 09:16:56 #9
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_25140243
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 09:16 schreef turk het volgende:

[..]

Dan heb je dus helemaal niks te klagen want deze dames spreken allemaal goed nederlands.
ja tuurlijk jongen en roken is gezond voor je
[<knip Censuur op Fok!>]
pi_25140269
quote:
ja tuurlijk jongen en roken is gezond voor je
Dat niet, maar ik blijf roken. :-)
pi_25140367
Idioot. Waarom verbieden? Laat die mensen lekker! Noemen we dat vrij Nederland?
pi_25140380
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 08:36 schreef FredvZ het volgende:
wordt inderdaaad hoogtijd dat ze die doekjes in openbare gebouwen gaan verbieden. We zijn hier niet in een of andere Islamstaat. En als ze hem zonodig willen dragen hadden ze niet hierheen moeten komen.
Waar slaat dat nou weer op. Wat heeft dat met een Islamstaat te maken!!!?
Het is wat duidelijker dat iemand moslim is, want je ziet het meteen maar sinds wanneer mogen mensen niet voor hun religie uitkomen?!
pi_25140386
Ik vindt het een beetje overdreven. Inmiddels is wel gebleken dat hoofddoek dragende vrouwen geen infantiele, achtergestelde vrouwen zijn. Ik zie het probleem niet zo. Ik heb er dagelijks mee te maken en zij spreken echt niet slechter Nederlands dan bv een Antilliaan, Surinamer of Amerikaan.

Laat ze het nou gewoon zelf doen. Die nieuwe generatie vrouwen is echt wel sterk genoeg om zelf van zich af te bijten als ze iets niet willen doen.
pi_25140431
quote:
Laat ze het nou gewoon zelf doen. Die nieuwe generatie vrouwen is echt wel sterk genoeg om zelf van zich af te bijten als ze iets niet willen doen.
Helemaal mee eens. Werkende moslimvrouwen met hoofddoek is iets van de laatste jaren. Dat is alleen maar positief. Het is veel beter dat ze werken dan dat ze thuis zitten.
pi_25140448
Wat ik niet begrijp is dat hoofddoekjes in Turkije en Marokko zelf een uitstervend iets is en dat die mensen hier in Nederland wel perse nog zo'n doek op hun hoofd moeten hebben, ze lopen achter, realiseren ze zich dat niet of doen ze het expres of hoe zit het precies, Turk?
  vrijdag 18 februari 2005 @ 09:35:38 #16
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_25140456
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 09:28 schreef Yamyam het volgende:

[..]

Waar slaat dat nou weer op. Wat heeft dat met een Islamstaat te maken!!!?
Het is wat duidelijker dat iemand moslim is, want je ziet het meteen maar sinds wanneer mogen mensen niet voor hun religie uitkomen?!
Gemeente is staats onderdeel
Staat en geloof gescheiden houden...

Dan nog het hippe fenomeen:nederlandse normen en waarden..wanneer worden die gerespecteerd?
Waarom mag iedereen doen wat hij wil,behalve als het om nederlandse gewoontes gaat?

er ook nog 1 op
[<knip Censuur op Fok!>]
  vrijdag 18 februari 2005 @ 09:38:59 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25140492
een hoofddoek bij de kassa of bali zal me worst wezen. bovendien denk ik dat werken iemand maatschappelijker bewust maakt en dan valt die hoofddoek vanzelf wel eens af.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_25140502
quote:
Wat ik niet begrijp is dat hoofddoekjes in Turkije en Marokko zelf een uitstervend iets is en dat die mensen hier in Nederland wel perse nog zo'n doek op hun hoofd moeten hebben, ze lopen achter, realiseren ze zich dat niet of doen ze het expres of hoe zit het precies, Turk?
Hoofddoeken zijn helemaal niet uitstervend in Turkije. Hoe kom je daar nou bij? Turkije is groter dan alleen "de chique buurten van Istanbul en de toeristische kuststeden".

Wat wel klopt is dat de hoofddoeken op scholen en staatsinstellingen verboden zijn. Veel vrouwen kunnen hierdoor niet studeren en werken, wat we hier straks dus ook krijgen.
quote:
Dan nog het hippe fenomeen:nederlandse normen en waarden..wanneer worden die gerespecteerd?
Waarom mag iedereen doen wat hij wil,behalve als het om nederlandse gewoontes gaat?
Respect voor normen en waarden staat helemaal los van het wel of niet dragen van een hoofddoek. Wat zijn trouwens de nederlandse gewoontes die niet mogen dan?
pi_25140509
Ik ben zo vaak aangesproken op mijn kleding. Ik heb me altijd aangepast. Maar ik ben dan ook geen moslim. (en ik rook niet).
  vrijdag 18 februari 2005 @ 09:41:16 #20
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25140516
Verbieden die hap. Anders stuur ik wel een neger met een peniskoker langs, kijken of de raad dat ook toestaat, dat is immers ook gewoon een uiting van cultuur.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')