abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 februari 2005 @ 12:17:19 #1
16988 Luis
Altijd in de pels ..
pi_25125366
Het Kyoto-verdrag is deze week in werking getreden. De landen die deze overeenkomst hebben getekend, hebben zich voorgenomen de uitstoot van het broeikasgas CO2 met vijf procent te verminderen. Het valt te betwijfelen of het Kyoto-verdrag veel effect zal hebben, omdat de grootste vervuiler van dit moment, de Verenigde Staten, en de twee grootste vervuilers van de toekomst, China en India, niet meedoen.

Veel klimaatdeskundigen zijn over het Kyoto-verdrag cynisch gestemd. Zij menen dat de uitstoot van CO2 op afzienbare termijn zou moeten worden gehalveerd. Gebeurt dat niet dan zal de toename van de hoeveelheid CO2 de temperatuur van de atmosfeer van de aarde snel doen stijgen met even omvangrijke als rampzalige gevolgen. Zij concluderen dat op grond van "wetenschappelijke" analyses die schijnbaar onomstotelijk aantonen dat de temperatuur van de atmosfee: van de aarde door toedoen van de mens in de vorige eeuw al zeer sterk is gestegen. De jaren negentig waren volgens deze berekeningen verreweg het warmste decennium van de laatste duizend jaar.

In het tv-programma Nova van vorige week werd vast een dramatisch voorschot genomen op de gevolgen van de opwarming van de atmosfeer. Door middel van fraaie computeranimaties werd getoond dat West-Nederland in de komende dertig jaar onder water zal komen te staan
door de snelle stijging van de zeespiegel, die het gevolg is van het smelten van het poolijs door opwarming van de atmosfeer.

De "deskundige" die deze beelden met onbegrijpelijk enthousiasme presenteerde, kende geen enkele twijfel: dat staat ons te wachten en er is niets aan te doen. De zeer snelle stijging van de zeespiegel is een proces dat al enige tijd geleden in gang is gezet en niet meer kan worden gestopt. Zelfs als het Kyoto-verdrag wel functioneert, doen de bewoners van West-Nederland er verstandig aan op grote schaal zwemvesten en bootjes aan te schaffen. Nog verstandiger zou het wellicht zijn nu al naar het oosten van het land te verhuizen.....

Dat de atmosfeer van de aarde in de afgelopen decennia warmer is geworden staat vast. Wat de oorzaken en de gevolgen van die opwarming zullen zijn, staat echter veel minder vast. De apocalyptische scenario's van een meerderheid van de klimaatdeskundigen lijken bij nader inzien eerder het gevolg van een soort geloofsovertuiging dan van wetenschappelijke inzichten. De zekerheid omtrent de opwarming van de atmosfeer van de aarde door de industriële activiteiten van de mens is vooral gebaseerd op twee geruchtmakende artikelen van de Amerikaanse klimaatdeskundige Michael Mann, gepubliceerd in de late jaren negentig. Mann stelt daarin dat de temperatuur van de atmosfeer op het noordelijk halfrond vanaf het jaar duizend tot ongeveer 1900 langzaam dalende was, om daarna plotseling zeer sterk te stijgen. Een dergelijke stijging vanaf dat moment kan eigenlijk alleen verklaard worden door de activiteiten van de mens. De resultaten van Mann werden tot voor kort gesteund door een brede consensus van zijn mededeskundigen.

De laatse tijd zijn er echter twijfels gerezen aan zijn werkwijze en conclusies. Dat wordt op overtuigende wijze uit de doeken gedaan in het februarinummer van het maandblad Natuurwetenschap en Techniek. Betrouwbare metingen van de temperatuur van de atmosfeer hebben we eigenlijk pas sinds 1850. De ontwikkeling van de temperatuur in de eeuwen daarvoor moet op gecompliceerde wijze worden afgeleid uit metingen aan de jaarringen van bomen, boorkernen uit eeuwen oude ijslagen en andere zaken die beïnvloed worden door de temperatuur van de atmosfeer.

Twee Canadese wetenschappelijke onderzoekers hebben nu geprobeerd om de werkwijze van Mann te reproduceren om eens te zien of zij tot dezelfde resultaten zouden komen. Dat bleek slechts zeer ten dele het geval. Mann heeft zijn materiaal, dat voor sommige perioden wel zeer beperkt is, op dubieuze en ten dele geheel onjuiste wijze statistisch verwerkt. Zijn Canadese critici komen bij gebruik van hetzelfde materiaal tot de conclusie dat de atmosfeer van de aarde de laatste eeuw inderdaad warmer is geworden, maar dat de vijftiende eeuw nog warmer was dan de twintigste.....

Omdat de opwarming in de vijftiende eeuw onmogelijke het gevolg kan zijn geweest van menselijke activiteiten, zetten deze berekeningen alle theorieën over de gevolgen van de CO2-uitstoot op losse schroeven. De zekerheden van de klimaatdeskundigen zijn schijnzekerheden. In feite is het aardse klimaat zo'n gecompliceerd systeem dat we op dit moment nog geen idee hebben hoe de verschillende variabelen op elkaar inwerken.

Natuurlijk is er geen reden om dan nu maar te besluiten niets aan het CO2-probleem te doen. Anderzijds is twijfel geboden aan de doemscenario's die ons met zo grote stelligheid worden gepresenteerd. Voor een spectaculaire stijging van de zeespiegel moet bijvoorbeeld meer bewijs worden aangevoerd dan tot op heden is gedaan. Het is voorlopig niet erg waarschijnlijk dat West-Nederland over dertig jaar onder water zal staan. En zelfs als dat wél het geval zou zijn heeft het niets met menselijke activiteiten te maken maar gewoon met de volkomen natuurlijke variaties in het klimaat die er al miljoenen jaren zijn en ook nog miljoenen jaren zullen blijven.
[b]Andersdenken hoeft niet, zélf denken wél.[/b][url] http://www.democrates.net[/url]
pi_25126128
Hier loopt al een topic over, was leuker geweest als je daarin had gereageerd.
De waarheid over het broeikaseffect
Overigens begint duidelijk te worden dat er geen verband bestaat tussen menselijk handelen en het klimaat.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:06:31 #3
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25126243
Er valt over te twisten of CO2 zo veel te doen heeft met klimaat verandering.

Maar het is wel dat de CO2 uitstoot veeeeel te veel is.
En zolang niet bewezen is dat CO2 niet een klimaat verandering te weeg brengt kan natuurlijk altijd worden overgegaan tot vermindering van de CO2 uitstoot.

Stel dat over 10 jaar definitief bekend wordt dat CO2 wel de hoofdveroorzaker van klimaatverandering is, en we hebben er niks aan gedaan dan is het huilen.
Maar nu is er nog tijd om er iets aan te doen, en minder vervuiling is altijd beter.

Ik ben voor Kyoto.
En ik schop Amerika omdat ze niet meedoen *schop*
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_25126276
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:00 schreef speedfreak1 het volgende:
Overigens begint duidelijk te worden dat er geen verband bestaat tussen menselijk handelen en het klimaat.
pi_25126461
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:08 schreef SCH het volgende:

[..]

Om jouw plezier eens duchtig te vergallen heb ik wat leuke linkjes voor je:
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001817.php
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001821.php
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001818.php
Lees dat maar eens op je gemak door, en kom dan nog eens met je vooroordelen.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_25126514
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:19 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Om jouw plezier eens duchtig te vergallen heb ik wat leuke linkjes voor je:
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001817.php
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001821.php
http://www.libertarian.nl/NL/archives/001818.php
Lees dat maar eens op je gemak door, en kom dan nog eens met je vooroordelen.
libertarian.nl Wat zou jij zeggen als ik indymedia.nl of milieudefensie.nl er tegenover zet.
pi_25126522
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:06 schreef Radyhyn het volgende:
Er valt over te twisten of CO2 zo veel te doen heeft met klimaat verandering.

Maar het is wel dat de CO2 uitstoot veeeeel te veel is.
En zolang niet bewezen is dat CO2 niet een klimaat verandering te weeg brengt kan natuurlijk altijd worden overgegaan tot vermindering van de CO2 uitstoot.

Stel dat over 10 jaar definitief bekend wordt dat CO2 wel de hoofdveroorzaker van klimaatverandering is, en we hebben er niks aan gedaan dan is het huilen.
Maar nu is er nog tijd om er iets aan te doen, en minder vervuiling is altijd beter.

Ik ben voor Kyoto.
En ik schop Amerika omdat ze niet meedoen *schop*
De menselijke bijdrage CO2 aan het geheel bedraagt 4 %. Misschien mag dan duidelijk zijn dat de mens daar inderdaad niet zoveel toe doet. Kijk ook maar eens op die linkjes die ik hierboven geef.
Ik stem Wilders. U ook?
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:24:02 #8
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25126536
Hier wordt toch echt iets anders beweerd.

http://www.rivm.nl/milieu/dossiers/infoklimaatverandering.jsp
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:26:20 #9
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25126577
Dat van die 4 % is volgens mij niet waar...
en nog.. als het wel waar is dan is er ook nog het feit dat de CO2 veel minder wordt opgenomen als 'vroeger' door masale kap van bomen. Denk maar aan het regenwoud.
pi_25126616
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:22 schreef SCH het volgende:

[..]

libertarian.nl Wat zou jij zeggen als ik indymedia.nl of milieudefensie.nl er tegenover zet.
Dat de bronnen die jij noemt bewust meetresultaten verkrachten, verkeerd weergeven en misbruiken, oh sorry, dat doet het IPCC, die instanties die jij noemt praten het klakkeloos zonder enige kritiek na. Maar ik maak uit je reaktie op dat je niet eens de moeite hebt genomen om te kijken, vind ik tekenend, vooral omdat je het lijkt te baseren op het feit dat het libertarian.nl betreft. Het zijn overigens artikels die in wetenschappelijke kringen breed gedragen worden.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_25126622
Ja, 4% klopt wel. Waarvan overigens de helft in de atmosfeer blijft hangen en het CO2-gehalte dus stijgt in de atmosfeer. Maar goed, de moord op Van Gogh, bijvoorbeeld, zal ook wel niet meer dan 4% van de moorden van 2004 zijn geweest, niets aan het handje.
pi_25126710
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:26 schreef Radyhyn het volgende:
Dat van die 4 % is volgens mij niet waar...
en nog.. als het wel waar is dan is er ook nog het feit dat de CO2 veel minder wordt opgenomen als 'vroeger' door masale kap van bomen. Denk maar aan het regenwoud.
Die 4 % bestaat uit 6 gigaton koolstof-equivalent tegenover 150 gigaton uit de natuur. Die getallen verzin ik niet zelf,
quote:
In de afgelopen veertig jaar is de menselijke productie van koolzuur door verbranding van fossiele brandstof toegenomen van circa 2,5 tot 6,5 gigaton kool-equivalenten per jaar. Gelijktijdig is er een toeneming van de concentratie van kooldioxide in de atmosfeer waargenomen van 320 tot 370 volume-delen per miljoen delen lucht. Deze stijging komt ongeveer overeen met de helft van de menselijke uitstoot, waarvan dus de andere helft door de natuur wordt opgenomen.
Zie tweede linkje dat ik hierbove geef voor meer.
Ik stem Wilders. U ook?
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:35:45 #13
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25126725
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:28 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Dat de bronnen die jij noemt bewust meetresultaten verkrachten, verkeerd weergeven en misbruiken, oh sorry, dat doet het IPCC, die instanties die jij noemt praten het klakkeloos zonder enige kritiek na. Maar ik maak uit je reaktie op dat je niet eens de moeite hebt genomen om te kijken, vind ik tekenend, vooral omdat je het lijkt te baseren op het feit dat het libertarian.nl betreft. Het zijn overigens artikels die in wetenschappelijke kringen breed gedragen worden.
Denk je dat al die overheden zoveel geld uitgeven voor iets waarvoor geen goede wetenschappelijke onderbouwing is?
Ik denk t nie:P

Er zullen altijd scpetici zijn die het tegendeel beweren, je hoeft dit niet meteen te geloven.
Misschien verkrachten zij juist wel die meetresultaten.
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:38:43 #14
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25126795
Er zijn soms maar kleine veranderingen in natuurlijke processen nodig om alles in de soep te laten draaien. Dus misschien is het wel een kleine toename, de gevolgen kunnen er zeker wel zijn.
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:39:29 #15
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_25126819
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:29 schreef Monidique het volgende:
Ja, 4% klopt wel. Waarvan overigens de helft in de atmosfeer blijft hangen en het CO2-gehalte dus stijgt in de atmosfeer. Maar goed, de moord op Van Gogh, bijvoorbeeld, zal ook wel niet meer dan 4% van de moorden van 2004 zijn geweest, niets aan het handje.
.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_25126824
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:24 schreef Radyhyn het volgende:
Hier wordt toch echt iets anders beweerd.

http://www.rivm.nl/milieu/dossiers/infoklimaatverandering.jsp
Om dat te begrijpen moet je weten dat de nederlandse nota over het broeikaseffect is opgesteld door een bureau dat door milieudefensie is opgezet. Het is natuurlijk uitgesloten dat je op die manier een onafhankelijk rapport krijgt.
quote:
Bijdrage van Hans Labohm aan de nota 'Klimaatverandering klimaatbeleid. Inzicht in keuzes voor de Tweede Kamer' (te downloaden op www.ce.nl ). Het stuk is niet opgenomen in de nota omdat de 'strekking sterk afwijkt' van de rest van de nota. Echt verbazingwekkend is dit niet, het bureau CE is een eind jaren 70 ontstaan uit de milieubeweging.
De Tweede Kamer had dus vooraf kunnen weten dat ze een rapport bestelde bij een bedrijf dat het juist moet hebben van een eenzijdige voorstelling van zaken. De laatste klimaatnota is daar een illustratie van. Een bewerking van onderstaande tekst zal in december 2004 verschijnen in Liberaal Reveil.
bron
Ik stem Wilders. U ook?
pi_25126887
Ach, het is tekenend dat speedfreak alleen zijn eigen bronnen serieus neemt. Dat heb je met die milieufundamentalisten, ze zoeken allemaal bevestiging van hun eigen waarheid.
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:42:54 #18
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25126896
En de rest van die duizenden rapporten die dit ondersteunen dan?

Maargoed.. als het bureau zegt dat er wat aan CO2 gedaan moet worden kost dit de overheid geld. Dan hadden ze beter kunnen zeggen dan CO2 er niets mee te maken heeft. Tis toch niet logisch?

Ik neem niet aan dat de bureaus die de overheid adviseren (ook als is het zelf onderdeel van de overheid) onwaarheden gaan verkondigen.
pi_25126948
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:35 schreef Radyhyn het volgende:

[..]

Denk je dat al die overheden zoveel geld uitgeven voor iets waarvoor geen goede wetenschappelijke onderbouwing is?
Ik denk t nie:P

Er zullen altijd scpetici zijn die het tegendeel beweren, je hoeft dit niet meteen te geloven.
Misschien verkrachten zij juist wel die meetresultaten.
Aantoonbaar is dat de lieden van het IPCC verkeerde conclusies hebben getrokken. En dat de overheid inderdaad duchtig geld over de balk smijt is genoegzaam bekend. Het blijkt ook steeds meer dat de beslissingen van de overheid niet worden ingegeven door rationele feiten, maar door angstgestuurde doemscenario's. Die sceptici, waar ik er overigens al jarenlang eentje van ben, lijken toch gelijk te krijgen. Alleen is de regering daar natuurlijk doodsbenauwd voor, de grondslag voor een hoop van die milieuheffingen verdwijnt zomaar. Oh, jah, 10.000 wetenschappers waaronder 72 nobelprijswinnaars verkrachten resultaten?
Ik stem Wilders. U ook?
  donderdag 17 februari 2005 @ 13:51:11 #20
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25127051
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:46 schreef speedfreak1 het volgende:

Oh, jah, 10.000 wetenschappers waaronder 72 nobelprijswinnaars verkrachten resultaten?
Weet je ook hoeveel wetenschapper en nobelprijswinnaars het tegendeel beweren?

Vast een stuk meer.
pi_25127069
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:42 schreef SCH het volgende:
Ach, het is tekenend dat speedfreak alleen zijn eigen bronnen serieus neemt. Dat heb je met die milieufundamentalisten, ze zoeken allemaal bevestiging van hun eigen waarheid.
Tuurlijk jongen, begin de flamewar maar weer eens, jouw bronnen neemt de complete samenleving aan de lopende band kennis van, want die worden ons iedere dag weer vakkundig door de media, waar jij blijkbaar ook bij behoort, gewoon door de strot geduwd. Al jarenlang ben ik van mening dat ze er wat dit punt betreft gruwelijk naast zitten. Nu blijkt nog eens dat het aantoonbaar is dat ze er gruwelijk naast zitten. Met andere woorden, de media en de regering hebben het volk systematisch jarenlang voorgelogen, dat door totale onkunde en een totaal gebrek aan kennis. Maar ik maak uit je reactie nog steeds op dat je niet gekeken hebt wat daar nu staat. Jammer.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_25127193
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 13:51 schreef Radyhyn het volgende:

[..]

Weet je ook hoeveel wetenschapper en nobelprijswinnaars het tegendeel beweren?

Vast een stuk meer.
Ik weet het niet, weet jij het wel? Waar baseer je op dat het er vast meer zijn? Het is onwaarschijnlijk dat 10.000 wetenschappers er collectief naast zitten. Als je overigens een beetje leest vind je terug dat de wetenschap reeds vanaf het ontstaan van de broeikas-discussie hier zeer kritisch over geweest is, maar dat het gewoon systematisch uit de media is gehouden. Typisch hè. Het argument dat je gebruikt is overigens niet nieuw, het is wel oneigenlijk:
quote:
In de IPCC‑rapporten wordt ervan uitgegaan dat de huidige klimaatveranderingen voor een substantieel deel (hoeveel precies is onduidelijk) dienen te worden toegeschreven aan de door de mens veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen (het antropogene broeikaseffect). Deze opvatting wordt bestreden door de zogenoemde 'klimaatsceptici'. Vaak wordt de indruk gewekt ‑ ook in officiële publikaties ‑ dat het slechts om een kleine onbeduidende groep wetenschappers zou gaan. Dat is feitelijk onjuist. Wereldwijd hebben tienduizenden bona fide wetenschappers zich openlijk tegen Kyoto gekeerd en de wetenschap die daaraan ten grondslag ligt, waaronder 72 Nobelprijswinnaars.[1] Recentelijk, in mei 2004, heeft de Russische Academie van Wetenschappen zich in een rapport, dat op verzoek van de regering werd opgesteld, grosso modo bij dit standpunt aangesloten.
Ik stem Wilders. U ook?
  donderdag 17 februari 2005 @ 14:00:12 #23
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25127205
De atmosfeer van de aarde bevat tegenwoordig (rond 2003) ongeveer 368 ppm kooldioxide. Voor het begin van de Industriele Revolutie was dit ongeveer 280 ppm

Dit is in naar mijn berekening een stijging van ruim 30%

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooldioxide
pi_25127221
Wat is dat met die 10.000 wetenschappers?
pi_25127333
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 14:00 schreef Radyhyn het volgende:
De atmosfeer van de aarde bevat tegenwoordig (rond 2003) ongeveer 368 ppm kooldioxide. Voor het begin van de Industriele Revolutie was dit ongeveer 280 ppm

Dit is in naar mijn berekening een stijging van ruim 30%

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooldioxide
Dat kan best zo zijn, maar het is niet houdbaar dat de mens die stijging heeft veroorzaakt.
Ik stem Wilders. U ook?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')