Ik heb een paar weken talenschool in Nicaragua gedaan, ter voorbereiding op een stage daar. Ik heb er al eens eerder wat over geschreven, maar hieronder mijn absoluut gouden tips:
![]()
1. Vraag de talenschool om e-mailadressen van oud-leerlingen zodat je kunt vragen hoe het was
2. Zorg dat je in een zo klein mogelijke groep komt, liever nog: privé les. Wat ze ook mogen beweren, je leert zeker
niet meer als je in een groep les neemt.
3. Zorg dat je de allereerste basiszaken al onder de knie hebt. Talenschool ter plaatse is geweldig voor het verbeteren van je spreekvaardigheid. Als je nog helemaal NIETS kan verlies je veel tijd
4. Zoek een talenschool in een streek/land/stad waar
weinig toeristen komen. Mensen die in de standaardtalenplaatsen (Granada in Spanje, Cuzoco in Peru, Antigua in Guatemala) gaan zitten spreken vaak geweldig Engels als ze terugkomen, maar geen Spaans (Italiaans, Portugees, etc.), omdat de verleiding te groot is om met medestudenten een "makkelijke" taal te praten. Ook spreken in zo'n gebied de mensen op straat meestal geen Engels en moet je dus buiten de les ook veel oefenen.
5. Zorg dat je een docent hebt die in de les Spaans (Italiaans...etc.) met je spreekt, óók om zaken uit te leggen. Stel zelf je vragen ook in de taal die je wilt leren. Juist van het "worstelen" met de taal leer je het meest. Neem wel een goed grammatica-boekje mee in het Nederlands, om bepaalde zaken na te zoeken.
6. Ga absoluut
wel in een gastgezin. Dé manier om veel op te steken van de taal en het gebruik daarvan in de praktijk. Ik was het vooraf ook niet van plan maar het was een geweldige ervaring.
7. Combineer je talencursus met iets praktisch waar je veel lokale mensen leert kennen: dansen, vrijwilligerswerk, etc. Liefst niet via je talenschool, want dan zit je wéér tussen andere buitenlanders.
8. Neem een lokale geliefde. Geen betere manier om de taal te leren!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.