Een goed teken lijkt me. Het mag nooit en te nimmer zo zijn dat Frankrijk en Duitsland hier de dienst gaan uitmaken. Ik vind het fijn dat het electoraat dit ook inziet.quote:HILVERSUM - De Europese grondwet kan rekenen op de steun van 29 procent van de Nederlandse bevolking. Ruim 42 procent van de mensen die zeggen mee te gaan doen aan het referendum over de grondwet, zal tegenstemmen. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond, in opdracht van de NOS.
Ruim 40 procent van de Nederlandse stemgerechtigden is van plan te gaan stemmen. Drie weken geleden was dat percentage ongeveer hetzelfde. Het aantal tegenstemmers steeg wel fors, van 34 naar 42 procent. Bijna 30 procent van de mensen die willen gaan stemmen, hebben nog geen besluit genomen.
CDA-fractievoortzitter Verhagen zei enkele dagen geleden de uitslag van een referendum te respecteren, maar verbindt daar wel voorwaarden aan. De opkomst moet dan minstens 30 procent zijn en zeker 60 procent van de kiezers moet zich duidelijk voor of tegen uitspreken. PvdA, GroenLinks en D66 zeiden al eerder de uitkomst te zullen respecteren.
Het aantal tegenstemmers is het grootst onder de aanhang van LPF, de Groep Wilders en SP. Alleen bij de CDA-kiezers bestaat een meerderheid die voor zegt te gaan stemmen
het idee was goed, de uitvoering minderquote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:34 schreef andromeda1968 het volgende:
Slechte vloer die grondwet.
Ik zie ineens zo'n EU-overlegje voor me per MSN:quote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:38 schreef petre86 het volgende:
[..]
het idee was goed, de uitvoering minder
msn?
Gelijk dat vervelend Frankrijk ook niet op anderlands inmenging zit te wachten. Tegen een Europese grondwet ben ik niet. Wél in haar huidige vorm. Het kan en mag toch niet zo zijn dat:quote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:36 schreef ferrarifreak het volgende:
Hier ook een 'tegen'-stemmer. Weg met die EU-grondwet, ik wil niet dat die vervelende Fransen straks bepalen hoe onze wetten eruit zullen zien.
En de Turkse Vlieg... als ze eenmaal lid zijn..quote:Op dinsdag 15 februari 2005 08:21 schreef Sater het volgende:
[..]
Gelijk dat vervelend Frankrijk ook niet op anderlands inmenging zit te wachten. Tegen een Europese grondwet ben ik niet. Wél in haar huidige vorm. Het kan en mag toch niet zo zijn dat:
de Engelse bulldog, de Duitse adelaar en de Franse haan de baas gaan spelen?![]()
Het zijn 349 pagina's, pak aan!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:02 schreef YuckFou het volgende:
ik ga eerst hier die grondwet eens downloaden en lezen...daarna kan ik met een gerust hart alsnog tegen stemmen
Eindelijk een voice of reason. Niemand die hier loopt te klagen over de EU, heeft de moeite genomen zich in de materie te verdiepen. Dat kan ik niemand overigens kwalijk nemen, want het is taaie materie, maar onthoud je dan ook van commentaar. Het is kennelijk nogal salon-fahig om tegen de EU te zijn, maar waarom? Men komt niet verder dan wat halfslachtige opmerkingen over het inleveren van soevereiniteit (en dat geldt alleen in geval van de supranationale bevoegdheden van de (organen van de) Unie.)quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:59 schreef freud het volgende:
Ik vind dat als je ergens geen verstand van hebt, je je er niet over moet uitlaten. Ik weet niet wat de grondwet precies inhoud, en dus heb ik er nog geen mening over. Je zou eigenlijk eerst een soort test moeten krijgen om je basiskennis te testen voordat je mag meepraten. Maar goed, dan vind ik ook voor de regulieren verkiezingen.
Wat geeft jou het idee dat het gros van de parlementariers dat wel weet?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:35 schreef Posdnous het volgende:
Precies, het gros van de bevolking heeft geen enkele benul van wat die grondwet inhoudt, dus zo'n onderzoek slaat echt nergens op.
Het gros van de mensen zal in de toekomst ook geen benul hebben wat de Grondwet voor hen betekent, ik vind het alleen een beklemmende gedachte dat andere landen een deel van ons beleid gaan bepalen. Bepaalde Nederlandse vrijheden komen daardoor absoluut op de tocht te staan.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:35 schreef Posdnous het volgende:
Precies, het gros van de bevolking heeft geen enkele benul van wat die grondwet inhoudt, dus zo'n onderzoek slaat echt nergens op.
Klopt, maar er is in ieder geval wat meer informatie doorgenomen neem ik aan, inderdaad via stemwijzers en dergelijke zoals hierboven al werd opgemerkt.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:58 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Het gros van de mensen zal in de toekomst ook geen benul hebben wat de Grondwet voor hen betekent,
Mwa, dat is andersom natuurlijk ook zo. Het belangrijkste zijn denk ik ook niet zozeer die wetten zelf als wel hoe ze worden geinterpreteerd en hoe precies de machtsverhoudingen tussen de lidstaten de boel beinvloeden. Maar op zich zie ik niet zoveel verschil met hoe anderen mijn vrijheid hier in nederland nu al beinvloeden hoor, daar ben ik het ook niet altijd mee eens.quote:ik vind het alleen een beklemmende gedachte dat andere landen een deel van ons beleid gaan bepalen. Bepaalde Nederlandse vrijheden komen daardoor absoluut op de tocht te staan.
Klopt, daar ben ik ook bang voor. Het is nu tijd om heel brutaal te zijn nu de verhoudingen worden gevormd, maar dat zie ik Nederland nog niet zo snel doen.quote:Nederland zal geheel in de traditie van het braafste knaapje van de klas wel de mindere zaken van Europa overnemen (Ja, dat beleid komt uit Brussel, daar kunnen we ook niets aan doen) en de leuke zaken zullen niet op ons van toepassing zijn (We hebben dan ineens wél de vrijheid om bepaalde zaken zelf te regelen).
quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:03 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Dus: als je tegen een Europese samenwerking bent, moet je met terugwerkende kracht ook tegen de Nederlandse samenwerking zijn.
Of je moet de conclusie trekken:
Uiteindelijk zijn we blij met de Nederlandse samenwerking, dus zullen we in de toekomst ook blij zijn met de Europese samenwerking.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |