abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 februari 2005 @ 00:53:45 #1
114059 op_dreef
Gedegen gierigaard
pi_25094077
quote:
HILVERSUM - De Europese grondwet kan rekenen op de steun van 29 procent van de Nederlandse bevolking. Ruim 42 procent van de mensen die zeggen mee te gaan doen aan het referendum over de grondwet, zal tegenstemmen. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond, in opdracht van de NOS.

Ruim 40 procent van de Nederlandse stemgerechtigden is van plan te gaan stemmen. Drie weken geleden was dat percentage ongeveer hetzelfde. Het aantal tegenstemmers steeg wel fors, van 34 naar 42 procent. Bijna 30 procent van de mensen die willen gaan stemmen, hebben nog geen besluit genomen.

CDA-fractievoortzitter Verhagen zei enkele dagen geleden de uitslag van een referendum te respecteren, maar verbindt daar wel voorwaarden aan. De opkomst moet dan minstens 30 procent zijn en zeker 60 procent van de kiezers moet zich duidelijk voor of tegen uitspreken. PvdA, GroenLinks en D66 zeiden al eerder de uitkomst te zullen respecteren.

Het aantal tegenstemmers is het grootst onder de aanhang van LPF, de Groep Wilders en SP. Alleen bij de CDA-kiezers bestaat een meerderheid die voor zegt te gaan stemmen
Een goed teken lijkt me. Het mag nooit en te nimmer zo zijn dat Frankrijk en Duitsland hier de dienst gaan uitmaken. Ik vind het fijn dat het electoraat dit ook inziet.
pi_25094717
een ding is dan wel goed aan die grondwet: je mag uit de EU stappen, no strings attached. nou ben ik sowieso voor het uit de EU stappen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_25094731
Ik denk niet dat er weinig zinnigs over valt te zeggen zonder dat je die grondwet hebt gelezen. Oftewel, weg met dat hele referendum, wat mij betreft.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_25094734
Slechte vloer die grondwet.
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 01:35:50 #5
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_25094743
Ja, weg met die grondwet! Ben al in pricipe tegen de hele EU, want ze zijn te veel doorgeschoten.
Het had bij wat verdragen en handelsovereenkomsten moeten blijven!
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_25094747
Hier ook een 'tegen'-stemmer. Weg met die EU-grondwet, ik wil niet dat die vervelende Fransen straks bepalen hoe onze wetten eruit zullen zien.
pi_25094779
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 01:34 schreef andromeda1968 het volgende:
Slechte vloer die grondwet.
het idee was goed, de uitvoering minder

msn?
dag
pi_25094856
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 01:38 schreef petre86 het volgende:

[..]

het idee was goed, de uitvoering minder

msn?
Ik zie ineens zo'n EU-overlegje voor me per MSN:

Schröder || Jawohl! zegt: Joh, dat komt allemaal wel goed, stem nou ff voor.
Jan-Peter Balkenende zegt: Nou, ik weet het niet hoor...
Chirac zegt: Très bien, op jou kunnen we rekenen, JP!
Jan-Peter Balkenende zegt: Vooruit dan maar...
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_25095916
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 01:36 schreef ferrarifreak het volgende:
Hier ook een 'tegen'-stemmer. Weg met die EU-grondwet, ik wil niet dat die vervelende Fransen straks bepalen hoe onze wetten eruit zullen zien.
Gelijk dat vervelend Frankrijk ook niet op anderlands inmenging zit te wachten. Tegen een Europese grondwet ben ik niet. Wél in haar huidige vorm. Het kan en mag toch niet zo zijn dat:
de Engelse bulldog, de Duitse adelaar en de Franse haan de baas gaan spelen?
iedere engel heeft een duivelse kant.
  Moderator dinsdag 15 februari 2005 @ 08:51:53 #10
8781 crew  Frutsel
pi_25096101
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 08:21 schreef Sater het volgende:

[..]

Gelijk dat vervelend Frankrijk ook niet op anderlands inmenging zit te wachten. Tegen een Europese grondwet ben ik niet. Wél in haar huidige vorm. Het kan en mag toch niet zo zijn dat:
de Engelse bulldog, de Duitse adelaar en de Franse haan de baas gaan spelen?
En de Turkse Vlieg... als ze eenmaal lid zijn..

Oproep aan FOK: Ga Stemmen, Stem tegen
pi_25096143
Ik ben tegen het hele idee van een EU grondwet.
Wat er dan instaat is voor mij dus niet van belang, ik ben tegen.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:02:27 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_25096195
ik ga eerst hier die grondwet eens downloaden en lezen...daarna kan ik met een gerust hart alsnog tegen stemmen
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_25096198
Ik weet er nog niet genoeg vanaf om echt ja of nee te kunnen zeggen. Mijn gevoel geeft nu echter een duidelijke nee aan.

Ik ziet het, zeker gezien deze polls, nog wel gebeuren dat het hele referendum niet doorgaat. Zal dan namelijk toch een rare vertoning worden, een regering die graag wil, en de bevolking die in meerderheid tegen is.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_25096206
Euro-sceptici grijpen weer hun kans.
Er is altijd een weerzin bij de bevolking wanneer er hun bestuurlijke eenheid (Nederland) opgaat in een groter geheel (Europa). Dan krijg je van die Calimero-achtige grote buurman syndromen.
Je kunt je ook afvragen of iedere provincie in NL niet weer haar eigen grondwet moet krijgen. Zoals dat het geval was voor de Unie van Utrecht uit 1579.
Nederland is ook een samenraapseltje van onafhankelijke staten (Hertogdom Gelre en Brabant, Graafschap Holland, Bisdom Utrecht)
Dus: als je tegen een Europese samenwerking bent, moet je met terugwerkende kracht ook tegen de Nederlandse samenwerking zijn.
Of je moet de conclusie trekken:
Uiteindelijk zijn we blij met de Nederlandse samenwerking, dus zullen we in de toekomst ook blij zijn met de Europese samenwerking.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_25096391
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 09:02 schreef YuckFou het volgende:
ik ga eerst hier die grondwet eens downloaden en lezen...daarna kan ik met een gerust hart alsnog tegen stemmen
Het zijn 349 pagina's, pak aan!
Wedden dat nog geen 1% van de stemmers dit gaat doorlezen?
A clean house is a sign of a wasted life.
  FOK!fotograaf dinsdag 15 februari 2005 @ 09:59:56 #16
18921 freud
Who's John Galt?
pi_25096770
Ik vind dat als je ergens geen verstand van hebt, je je er niet over moet uitlaten. Ik weet niet wat de grondwet precies inhoud, en dus heb ik er nog geen mening over. Je zou eigenlijk eerst een soort test moeten krijgen om je basiskennis te testen voordat je mag meepraten. Maar goed, dan vind ik ook voor de regulieren verkiezingen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_25097108
Ik stem of niet of blanco, als dat kan.
pi_25097130
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 09:59 schreef freud het volgende:
Ik vind dat als je ergens geen verstand van hebt, je je er niet over moet uitlaten. Ik weet niet wat de grondwet precies inhoud, en dus heb ik er nog geen mening over. Je zou eigenlijk eerst een soort test moeten krijgen om je basiskennis te testen voordat je mag meepraten. Maar goed, dan vind ik ook voor de regulieren verkiezingen.
Eindelijk een voice of reason. Niemand die hier loopt te klagen over de EU, heeft de moeite genomen zich in de materie te verdiepen. Dat kan ik niemand overigens kwalijk nemen, want het is taaie materie, maar onthoud je dan ook van commentaar. Het is kennelijk nogal salon-fahig om tegen de EU te zijn, maar waarom? Men komt niet verder dan wat halfslachtige opmerkingen over het inleveren van soevereiniteit (en dat geldt alleen in geval van de supranationale bevoegdheden van de (organen van de) Unie.)

Met de komst van de EU-grondwet zal er wat dat aangaat niet bijster veel veranderen. Op grond van de verdragen was de EU vooral op het gebied van economie, sociale aangelegenheden en milieu exclusief bevoegd. Op grond van de grondwet zal dat wellicht enigszins verschuiven, maar uitgangspunt blijft dat geen enkele lidstaat soevereiniteit opgeeft als daar niet iets veel mooiers tegenover staat.

Dat betekent natuurlijk niet dat de EU boven elke kritiek verheven is. Integendeel. Daar waar wordt gestoeid met een omvangrijk en gecompliceerd samenraapsel van belangen, zullen er altijd belangen zijn die niet of minder worden behartigd en dat betekent kritiek en soms ook terechte kritiek, ofschoon ik het op zichzelf niet juist vind om de zin en de onzin van de EU te relateren aan privébelangen.

Of de grondwet er wel of niet komt zal overigens niet zo heel veel verschil uitmaken. De EU zal blijven bestaan en of zij haar fundamenten nu vindt in een grondwet of in een verdrag, dat maakt niet zoveel uit. Vraag is alleen vanaf welk moment we gaan spreken over de Europese Federatie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:35:39 #19
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_25097171
Precies, het gros van de bevolking heeft geen enkele benul van wat die grondwet inhoudt, dus zo'n onderzoek slaat echt nergens op.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_25097201
Het slaat echter evenzeer nergens op om dan maar wel een referendum uit te schrijven.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:43:02 #21
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_25097279
Inderdaad.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:54:27 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25097421
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:35 schreef Posdnous het volgende:
Precies, het gros van de bevolking heeft geen enkele benul van wat die grondwet inhoudt, dus zo'n onderzoek slaat echt nergens op.
Wat geeft jou het idee dat het gros van de parlementariers dat wel weet?

Ik moet wel zeggen dat ik het een positief puntje vind dat er in is opgenomen dat je uit de EU kan stappen "no strings attached". Maar er worden vele veto's opgeheven, terwijl mensen nu al moe worden van de bemoeizucht van Brusselse ambtenaren. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het nog vele malen erger zal worden, dus stem ik tegen. Ik zou liever een omgekeerde beweging zien, nl. dat de EU minder bevoegdheden krijgt, maar wat zij dan wel aan bevoegdheden zal hebben goed uitvoert.
Trouwens, stemmen voor het geven van meer macht aan een instantie die de laatste 10 jaar geen goede begroting heeft kunnen maken lijkt me niet al te verstandig. Bovendien zouden Frankrijk, Duitsland en Italie het op een akkoordje kunnen gooien zodat de rest geen inspraak meer heeft.

Van wat andere orde: over enige tijd wordt een site op het web gezet, gemaakt door de makers van de stemwijzer, die een stemadvies geeft aan mensen.
pi_25097466
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:35 schreef Posdnous het volgende:
Het gros van de mensen zal in de toekomst ook geen benul hebben wat de Grondwet voor hen betekent, ik vind het alleen een beklemmende gedachte dat andere landen een deel van ons beleid gaan bepalen. Bepaalde Nederlandse vrijheden komen daardoor absoluut op de tocht te staan.
Nederland zal geheel in de traditie van het braafste knaapje van de klas wel de mindere zaken van Europa overnemen (Ja, dat beleid komt uit Brussel, daar kunnen we ook niets aan doen) en de leuke zaken zullen niet op ons van toepassing zijn (We hebben dan ineens wél de vrijheid om bepaalde zaken zelf te regelen).
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 15 februari 2005 @ 11:04:55 #24
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_25097550
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:58 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Het gros van de mensen zal in de toekomst ook geen benul hebben wat de Grondwet voor hen betekent,
Klopt, maar er is in ieder geval wat meer informatie doorgenomen neem ik aan, inderdaad via stemwijzers en dergelijke zoals hierboven al werd opgemerkt.
quote:
ik vind het alleen een beklemmende gedachte dat andere landen een deel van ons beleid gaan bepalen. Bepaalde Nederlandse vrijheden komen daardoor absoluut op de tocht te staan.
Mwa, dat is andersom natuurlijk ook zo. Het belangrijkste zijn denk ik ook niet zozeer die wetten zelf als wel hoe ze worden geinterpreteerd en hoe precies de machtsverhoudingen tussen de lidstaten de boel beinvloeden. Maar op zich zie ik niet zoveel verschil met hoe anderen mijn vrijheid hier in nederland nu al beinvloeden hoor, daar ben ik het ook niet altijd mee eens.
quote:
Nederland zal geheel in de traditie van het braafste knaapje van de klas wel de mindere zaken van Europa overnemen (Ja, dat beleid komt uit Brussel, daar kunnen we ook niets aan doen) en de leuke zaken zullen niet op ons van toepassing zijn (We hebben dan ineens wél de vrijheid om bepaalde zaken zelf te regelen).
Klopt, daar ben ik ook bang voor. Het is nu tijd om heel brutaal te zijn nu de verhoudingen worden gevormd, maar dat zie ik Nederland nog niet zo snel doen.
pi_25097918
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 09:03 schreef Twentsche_Ros het volgende:

Dus: als je tegen een Europese samenwerking bent, moet je met terugwerkende kracht ook tegen de Nederlandse samenwerking zijn.
Of je moet de conclusie trekken:
Uiteindelijk zijn we blij met de Nederlandse samenwerking, dus zullen we in de toekomst ook blij zijn met de Europese samenwerking.
Wat een redenatie...

Dat vergelijk lijkt mij juist reden om tegen te stemmen. De afzonderlijke provincies hebben nu helemaal geen ruk meer te vertellen. Ze kunnen amper nog hun eigen wetten maken of zelf bepalen hoe ze zich willen besturen.

Dat vertaald naar Europa zou dat betekenen dat Nederlanders helemaal niets meer te zeggen krijgen over hun eigen land.

Zoals al eens eerder gezegd:

Je hoeft absoluut niets van de inhoud te weten om goed beargumenteerd tegen de EU grondwet te kunnen stemmen. Het principe alleen al verdient een stem tegen. Als Nederland nu voor een EU grondwet zou stemmen komen we daar nooit maar dan ook nooit meer vanaf. Het gaat er dus niet alleen om wat er nu in staat, maar vooral wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat.

En wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat kan Nederland voor maar 3,6% meebepalen (en straks met Turkije zal dat nog minder worden). Kortom, hier in Nederland zouden wij volgens een wet moeten gaan leven die de 96,4% van de rest van Europa kan gaan samenstellen. Turkije heeft straks meer te vertellen welke grondwetten in Nederland moeten gaan gelden dan het Nederlandse volk zelf.

Dat is natuurlijk absurd.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')