DAG 4: Boottocht!
Gisteravond heb ik het advies van de hoteleigenaar opgevolgd, ik ben dan dus ook niet meer naar buiten gegaan. Blij toe ook, ik hoorde namelijk nog diverse keren een luid geritsel rond de cabin. Al deze gebeurtenissen hebben een diepe indruk op mij achter gelaten.
Vanmorgen ben ik eerst samen met de hoteleigenaar op onderzoek uitgegaan. Na een 20 minuten zoeken, vonden we een redelijk intacte pootafdruk. Een pootafdruk, waar de door de sneeuwval de sporen nog niet permanent waren gewist. De hoteleigenaar mompelde onmiddelijk al dat het een afdruk van een beer was. Ik moet zeggen ik was nog steeds sceptisch. Ik kon mij haast niet voorstellen dat het hier slechts om een ijsbeer ging.
10.30, de hoteleigenaar heeft een afbeelding van de pootdruk van een ijsbeer nog even laten zien in een natuurblad. En ik moet bekennen er was een zeer grote gelijkenis aanwezig. We houden het er dan ook maar op dat het hier ging om een wat groot uitgevallen ijsbeer.
In ieder geval ga ik nu even genieten van het ontbijt, ik heb namelijk honger gekregen van dat geren van gisteravond.
12.30, ik heb zojuist voor het eerst kennis gemaakt met mijn gids. Hij zal mij de komende dagen gaan vergezellen tijdens de tochten die ik gepland heb te gaan maken. Zijn naam is Svenson Nanook, en hij leeft al vanaf zijn geboorte in Groenland. Hoewel zijn naam dit niet doet vermoeden is hij terdege een Eskimo. Al jaren tracht hij om de oude cultuur in ere te houden ne begeleidt hij toeristen tijdens hun verblijf in Groenland. Tevens deelt hij samen met mijn, de voorliefde voor de zoektocht naar de Nanuq.
14.00, om het debacel van het ijsvissen, eerder op de week, achter mij te laten heb ik besloten om een vistrip te gaan maken. Het is namelijk altijd al een droom van mij geweest om eens een lang en uitputtend gevecht aan te gaan met een forel. Kortom het wat serieuzere werk, diepzee vissen.
14.30, inmiddels heb ik een roeiboot gehuurd en bevindt ik me midden op de open zee. Hoewel het koud is, heb ik er wel zin in. Ook heb ik weer de beschikking over een gloed nieuwe hengel. Deze hengel heb ik eerder op de dag aangeschaft in de outdoorshop, en ik moet zeggen het is een prachtig model. Mijn oog viel er gelijk op, de sublieme kwaliteit en dan nog de geweldige afwerking. Hoewel hij duur was, heb ik het dus niet kunnen laten om hem niet aan te schaffen. Het is namelijk werkelijk waar een tophengel, menig sportvisser zal er jaloers op zijn. Ik ben van plan hem dan ook op te sturen naar Nederland. Ik wil mijn vismakkers wel eens zien wanneer ik deze hengel te voorschijn tover. Hahaha.
15.00, op het huidige moment heb ik nog niets gevongen. Het lijkt wel of er geen vis aanwezig is in deze wateren. Des al niet te min heb ik er nog steeds zin in, bovendien is het vrijwel windstil. Dit scheelt wel qua gevoelstemperatuur. Dus ik heb niets te klagen, het is hier goed uit te houden. Ik ben tevens nu het tweede deel van het boek This is Greenland aan het lezen. Dit boek raadt ik aan elke leesfanaat aan, het is informatief, leerzaam en bovendien nog goedkoop ook.
15.30, nog steeds niets gevangen. Ik begin nu toch langzaam aan wel een beetje te wanhopen. Dit zal immers de laatste maal zijn dat ik de gelegenheid heb om te gaan vissen in dit prachtige land, Groenland. Misschien moet ik wat natuurlijk aas haken?
15.45, het natuurlijke aas heeft niets geholpen. Ik begin er onderhand over na te denken om terug te gaan roeien. In de verte zie ik een donkere lucht aankomen en tevens begint het iets harder te waaien. Het zal dus nog inspannend genoeg zijn om te roeien, bovendien staat hier nog eens een zeer sterke stroming ook. Nou ja, laat ik het nog even afkijken. Het is immers de laatste kans, je kunt zien dat ik het hart van een sportvisser heb.
16.15, ben zojuist uit mijn boot gesleurd door wat een zeehond lijkt te zijn. Ik ben van top tot teen geheel nat. En met deze temperatuur is dit zeker geen pretje. Bovendien lijkt het wel of de wind nog krachtiger is geworden. Ik heb simpelweg moeite om richting de kustlijn te roeien, ik kom amper dichter bij. Echter ik blijf gewoon zo hard mogelijk door roeien, zodat de lichaamstemperatuur weer wat omhoog zal gaan.
16.20, ik heb nog even een moment genomen om gauw een aanteking te maken van wat nu de aanleiding was van dit ongeval. Ik houd het zo kort mogelijk, want ik zit nog steeds te rillen en ik heb nog een lange tocht voor de boeg.
Omstreeks tien voor vier zat ik geconcentreerd te kijken naar mijn hengel, toen plotseling de top van hengel hevig opveerde en vervolgens pijlsnel naar beneden begon te buigen.
Ik merkte op dat er ongewoonlijk veel gewicht aan de haak moest zitten. Mijn handen deden gewoon zeer van het beethouden van de hengel. Op dat moment dacht ik nog, dat het wel geweldig was dat ik een hengel met een molen had gekocht. Vervolgens heb ik een kwartier getracht om de “vis” op het droge te krijgen, gebruikmakend van de molen. Echter door de kracht op de hengel kreeg ik steeds meer rode striemen op mijn handen. Tevens begon ik te zweten en daardoor begon de hengel weg te slippen uit mijn handen.
Na 15 minuten had ik succes, langzaam maar zeker kwam er iets boven drijven. Groot was echter mijn verbazing toen ik plotseling een zeehondenkop boven het water zag uitsteken. Ik vergat zelfs om kracht te blijven zetten op de hengel. Op dat moment nam de zeehond echter zijn kans waar, en gaf hij een plotselinge ruk aan de lijn. Dit had ik dus totaal niet verwacht. En daardoor viel ik met de hengel nog in mijn hand in het water van de koude ijszee.
Snel drong het al tot mij door dat het hulpeloos was om nog te proberen de hengel te redden. Deze heb ik dan ook maar opgegeven, en ik ben zo snel mogelijk in de boot geklommen. Veilig, echter mijn hengel is wel voorgoed verdwenen.
20.30, ben intussen weer teruggekeerd in mijn cabin. Voor vanavond heb ik al de leuke geplande activiteiten afgezegd. Ik ben simpelweg te moe door het roeien. Op dit moment ga ik even douchen, want ik heb het nog steeds erg koud. Een warm bad zal mij dan ook goed doen.
21.00: Hoewel het pas vier dagen geleden is dat ik vertrokken ben uit Nederland, voelt het toch alsof ik al een eeuwigheid op reis ben. Toch geniet ik van elk moment dat mij gegeven wordt in toch dit prachtige land.