quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:18 schreef rudeonline het volgende:
En hoe graag we ook willen, het heelal laat zich niet omschrijven door wiskunde.

Dat is jouw volste overtuiging, en daarom heb ik het topic verplaatst. Ik hoop dat je je daar in kunt vinden.quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:30 schreef rudeonline het volgende:
Als wetenschap niet als doel heeft de werkelijkheid te verklaren heb je gelijk.

Je maakt het jezelf onnodig moeilijk.quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:38 schreef rudeonline het volgende:
het valt ook niet mee om een kruistocht tegen de wetenschap te houden

Dat is een nobel doel. De manier waarop je het probeert is echter zo nodeloos moeilijk.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:01 schreef rudeonline het volgende:
Ik wil de wetenschap alleen maar helpen in hun zoektocht naar de werkelijkheid.
Dat is ook best een exotische theorie. Maar daar kies je er ook een. Neem de Relativiteitstheorie. De Quantummechanica. Mooie theorieën die bovendien de werkelijkheid beschrijven. Dat is toch de bedoeling?quote:Waarom is het niet vreemd dat men een snarentheorie ontwikkelt ( waarbij men het over 11 dimensies heeft)
Jij komt niet tot een nieuw inzicht. Jij zegt dingen die duidelijk niet waar zijn (kijk om je heen).quote:en wordt er vreemd opgekeken als men met een nieuw inzicht komt?
Newton probeerde de zwaartekracht en dergelijke te begrijpen door er wiskundige vergelijking voor op te stellen. Zodoende kon hij voorspellen waar een kanonskogel terechtkwam als hij hem onder een bepaalde hoek wegschoot, en de massa, valversnelling en weet ik wat wist. (Geen voorbeeld uit de geschiedenis ofzo, gewoon ter illustratie).quote:Waarom zocht Newton naar het bewijs voor de zwaartekracht, en wat stelde men hem toen voor vraag? Vroegen ze hem ook "wat wil je?".

wiskunde hoeft er ook niets over te zeggen, maar misschien hebben we wat aan natuurkundequote:Op woensdag 9 februari 2005 20:53 schreef Choices het volgende:
Rude, de wetenschap 'bestrijden' is misschien leuk tijdverdrijf. En je hebt gelijk dat wiskunde ons bewustzijn niet kan bewijzen, noch bewustzijns gerelateerde zaken kan bewijzen, op chemische reacties na. Maar jou theorie over stilstaand licht net zo min.

Ja, hallo. Nu het heet onder je voeten wordt, begin je ineens over bewustzijn. Waarom zou de relativiteitstheorie het bewustzijn moeten kunnen verklaren?! Daarvoor is die theorie niet bedoeld. Hij doet waarvoor ie gemaakt is. Dus wil ik nog steeds weten waarom jij hem wilt veranderen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:17 schreef rudeonline het volgende:
Allemaal best en aardig, inhoudelijke vragen stellen betreft mijn stelling, dat doe je niet. Je zegt alleen maar dat het niet waar is en wijst dan naar boeken welke schijnbaar de werkelijkheid kunnen beschrijven. Alleen als ik vraag of de wiskunde ook je bewustzijn kan verklaren dan houdt het op. Hoe denk je de werkelijkheid te kunnen omschrijven als je in je wetenschap je bewustzijn niet meerekend?

En daarom past het heelal niet in een wiskundig model. En bedenkt men vreemde formules waarbij 300.000km/sec+300.000km/sec = 300.000km/sec. Waarbij vaste waardes zoals afstand dan maar moeten wijken zodat het model blijft kloppen.quote:De wiskunde zal nooit het bewustzijn kunnen verklaren.

Een theorie als de RT beschrijft een deel van de werkelijkheid. Voor de werking van het bewustzijn is vooralsnog geen theorie. De wetenschap claimt ook niet alles te begrijpen. Er is nog een hele boel 'left to explore'.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:17 schreef rudeonline het volgende:
Hoe denk je de werkelijkheid te kunnen omschrijven als je in je wetenschap je bewustzijn niet meerekend?

Het causale verband ontgaat me. Je kunt best relativiteit begrijpen zonder te begrijpen hoe het bewustzijn werkt.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:28 schreef rudeonline het volgende:
En daarom past het heelal niet in een wiskundig model.
Die formules kun je vreemd vinden, maar ze beschrijven wat we zien. Dus moet je niet de natuurkunde de schuld geven, maar het universum of de Schepper of weet ik wie.quote:En bedenkt men vreemde formules waarbij 300.000km/sec+300.000km/sec = 300.000km/sec.

Rude, ik hoop dit keer op een serieus antwoord voor je.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:28 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En daarom past het heelal niet in een wiskundig model. En bedenkt men vreemde formules waarbij 300.000km/sec+300.000km/sec = 300.000km/sec. Waarbij vaste waardes zoals afstand dan maar moeten wijken zodat het model blijft kloppen.

Het Universum kan wel degelijk beschreven worden met de Heilige Geometriequote:Op woensdag 9 februari 2005 20:18 schreef rudeonline het volgende:
Onderstaand stukje kan je helpen te begrijpen waarom licht stil staat.
De grens van het universum ben je zelf. Jij bevindt je in het nu. Net als dat morgen nog niet bestaat is de ruimte voorbij het universum er ook nog niet. Het hele universum wat wij waarnemen is verleden tijd. En hoe verder je het universum inkijkt hoe verder je terug in de tijd kijkt. De grens die wij kunnen waarnemen laat de geboorte van het heelal zien. Omdat wij ons in het nu bevinden en verder gaan in de tijd neemt het verleden toe en wordt de ruimte steeds groter. Alle ruimte om ons heen is het verleden. Morgen bestaat nog niet, daarom is er ook niets voorbij het heelal. Wij bevinden ons niet zomaar ergens in de ruimte. Wij bevinden ons op de grens tussen verleden en toekomst. Licht blijft achter in het verleden en gaat dus vanaf elke massa gezien alle kanten tegenlijk op. En hoe graag we ook willen, het heelal laat zich niet omschrijven door wiskunde. Dat proberen wij wel, hierdoor ontstaat een wiskundig model waarin wij alles proberen te verklaren. Wiskunde is misschien leuk voor wetenschappers en je kunt er bepaalde dingen mee berekenen. Maar wiskunde kan ons bewustzijn niet bewijzen, en zodoende ook het heelal niet.

Ik kan dat niet, want ik meet tijd doorgaans in seconden.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:50 schreef rudeonline het volgende:
Maar kun jij me vertellen met wat voor snelheid een tijdslijn langer zou worden wanneer 1cm het kleinst mogenlijke tijdstip voorstelt?

Nee. Want ik weet niet wat een tijdslijn is, waarom deze een snelheid moet hebben, en ik meet tijd in secondes.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:50 schreef rudeonline het volgende:
Ik ben continue serieus, dus dat hoef je me niet te vragen.
Sommige dingen kun je verklaren d.m.v wiskunde en/of natuurkunde.
Maar kun jij me vertellen met wat voor snelheid een tijdslijn langer zou worden wanneer 1cm het kleinst mogenlijke tijdstip voorstelt?

Ik zal je helpen, 1cm is b.v 0.000001 sec. Zie je dan dat de lijn dan sneller langer wordt als dat je 1cm voor een seconde neemt? Maar hoe je het ook doet, de lijn wordt met een bepaalde snelheid langer. Als je nu nog niet inziet dat tijd een snelheid heeft, vraag ik mij af hoe jullie je tijdsdiagrammen voorstellen. Allemaal beweging dacht ik zo...quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:53 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik kan dat niet, want ik meet tijd doorgaans in seconden.

leg uitquote:Op woensdag 9 februari 2005 21:51 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Het Universum kan wel degelijk beschreven worden met de Heilige Geometrie![]()

Nee nee. Want hoe komt dat muurtje er dan? En als erachter ruimte zit, waarom hoort dat dan niet gewoon bij het heelal? Erachter mag dus ook geen ruimte zitten. Gewoon, *niks*.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:57 schreef Asics het volgende:
toch vraag ik me dan altijd weer af wat er zich achter die grens bevindt.
een muurtje?
en achter dat muurtje dan? zeker weer een grote lege ruimte

Ik dacht dat wetenschap geen geloof was? Waarom neem je dan iets aan?quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:03 schreef Maethor het volgende:
[..]
Nee nee. Want hoe komt dat muurtje er dan? En als erachter ruimte zit, waarom hoort dat dan niet gewoon bij het heelal? Erachter mag dus ook geen ruimte zitten. Gewoon, *niks*.
Dat muurtje kun je wel oplossen, door aan te nemen dat de ruimte net zo gekromd is als het aardoppervlak, maar dan in drie dimensies. Eindige oppervlakte / volume, maar toch onbegrensd.

Zucht... wat bedoel je nou met tijdslijn?quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zal je helpen, 1cm is b.v 0.000001 sec. Zie je dan dat de lijn dan sneller langer wordt als dat je 1cm voor een seconde neemt? Maar hoe je het ook doet, de lijn wordt met een bepaalde snelheid langer. Als je nu nog niet inziet dat tijd een snelheid heeft, vraag ik mij af hoe jullie je tijdsdiagrammen voorstellen. Allemaal beweging dacht ik zo...

maar 'nikser' dan lege ruimte kan ik me niet voorstellenquote:Op woensdag 9 februari 2005 22:03 schreef Maethor het volgende:
[..]
Nee nee. Want hoe komt dat muurtje er dan? En als erachter ruimte zit, waarom hoort dat dan niet gewoon bij het heelal? Erachter mag dus ook geen ruimte zitten. Gewoon, *niks*.
Dat muurtje kun je wel oplossen, door aan te nemen dat de ruimte net zo gekromd is als het aardoppervlak, maar dan in drie dimensies. Eindige oppervlakte / volume, maar toch onbegrensd.

Lege ruimte, maar dan zonder de ruimte. Geen ruimte om leeg te zijn.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:07 schreef Asics het volgende:
[..]
maar 'nikser' dan lege ruimte kan ik me niet voorstellen![]()

weet je dat of denk je dat?quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:11 schreef rudeonline het volgende:
Juist,grafieken bewegen niet. Maar een tijdlijn zal toch langer moeten worden naar mate het "later"wordt. Om enigzins te begrijpen hoe tijd werkt zul je dus met bewegende grafieken moeten worden. Zolang dat niet wordt gedaan zal de tijd op papier altijd stilstaan en onstaan er modellen voor het heelal die niet kloppen. Het heelal laat zich niet verklaren door statische getallen.

ja daaag dat is net zoiets als 'geen tijd'. Tijd is er ook altijd of je nou wil of niet, zo ook de lege ruimtequote:Op woensdag 9 februari 2005 22:12 schreef Maethor het volgende:
[..]
Lege ruimte, maar dan zonder de ruimte. Geen ruimte om leeg te zijn.

Een x vs. t grafiek geeft in één plaatje weer wat een animatie van een bewegende punt ook zou doen. Als je het maar correct interpreteert is een bewegende grafiek niet nodig.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:11 schreef rudeonline het volgende:
Juist,grafieken bewegen niet. Maar een tijdlijn zal toch langer moeten worden naar mate het "later"wordt. Om enigzins te begrijpen hoe tijd werkt zul je dus met bewegende grafieken moeten worden.
Rude, ze kloppen wel! Ze komen overeen met experimenten! Haal dat bord voor je kop weg.quote:Zolang dat niet wordt gedaan zal de tijd op papier altijd stilstaan en onstaan er modellen voor het heelal die niet kloppen.
Natuurkundige grootheden zijn lang niet altijd statisch. Maar goed, jij bent misschien niet ver genoeg gekomen om met tijdsafgeleiden te werken e.d.quote:Het heelal laat zich niet verklaren door statische getallen.

of je bent er vanovertuigd, en denkt daarom dat je het zeker weet, maar je bent niet in staat om het fatsoenlijk uit te leggen, je sluit je af voor tegenargumenten en je bent te arrogant om dit alles te erkennen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik weet het. Alleen gaat het jou voorstellingsvermogen te boven.

Mja, die betweterigheid siert je niet zo.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]

Krijg ik nog antwoord op deze vraag?quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:57 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zal je helpen, 1cm is b.v 0.000001 sec. Zie je dan dat de lijn dan sneller langer wordt als dat je 1cm voor een seconde neemt? Maar hoe je het ook doet, de lijn wordt met een bepaalde snelheid langer. Als je nu nog niet inziet dat tijd een snelheid heeft, vraag ik mij af hoe jullie je tijdsdiagrammen voorstellen. Allemaal beweging dacht ik zo...

we zien je wel in oslo dan..................quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]

Buiten de ruimte is geen ruimte. Of tijd er altijd is, is een moeilijke. In een lege ruimte heeft het in elk geval geen zin meer er over te praten, want je kunt het nergens aan meten.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:13 schreef Asics het volgende:
[..]
ja daaag dat is net zoiets als 'geen tijd'. Tijd is er ook altijd of je nou wil of niet, zo ook de lege ruimte

Van mij niet meer, die heb je genoeg gekregen. Je wordt bijzonder vervelend zo. Veel plezier in Tru.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:18 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Krijg ik nog antwoord op deze vraag?

quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]

Ik heb geantwoord. Jij schijnt dat alleen niet altijd te merken.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:18 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Krijg ik nog antwoord op deze vraag?

Een simpel ja of nee was genoeg geweest. Je ontwijkt mijn vraag.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:22 schreef Maethor het volgende:
[..]
Ik heb geantwoord. Jij schijnt dat alleen niet altijd te merken.
* Maethor loopt weer terug naar WFL. Gutenabend.

Tja, dat heb je de afgelopen maanden bij ons ook gedaan, Rude. Vind je dat vreemd ? Er komt toch echt es een moment dat het genoeg is geweest. En getuige de lange rits fora die je bezocht hebt met je ideeen, is dat moment nogal es geweest.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:29 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Een simpel ja of nee was genoeg geweest. Je ontwijkt mijn vraag.

Mijn vraag antwoorden met een wedervraag is geen antwoord rude. Mijn vraag van wat wil je stamt af van het feit dat jij bewustzijn betrekt bij het universum verhaaltje. Er word niet vreemd opgekeken wanneer men komt met nieuwe inzichten, er word slechts vreemd opgekeken als degene die komt met nieuwe inzichten, zich niet eens inlaat met oude inzichten, om zichzelf te verifieren. En in de wetenschap zoals die nu is, ben je dat wel aan de wetenschap verplicht om te verifieren tegenover bestaande theorien welke blijkbaar jou theorie vernachelen. Als ik verscheidene mensen mag geloven. Dus, wat wil je nogmaals mijn vraag.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:01 schreef rudeonline het volgende:
Waarom wil de wetenschap het universum verklaren? Ik wil de wetenschap alleen maar helpen in hun zoektocht naar de werkelijkheid. Waarom is het niet vreemd dat men een snarentheorie ontwikkelt ( waarbij men het over 11 dimensies heeft) en wordt er vreemd opgekeken als men met een nieuw inzicht komt? Waarom zocht Newton naar het bewijs voor de zwaartekracht, en wat stelde men hem toen voor vraag? Vroegen ze hem ook "wat wil je?".

| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |