En dan het nieuws:
Brazilië heeft de competitie voor een nieuwe fighter, die al sinds 2002 om financiele redenen in de koelkast stond, definitief gestopt. Op de short-list van het USD 800mil programma stonden de Mir2000, F-16, JAS39 en Su-35. De braziliaanse overheid overweegt nu om gebruikte toestellen aan te schaffen. Lockheed heeft hiervoor een aanbod gedaan op basis van 18 gebruikte
ex-KLU F-16s.
Ik heb het gemist, maar
op eBay stond vorige maand een model van de voorgestelde F/B-23 RTA (Rapid Theater Attack), een vroeg concept ter vervanging van de F-15E/F-111. Het toestel was gebaseerd op basis van de Northrop/McDD YF-23A.
![]()
De foto van het model heb ik helaas alleen op papier, maar dit is ongeveer hoe het model eruitzag.
Het
Verenigd Koninkrijk heeft haar lease-contract met Boeing voor de Globemaster-III aan moeten passen. De toestellen worden veel zwaarder gebruikt dan verwacht, waardoor Boeing het 3 voudige aan onderhoud moet doen. Het onderhoudscontract was voor 3000 vlieguur per jaar, en het is nu op 9000 vllieguur per jaar gebaseerd.
Het schandaal rond de geplande aanschaf van 100 KC-767 toestellen door de USAF kan
Boeing mogelijk 5 miljard dollar gaan kosten. Een ex-USAF insider voorzag Boeing van informatie die concurrenten niet hadden, waardoor Boeing veel betere aanbiedingen kon doen dan de concurrentie. Behalve dat de tanker-deal niet doorging loopt Boeing nu ook risico's bij het opgraden van de C-130 Avionics Modernisation Program (waarde 4.2 miljard) en het contract voor de Small Diameter Bomb (waarde 2.7 miljard) die beiden mogelijk op gezag van de Amerikaanse Rekenkamer opnieuw aanbesteed moeten gaan worden (maar dan tegen lagere prijzen). Andere 767 gerelateerde programma's die in de problemen dreigen te komen zijn de E-10A (JSTARS vervanging), E-10B (AWACS vervanging) en E-10C (RC-135V/W Rivet Joint ELINT vervanging). Ondertussen is wel de eerste KC-767 tanker voor de Italiaanse luchtmacht de fabriek uit gerold. Als echter de problemen niet snel worden opgelost zou het goed kunnen dat over 2 jaar de laatste 767 van de band loopt. Civiele verkopen gaan slecht, en Boeing overweegt om de lijn helemaal om te bouwen naar een militaire productie.
Canada heeft aangekondigd uitgesmeerd over de komende 5 jaar zo'n C$13miljard (ongeveer 8miljard Euro) meer uit te gaan geven aan defensie. In de budget voorstellen van 23 februari is sprake van een nieuwe medium lift helicopter en een toestel om Arctische missies te ondersteunen. Er is echter nog altijd geen sprake van de vervanging van de verouderde DHC C-8A Buffalos in de SAR rol (waarvoor de kandidaten C-27J en C-295 geschikte kandidaten leken), of de cervanging van verouderde C-130 Hercules toestellen.
De
USAF is bezig om een nieuwe variant van de B-52 bommenwerper te krijgen: De B-52 Stand-Off Jammer (eerder bekend als de EB-52 upgrade). Ongeveer 16 toestellen moeten deze upgrade gaan krijgen. 92 toestellen zijn nog operationeel, plus nog 1 in dienst van de NASA.
Japan's eerste van een geplande 14 KHI-01 helicopters (een lokale versie van de EH-101) heeft een vlucht van 30 minuten gemaakt in het Verenigd Koninkrijk. Het toestel is bedoeld als vliegende mijnenveger en support helicopter voor de Japanse Zuidpool missie. De resterende 13 toestellen zullen geassembleerd worden door Kawasaki Heavy Industries (KHI). De eerste daarvan moet volgend jaar worden afgeleverd.
Het is bijna zover: de eerste
ASTOR (Sentinel R.1 in service) is bijna klaar voor aflevering aan de RAF. De sensoren (zo'n 60-70% van het totale systeem) zullen in het derde kwartaal worden toegevoegd, zodat het testprogramma met twee toestellen en twee grondstations kan gaan beginnen. In totaal worden er vijf toestellen en 8 grondstations gebouwd.
India's LCA zal aangedreven worden door de GE F404-GE-IN20 motor, en de naam Teja dragen. De order voor 40 van deze motoren is bijna rond, en komt als vervanging voor de Indiase lokaal ontwikkelde Kaveri motor, die vertraging heeft opgelopen. Wel is het de bedoeling om latere varianten met de Kaveri uit te rusten.
Ondanks sancties van de VS is
Venezuela druk in gesprek met IAI over het upgraden van 21 F-16s. Venezuela heeft weliswaar geen formeel wapen-embargo van de VS tegen zich, maar de US Defense Security Co-operation Agency (die FMS verkopen onder zich heeft) zegt dat het land mogelijk de gevolgen ondervindt van de Amerikaanse Trafficking in Persons Act, waardoor het FMS privileges heeft verloren. venezuela is ook in gesprek met Rusland over de mogelijke aanschaf van 50 MiG-29s, met Italie over de levering van AMX-T fighter trainers, en met EADS/Casa over de levering van zes C-295 tactical transports. Het leger ontvangt daarnaast binnenkort 20 Mi-17 transport- en 13 Mi-35 aanvalshelikopters.
Naar nu blijkt is de crash van een groot deel van
Canada's Sperwer UAVs niet te wijten aan het toestel, maar aan de plek waar ze worden ingezet. Een groot aantal systemen is gecrashed in Afghanistan, waar geopereerd wordt vanaf Kaboel, op 3 KM hoogte tussen de bergen. Sagem, die het systeem gebouwd heeft, heeft het systeem daar echter nooit op ontworpen en getest, en is nooit hoger gekomen dan een kilometer. Alhoewel Sperwer daar goed tegen blijkt te kunnen zaten veel van de fouten in de bediening van het systeem, na een twee-weekse intensieve cursus in Frankrijk werden ze op pad gestuurd in Afghanistan. "De eerste week vliegoperaties was om te zien wat ze hadden geleerd in Frankrijk, en om zich aan te passen aan de lokale omstandigheden, " aldus een Canadese majoor. "Darna bleken er procedurele fouten gemaakt te worden. De missieplanner zette bijvoorbeeld zijn cursor op de juiste plek, maar vergat op enter te drukken. Dat soort kleine, maar soms catastrofale dingen." Andere crashes vonden plaats door de turbulentie die inherent is aan operaties in de bergen.
De C-130E toestellen die recent door
Irak in dienst zijn genomen, blijken te zijn gedoneerd door de VS nadat gebleken was dat de Jordaanse C-130Bs na 10 jaar in de woestijn te hebben gestaan niet meer luchtwaardig te maken waren. De toestellen zijn na een ceremonie -waarbij traditioneel 5 schapen werden geslacht waarvan met bloed handafdrukken op de romp werden gedrukt voor voorspoed- in dienst gekomen bij 23Squadron. 65 Irakezen, waaronder 4 crews zijn inmiddels opgeleid om met hun "nieuwe" toestellen te opereren. Zodra de training compleet is gaan ze naar hun uiteindelijke thuisbasis New Al Muthana AB, op het internationale vliegveld van Irak. Ze zullen daar vergezeld worden van 3Squadron met 4 jetRangers (nu nog CompAir 7SLs). Op Basrah zijn de eerste 2 (van in totaal 8, met opties voor nog 8) SAMA CH2000 verkenningstoestellen overgedragen aan 70Squadron. Een tweede Sqaudron met deze toestellen zal gebaseerd worden op Kirkuk.
Nieuws uit Flight International en Air Forces Monthly[ Bericht 76% gewijzigd door RonaldV op 13-03-2005 21:15:34 ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters