abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 februari 2005 @ 16:59:51 #51
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25058540
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 16:44 schreef M5 het volgende:

[..]

Haal je niet Point Mugu NAS en Eglin AFB door elkaar? Eglin AFB ligt niet aan het strand, Point Mugu wel.
Eglin is groot. Het beslaat niet één vliegveld, maar verschillende, en daarnaast ook nog een enorm groot natuurgebied. Hurlburt Field is één van de velden die op het complex van Eglin liggen. Ik heb gewerkt met 728ACS, een Air Command & Reporting Squadron van die basis, en volgens de mensen daar beslaat Eglin een heel erg groot deel van de Florida Panhandle. Als ik me goed herinner hoort Tyndall -als dat nog steeds bestaat- ook bij het complex.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_25058655
dubbel post.
V10
pi_25058662
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 16:59 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Eglin is groot. Het beslaat niet één vliegveld, maar verschillende, en daarnaast ook nog een enorm groot natuurgebied. Hurlburt Field is één van de velden die op het complex van Eglin liggen. Ik heb gewerkt met 728ACS, een Air Command & Reporting Squadron van die basis, en volgens de mensen daar beslaat Eglin een heel erg groot deel van de Florida Panhandle. Als ik me goed herinner hoort Tyndall -als dat nog steeds bestaat- ook bij het complex.
Daar was ik zelf ook al achter komen, ik zag eerst een paar sateliet foto's van een paar startbanen van Eglin AFB en zag geen kust/strand in de buurt. Was iets te snel met m'n post.

Point Mugu NAS is het veld waar de drones van de Navy vertrekken en heeft 2 enorme banen, met 1 die vlak bij het strand uit komt:
V10
  zondag 13 februari 2005 @ 23:00:19 #54
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25077692
En de nieuwtjes zijn weer los:

- EHIndustries en Lockheed Martin hebben de prijs gescoord: ze mogen de nieuwe Marine-1 gaan leveren. Marine-1 is de helicopter die de president van de VS vervoert onder meer vanaf het gazon van het Witte Huis. Met het binnenhalen van deze order wint EHI/LM van de gedoodverfde winnaar van de competitie Sikorsky, die de S90 aanboden.


- Een oude naam is weer opgedoken: Vought (bekend van o.a. de F-8 Crusader en de A-7 Corsair-II) gaat de komende 15 jaar tot mogelijk een dikke 1000 cabines bouwen voor de S-70 serie (blackhawk/seahawk en varianten) van Sikorsky. De bouw van de cockpits is uitbesteed aan Kaman Aerospave, die er 350 mag gaan maken.
- Hongarije heeft de rollout van de eerste (van 14) Gripen-C voor haar luchtmacht mogen vieren. Tegelijk begon de training van de eerste vijf piloten op dit type. Alhoewel de Gripen naar verwachting in 2008 volledig operationeel zal zijn willen de Hongaren het type pasin 2010 operationeel aan de NATO aanbieden. Tot die tijd vliegen de Hongaren met een zelfde aantal Fulcrums, alhoewel die een gebrek aan onderdelen hebben. Mogelijk worden er meer Gripens besteld, om de Fulcrums eerder uit te kunnen faseren. De Gripens, bewapend met Sidewinder en AMRAAM raketten worden voor een periode van 30 jaar geleased (met optie tot koop) van de Zweedse Defense Materiel Administration.
- Taiwan heeft de aanschaf van 12 Orions en 3 Patriot PAC-3 systemen uitgesteld. Reden is dat de deal, die begin vorig jaar werd goedgekeurd door het parlement, door de VS overhoop dreigt te worden gehaald. In het totale pakket zaten namelijk ook 8 duikboten en de VS willen die uit de deal halen, en in een aparte deal stoppen. Het Taiwanese parlement (inmiddels een verkiezing verder) moet daar een uitspraak over gaan doen. 8 Orions die de USN al had klaarstaan om uit te leveren zijn om die reden nog niet formeel aangemeld bij het Congress voor export. Een deal om Taiwan's AH-1W Cobra's voor 100 miljoen dollar te upgraden staat nog even op de wachtlijst.
- A-10Cs die uit de upgrade (waarvan het testprogramma net is begonnen) komen gaan mogelijk na modificatie gelijk weer terug naar de fabriek: de USAF is van plan om de motoren te gaan vervangen. Aanvankelijk was het de bedoeling om de motoren door nieuwe modelletjes te vervangen, nu heeft men besloten om de bestaande te gaan upgraden. Het is goedkoper, en het aanschaf proces is korter en minder riskant, aldus de USAF. Het doel is om meer kracht te krijgen, en daardoor een beter stijgvermogen, de mogelijkheid om met één motor toch op te stijgen bij een storing tijdens de start, de mogelijkheid om op grotere hoogte te tanken, en daarboven een hogere betrouwbaarheid.
- Saab begint nog dit jaar met het testen van de Filur UAV. Het project begon in 2001, en leverde een UAV op die 2,5m lang is en een snelheid van 250KM/u moet gaan halen.
- Turkije heeft zijn aanvalshelicopter-plannen weer uit de kast gehaald. Het vorige plan werd in mei vorig jaar gestaakt. Het gaat om de initiële aanschaf van 50 systemen, waarvoor de A129, AH-1Z, AH-64D, Tiger, Rooivalk, Ka-50 en Mi-28 in de race zijn. Daarnaast zoeken de Turken nog 32 utility helicopters in 3 configuraties (voor landmacht(20), marine(6) en luchtmacht(6)), en 36 turbo-prop en jet trainers (met optie voor nog 19)
- De PC21 trainer van Pilatus mag weer vliegen, nadat het toestel aan de grond werd gehouden door een crash op 13 januari waarbij de chef-testpiloot van Pilatus om het leven kwam, en iemand op de grond zwaar gewond raakte. Het lijkt erop dat de testpiloot een vliegfout gemaakt heeft waardoor hij tijdens een manoeuvre in het demo-programma te laag uitkwam en met een vleugel de grond raakte. Het overgebleven toestel wordt nu omgebouwd om de rol van het gecrashte toestel (systemen) over te kunnen nemen. Naar verwachting gaat dat twee maanden duren.
- Eurocopter verwacht dat dit een goed jaar gaat worden: de afleveringen van een behoorlijke lijst met bestellingen (voor de NH-90 en de Tiger) gaan beginnen. Australië mocht in December al de eerste twee Tigers in ontvangst nemen, Frankrijk en Duitsland volgen de komende maanden.
- Rusland en India hebben een deal gesloten die nogal wat wenkbrauwen heeft doen rijzen: India least 5 Backfires van Rusland. Het gaat om 3 bommenwerpers, en verkenner en een trainer. Aangezien India een kernmacht is, en de beschikking heeft over zelfontworpen raketten, wordt het machtsevenwicht in de regio stevig door elkaar gegooid.
- De Canadese rekenkamer heeft een rapport uitgebracht over de upgrade (MLU) van de CAF CF-188 Hornets. Alhoewel het rapport geen aanval is op de upgrade zelf, is er wel stevige kritiek: de 80 te moderniseren Hornets zouden niet voldoende zijn om aan de nationale defensie eisen te kunnen voldoen.
- VF-103, beter bekend als de "Jolly Rogers" is aan het overstappen op de F/A-18E/F. Het squadron kwam op 12 December terug van een "cruise', leverde hun F-14Bs is, en begon de volgende dag al met een in volledige kleuren gepoten F-18 aan het omscholingsprogramma. Het squadron heet nu VFA-103. Onderstaande badges kunnen nu naar het museum.



[ Bericht 0% gewijzigd door RonaldV op 14-02-2005 15:25:23 (tekst en tikvauten gecorrigeerd) ]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_25086697
leuke nieuwtje en heel wat makkelijker dan die defensie krant
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_25088200
Het is dus een Sikorsky S-92 (of H-92 Superhawk) en geen S-90. Maar dat is een detail. Veder wel apart dat amerikanen kiezen voor een europees ontwerp. Al lijkt mij de EH-101 wel wat beter dan de S-92.
V10
pi_25089799
quote:
Op maandag 14 februari 2005 18:10 schreef M5 het volgende:
Het is dus een Sikorsky S-92 (of H-92 Superhawk) en geen S-90. Maar dat is een detail. Veder wel apart dat amerikanen kiezen voor een europees ontwerp. Al lijkt mij de EH-101 wel wat beter dan de S-92.
maar ze kiezen juist voor de eh-101
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_25090165
quote:
Op maandag 14 februari 2005 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar ze kiezen juist voor de eh-101
Weet ik, maar het gebeurd niet zo vaak dat de USA een Europees model kiest boven een product uti eigenland wat ook niet slecht is. Komt wel vaker voor, C-27, HH-65, bijvoorbeeld.
V10
  maandag 14 februari 2005 @ 21:01:54 #59
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25090308
quote:
Op maandag 14 februari 2005 18:10 schreef M5 het volgende:
Het is dus een Sikorsky S-92 (of H-92 Superhawk) en geen S-90. Maar dat is een detail. Veder wel apart dat amerikanen kiezen voor een europees ontwerp. Al lijkt mij de EH-101 wel wat beter dan de S-92.
Al die 90 projecten... haal ik ze laat op de avond nog door elkaar ook

Anyway: dit is de S-92, gebaseerd op de dynamische delen van de S-70:
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_25090636
daar kun je niets op zien

hier:






en idd wat je zegt, nogal wat blackhawk (S-70) design features.
V10
  maandag 14 februari 2005 @ 21:39:00 #61
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25090685
quote:
Op maandag 14 februari 2005 20:48 schreef M5 het volgende:

[..]

Weet ik, maar het gebeurd niet zo vaak dat de USA een Europees model kiest boven een product uti eigenland wat ook niet slecht is. Komt wel vaker voor, C-27, HH-65, bijvoorbeeld.
Het gebeurt eigenlijk nog vrij vaak, maar meestal in niet al te grote aantallen.
De C-27A Spartan (Aeritalia G222): 12 stuks, voor gebruik vanaf Howard AFB in Panama naar korte airstrips. C-130s konden daar niet uit de voeten. De geupdate C-27J Spartan bestaat imho alleen maar omdat LM een kansje ziet om het succes van de C-130 nog iets verder uit te buiten. Orders van de Amerikaans strijdkrachten heb ik nog niet gezien.
HH-65 Dolphin (Eurocopter Dauphin): Alleen aangeschaft voor de USCG, voor gebruik op CG cutters die te klein zijn om de grotere HH-60 Jayhawk te herbergen.
HH-66 (Agusta 109): alleen voor de USCG voor drug-interdiction.
C-31A Troopship (Fokker F.27 Troopship): 2 stuks, aangeschaft voor de Golden Knights, het parachute demo team van de USAr

C-23A Sherpa (Shorts 330) begon ooit als de "SRV-man" van USAFE om goederen en post tussen de verschillende USAFE eenheden te transporteren. Toen die rol 10 jaar later in Europa door het verkleinen van USAFE kwam te vervallen werden de toestellen in de woestijn gezet. Later werden ze gereactiveerd voor de National Guard, waar het toestel zo'n succes was dat de doorontwikkeling van de Shorts 330, de Shorts 360, besteld werd (44stuks, een redelijk succes) en teruggeconverteerd naar Shorts 330 (aanduiding C-23B/B+ Super Sherpa).
De F-21 Kfir is eigenlijk ook Europees (Mirage-5), maar er hebben er maar 24 dienst gedaan bij de USMC en USN.
Verder vliegt er op dit moment nog een koppel L-39s bij de Test Pilot School op Edwards.

De enige echt succesvolle Europese ontwerpen in de VS zijn de Harrier (alhoewel dat eigenlijk geen 100% Europees ontwerp is, want de VS zaten al heel vroeg in het ontwikkelen van de Kestrel, de voorloper van de Harrier), die prompt als ontwerp door de VS is overgenomen als een toestel van eigen bodem (de AV-8B, dan, de oudere AV-8A en C waren wel van British Aerospace), de Hawk (omgekat tot de "Amerikaanse" Boeing T-45 Goshawk), en de Texan-II (doorontwikkeling van Pilatus PC-9). In het verleden kwam daar bijvoorbeeld de Martin/GD B-57 nog bij, wat eigenlijk een British Aerospace Canberra was.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_25090809
quote:
Op maandag 14 februari 2005 21:39 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Het gebeurt eigenlijk nog vrij vaak, maar meestal in niet al te grote aantallen.
De C-27A Spartan (Aeritalia G222): 12 stuks, voor gebruik vanaf Howard AFB in Panama naar korte airstrips. C-130s konden daar niet uit de voeten. De geupdate C-27J Spartan bestaat imho alleen maar omdat LM een kansje ziet om het succes van de C-130 nog iets verder uit te buiten. Orders van de Amerikaans strijdkrachten heb ik nog niet gezien.
HH-65 Dolphin (Eurocopter Dauphin): Alleen aangeschaft voor de USCG, voor gebruik op CG cutters die te klein zijn om de grotere HH-60 Jayhawk te herbergen.
HH-66 (Agusta 109): alleen voor de USCG voor drug-interdiction.
C-31A Troopship (Fokker F.27 Troopship): 2 stuks, aangeschaft voor de Golden Knights, het parachute demo team van de USAr
[afbeelding]
C-23A Sherpa (Shorts 330) begon ooit als de "SRV-man" van USAFE om goederen en post tussen de verschillende USAFE eenheden te transporteren. Toen die rol 10 jaar later in Europa door het verkleinen van USAFE kwam te vervallen werden de toestellen in de woestijn gezet. Later werden ze gereactiveerd voor de National Guard, waar het toestel zo'n succes was dat de doorontwikkeling van de Shorts 330, de Shorts 360, besteld werd (44stuks, een redelijk succes) en teruggeconverteerd naar Shorts 330 (aanduiding C-23B/B+ Super Sherpa).
De F-21 Kfir is eigenlijk ook Europees (Mirage-5), maar er hebben er maar 24 dienst gedaan bij de USMC en USN.
Verder vliegt er op dit moment nog een koppel L-39s bij de Test Pilot School op Edwards.

De enige echt succesvolle Europese ontwerpen in de VS zijn de Harrier (alhoewel dat eigenlijk geen 100% Europees ontwerp is, want de VS zaten al heel vroeg in het ontwikkelen van de Kestrel, de voorloper van de Harrier), die prompt als ontwerp door de VS is overgenomen als een toestel van eigen bodem (de AV-8B, dan, de oudere AV-8A en C waren wel van British Aerospace), de Hawk (omgekat tot de "Amerikaanse" Boeing T-45 Goshawk), en de Texan-II (doorontwikkeling van Pilatus PC-9). In het verleden kwam daar bijvoorbeeld de Martin/GD B-57 nog bij, wat eigenlijk een British Aerospace Canberra was.
Vrij vaak.. tsja. verglijk het met de aankopen van producten uit de USA zelf en het stelt allemaal bar weinig meer voor. Daarom zei ik dat het niet vaak voor komt.

De HH-66 waar je het overhebt is dus de MH-68 Enforcer van de US Coast Guard. HH-66 komt niet voor in de US history.
V10
pi_25091979
quote:
Op maandag 14 februari 2005 21:48 schreef M5 het volgende:

[..]

Vrij vaak.. tsja. verglijk het met de aankopen van producten uit de USA zelf en het stelt allemaal bar weinig meer voor. Daarom zei ik dat het niet vaak voor komt.

De HH-66 waar je het overhebt is dus de MH-68 Enforcer van de US Coast Guard. HH-66 komt niet voor in de US history.
en eerlijk gezegt hoop ik dat europa dat ook meer gaat doen.
want ik heb er eens over na zitten denken en we hebben een goede wapenindustrie die zeker als we willen tegen die van de VS op kan als er maar eens wat meer geld in r&d gestoken word.

dus het devies is Koop Europeesche waar
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 14 februari 2005 @ 23:12:24 #64
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25092139
quote:
Op maandag 14 februari 2005 21:48 schreef M5 het volgende:

[..]

De HH-66 waar je het overhebt is dus de MH-68 Enforcer van de US Coast Guard. HH-66 komt niet voor in de US history.
Dan moet of ik, of de drukker aan een nieuwe bril. Ik zou gezworen hebben dat het de H-66 was.
*#@*&@*&#* Waar zitten mijn hersens?

H-66 is de Comanche

Ik moet vakantie, denk ik.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 14 februari 2005 @ 23:23:36 #65
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25092329
quote:
Op maandag 14 februari 2005 23:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en eerlijk gezegt hoop ik dat europa dat ook meer gaat doen.
want ik heb er eens over na zitten denken en we hebben een goede wapenindustrie die zeker als we willen tegen die van de VS op kan als er maar eens wat meer geld in r&d gestoken word.
Aan de hoeveelheid R&D ligt het niet, daar wordt door de verschillende landen meer dan voldoende geïnvesteerd. Eurocopter spendeerd zo'n 15% van haar budget aan R&D bijvoorbeeld, en da's best veel. Het probleem ligt vooral in het feit dat de VS één hele grote klant is, terwijl in Europa allemaal kruideniers zitten. Als Europese landen eindelijk eens op één gemeenschappelijke lijn gaan zitten, in plaats van de fransen die een Rafale ontwerpen terwijl de rest achter de Eurofighter aanjaagt (om maar iets te noemen), dan zouden toestellen in fatsoelijke series ontworpen en gebouwd worden. Nu kloot iedereen maar wat aan, en de weinige samenwerkingsproducten krijgen naderhand allemaal verschillende updates, waardoor ze weer geen geheel vormen. De TTTE (Tri-national Tornado Trainings Establishment) bijvoorbeeld is opgeheven omdat de 3 oorspronkelijke klanten hun Tornado's inmiddels zo verbouwd hebben dat het geen zin meer heeft om een gemaanschappelijke trainingseenheid te runnen. Europa is op defensie gebied enorm inefficient bezig wat dat betreft.
quote:
dus het devies is Koop Europeesche waar
ik zou daaraan toe willen voegen: en hou het op dezelfde standaard.
Ander motto: Gooi alle Europese defensie op één grote hoop, kijk wat het beste is, en concentreer je daarop. Dat scheelt uiteindelijk bakken met geld.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 14 februari 2005 @ 23:39:42 #66
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25092587
Hieraan gerelateerd:
Als het motto "koop Europees" zou zijn, en je moest platformen selecteren voor een EU-luchtmacht (waarbij ik voor het gemak even de marines en landmachten meetel als luchtmacht), wat zouden dan in jouw opinie de beste platformen zijn? Graag met motivatie, en zonder aantallen.

Randvoorwaarde: je kunt wel van alles het grootste, snelste en zwaarste kiezen, maar het moet wel betaalbaar blijven. Je luchtmacht moet dus bestaan uit een mix van zware, middelzware en eventueel lichte toestellen. Tevens moeten de toestellen in productie zijn, of in ieder geval een productierijp prototype hebben. EU-luchtmacht betekent overigens EU poductie. Sukhoi, MiG, etc doen niet mee!
Als voorbeeld neem ik even de Amerikaanse Luchtmacht:
fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35)
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF)
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2
medium: F-15E
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)
Transport
Zwaar: C-5 en C-17
Medium: C-130
Light: te veel om op te noemen
tankers
Zwaar: KC-10
medium: KC-135

Leef je uit!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_25093214
quote:
Op maandag 14 februari 2005 23:39 schreef RonaldV het volgende:
fighters
bommenwerpers
Transport
tankers
In dit rijtje passen de verkenningsvliegtuigen volgens mij ook wel. Die kan je denk ik onderverdelen in long-range, medium-range en carrier-based. Denk bij long-range aan de U-2, de E-3, E-6 en E-8, bij medium-range de P-3 en bij carrier-based de E-2, de S-2 en S-3. Of wordt het rijtje te groot zo...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_25093720
quote:
Op maandag 14 februari 2005 23:39 schreef RonaldV het volgende:
Hieraan gerelateerd:
Als het motto "koop Europees" zou zijn, en je moest platformen selecteren voor een EU-luchtmacht (waarbij ik voor het gemak even de marines en landmachten meetel als luchtmacht), wat zouden dan in jouw opinie de beste platformen zijn? Graag met motivatie, en zonder aantallen.

Randvoorwaarde: je kunt wel van alles het grootste, snelste en zwaarste kiezen, maar het moet wel betaalbaar blijven. Je luchtmacht moet dus bestaan uit een mix van zware, middelzware en eventueel lichte toestellen. Tevens moeten de toestellen in productie zijn, of in ieder geval een productierijp prototype hebben. EU-luchtmacht betekent overigens EU poductie. Sukhoi, MiG, etc doen niet mee!
Als voorbeeld neem ik even de Amerikaanse Luchtmacht:
fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35)
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF)
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2
medium: F-15E
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)
Transport
Zwaar: C-5 en C-17
Medium: C-130
Light: te veel om op te noemen
tankers
Zwaar: KC-10
medium: KC-135

Leef je uit!
en wat kan europa daar tegen over zetten?

fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)--> niets?
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35) -->Eurofighter, Rafale
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF) --> JAS-39 Gripen (maar kan ook bij de medium fighters
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2 -->niets..
medium: F-15E, F-117 --> Eurofighter
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)--> Rafale, Gripen
Transport
Zwaar: C-5 en C-17 --> niets
Medium: C-130 -->(ooit de Airbus A400M, die propkist. als die ooit komt)
Light: te veel om op te noemen -->ook veel
tankers
Zwaar: KC-10 -->A330 Tanker
medium: KC-135 -->A330 Tanker

Waar heeft europa dus gebrek aan om alles zelf te kunnen, zware bommenwerps, zware fighters, medium en lichte bommenwerpers wat minder (je kan de Eurofighter/Rafale/Gripen daar voor geschikt maken), een Tank killer á la A-10, zwaar transport. Verder zou Europa redelijk zelf voerzienend kunnen zijn, en op heli gebied (behalve de zware transport heli's en echte tank killers á la AH-64D) kan europa mee komen of beter.

[ Bericht 0% gewijzigd door M5 op 15-02-2005 00:41:31 ]
V10
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:20:12 #69
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25096349
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 00:36 schreef M5 het volgende:

[..]

en wat kan europa daar tegen over zetten?

fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)--> niets?
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35) -->Eurofighter, Rafale
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF) --> JAS-39 Gripen (maar kan ook bij de medium fighters
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2 -->niets..
medium: F-15E, F-117 --> Eurofighter
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)--> Rafale, Gripen
Transport
Zwaar: C-5 en C-17 --> niets
Medium: C-130 -->(ooit de Airbus A400M, die propkist. als die ooit komt)
Light: te veel om op te noemen -->ook veel
tankers
Zwaar: KC-10 -->A330 Tanker
medium: KC-135 -->A330 Tanker

Waar heeft europa dus gebrek aan om alles zelf te kunnen, zware bommenwerps, zware fighters, medium en lichte bommenwerpers wat minder (je kan de Eurofighter/Rafale/Gripen daar voor geschikt maken), een Tank killer á la A-10, zwaar transport. Verder zou Europa redelijk zelf voerzienend kunnen zijn, en op heli gebied (behalve de zware transport heli's en echte tank killers á la AH-64D) kan europa mee komen of beter.
Ik bedoelde niet een vergelijking met de VS te maken, maar gewoon een EU luchtmacht te creëren. Overigens ben ik het met je conclusies niet eens, volgens mij valt de Eurofighter bijvoorbeeld in de klasse van de F-22.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:33:50 #70
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25096491
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 00:12 schreef ToXiCitY het volgende:

[..]

In dit rijtje passen de verkenningsvliegtuigen volgens mij ook wel. Die kan je denk ik onderverdelen in long-range, medium-range en carrier-based. Denk bij long-range aan de U-2, de E-3, E-6 en E-8, bij medium-range de P-3 en bij carrier-based de E-2, de S-2 en S-3. Of wordt het rijtje te groot zo...
Uiteraard, vandaar dat ik de marine- en legerluchtmachten er ook bijzette. De bedoeling is om een zo compleet mogelijke luchtmacht te bouwen. Daarbij is het niet de bedoeling dat je zelf toestellen bedenkt, alleen productierijpe prototypes tellen. Wanneer een fabrikant een kist aanbiedt op basis van een bestaand toestel (bijvoorbeeld een JSTARS of tanker versie van de A-330) dan mag je die wel meetellen, maar dan graag wel met een linkje erbij naar de fabrikant zijn aanbieding.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:47:53 #71
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_25097335
Ze Germans







Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_25098349
Ik kan eigenlijk maar 3 verkenningsvliegtuigen bedenken, allemaal vergelijkbaar met de P-3 Orion : de BAe Nimrod, Breguet Atlantique en Fokker F-27 Maritime. Minpuntje: ze zijn al tientallen jaren oud, de Nimrod bijvoorbeeld komt uit de jaren `50. De enige tegenhanger van de E-3 Sentry is de Il-76 Mainstay, maar dat is een Rus. Carrier-based verkenningsvliegtuigen is eigenlijk geen markt voor in Europa, vrij logisch ook dat die niet in Europa gemaakt worden. Ik wilde daar de BAe Harrier noemen, maar die dingen doen tegenwoordig geen specifieke reconaissance meer dus die valt ook af.
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 00:36 schreef M5 het volgende:
en wat kan europa daar tegen over zetten?
tankers
Zwaar: KC-10 -->A330 Tanker
medium: KC-135 -->A330 Tanker
De RAF vliegt ook met Vickers VC-10 tankers.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_25101929
quote:
Op maandag 14 februari 2005 23:23 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Aan de hoeveelheid R&D ligt het niet, daar wordt door de verschillende landen meer dan voldoende geïnvesteerd. Eurocopter spendeerd zo'n 15% van haar budget aan R&D bijvoorbeeld, en da's best veel. Het probleem ligt vooral in het feit dat de VS één hele grote klant is, terwijl in Europa allemaal kruideniers zitten. Als Europese landen eindelijk eens op één gemeenschappelijke lijn gaan zitten, in plaats van de fransen die een Rafale ontwerpen terwijl de rest achter de Eurofighter aanjaagt (om maar iets te noemen), dan zouden toestellen in fatsoelijke series ontworpen en gebouwd worden. Nu kloot iedereen maar wat aan, en de weinige samenwerkingsproducten krijgen naderhand allemaal verschillende updates, waardoor ze weer geen geheel vormen. De TTTE (Tri-national Tornado Trainings Establishment) bijvoorbeeld is opgeheven omdat de 3 oorspronkelijke klanten hun Tornado's inmiddels zo verbouwd hebben dat het geen zin meer heeft om een gemaanschappelijke trainingseenheid te runnen. Europa is op defensie gebied enorm inefficient bezig wat dat betreft.
[..]

ik zou daaraan toe willen voegen: en hou het op dezelfde standaard.
Ander motto: Gooi alle Europese defensie op één grote hoop, kijk wat het beste is, en concentreer je daarop. Dat scheelt uiteindelijk bakken met geld.
dat bedoelde ik ook samenwerking maar aan bepaalde dingen is nog geen vraag omdat de VS dat goedkoper doet en er dus geen behoefte is ervoor..

Verder bedoel ik ook dingen ontwikkelen net als de f22 etc

en ik zou de eurofighter ook tegen de f22 zetten.

en als groot vracht vliegtuig zou ik zo`n nieuwe airbus gebruiken

[ Bericht 4% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 15-02-2005 21:50:01 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 15 februari 2005 @ 23:52:50 #74
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_25104665
Volgens mij wordt de A-400 trouwens in de markt gezet als tegenhanger van de C-17, en niet van de Hercules. De RAF heeft net nieuwe C-130Js, en 4 C-17s als stop-gap tot de A-400 komt. Al heb ik geruchten gezien dat die 4 C-17s blijven als de A-400 er eenmaal is, ze blijken wel erg veel mee te kunnen nemen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_25113066
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:47 schreef Wuder het volgende:
Ze Germans

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wow, vet!

Wist niet dat ze die K98 nog gebruiken. Neem aan alleen voor seriemoniele gelegenheden. Toch een beetje raar, moest ook heel goed kijken voordat ik zag dat ze niet de whermacht helmen ophadden.

Weet je soms tegelegenheid waarvan dit was?
Save a mouse, eat a pussy.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')