Eglin is groot. Het beslaat niet één vliegveld, maar verschillende, en daarnaast ook nog een enorm groot natuurgebied. Hurlburt Field is één van de velden die op het complex van Eglin liggen. Ik heb gewerkt met 728ACS, een Air Command & Reporting Squadron van die basis, en volgens de mensen daar beslaat Eglin een heel erg groot deel van de Florida Panhandle. Als ik me goed herinner hoort Tyndall -als dat nog steeds bestaat- ook bij het complex.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 16:44 schreef M5 het volgende:
[..]
Haal je niet Point Mugu NAS en Eglin AFB door elkaar? Eglin AFB ligt niet aan het strand, Point Mugu wel.
Daar was ik zelf ook al achter komen, ik zag eerst een paar sateliet foto's van een paar startbanen van Eglin AFB en zag geen kust/strand in de buurt. Was iets te snel met m'n post.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 16:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Eglin is groot. Het beslaat niet één vliegveld, maar verschillende, en daarnaast ook nog een enorm groot natuurgebied. Hurlburt Field is één van de velden die op het complex van Eglin liggen. Ik heb gewerkt met 728ACS, een Air Command & Reporting Squadron van die basis, en volgens de mensen daar beslaat Eglin een heel erg groot deel van de Florida Panhandle. Als ik me goed herinner hoort Tyndall -als dat nog steeds bestaat- ook bij het complex.
maar ze kiezen juist voor de eh-101quote:Op maandag 14 februari 2005 18:10 schreef M5 het volgende:
Het is dus een Sikorsky S-92 (of H-92 Superhawk) en geen S-90. Maar dat is een detail. Veder wel apart dat amerikanen kiezen voor een europees ontwerp. Al lijkt mij de EH-101 wel wat beter dan de S-92.
Weet ik, maar het gebeurd niet zo vaak dat de USA een Europees model kiest boven een product uti eigenland wat ook niet slecht is. Komt wel vaker voor, C-27, HH-65, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 14 februari 2005 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar ze kiezen juist voor de eh-101
Al die 90 projecten... haal ik ze laat op de avond nog door elkaar ookquote:Op maandag 14 februari 2005 18:10 schreef M5 het volgende:
Het is dus een Sikorsky S-92 (of H-92 Superhawk) en geen S-90. Maar dat is een detail. Veder wel apart dat amerikanen kiezen voor een europees ontwerp. Al lijkt mij de EH-101 wel wat beter dan de S-92.
Het gebeurt eigenlijk nog vrij vaak, maar meestal in niet al te grote aantallen.quote:Op maandag 14 februari 2005 20:48 schreef M5 het volgende:
[..]
Weet ik, maar het gebeurd niet zo vaak dat de USA een Europees model kiest boven een product uti eigenland wat ook niet slecht is. Komt wel vaker voor, C-27, HH-65, bijvoorbeeld.
Vrij vaak.. tsja. verglijk het met de aankopen van producten uit de USA zelf en het stelt allemaal bar weinig meer voor. Daarom zei ik dat het niet vaak voor komt.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:39 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het gebeurt eigenlijk nog vrij vaak, maar meestal in niet al te grote aantallen.
De C-27A Spartan (Aeritalia G222): 12 stuks, voor gebruik vanaf Howard AFB in Panama naar korte airstrips. C-130s konden daar niet uit de voeten. De geupdate C-27J Spartan bestaat imho alleen maar omdat LM een kansje ziet om het succes van de C-130 nog iets verder uit te buiten. Orders van de Amerikaans strijdkrachten heb ik nog niet gezien.
HH-65 Dolphin (Eurocopter Dauphin): Alleen aangeschaft voor de USCG, voor gebruik op CG cutters die te klein zijn om de grotere HH-60 Jayhawk te herbergen.
HH-66 (Agusta 109): alleen voor de USCG voor drug-interdiction.
C-31A Troopship (Fokker F.27 Troopship): 2 stuks, aangeschaft voor de Golden Knights, het parachute demo team van de USAr
[afbeelding]
C-23A Sherpa (Shorts 330) begon ooit als de "SRV-man" van USAFE om goederen en post tussen de verschillende USAFE eenheden te transporteren. Toen die rol 10 jaar later in Europa door het verkleinen van USAFE kwam te vervallen werden de toestellen in de woestijn gezet. Later werden ze gereactiveerd voor de National Guard, waar het toestel zo'n succes was dat de doorontwikkeling van de Shorts 330, de Shorts 360, besteld werd (44stuks, een redelijk succes) en teruggeconverteerd naar Shorts 330 (aanduiding C-23B/B+ Super Sherpa).
De F-21 Kfir is eigenlijk ook Europees (Mirage-5), maar er hebben er maar 24 dienst gedaan bij de USMC en USN.
Verder vliegt er op dit moment nog een koppel L-39s bij de Test Pilot School op Edwards.
De enige echt succesvolle Europese ontwerpen in de VS zijn de Harrier (alhoewel dat eigenlijk geen 100% Europees ontwerp is, want de VS zaten al heel vroeg in het ontwikkelen van de Kestrel, de voorloper van de Harrier), die prompt als ontwerp door de VS is overgenomen als een toestel van eigen bodem (de AV-8B, dan, de oudere AV-8A en C waren wel van British Aerospace), de Hawk (omgekat tot de "Amerikaanse" Boeing T-45 Goshawk), en de Texan-II (doorontwikkeling van Pilatus PC-9). In het verleden kwam daar bijvoorbeeld de Martin/GD B-57 nog bij, wat eigenlijk een British Aerospace Canberra was.
en eerlijk gezegt hoop ik dat europa dat ook meer gaat doen.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:48 schreef M5 het volgende:
[..]
Vrij vaak.. tsja. verglijk het met de aankopen van producten uit de USA zelf en het stelt allemaal bar weinig meer voor. Daarom zei ik dat het niet vaak voor komt.
De HH-66 waar je het overhebt is dus de MH-68 Enforcer van de US Coast Guard. HH-66 komt niet voor in de US history.
Dan moet of ik, of de drukker aan een nieuwe bril. Ik zou gezworen hebben dat het de H-66 was.quote:Op maandag 14 februari 2005 21:48 schreef M5 het volgende:
[..]
De HH-66 waar je het overhebt is dus de MH-68 Enforcer van de US Coast Guard. HH-66 komt niet voor in de US history.
Aan de hoeveelheid R&D ligt het niet, daar wordt door de verschillende landen meer dan voldoende geïnvesteerd. Eurocopter spendeerd zo'n 15% van haar budget aan R&D bijvoorbeeld, en da's best veel. Het probleem ligt vooral in het feit dat de VS één hele grote klant is, terwijl in Europa allemaal kruideniers zitten. Als Europese landen eindelijk eens op één gemeenschappelijke lijn gaan zitten, in plaats van de fransen die een Rafale ontwerpen terwijl de rest achter de Eurofighter aanjaagt (om maar iets te noemen), dan zouden toestellen in fatsoelijke series ontworpen en gebouwd worden. Nu kloot iedereen maar wat aan, en de weinige samenwerkingsproducten krijgen naderhand allemaal verschillende updates, waardoor ze weer geen geheel vormen. De TTTE (Tri-national Tornado Trainings Establishment) bijvoorbeeld is opgeheven omdat de 3 oorspronkelijke klanten hun Tornado's inmiddels zo verbouwd hebben dat het geen zin meer heeft om een gemaanschappelijke trainingseenheid te runnen. Europa is op defensie gebied enorm inefficient bezig wat dat betreft.quote:Op maandag 14 februari 2005 23:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en eerlijk gezegt hoop ik dat europa dat ook meer gaat doen.
want ik heb er eens over na zitten denken en we hebben een goede wapenindustrie die zeker als we willen tegen die van de VS op kan als er maar eens wat meer geld in r&d gestoken word.
ik zou daaraan toe willen voegen: en hou het op dezelfde standaard.quote:dus het devies is Koop Europeesche waar
In dit rijtje passen de verkenningsvliegtuigen volgens mij ook wel. Die kan je denk ik onderverdelen in long-range, medium-range en carrier-based. Denk bij long-range aan de U-2, de E-3, E-6 en E-8, bij medium-range de P-3 en bij carrier-based de E-2, de S-2 en S-3. Of wordt het rijtje te groot zo...quote:Op maandag 14 februari 2005 23:39 schreef RonaldV het volgende:
fighters
bommenwerpers
Transport
tankers
en wat kan europa daar tegen over zetten?quote:Op maandag 14 februari 2005 23:39 schreef RonaldV het volgende:
Hieraan gerelateerd:
Als het motto "koop Europees" zou zijn, en je moest platformen selecteren voor een EU-luchtmacht (waarbij ik voor het gemak even de marines en landmachten meetel als luchtmacht), wat zouden dan in jouw opinie de beste platformen zijn? Graag met motivatie, en zonder aantallen.
Randvoorwaarde: je kunt wel van alles het grootste, snelste en zwaarste kiezen, maar het moet wel betaalbaar blijven. Je luchtmacht moet dus bestaan uit een mix van zware, middelzware en eventueel lichte toestellen. Tevens moeten de toestellen in productie zijn, of in ieder geval een productierijp prototype hebben. EU-luchtmacht betekent overigens EU poductie. Sukhoi, MiG, etc doen niet mee!
Als voorbeeld neem ik even de Amerikaanse Luchtmacht:
fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35)
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF)
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2
medium: F-15E
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)
Transport
Zwaar: C-5 en C-17
Medium: C-130
Light: te veel om op te noemen
tankers
Zwaar: KC-10
medium: KC-135
Leef je uit!
Ik bedoelde niet een vergelijking met de VS te maken, maar gewoon een EU luchtmacht te creëren. Overigens ben ik het met je conclusies niet eens, volgens mij valt de Eurofighter bijvoorbeeld in de klasse van de F-22.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:36 schreef M5 het volgende:
[..]
en wat kan europa daar tegen over zetten?
fighters
zwaar: de F-15C (binnenkort de F-22)--> niets?
medium fighter: de F-16CG en CJ (binnenkort de F-35) -->Eurofighter, Rafale
light fighter: de F-16C (vroege varianten) en F-16A (ADF) --> JAS-39 Gripen (maar kan ook bij de medium fighters
bommenwerpers
Zware: B-52, B-1 en B-2 -->niets..
medium: F-15E, F-117--> Eurofighter
Lichte: A-10 (alhoewel die eigenlijk naast de F-15E moet staan)--> Rafale, Gripen
Transport
Zwaar: C-5 en C-17 --> niets
Medium: C-130 -->(ooit de Airbus A400M, die propkist. als die ooit komt)
Light: te veel om op te noemen -->ook veel
tankers
Zwaar: KC-10 -->A330 Tanker
medium: KC-135 -->A330 Tanker
Waar heeft europa dus gebrek aan om alles zelf te kunnen, zware bommenwerps, zware fighters, medium en lichte bommenwerpers wat minder (je kan de Eurofighter/Rafale/Gripen daar voor geschikt maken), een Tank killer á la A-10, zwaar transport. Verder zou Europa redelijk zelf voerzienend kunnen zijn, en op heli gebied (behalve de zware transport heli's en echte tank killers á la AH-64D) kan europa mee komen of beter.
Uiteraard, vandaar dat ik de marine- en legerluchtmachten er ook bijzette. De bedoeling is om een zo compleet mogelijke luchtmacht te bouwen. Daarbij is het niet de bedoeling dat je zelf toestellen bedenkt, alleen productierijpe prototypes tellen. Wanneer een fabrikant een kist aanbiedt op basis van een bestaand toestel (bijvoorbeeld een JSTARS of tanker versie van de A-330) dan mag je die wel meetellen, maar dan graag wel met een linkje erbij naar de fabrikant zijn aanbieding.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:12 schreef ToXiCitY het volgende:
[..]
In dit rijtje passen de verkenningsvliegtuigen volgens mij ook wel. Die kan je denk ik onderverdelen in long-range, medium-range en carrier-based. Denk bij long-range aan de U-2, de E-3, E-6 en E-8, bij medium-range de P-3 en bij carrier-based de E-2, de S-2 en S-3. Of wordt het rijtje te groot zo...
De RAF vliegt ook met Vickers VC-10 tankers.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 00:36 schreef M5 het volgende:
en wat kan europa daar tegen over zetten?
tankers
Zwaar: KC-10 -->A330 Tanker
medium: KC-135 -->A330 Tanker
dat bedoelde ik ook samenwerking maar aan bepaalde dingen is nog geen vraag omdat de VS dat goedkoper doet en er dus geen behoefte is ervoor..quote:Op maandag 14 februari 2005 23:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Aan de hoeveelheid R&D ligt het niet, daar wordt door de verschillende landen meer dan voldoende geïnvesteerd. Eurocopter spendeerd zo'n 15% van haar budget aan R&D bijvoorbeeld, en da's best veel. Het probleem ligt vooral in het feit dat de VS één hele grote klant is, terwijl in Europa allemaal kruideniers zitten. Als Europese landen eindelijk eens op één gemeenschappelijke lijn gaan zitten, in plaats van de fransen die een Rafale ontwerpen terwijl de rest achter de Eurofighter aanjaagt (om maar iets te noemen), dan zouden toestellen in fatsoelijke series ontworpen en gebouwd worden. Nu kloot iedereen maar wat aan, en de weinige samenwerkingsproducten krijgen naderhand allemaal verschillende updates, waardoor ze weer geen geheel vormen. De TTTE (Tri-national Tornado Trainings Establishment) bijvoorbeeld is opgeheven omdat de 3 oorspronkelijke klanten hun Tornado's inmiddels zo verbouwd hebben dat het geen zin meer heeft om een gemaanschappelijke trainingseenheid te runnen. Europa is op defensie gebied enorm inefficient bezig wat dat betreft.
[..]
ik zou daaraan toe willen voegen: en hou het op dezelfde standaard.
Ander motto: Gooi alle Europese defensie op één grote hoop, kijk wat het beste is, en concentreer je daarop. Dat scheelt uiteindelijk bakken met geld.
Wow, vet!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:47 schreef Wuder het volgende:
Ze Germans
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |