abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25001613
Ouwe stijl.

Het gaat om deze mejuffrouw:

.

Boodschappenmeisje, niet Russisch, in geen enkel verband staand met Duitsers. Ollie weet mogelijk wie het is.
pi_25001707
Bernadette Soubirous.

Overigens stuitend hoe sommige heren hier zich menen te kunnen verlustigen aan de heilige Bernadette!

Even eerder was de houtsnede van Gustave Doré, waarop Johannes het nieuwe Jeruzalem wordt geopenbaard, ook al niet aan Beeer besteed...(trouwens, dát is pas een finaleplaat). Je zou er waarempel een cultuurpessimist van worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door pyl op 09-02-2005 09:00:36 ]
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_25001881
Top. Ik heb zojuist het dagboek uitgelezen dat Emile Zola bijhield toen hij zich een poosje in Lourdes bevond, ter voorbereiding van zijn roman over die maffe pelgrimgangers. Erg interessant.
quote:
trouwens, dát is pas een finaleplaat
Maar beste pyl, we zijn immers nog làng niet aan de finaleplaat toe! Dus maak je niet druk. Plaats een plaatje!.
pi_25001993
Bernadette Die had bimmel overigens niet al te lang geleden ook al eens geplaatst.

Zullen we makkelijk beginnen?

Aldus.
pi_25002080
Dat zal de heilige Sebastiaan zijn.
pi_25002141
The one and only.
Aldus.
pi_25002144
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:27 schreef Z het volgende:
Bernadette Die had bimmel overigens niet al te lang geleden ook al eens geplaatst.
Was het Bimmel? Ik dacht dat het Ollie was. Nou ja, die twee zijn ook vrijwel niet uit elkaar te houden, behalve dat Ollie alles weet dan.

Doen we een heiligendagje vandaag?
pi_25002199
En themadag, leuk. Is het ooknog eens makkelijker om te plaatsen plaatjes te verzinnen.
Aldus.
pi_25002260
  woensdag 9 februari 2005 @ 09:52:20 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_25002327
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:48 schreef pyl het volgende:
[afbeelding]
Oe, die zagen Maria in Portugal, toch?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_25002395
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oe, die zagen Maria in Portugal, toch?
Zeker, in Fatima in 1917. Het rechtermeisje, Lucia dos Santos, schijnt nog altijd in leven te zijn, een kloosterzuster in Coimbra.
pi_25002415
Ik hoop niet dat ze de Heilige Moeder toen ook zò hebben aangekeken. Dan was ze snel weer vertrokken, denk ik.

"Mot je?!"
pi_25002541
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:58 schreef Gellius het volgende:
Ik hoop niet dat ze de Heilige Moeder toen ook zò hebben aangekeken. Dan was ze snel weer vertrokken, denk ik.

"Mot je?!"

Die Heilige Moeder kon anders ook behoorlijk vals uit de hoek komen:
quote:
Op 13 mei 1917 is de eerste verschijning van de Heilige Maagd. De herderkinderen zijn aan het spelen, toen zij plots een bliksemschicht zagen. Bang voor aankomend onweer, dreven ze de schapen bij elkaar om huiswaarts te gaan. Opnieuw volgt bliksem en kort daarop zien Jacinta, Francisco en Lucia een Dame, geheel in het wit en stralender dan de zon, boven een steeneik. De Dame zei: 'Wees niet bang. Ik doe jullie geen kwaad." Op de vraag van Lucia waar de Dame vandaan komt, antwoordt zij: "Uit de Hemel". Lucia: "Wat wilt U van mij?" De Dame: "Ik wil dat jullie drie zes achtereenvolgende maanden, telkens op de dertiende op hetzelfde uur hier terugkomen. Dan zal ik zeggen wie ik ben en wat ik wil. Daarna zal ik nog een zevende keer komen." Lucia: "Kom ik ook in de Hemel?" De Dame: "Jawel". Lucia: "En Jacinta?" De Dame: "Ook." Lucia: "En Francesco?" De Dame: "Ook, maar dan moet hij nog veel rozenhoedjes bidden." Daarna vraagt Lucia of twee meisjes ook in de hemel zijn, waarop Maria antwoordt, de ene wel, de andere niet.
Weldra ging het fout.
quote:
Jacinta sterft spoedig, zoals Maria haar had verteld, op 20 februari 1920 in een ziekenhuis in Lissabon. Francesco is dan al in de hemel; hij stierf een jaar eerder op 4 april 1919.
Maar Maria had nog meer in petto:
quote:
Op 13 mei 1981 wordt paus Johannes Paulus II neergeschoten. De paus wordt gered van de dood toen hij opkeek naar een jong meisje dat een poster van Onze Lieve Vrouw van Fatima bij zich droeg. De paus draaide zich om, zodat een geloste kogel zijn hoofd net miste. Een jaar later bezoekt de paus Fatima, en bedankt Maria om zijn leven te sparen.
Kom daar nog 'ns om!
pi_25002547
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:06:07 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_25002562
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:05 schreef Parabola het volgende:
[afbeelding]
Beckett?
pi_25002588
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Beckett?
Was die heilig?
Slaapt winter
en zomer
pi_25002598
Sint Servaas?
pi_25002610
Dit lijkt me een heilige die van wanten wist, Bool. Een wilskrachtige blik, een scherpe neus, priemende baard, modern behang, achteloos een stadje in de hand: monseigneur was geestelijke-veroveraar, dunk me?

Of is dat geen stadje?
pi_25002628
Sint Nicolaas?
Aldus.
pi_25002660
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:07 schreef pyl het volgende:
Sint Servaas?
hmmzz, Sint is goed, maar Servaas kan ik niet goed rekenen.

Geologisch zit u aardig in de richting, hoewel daar de nodige misverstanden over verstaan. Chronologisch zit u aan de vroege kant.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:12:34 #21
66444 Lord_Vetinari
pi_25002665
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:07 schreef Parabola het volgende:

[..]

Was die heilig?
quote:
St. Thomas Becket
Martyr, Archbishop of Canterbury, born at London, 21 December, 1118 (?); died at Canterbury, 29 December, 1170.
Ja dus.
pi_25002720
Nog één gokje: Sint Willibrord?
pi_25002739
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:08 schreef Gellius het volgende:
Dit lijkt me een heilige die van wanten wist, Bool. Een wilskrachtige blik, een scherpe neus, priemende baard, modern behang, achteloos een stadje in de hand: monseigneur was geestelijke-veroveraar, dunk me?
M'neer had een missie. Geheel in de geest van die tijd zal m'neer bij het vervullen van die missie enig geweld niet geschuwd hebben. om eens een understatement te hanteren M'neer beschikte over de nodige wereldlijke macht
[sub]
quote:
Of is dat geen stadje?
Het lijkt mij een kerk, zo op het eerste oog.
Slaapt winter
en zomer
pi_25002758
Een kèrk! Hoogst merkwaardig. Zal wel een hint zijn. Is 't een paus?
pi_25002786
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:15 schreef pyl het volgende:
Nog één gokje: Sint Willibrord?
Geheel correct, mijn waarde pyl.

In tegenstelling tot wat men in ons land wel schijnt te denken, was St W. niet actief in NL, maar in Frans Vlaanderen. ZIjn opvolger, Bonifatius, is niet in Dokkum vermoord, maar in Dockynchirica, het tegenwoordige Duinkerken.

Nieuwe heilige? Beckett bijvoorbeeld
Slaapt winter
en zomer
pi_25002823
.

De linkerdame graag.
pi_25002898
Wat hebben die lui een grappige antennae! Is dat om het woord van God, Allah. Jahweh, whathaveyou beter te kunnen ontvangen?

Is dit een Bijbels tafereel, of behoort het tot de lokale mythologie der Lage Landen?
Slaapt winter
en zomer
pi_25002938
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

Ja dus.
Mijn diepst nederige excuses, ik dacht aan Samuel Beckett
Slaapt winter
en zomer
pi_25002947
De Heilige Clara?
Aldus.
pi_25003008
Tjonge, wat een lastige plaat. Aldus wordt de frenologie (althans haar betekenis voor dit edele spel) verdrongen door de iconografie - en daarvoor moet je echt wat weten....

In dit geval moet ik toch eens diep nadenken over wat we hier allemaal zien.
pi_25003050
Die antennae zijn exclusief afgestemd op radio Christendom. Ze leefde niet in bijbelse tijden, en ook niet in de Lage Landen. Dan had ze wel een pluutje bij zich gehad.

En haar naam was niet Clara.
pi_25003065
Ik vraag me af wat je nou eigenlijk ziet tussen de twee dames in, achter de lelie.
Aldus.
pi_25003216
De marmeren vloer met Twister-motief suggereert een link met Florence. Die link kan natuurlijk beperkt blijven tot de schilder. Die zou bijvoorbeeld beïnvloed kunnen zijn door een Italiaanse leermeester. Het lijkt me zinvol, nuttig en interessant die Florence-link eens verder uit te diepen. Maar als waarde 'ius daar anders over denkt, hoor ik dat natuurlijk volgaarne.
Slaapt winter
en zomer
pi_25003250
Dat is denk ik een stukje van een architectonische fantasie-constructie, Z. Dat is gebruikelijk op schilderijen uit die tijd. 't Is een detail met een lage hintwaarde, za'k maar zeggen.
pi_25003416
Mischien kunnen we met behulp van de twee andere hoofdpersonages op het doek tot een goed antwoord komen.

De meneer, wat is dat wat hij tegen z'n borst aandrukt, een steen, of een schelp, en zou er een reden zijn dat hij knielt. De andere vrouw, die dan wel heilig mag zijn maar er met haar wapperende haren heel niet zo heilig uitziek, en wat moet ze met dat glas? En wat gebeurd er rechtsonde?

Wat een vragen allemaal... Laat ik eens beginnen met de vraag of dit schilderij misschien onderdeel uitmaakt van één drieluik?
Aldus.
pi_25003489
Florence is in ieder geval het juiste land, Para,
pi_25003493
Een glas, Z? Het schijnt mij een kruikje of urn. Vermoedelijk gevuld me overblijfselen van een heilige, of wellicht van de Messias zelve.

En die steen? Dat zal de eerste zijn. Hij die zonder zonde is, werpe hem!
Slaapt winter
en zomer
pi_25003554
Hmmm....ik ben er steeds vanuit gegaan dat die mevrouw rechts de Heilige Maria is, die een bezwerend gebaar maakt, vermoedelijk richting de knielende man (ook al een heilige) die een steen wilde gaan gooien naar die twee figuren rechts onder. Maria wordt ingefluisterd door de te raden heilige mevrouw.
pi_25003605
Een kelk dan? Of een Monstrans?

Monstrans; dat woord is nieuw voor mij. Hoe spreek je dat uit?
a. Mon-strans
b. Mons-trans
c. Monst-rans
Aldus.
pi_25003610
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:02 schreef Gellius het volgende:
Florence is in ieder geval het juiste land, Para,
Hmmm...Catharina van Siena wordt ook vaak met een witte lelie afgebeeld en is ook, net als mevrouw, een kloosterlinge...Gokje dan maar.
pi_25003667
Is de rechter dame wellicht Clara?
Aldus.
pi_25003701
Correct, Pyl.

Overigens moet ik mij wel even beklagen over de iconografische prutsers die de heilige maagd menen te herkennen in die hoer met haar zalfpotje, Maria Magdalena. De meneer heet Hieronymus.
pi_25003715
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:12 schreef Z het volgende:
Wat heb jij toch met Clara, Z?
  woensdag 9 februari 2005 @ 11:15:47 #44
66444 Lord_Vetinari
pi_25003719
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:12 schreef Z het volgende:
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:36 schreef Gellius het volgende:
En haar naam was niet Clara.
pi_25003768

Slaapt winter
en zomer
pi_25003813
Is zij niet een beetje jong voor jou, Parabola?
Aldus.
pi_25003819
Gokje maar weer: Therese van Lisieux? Edit: pardon, de Heilige Therese van Lisieux?

Gellius: wat zien we nu in jouw plaatje? Een visioen van Catharina waarschijnlijk, maar welk? En van wie is het schilderij? Waar hangt het?
pi_25003863
Als we dan toch gaan gokken is Clara Teresia van Avila?
Aldus.
pi_25003875
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:25 schreef Z het volgende:
Is zij niet een beetje jong voor jou, Parabola?
Ach jong, jong, wat heet jong? Ze is al eeuwen dood, en inderdaad jong gestorven.

en ze heet niet Therese of Teresia
Slaapt winter
en zomer
pi_25003920
Die pijlen kan ik niet thuisbrengen, maar haar schoonheid, haar leeftijd en haar kuisheidsgebaar: de Heilige Agnes?
pi_25003983
Ze is een marteldood gestorven, dat moge duidelijk zijn.
Aldus.
pi_25004024
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:34 schreef pyl het volgende:
Die pijlen kan ik niet thuisbrengen, maar haar schoonheid, haar leeftijd en haar kuisheidsgebaar: de Heilige Agnes?
Er zijn zeker overeenkomsten, heer pyl, de periode is ongeveer gelijk, en de leeftijd en doodsoorzaak komen overeen. Beide stierven naar verluid zelfs in dezelfde plaats.

De pylen staan symbool voor haar oorspronkelijke doodvonnis, dat zij overleefde...
Slaapt winter
en zomer
pi_25004069
Dan zal het de Heilige Christina zijn.
pi_25004083
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:37 schreef Z het volgende:
Ze is een marteldood gestorven, dat moge duidelijk zijn.
Technisch gesproken was haar dood snel en relatief pijnloos. Wel was zij een martelaar en is zij in de aanloop naar haar dood gemarteld.
Slaapt winter
en zomer
pi_25004095
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:25 schreef pyl het volgende:
Gellius: wat zien we nu in jouw plaatje? Een visioen van Catharina waarschijnlijk, maar welk? En van wie is het schilderij? Waar hangt het?
Hier, pylke.
pi_25004140
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:44 schreef pyl het volgende:
Dan zal het de Heilige Christina zijn.
Welneen, mijn waarde pyl, die is het geheel niet.

M'vrouw was prinses, en het was haar schoonheid die aanleiding was tot haar martelaarsschap. Haar levensverhaal is echter minder bekend dan het verhaal van haar relikwieën. M'vrouw verrichte haar wond'ren pas vele eeuwen na haar dood.
Slaapt winter
en zomer
pi_25004218
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:48 schreef Parabola het volgende:
Welneen, mijn waarde pyl, die is het geheel niet.
Nou ja, verwarrend is het ook wel: Christina was derde-eeuws, kuis, mooi en een martelares. Bovendien:
quote:
Christina wordt afgebeeld met attributen, ontleend aan haar martelingen. In haar opgestoken linkerhand draagt ze pijlen en in de rechterhand een palmtak, teken van haar overwinning.
Maar we gaan rustig door. Vooral dit:
quote:
Haar levensverhaal is echter minder bekend dan het verhaal van haar relikwieën. M'vrouw verrichte haar wond'ren pas vele eeuwen na haar dood.
intrigeert.
pi_25004236
Als je een plaat van het hele schilderij gevonden hebt Pyl, plaats dan even een linkje aub

Weigerde mevrouw te trouwen met één of ander onverlaat, en werd zij daarom de dood ingejaagd?
Aldus.
pi_25004279
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 08:54 schreef pyl het volgende:
Overigens stuitend hoe sommige heren hier zich menen te kunnen verlustigen aan de heilige Bernadette!
Ik zou het godslastering vinden als je je niet aan zo'n lekkere heilige maagd zou verlustigen. .
quote:
Even eerder was de houtsnede van Gustave Doré, waarop Johannes het nieuwe Jeruzalem wordt geopenbaard, ook al niet aan Beeer besteed...(trouwens, dát is pas een finaleplaat). Je zou er waarempel een cultuurpessimist van worden.
Ik vraag me gewoon af waarom ze daar in het nieuwe koninkrijk nog stadsmuren nodig hebben. Of ben ik nu weer te pessimistisch?
pi_25004287
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:54 schreef Z het volgende:
Als je een plaat van het hele schilderij gevonden hebt Pyl, plaats dan even een linkje aub
Natuurlijk wil ik je van dienst zijn, Z, maar over welk schilderij heb je het?
pi_25004292
Wat een àchterlijke cultuur trouwens zeg, met al dat gemartel van pas ontloken gymnasiummeisjes !

Betreffende het meisje: heeft zij een cultus gekregen, naderhand? Zoeetje die het vaticaan eigenlijk niet zo leuk vind?
pi_25004323
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:54 schreef Z het volgende:

Weigerde mevrouw te trouwen met één of ander onverlaat, en werd zij daarom de dood ingejaagd?
In de roos, Z, helegaar recht in het oog van de stier, zogezegd
Slaapt winter
en zomer
pi_25004350
Ha dan is het de heilige Juliana.
pi_25004386
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:56 schreef pyl het volgende:

[..]

Natuurlijk wil ik je van dienst zijn, Z, maar over welk schilderij heb je het?
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:46 schreef Gellius het volgende:

[..]

Hier, pylke.
Aldus.
pi_25004391
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 11:57 schreef Gellius het volgende:
Wat een àchterlijke cultuur trouwens zeg, met al dat gemartel van pas ontloken gymnasiummeisjes !
Ik ben er niet zeker van dat m'vrouw gymnasiaste was, hoewel het mij duidelijk lijkt dat zij zowel het Grieks als het Latijn machtig was.
quote:
Betreffende het meisje: heeft zij een cultus gekregen, naderhand? Zoeetje die het vaticaan eigenlijk niet zo leuk vind?
Die is warm 'ius. M'vrouw's wond'ren deden nogal wat stof opwaaien en zij werd heftig vereerd. Op enig moment is zij van de liturgische kalender verwijderd. Of er een verband is, weet ik niet, maar ik wil dat zeker niet uitsluiten.
Slaapt winter
en zomer
pi_25004426
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 12:00 schreef beeer het volgende:
Ha dan is het de heilige Juliana.
heeerbeeermeneeer, u stelt mij voor raadselen. Is het scherts, een slechte gok, of een kundig verpakt stukje ironsiche maatschappijkritiek dat u hier beoogt? Goed is het in ieder geval niet.
Slaapt winter
en zomer
pi_25004471
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 12:04 schreef Parabola het volgende:
heeerbeeermeneeer, u stelt mij voor raadselen. Is het scherts, een slechte gok, of een kundig verpakt stukje ironsiche maatschappijkritiek dat u hier beoogt? Goed is het in ieder geval niet.
Het hád gekund; sterker, ik dacht dat het goed was.

Er zijn inderdaad wel erg veel jonge maagden geweest die uitgehuwelijkt of anderszins bedreigd werden, standvastig de eigen overtuiging naleefden en daarop de marteldood stierven.
pi_25004499
De Heilige Cecilia, nog al zoeen.
pi_25004586
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 12:07 schreef pyl het volgende:

[..]

Het hád gekund; sterker, ik dacht dat het goed was.
Hmmmz, ja, er zijn meerdere Sinten Juliani:

St. Juliana Falconieri (1270-1341)
St. Juliana of Mt, Cornillon (1193-1258)

beeer doelde kennelijk op St. Juliana of Cumae, de bedwingster van de duivel. Die komt qua periode en doodsoorzaak aardig overeen inderdaad. M'vrouw was echter niet Italiaans van geboorte.
Slaapt winter
en zomer
pi_25004602
De Heilige Philomena
pi_25004640
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 12:09 schreef pyl het volgende:
De Heilige Cecilia, nog al zoeen.
Ik raad u dan ook aan niet te focussen op haar leven, maar op haar wond'ren, eeuwen later. En haar naam klinkt minder Italiaans, daar zij geen Italiaanse was.
Slaapt winter
en zomer
pi_25004679
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 12:17 schreef pyl het volgende:
De Heilige Philomena
Het is haar!

linkje
Slaapt winter
en zomer
pi_25004690
.

'n Hippe Heilige.
pi_25004875
En jong ook weer, t'is toch wat. Aan zijn kleding te zien: een pater dominicaan?

Of - schrik - is het helemaal geen 'hij'?
pi_25004927
't Is een zij, Pyl. Maar omdat het plaatje een wat moderne interpretatie is, geef ik je ook nog deze traditionele weergave.

Ik vermoed dat de eerste frenologisch correcter is.
pi_25004988
Alles bij elkaar opgeteld, kom ik uit bij Rosa de Lima.
pi_25005013
Inderdaad: de eerste heilige afkomstig uit de Nieuwe Wereld.
pi_25005062
Het was de hint 'frenologisch' en de kleding (zij was dominicanes) die 't 'm deden.
pi_25005179
De rozen die zij zo teder aan haar boezem drukt niet?

Enfin, ik ben zometeen even weg, dus als iemand nog 'n heilige heeft liggen:
pi_25005269
Aldus.
pi_25005389
Tja, door die losse haren zou je geneigd zijn om Maria Magdalena te roepen (die drie kerels links vinden het ook wel een lekker ding, zo te zien), maar dat zou té gemakkelijk zijn.

Laat ik gokken op de Heilige Maagd van Orléans, Jeanne d'Arc.
pi_25005546
Ik vermoed dat één van die drie kerels links de opdrachtgever voor dit schilderij wel zal zijn. En de schilder zelf zal er ook wel opstaan en wie de derde is, zal wel bijna niemand weten.

Maar het is noch Maria Magdalena noch Jeanne d'Arc.

Kijk nog maar even goed naar de plaat.
Aldus.
pi_25005626
Behalve de drie mannen zijn opvallend: die bisschop (de paus?) links, het overdonderende aantal vrouwen die de heilige aanbidden, dat vreemde ding waarop ze staat (een brandstapel?), dat dorp of dat stadje op de achtergrond, en natuurlijk de vaandels en de cherubijnen. Ook is iedereen duur gekleed.

Moeten we de aanwijzingen hierin zoeken?
pi_25005636
Ze zou buitengewoon geschikt zijn om beschermheilige van de gymnasiummeisjes te worden!
Aldus.
pi_25005669
Misschien heb je meer aan deze plaat:

Aldus.
pi_25005748
Is ze Engels?
pi_25005862
Ze is engelse inderdaad.
Aldus.
pi_25005976
quote:
Uw zoekbewerking - beschermheilige gymnasiummeisjes - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd

Suggestie:
- Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
- Probeer andere zoektermen.
- Maak de zoektermen algemener.
- Gebruik minder zoekwoorden.
Een Britse Heilige. Het zou verboden moeten worden.

Maar goed. Ze lijkt me geografisch en chronolgisch niet tot de lange rij der martelaren te horen. Een kerkvorst zal ze, wegens haar geslacht, ook niet geweest zijn. Dan resteert naar mijn mening de 'miracle worker' (van goede werken wordt men hooguit zalig). De tweede plaat suggereert echter iets vechterigs. Lastig dus.
Slaapt winter
en zomer
pi_25006260
Het is niets vechterigs. Mevrouw was op weg naar haar aanstaande, maar onderweg gebeurde er van alles.
Aldus.
pi_25006332
Noem eens een eeuwtje, Z, zodat we toch enig idee krijgen.
pi_25006373
Bij mevrouws naam moet je nou niet direct aan een engelse denken. 4e eeuw Pyl!
Aldus.
pi_25006857
St Helen? De moeder van Constantijn de Grote.
pi_25006934

Haar legende is "probably ahistorical". Ze was dus onderweg naar haar toekomstige (en natuurlijk paganistische) hubbie, toen van hoger hand werd ingegrepen. Waarna er van alles gebeurde en uiteindelijk werd ze vermoord.
Aldus.
pi_25006962
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 14:16 schreef Z het volgende:
Bij mevrouws naam moet je nou niet direct aan een engelse denken. 4e eeuw Pyl!
Eerder aan een Belgische, naar ik aanneem?
Slaapt winter
en zomer
pi_25007037
Hmmz, ik zat eerlijk gezegd aan een zwitserse te denken.
Aldus.
pi_25007065
Godverdomme, zit ik heel even te spijbelen, zie ik dat ze allemaal geile plaatjes aan het doen zijn, vandaag. Heus niet leuk voor de nachtploeg hoor, dit.
Jullie doen het expres.
Nou, ik werk wel weer verder.
Grmbl en mopper. Gymnasiummeisjes, martelaressen en wrede mannen... Grmbl.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_25007084
St Ursula
Slaapt winter
en zomer
pi_25007110
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:11 schreef OllieA het volgende:

Jullie doen het expres.
gnffl
Slaapt winter
en zomer
pi_25007149

Saint Ursula is the right answer.
Aldus.
pi_25007191
quote:
...
11000 maagden!
Aldus.
pi_25007206
Nu ben ik geneigd een hele harde "godverdomme" te doen klinken, maar ik doe het niet, 't is een spel nietwaar? en de Heilige Ursula verdient dat niet.

De Ursulinen, hoe kon ik zooooo stom zijn die te vergeten?!?!?!

pi_25007379
pi_25007416
En alweerom een schone deerne. Maagd, naar wij aan mogen nemen, en het slachtoffer van een snodaard. Devoot knielend bij een... ja wat eigenlijk? Het oogt metalerig, een soort tang?
Slaapt winter
en zomer
pi_25007459
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:37 schreef Parabola het volgende:
En alweerom een schone deerne. Maagd, naar wij aan mogen nemen, en het slachtoffer van een snodaard.
Of zij maagd was, doet dit keer eens niet ter zake; martelares was ze uiteraard wel.
quote:
Devoot knielend bij een... ja wat eigenlijk? Het oogt metalerig, een soort tang?
Zeer scherp, heer Parabola, zeer scherp.
pi_25007503
Die tang, is ze dan daarmee gemarteld of is er een andere reden voor het aanwezig zijn ervan. Het is jammer dat we weer niet niet kunnen zien wat er op de achtergrond gebeurd...
Aldus.
pi_25007522
dubbel
Slaapt winter
en zomer
pi_25007530
Saint Apollonia derhalve, de heilige tegen kiespijn
Slaapt winter
en zomer
pi_25007535
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:47 schreef Z het volgende:
Die tang, is ze dan daarmee gemarteld of is er een andere reden voor het aanwezig zijn ervan. Het is jammer dat we weer niet niet kunnen zien wat er op de achtergrond gebeurd...
Die tang is een martelwerktuig zonder weerga! Heel goed, Z. Mevrouw is echter niet met zo'n tang behandeld; bij haar ging het er nóg pijnlijker aan toe.
pi_25007578
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:50 schreef Parabola het volgende:
Saint Apollonia derhalve, de heilige tegen kiespijn
En ook patrones der tandartsen.
quote:
Apollonia leefde tot 249 na Christus in Alexandrië. Zij was christin en weigerde terug te keren tot het heidense geloof van de Romeinen. Daarvoor werd zij veroordeeld tot de brandstapel, maar eerst werden haar de tanden uit de mond geslagen. Zij werd de beschermheilige van mensen die tand- en kiespijn hadden en van de tandartsen. Ze wordt meestal afgebeeld met een tang in de ene hand en een palmtak in de andere. In de tang zit vaak een tand of kies. De heilige Apollonia wordt vooral sinds de zestiende eeuw veel aangeroepen door mensen met tand- en kiespijn. Haar feestdag is 9 februari.
pi_25007588
En naast die tang, zijn dat snippers? Van een brief, een boek, ef misschien van mevrouw zelf?
Aldus.
pi_25007631
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 15:55 schreef Z het volgende:
En naast die tang, zijn dat snippers? Van een brief, een boek, ef misschien van mevrouw zelf?
Heur tanden, Z, heur tanden.

Overigens schijnt Apollonia zélf in het vuur dat voor haar bestemd was te zijn gesprongen, toen haar bewakers even niet opletten. Dat was geen zelfmoord uit lafheid ( ), maar een staaltje heldenmoed opdat haar geloof zuiver bleef ( )!
pi_25007681
Een makkie:

Aldus.
pi_25007770
Is zij een van de zusters Clarissen die in de zestiende eeuw de Lijkwade (van Turijn) een opknapbeurt hebben gegeven?
pi_25007846
Nee, ze heeft Jezus nog gekent.
Aldus.
pi_25007922
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 16:16 schreef Z het volgende:
Nee, ze heeft Jezus nog gekent.
Letterlijk in Bijbelse zin, zogezegd. Maria Magdalena?
pi_25007987
Geen Maria Magdalena. Ze heeft hielp Jezus die onderweg was naar zijn kruiziging.
Aldus.
pi_25008149
Het is natuurlijk een afdruk van vóór zijn kruisiging; de Heilige Veronica derhalve.
pi_25008243
Veronica is juist.
Aldus.
pi_25008434
quote:
Godverdomme, zit ik heel even te spijbelen, zie ik dat ze allemaal geile plaatjes aan het doen zijn, vandaag. Heus niet leuk voor de nachtploeg hoor, dit.
Jullie doen het expres.
Nou, ik werk wel weer verder.
Ik vind toch dat mijn Catharina het fijnste profieltje heeft, wat jij Ollie?
pi_25009138
Enfin, m'neger mag natuurlijk niet ontbreken:

.
pi_25010661
Hint: Het is een heilige.
pi_25011204
Een zwarte heilige. Maak dat de ganzen wijs.
pi_25011385
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 16:04 schreef Z het volgende:
Een makkie:

[afbeelding]
Zelfs in die tijd had je de Che beeltenis dus al.
pi_25011565
Dat lijkt me Sint Maarten.

Daar hebben we in Groningen leuke liedjes over.
Ik wist trouwens niet dat dat een neger was, zeg. Wat is dit toch een leerzame rubriek!
quote:
Mien lutje lanteern

Mien lutje lanteern,
ik zai die zo geern,
doe daanst deur de straot'n
dat kist ja nait loat'n
Mien lutje lanteern,
ik zai die zo geern
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_25018851
Ik trek m'neger in. Het is niet elke dag heiligen-dag tenslotte.
  donderdag 10 februari 2005 @ 08:58:46 #126
66444 Lord_Vetinari
pi_25018873
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 08:56 schreef Gellius het volgende:
Ik trek m'neger in. Het is niet elke dag heiligen-dag tenslotte.
Als overtuigd atheist kan ik deze beslissing slechts toejuichen
pi_25018936
Wat is dat nu weer voor onzin. Alsof je gelovig moet zijn om van Heiligen te kunnen genieten .
  donderdag 10 februari 2005 @ 09:14:47 #128
66444 Lord_Vetinari
pi_25019005
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 09:07 schreef Gellius het volgende:
Wat is dat nu weer voor onzin. Alsof je gelovig moet zijn om van Heiligen te kunnen genieten .
Ik vind iedere aandacht voor heiligen en (indirect) de (m.n. Katholieke) Kerk te veel We moeten af van elk geloof als we als mensheid een kans op overleven willen hebben en elke aandacht perpetueert slechts de macht en overmacht die religie tot op dit moment gehad heeft.
pi_25019129
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 09:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:We moeten af van elk geloof als we als mensheid een kans op overleven willen hebben en elke aandacht perpetueert slechts de macht en overmacht die religie tot op dit moment gehad heeft.
Klinkt als het eerste het beste dogma....

Gellius@: waarom het plaatje ingetrokken? Ik had werkelijk geen flauw idee wie het was - en dat zijn vaak de beste plaatjes.
pi_25019180
Maar zelfs een zuiver historische aandacht voor de heiligen is je nog teveel? Tsk. U zou liever doen alsof de Katholieke Kerk nooit bestaan heeft zeker, ouwe Leninist.

En ach pyl, het kan toch nooit ingewikkeld zijn? Een negerheilige. Die zijn er niet zoveel, en ik heb er vast niet zomaar ééntje gekozen. Maar ik wil hem best nog even vrijgeven hoor. Als complicerende factor heb ik de mist des tijds over m'neers gezicht laten neêrdalen.
pi_25019240
Speelde hij mee in de welbekende clip van Madonna?
Aldus.
pi_25019256
Ja, dat zal 'm zijn, Z!

Ik vind wel een zestiende-eeuwse St Benedict the Black.
pi_25019264
Daar moest ik ook aan denken toen ik op zoek was naar m'neers beeldtenis, maar ik weet het niet. Ik heb mijn handboek over het historisch-cultureel referentiekader van madonna in de trein laten liggen. .
pi_25019288
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 09:41 schreef pyl het volgende:
Ja, dat zal 'm zijn, Z!

Ik vind wel een zestiende-eeuwse St Benedict the Black.
Helaas. M'neer is wel 16e eeuws. Maar geen Benedictijn.
pi_25019352
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 09:43 schreef Gellius het volgende:
Helaas. M'neer is wel 16e eeuws. Maar geen Benedictijn.
Nee, het was een Dominicaan - en dat maakt het googlen zo lastig....
  donderdag 10 februari 2005 @ 10:01:02 #136
66444 Lord_Vetinari
pi_25019479
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 09:33 schreef Gellius het volgende:
Maar zelfs een zuiver historische aandacht voor de heiligen is je nog teveel?
Teveel eer.
quote:
Tsk. U zou liever doen alsof de Katholieke Kerk nooit bestaan heeft zeker, ouwe Leninist.
Correctie: Ik zou liever gezien hebben dat de Katholieke Kerk nooit had bestaan. Maar het is als met de Holocaust: je kunt het bestaan ervan nu eenmaal niet ontkennen door de overweldigende hoeveelheid informatie die het tegendeel bewijst

Maar uw heilige is mij totaal onbekend.
pi_25019492
Een poging over een andere boeg dan maar: stierf meneer, net als zo velen in dit topic, de marteldood (lees je mee, Lord-Vetinari?)? Of verrichtte hij goede werken, bijvoorbeeld in een melaatsenkolonie (lees je nog steeds mee, Lord)? Zou die informatie vrijgegeven kunnen worden; of verraadt u dan te veel, heer Gellius? Een hintje mbt het continent waarop meneer actief was, wordt ook op prijs gesteld.

[ Bericht 0% gewijzigd door pyl op 10-02-2005 12:08:39 ]
pi_25019740
Nee, m'nheer stierf aan een koortsaanval. Hij verrichte uit-er-aard goede werken, zoals het een Heilige betaamt (lees je mee, Lord-Vetinari?): hij zette ziekenhuizen en weeshuizen op, en zelfs een dierenasiel . Voor die tijd toch opzienbarende staaltjes van mens- en dierlievendheid, zou ik zeggen.

'Zijn' continent was, en is, zeer katholiek, uiteraard.
pi_25019873
Maar, maar, maar.....dan had Ollie het toch bij het rechte eind?
pi_25020336
Op metafysisch niveau heeft Ollie àltijd gelijk. Maar op het micro-niveau van het betekenisloze individuutje wil hij nog wel eens een bok schieten. 't Is niet Sinte-Maarten (hoewel die met een stapelgek gebaar wel van zonneklaar toonde niet van Hollandse familie te zijn, net als deze m'neer uit de Nieuwe Wereld).
pi_25020462
Jawel, maar het is wél Saint Martin de Porres, ofwel de Heilige Martinus van Porres - en ik neem toch aan dat Ollie, die inderdaad wel opvallend vaak gelijk heeft, op hem doelde.

Enfin.
pi_25021227
Hm, zou het? En dan dat malle Groningse rijmpje? het zou kunn'n natuurlijk. Sint Martinus bisschop komt uit verre landen, tenslotte. Maar de Porres was geen bisschop. Verwarring alom. Maar uw antwoord was het enige juiste.

Enfin, tijd voor een vrijdenker, wat jij Lord_V?

pi_25021506
Een nieuwe opgaaf, en niet al te moelijk, maar dat was Urula ook niet (lees je mee Pyl?)

Aldus.
pi_25021566

Jan Adriaansz Leeghwater?
pi_25021874
Nee, dat was trouwens een beetje een snob heb ik van horen zeggen. Maar goed; meneer was wel een tijdgenoot van Leeghwater.
Aldus.
pi_25022010
En 'n vakgenoot, aan zijn krabbeltje te zien.
pi_25022078
Molens waren z'n lust en z'n leven!
Aldus.
pi_25023470
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 11:04 schreef pyl het volgende:
Jawel, maar het is wél Saint Martin de Porres, ofwel de Heilige Martinus van Porres - en ik neem toch aan dat Ollie, die inderdaad wel opvallend vaak gelijk heeft, op hem doelde.

Enfin.
Ik behoud mij inderdaad het recht voor om Martin de Porres Sint Maarten te noemen. Dat buitenlandse gedoe altijd hier.
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 11:53 schreef Gellius het volgende:
Hm, zou het? En dan dat malle Groningse rijmpje? het zou kunn'n natuurlijk. Sint Martinus bisschop komt uit verre landen, tenslotte.
Het Groningse cultuurgoed dient verspreid, vandaar dat rijmpje. Vooruit, ik doe es gek: nog eentje.
quote:
GRÖNNENS LAID

Van Lauwerzee tot Dollard tou,
Van Drente tot aan 't Wad,
Doar gruit, doar bluit ain wonderlaand
Rondom ain wondre stad.
Ain Pronkjewail in golden raand
Is Grönnen, Stad en Ommelaand;
Is Stad en Ommelaand!

Doar broest de zee, doar hoelt de wind,
Doar soest 't aan diek en wad,
Moar rustig waarkt en wuilt het volk,
Het volk van Loug en Stad.
Is Grönnen, Stad en Ommelaand
Is Stad en Ommelaand!

Doar woont de dege degelkhaaid
De wille, vast as stoal,
Doar vuilt het haart, wat tonge sprekt,
In richt- en slichte toal.
Is Grönnen, Stad en Ommelaand;
Is Stad en Ommelaand!
Daar kunn'n de Friez'n 'n p'ntje aan zuig'n.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 10 februari 2005 @ 14:33:17 #149
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_25023544
Cornelis Cornelisz met zijn houtzaagmolens?
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
pi_25023649
Cornelis Corneliszoon is juist. Wat een prachtige naam is het niet?
Aldus.
  donderdag 10 februari 2005 @ 15:34:57 #151
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25024431
Beetje plebs hoor. Getuigt ook niet van veel inspiratie aan de zijde van de ouders van de man...
Onderbouwd, onderlegd, ondergewaardeerd, B-IJ-Z-ondergoed
  donderdag 10 februari 2005 @ 17:37:53 #152
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_25025736
Sorry dames en heren mijn computer heeft het deels begeven, vandaar de stilte. Kan momenteel ook geen plaatje plaatsen. Wie is zo vriendelijk dit voor mij te doen? BVD
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
pi_25026202
pi_25026245
Hé is dat niet Karl Gambolputty?
pi_25026347
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 18:16 schreef beeer het volgende:
Hé is dat niet Karl Gambolputty?
Nee, beeer, al is die vraag alleszins redelijk.
pi_25027709
De verleiding is natuurlijk al te groot, sugarcoated en van blauwe zwaailampen voorzien om te zeggen dat dit de vader van Anna Freud is. Maar een mooie witte baard is het wel.

Continentaaltje hè?
pi_25035865
Hm. Johan_de_With heeft weer eens een stilteaanval hoor. .

Tussenplaatje? Het is vrijdag tenslotte.
pi_25035997
Ik ben wel in voor een tussenplaat, het is per slot van rekening vrijdag.
Aldus.
pi_25036271
Nu nog iemand vinden die over zo'n 'tussenplaatje' beschikt. Moet te doen zijn. Ken jij iemand, Z?
pi_25036415
Nou, bimmel is altijd wel bekwaam in het plaatsen van plaatjes, en Parabola wil ook nog wel eens een mooie stoffige uit de mouw schudden. Het is alleen dat beide het een beetje laten afweten de laatste tijd. Nu we het er toch over hebben, ik heb wel zin in een lekkere stoffige plaat!
Aldus.
pi_25036624
Anders ik wel, Z! Anders ik wel. Ik gevoel zelfs eenzekere hùnkering naar een ouderwets stoffige plaat. Dat komt opzekers omdat het vandaag vrijdag is.
pi_25036722
Zo'n plaat die je moet raden! Omdat het weekend voor de deur staat. Omdat je de plaat niet aan de nachtploeg wil overlaten. Omdat je zo dichtbij bent, maar het nog net niet weet. Zo'n plaat!
Aldus.
pi_25036820
Ik kan me dagen heugen dat ièdere plaat in RJP 'zo'n plaat was! Dit was nog voordat de nachtploeg opgestaan was. Gouden uren! Ach, toen was de wereld nog jong. Nu zijn we oud en der dagen zat, nietwaar. 'k Zou zo graag nog eens éénmaal vlammen .
pi_25037340
*Spanning*
pi_25037409
Ik verwacht m'neer Parabola elk moment!
Aldus.
pi_25037700
Zullen we in afwachting van het tussenplaatje anders even ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet spelen?

Ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet-en-de-kleur-is..... BLAUW!
pi_25037821
Is het de datum en tijd in de post van Johan_de_With waar hij beeer wijst op zijn niet correcte, maar ook niet slechte gok?
Aldus.
pi_25038551
Is the right anwer.!
pi_25042156
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 20:16 schreef Gellius het volgende:
De verleiding is natuurlijk al te groot, sugarcoated en van blauwe zwaailampen voorzien om te zeggen dat dit de vader van Anna Freud is. Maar een mooie witte baard is het wel.

Continentaaltje hè?
Nee, mijnheer, op een eiland geboren.
pi_25042327
Hmz ja, continenten zijn natuurlijk een soort eilanden in het groot hè, daar pak je mij niet mee, mijnheertje de With. Het is een pruis dus. Zou ook wel weer 'ns tijd worden, voeg ik daar aan toe. En vervang die vieze hippieklepelaar eens gauw door een ernstig ogende gestrengheid uit vervlogen dagen, zeg. Ik word iebelig van die vent.
pi_25042367
Mijnheer was een anti-Pruis, echter geen Fransman.
pi_25042426
Ik weet bijna zeker dat-ie het niet is, maar toch waag ik een gokje: George Bernard Shaw?
pi_25042523
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 16:44 schreef pyl het volgende:
Ik weet bijna zeker dat-ie het niet is, maar toch waag ik een gokje: George Bernard Shaw?
Uw durf verdient een beter antwoord, heer pyl.
pi_25043293
Het is een Oostenrijker-Hongaarder, dat mag wel duidelijk zijn.

Edit: hmz... een land is een eiland op zich toch.

[ Bericht 36% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2005 17:37:47 ]
pi_25043363
Nee, mijnheer gebruikte zelfs een ander alfabet.
pi_25044713
Bwam! Bwam! Bwam! Bwam!

Iebelig!
pi_25044785
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 18:57 schreef Gellius het volgende:
Bwam! Bwam! Bwam! Bwam!

Iebelig!
Hoe nu?
pi_25045013
Moedeloos voorwaarts maar, denk ik. Is uw mijnheer een politiker?
pi_25045083
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 19:15 schreef Gellius het volgende:
Moedeloos voorwaarts maar, denk ik. Is uw mijnheer een politiker?
Dat was hij zeker.
pi_25045232
Hm, een politiker met een ander alfabet van een eiland. U noopt mij om hem tot Japanner te bestempelen. Er is echter vast een nooduitgang, die ik nu alleen even niet vinden kan.
Het is weer een week vol diepgevoelde arbeidsvreugd' geweest, voelt u wel?
pi_25045284
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 19:26 schreef Gellius het volgende:
Hm, een politiker met een ander alfabet van een eiland. U noopt mij om hem tot Japanner te bestempelen. Er is echter vast een nooduitgang, die ik nu alleen even niet vinden kan.
Het is weer een week vol diepgevoelde arbeidsvreugd' geweest, voelt u wel?
Ik noop u om uw gymnasiale opvoeding weer levendig te maken. Het alfabet verschilt niet op alle punten van dat van de O-Hers.
pi_25045323
't Is een Griek? Ik zeg maar wat hoor. Grote scholengemeeschap enzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 12-02-2005 12:01:31 (geen posticon! waah!) ]
pi_25045358
quote:
Op vrijdag 11 februari 2005 19:31 schreef Gellius het volgende:
't Is een Griek? Ik zeg maar wat hoor. Grote scholengemeeschap enzo.
Si.
pi_25048497
Laat ik es een gokje in het wilde weg wagen: Eleftherios Venizelos?

Nou ja, nooit van de beste man gehoord, maar googelen op 'Griekse politicus' werpt zo nu en dan zijn vruchten af.

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2005 23:12:49 ]
pi_25070019
Sports? Ben je daar? Geef es antwoord? Spo-hoooorts!

pi_25070386
Krek.
pi_25082480
Aldus.
pi_25084680
Het zal wel niet-Kepler zijn, niet?
pi_25085153
Mocht u wat gerommel horen meneer Gellius, dan is het de meneer van mijn plaat, die zich omdraait in z'n graf. Meneer had het niet zo op wetenschappers.
Aldus.
pi_25085244
Juist. Niet-Kepler. Dat zei ik.
pi_25085913
Er mag meer dan één keer geraden worden hoor! En vragen stellen, dat mag ook.
Aldus.
pi_25085982
't Is vast een bureaucraat. Zie hem dan met wetboek erbij nog even snel wat formuliertjes invullen. Wat doet die hier in deze topic? .
pi_25086292
Sinds wanneer hebben ambtenaren een hekel aan Kepler of wetenschappers in het algemeen?
Aldus.
pi_25086834
Ik heb zelf ook een schijthekel aan Kepler , en ik ben een zogeheten trendvolger. Ken je nagaan.

M'neer: denker?
pi_25086945
Hmmm, in zekere zin was het wel zeker een denker ja. Hij heeft nog steeds volgelingen overigens.
Aldus.
pi_25095968
Ach ja, nu zie ik het ook. 't Is Menno Simons. Van dat clubje.
pi_25096359
Heel scherp Gellius, heel scherp.
Aldus.
pi_25096423
?
pi_25096540
Een zelfportret van Rorschach?
Aldus.
pi_25096599
Nee. De naam van deze mijnheer is niet bekend, en toch is hij wereldberoemd. Of zou dat althans behoren te zijn.
pi_25096631
Hmmm....en meneer zou wereldberoemd moeten zijn om hetgeen hij op de foto aan het doen is?
pi_25096669
Wàt is hij aan het doen, dan?
pi_25096717
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 09:51 schreef Gellius het volgende:
Wàt is hij aan het doen, dan?

Wist ik het maar.....Vast iets waarmee je heel beroemd zou moeten worden. Hij offert vast zijn leven voor het heil der mensheid.

Of zoiets.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 09:58:03 #204
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25096742
Meneer staat bij een waterpomp zijn reflectie in zijn schoenen te bewonderen.
pi_25096772
Hij laat z'n schoenen poetsen lijkt mij. Maar of dat hem nou zo bijzonder maakt ...
Aldus.
pi_25096835
Correct, Z. Hij laat zijn schoenen poetsen. Ik vertel er even bij dat dit vlekkerige plaatje een uitsnede is van een veel grotere foto, waar m'neer min of meer onbedoeld op terecht is gekomen.
pi_25096876
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:05 schreef Gellius het volgende:
Ik vertel er even bij dat dit vlekkerige plaatje een uitsnede is van een veel grotere foto, waar m'neer min of meer onbedoeld op terecht is gekomen.
'Onbedoeld' door de fotograaf? Of 'onbedoeld' door meneer?

En offerde hij, al schoenen laten poetsend, zijn leven nou, of niet?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:08:43 #208
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25096878
Meneer laat onverstoorbaar zijn schoenen poetsen te midden van een grote rel of natuurramp?
pi_25096895
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:08 schreef Bimmel het volgende:
Meneer laat onverstoorbaar zijn schoenen poetsen te midden van een grote rel of natuurramp?
Nee, die kant moeten we niet op.
pi_25096955
Zeg Gellius, heb je mij op 'ignore' staan, of zo?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:17:35 #211
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25096971
Het poetsen van de schoenen op de foto toont aan dat de foto niet echt kan zijn. Het was een foto van een of ander mysterieuze verschijning, maar het schoenenpoetsen zal dan wel een anachronisme zijn met de rest van de plaat....
(net als een film waarin alle christenen die voor de leeuwen werden gegooid dit met een puik klokje om deden )
pi_25097028
De omvang van de tegels doet mij vermoeden dat dit alles zich afspeelt in een Zuid-Europees land.
Aldus.
pi_25097068
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:08 schreef pyl het volgende:

[..]

'Onbedoeld' door de fotograaf? Of 'onbedoeld' door meneer?

En offerde hij, al schoenen laten poetsend, zijn leven nou, of niet?
. Excuus Pyl. En je maakte juist een heel vrchtbare opmerking. Onbedoeld door beide, denk ik, maar het feit dat de maker van de foto m'neer even over het hoofd had gzien, maakt de foto van zo'n historsch belang. En de m'neer erop ook, al betwijfel ik of die er ooit weet van gehad heeft.
pi_25097081
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:22 schreef Z het volgende:
De omvang van de tegels doet mij vermoeden dat dit alles zich afspeelt in een Zuid-Europees land.
Tsj, wat is zuid-eurpees?
pi_25097121
Zuid-Amerikaans, dat zou ook nog kunnen.
Aldus.
pi_25097148
De foto is genomen in één van de bekendere steden van Europa, laat ik het zo maar formuleren.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:37:34 #217
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25097193
Zeg...krijg ik nog terugkoppeling op mijn gewouwel?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:38:13 #218
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25097206
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:34 schreef Gellius het volgende:
De foto is genomen in één van de bekendere steden van Europa, laat ik het zo maar formuleren.
Parijs of Londen?
pi_25097357
Wat is iedereen ongeduldig vandaag!
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:17 schreef Bimmel het volgende:
Het poetsen van de schoenen op de foto toont aan dat de foto niet echt kan zijn. Het was een foto van een of ander mysterieuze verschijning, maar het schoenenpoetsen zal dan wel een anachronisme zijn met de rest van de plaat....
(net als een film waarin alle christenen die voor de leeuwen werden gegooid dit met een puik klokje om deden )
Het poetsen van de schoenen is zo echt als maar zijn kan. En waarom een anachronisme? Liet men toen zich de schoenen niet poetsen? De stad is overigens niet-Londen.
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:53:20 #220
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25097411
Ik weet het al...Het is onderdeel van de eerste foto ooit genomen door Louis-Jacques Daguerre op een Boulevard in Parijs in 1838.
Doordat de sluitertijd zo groot was is alles op de foto wazig maar deze meneer stond blijkbaar meer dan 8 minuten stil en is zodoende wel op de foto opgenomen.
pi_25097440
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 10:53 schreef Bimmel het volgende:
Ik weet het al...Het is onderdeel van de eerste foto ooit genomen door Louis-Jacques Daguerre op een Boulevard in Parijs in 1838.
Doordat de sluitertijd zo groot was is alles op de foto wazig maar deze meneer stond blijkbaar meer dan 8 minuten stil en is zodoende wel op de foto opgenomen.
Klopt bijna. Het is zeker niet de eerste foto ooit (die zijn van rond 1824 denk ik) Het bijzondere van dèze vroege foto is dat deze m'neer, die zich op een vroege ochtend op een Parijse boulevard de schoenen liet poetsen, naar alle waarschijnlijkheid de eerste gefotografeerde mens is.

Zie Bimmel voor de hele foto:

[ Bericht 6% gewijzigd door Gellius op 15-02-2005 11:07:38 ]
  dinsdag 15 februari 2005 @ 10:59:20 #222
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25097494
Hier de hele plaat...zoek de meneer

pi_25097510
Euuh.. effe kijken hoor....
pi_25098007
-dubbel-

[ Bericht 95% gewijzigd door Gellius op 15-02-2005 11:48:05 (fris) ]
pi_25098019
Goed, ik zal het nauwe en ongelijke pad van de vroege fotografie dan maar verlaten en weer een lekker herkenbaar plaatje plaatsen. Hebben de hh. Frenologen ook weer eens wat te doen:

?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 11:41:15 #226
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25098066
Wat kijkt meneer eng zeg....lekkere ogen.
pi_25098410
Mijnheer zat vol wilde plannen, Bimmel!
pi_25100042
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 12:10 schreef Gellius het volgende:
Mijnheer zat vol wilde plannen, Bimmel!
En dat kunnen we bepaaldelijk niet zeggen van het ingedommelde clubje heren dat zich gewoon is trots en fier als de wakkere " dagploeg" te kwalificeren.

En de nachtploeg lijkt geheel in het duister te zijn verzwolgen, maar goed: dat is weer een ander punt
pi_25100188
Ik zit gewoon nog te broeden op een briljante vraag ...
Aldus.
pi_25100243
"Is er een straat naar meneer genoemd en ligt die op dit moment open"?
pi_25100305
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:56 schreef pyl het volgende:
Zeker, in Fatima in 1917. Het rechtermeisje, Lucia dos Santos, schijnt nog altijd in leven te zijn, een kloosterzuster in Coimbra.
Update: mevrouw is gisteren overleden, hoorde ik zojuist op de radio. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn.... Is Lord-Vetinari op vakantie naar Portugal?

Die meneer van Gellius is - uiteraard - een Fransman, met wilde plannen op het vlak der liefde. Maar daarmee redt je het niet om in RLP te verschijnen. Geen idee dus.
pi_25100435
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:17 schreef pyl het volgende:

[..]

Update: mevrouw is gisteren overleden, hoorde ik zojuist op de radio. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn.... Is Lord-Vetinari op vakantie naar Portugal?
. RJP herdenkt Lucia dos Santos (1907-2005) .

quote:
Die meneer van Gellius is - uiteraard - een Fransman, met wilde plannen op het vlak der liefde. Maar daarmee redt je het niet om in RLP te verschijnen. Geen idee dus.

Mijjnheer was brit met een exil-achtergrond in de familie.
pi_25100622
Dat Lucia een mooi wederzien met de Heilige Maagd, Moeder Gods moge hebben! Aan RJP zal het niet liggen.

Die meneer zijn wilde plannen, waarde Gellius, lagen die op het vlak van de schone kunsten?
pi_25100709
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:38 schreef pyl het volgende:
Dat Lucia een mooi wederzien met de Heilige Maagd, Moeder Gods moge hebben! Aan RJP zal het niet liggen.
Speciaal voor Lucia en alle andere hardwerkende nonnetjes :
Lees je even mee, Lord_Vee?

Roeping

(voor de Zusters van Liefde, te Weert)

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:38 schreef pyl het volgende:
Die meneer zijn wilde plannen, waarde Gellius, lagen die op het vlak van de schone kunsten?
Uiteraard. De rest is maar schoenpoetserij .

[ Bericht 58% gewijzigd door Gellius op 15-02-2005 14:54:17 ]
pi_25100790
Tss, als dat Rosetti niet is...
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_25100887
Ze is overigens een stuk vrolijker gaan kijken door de jaren heen.
Aldus.
pi_25100936
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:51 schreef OllieA het volgende:
Tss, als dat Rosetti niet is...
Hmz ja, dat is op zich wel het juiste antwoord ja. Ik had hem zeker al 'ns geplaatst niet?
pi_25101236
Hoewel ik daarme egeenszins knorrig wil overkomen natuurlijk. Twéé keer herzelfde plaatje raden getuigt van zowel inzet als continuïteit van het hoge niveau. Hulde .
  dinsdag 15 februari 2005 @ 15:44:33 #239
66444 Lord_Vetinari
pi_25101448
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 14:17 schreef pyl het volgende:

[..]

pi_25101514
Wat moet dat aureooltje eigenlijk boven je hoofd, Lord_V?
  dinsdag 15 februari 2005 @ 16:01:09 #241
66444 Lord_Vetinari
pi_25101610
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 15:50 schreef Gellius het volgende:
Wat moet dat aureooltje eigenlijk boven je hoofd, Lord_V?
Mijn vrouw zegt altijd dat ik een engeltje ben, vandaar dus
pi_25116358
pi_25116604
Oh ja, dit is die vergeten minor-Tachtiger. Kom, hoe heet-i ook alweer.
pi_25117698
Ik ken 'm ook voor geen meter, Gellius. Maar je moet toegeven dat het een frenologisch hoogstandje is!
pi_25128507
Krijg je van beeldhouwen zo'n thousand yard stare avant la lettre?
pi_25130891
Wanneer is de thousand yard stare eigenlijk voor het eerst omschreven? Het huidige tempo van het spel laat een kleine terzijde wel toe, dunkt me.
pi_25130948
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 19:29 schreef Gellius het volgende:
Wanneer is de thousand yard stare eigenlijk voor het eerst omschreven? Het huidige tempo van het spel laat een kleine terzijde wel toe, dunkt me.
In 'Nam, man, in 'Nam.
pi_25131149
Nou-nou, tut-tut, hoef je niet gelijk boos over te worden. Het is toch best mogelijk dat dit fenomeen ook al bekend was onder loopgraafsoldaten in de Grote Oorlog?

.
Maar goed, is ook zo, dit-en-me-dat: toen heette het nog shell shock.
pi_25131292
Dat is meer een one yard stare. Vanzelfsprekend inferieur aan de negenhonderdnogwatmetervariant.

Anyway, die gast van mij kijkt veel verder dan de duizendmeter. Ik denk dat hij voorbij de horizon kijkt, of in ieder geval droomt.
pi_25131310
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 19:44 schreef Gellius het volgende:
Nou-nou, tut-tut, hoef je niet gelijk boos over te worden. Het is toch best mogelijk dat dit fenomeen ook al bekend was onder loopgraafsoldaten in de Grote Oorlog?

[afbeelding].
Maar goed, is ook zo, dit-en-me-dat: toen heette het nog shell shock.
Maar heer Gellius toch! Vergelijkt u dat hysterisch aangezicht eensmet dat onvergelijkelijke amor fati dat uit de blik van deze veronderstelde Tachtiger spreekt:

pi_25131329
Precies, een dichter dus. Ik was er al een beetje bang voor.

Hoe slecht was-i precies? Héél slecht?
pi_25131534
Lijkt me niet dat ie dichtte eigenlijk; ik denk dat deze heer daar veel te evenwichtig voor was. Als ie dichtte deed ie dat dus waarschijnlijk erg slecht ja!
pi_25131623
Deed-i wel aan kunst eigenlijk? Of was het zo'n nietsnuttende uitvreter die alleen maar centjes rondschoof en verder te beroerd was om zijn handen vuil te maken?
pi_25131758
Njet. Geen kunst. Echt heel eerlijk gezegd plaatste ik 'm alleen maar omdat ik zijn kop in de krant zag staan en dacht van "hé dat is een mooi plaatje!"

Volgens mij schreef hij wel. En hij contempleerde.vast ook een heleboel.
pi_25131935
Hm. Waar haal jij je krant eigenlijk beeer? In het Leesmuseum aan het Rokin?
pi_25132028
Nederlandsch Dagblad. .

Nu moet je toch wel enigszins begrip van meneers beroep moeten krijgen hoor..
pi_25132132
Ah, m'neer was dom'nee.
pi_25132190
Nou ja, theoloog iig. Ik weet niet of hij daar ook nog bij domineerde.
pi_25132242
Ah, het Rokin! Dat ligt open. Nu wordt het interessant.
Aldus.
pi_25132505
Het valt me op dat het Rokin al een tijdje aan de àndere kant openligt. Dat is ongetwijfeld geen toeval. Mogen wij in dom'nee's gang door de instituties een vergelijkbare sprong verwachten? Hoewel, het is twijfelachtig dat hij daarmee het nieuws anno-nu nog zou halen. Raadsels.
pi_25132830
Nou ehm, eigenlijk zit het zo, Gelnag... Gellius. Hij behaalde het nieuws niet niet echt. Zijn hoofd stond gewoon in de krant. Bij een advertentie of zo; iets over de ThUK en de VU.

Ik vind 'm zelf niet eens d.m.v. steekhoudende zoekargumenten met google. .
  donderdag 17 februari 2005 @ 21:27:22 #262
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_25133198
Gerard Th. Rothuizen ?
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_25134103
Dr. Herman Bavinck (1854-1921) op een foto uit 1894 uit de studentenalmanak van F.Q.I., de periode dat hij hoogleraar dogmatiek in Kampen was en zijn Gereformeerde Dogmatiek schreef.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_25134982
! Je zou haast zeggen dat je geen liefhebber bent van zijn werk, Ollie. Zomaar een avondgedachte hoor.
pi_25136237
Ik zou wel eens willen weten of ik nu eindelijk een keer iets gewonnen heb. Of zo.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_25136310
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 23:46 schreef OllieA het volgende:
Ik zou wel eens willen weten of ik nu eindelijk een keer iets gewonnen heb. Of zo.
Op Fok! valt bar weinig te winnen dat weet je, want anders zou je je niet verstoppen in 'raad je plaatje'.
pi_25136325
Ps. zomaar een avondgedachte hoor....
pi_25136399
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 23:49 schreef Stali. het volgende:
Ps. zomaar een avondgedachte hoor....
Ha die Stali. Hoe is het met het Hondje?
Op Fok! moet je je - juist in deze tijd - wel verstoppen natuurlijk.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_25136493
Plaatjes plaatsen, dàt moet je op Fok.
pi_25136537
Nou ja, in RJP. Wat je op Fok moet zal me verder een rotzorg zijn.
pi_25136551
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 23:52 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ha die Stali. Hoe is het met het Hondje?
Op Fok! moet je je - juist in deze tijd - wel verstoppen natuurlijk.
Jij en Ryan... stelletje horken!!

ik weet nog niet helemaal zeker of jullie wel of geen gelijk hebben. Hmmz...
pi_25136609
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 23:56 schreef Gellius het volgende:
Plaatjes plaatsen, dàt moet je op Fok.
En daarom heet Ollie geen Gellius.
pi_25136730
En daarom is niet monet niet niet-monet, en een niet-plaatje niet-niet niet gewenst.
pi_25136855
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 00:05 schreef Gellius het volgende:
En daarom is niet monet niet niet-monet, en een niet-plaatje niet-niet niet gewenst.
Ja, ja, ik ben het land al uit.
pi_25136948
Altijd maar haastig en drastisch. Je kunt ook niet een niet-plaatje wel-plaatsen, niet? Of wel? Of desnoods een wel-plaatje niet-plaatsen, niet?
pi_25137023
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 00:13 schreef Gellius het volgende:
Altijd maar haastig en drastisch. Je kunt ook niet een niet-plaatje wel-plaatsen, niet? Of wel? Of desnoods een wel-plaatje niet-plaatsen, niet?
hmm..., je moet altijd iets te raden overlaten als kut-Stali... wie weet.
pi_25137115
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 00:13 schreef Gellius het volgende:
drastisch.
Vooruit, een drastisch plaatje.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_25137177
Ik noteer Stali voor een ontzagwekkende plaat om te raden binnenkort. Je hebt natuurlijk ook wel de pech dat je in het onwelriekende spoor van Ollie terecht gekomen bent in het nachtploegwezen. Vrijwel onontgonnen terrein, waar we eigenlijk een antropoloog van het kaliber van een batuwu voor nodig hebben om een lichte vorm van duiding aan te kunnen geven.
pi_25137225
Ach hee, ik heb nooit gemerkt dat je die foto nam, Ollie. .
  vrijdag 18 februari 2005 @ 09:50:52 #280
66444 Lord_Vetinari
pi_25140636
Is dat niet Marcel Proust?
pi_25141991
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 23:46 schreef OllieA het volgende:
Je mag een kopie van de Gereformeerde Dogmatiek declareren bij het RJP fonds.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:08:40 #282
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25142838
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 09:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Is dat niet Marcel Proust?
Nee, dat is 'm wel ...

Solomon T geerne
pi_25143086
Een gelegenheids plaat. De meneer links graag:

Aldus.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:24:08 #284
66444 Lord_Vetinari
pi_25143104
Den Heer Van Speyk op het moment dat hij in het kruit schiet
pi_25143146
Bonuspunten voor degene die zijn laatste woorden kan reciteren; en een koperen fluit van verdienste voor degene die de daad bij die woorden voegt.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:30:42 #286
66444 Lord_Vetinari
pi_25143210
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:27 schreef beeer het volgende:
Bonuspunten voor degene die zijn laatste woorden kan reciteren; en een koperen fluit van verdienste voor degene die de daad bij die woorden voegt.
Nou "Dan liever de lucht in!" zal het vast niet geweest zijn, daarvoor klinkt dat iets te gemaakt.

Volgens mijn Sesam Geschiedenis der Nederlanden luidde de laatst bekende woorden:

Scheepsjongen (verblekend): Schipper, gaat gij de vlam in het kruit steken?
Van Speyk: Maak dat je weg komt!
pi_25143268
Sesam Geschiedenis der Nederlanden. .
pi_25144275
Lekker plaatje trouwens, Z! .
pi_25144398
Mijn kat is overigens geboren in de Van Speykstraat in West

Ik heb nog een dubieus plaatje liggen, en aangezien het vrijdag is plaats ik die gewoon.

Aldus.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 13:53:13 #290
66444 Lord_Vetinari
pi_25144417
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:34 schreef beeer het volgende:
Sesam Geschiedenis der Nederlanden. .
Niks mis mee, hoor. Leest lekker weg. Beetje gedateerd, maar ja...
pi_25144545
Als dit geen maudite is, dan eet ik het Oosterpark op.
pi_25144663
Het is inderdaad een Fransman.
Aldus.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 14:22:37 #293
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25144846
Zeker geen rioolwerkzaamheden in een straat naar hem vernoemd? (Monsieur Rue Ouvert- de Riool)
pi_25144908
Dit lijkt mij een neokolonialist.
pi_25144956
Dit is vast niet-Peguy.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 14:33:27 #296
11211 Bimmel
Optimistisch als altijd
pi_25145013
Meneer lijkt mij het boegbeeld van de Pro-Anorexia beweging in zijn tijd...
pi_25145310
Heel scherp meneer de_With; het is niet Peguy.

Al lijkt het op de foto dat meneer balanceerde op de rand van leven en dood, is dat niet het geval. Meneer had wel last van jicht, maar voor de rest was hij redelijk gezond volgens mij. Over z'n drankgebruik weet ik ook niks, maar ik vermoed dat hij wel een glaasje lustte.

in deze post zit een 'paraboleske' hint verwerkt
Aldus.
pi_25146700
Ik ben het hele weekend niet online, dus schroom u niet om een tussenplaatje te plaatsen!
Aldus.
pi_25146962
Ah toe, nog 'n hintje voor je ons verlaat, Z!
pi_25147330
Hmmmz, m'neer stond aan de basis van een stroming.

Zo goed?
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')