abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25001613
Ouwe stijl.

Het gaat om deze mejuffrouw:

.

Boodschappenmeisje, niet Russisch, in geen enkel verband staand met Duitsers. Ollie weet mogelijk wie het is.
pi_25001707
Bernadette Soubirous.

Overigens stuitend hoe sommige heren hier zich menen te kunnen verlustigen aan de heilige Bernadette!

Even eerder was de houtsnede van Gustave Doré, waarop Johannes het nieuwe Jeruzalem wordt geopenbaard, ook al niet aan Beeer besteed...(trouwens, dát is pas een finaleplaat). Je zou er waarempel een cultuurpessimist van worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door pyl op 09-02-2005 09:00:36 ]
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_25001881
Top. Ik heb zojuist het dagboek uitgelezen dat Emile Zola bijhield toen hij zich een poosje in Lourdes bevond, ter voorbereiding van zijn roman over die maffe pelgrimgangers. Erg interessant.
quote:
trouwens, dát is pas een finaleplaat
Maar beste pyl, we zijn immers nog làng niet aan de finaleplaat toe! Dus maak je niet druk. Plaats een plaatje!.
pi_25001993
Bernadette Die had bimmel overigens niet al te lang geleden ook al eens geplaatst.

Zullen we makkelijk beginnen?

Aldus.
pi_25002080
Dat zal de heilige Sebastiaan zijn.
pi_25002141
The one and only.
Aldus.
pi_25002144
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:27 schreef Z het volgende:
Bernadette Die had bimmel overigens niet al te lang geleden ook al eens geplaatst.
Was het Bimmel? Ik dacht dat het Ollie was. Nou ja, die twee zijn ook vrijwel niet uit elkaar te houden, behalve dat Ollie alles weet dan.

Doen we een heiligendagje vandaag?
pi_25002199
En themadag, leuk. Is het ooknog eens makkelijker om te plaatsen plaatjes te verzinnen.
Aldus.
pi_25002260
  woensdag 9 februari 2005 @ 09:52:20 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_25002327
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:48 schreef pyl het volgende:
[afbeelding]
Oe, die zagen Maria in Portugal, toch?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_25002395
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oe, die zagen Maria in Portugal, toch?
Zeker, in Fatima in 1917. Het rechtermeisje, Lucia dos Santos, schijnt nog altijd in leven te zijn, een kloosterzuster in Coimbra.
pi_25002415
Ik hoop niet dat ze de Heilige Moeder toen ook zò hebben aangekeken. Dan was ze snel weer vertrokken, denk ik.

"Mot je?!"
pi_25002541
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:58 schreef Gellius het volgende:
Ik hoop niet dat ze de Heilige Moeder toen ook zò hebben aangekeken. Dan was ze snel weer vertrokken, denk ik.

"Mot je?!"

Die Heilige Moeder kon anders ook behoorlijk vals uit de hoek komen:
quote:
Op 13 mei 1917 is de eerste verschijning van de Heilige Maagd. De herderkinderen zijn aan het spelen, toen zij plots een bliksemschicht zagen. Bang voor aankomend onweer, dreven ze de schapen bij elkaar om huiswaarts te gaan. Opnieuw volgt bliksem en kort daarop zien Jacinta, Francisco en Lucia een Dame, geheel in het wit en stralender dan de zon, boven een steeneik. De Dame zei: 'Wees niet bang. Ik doe jullie geen kwaad." Op de vraag van Lucia waar de Dame vandaan komt, antwoordt zij: "Uit de Hemel". Lucia: "Wat wilt U van mij?" De Dame: "Ik wil dat jullie drie zes achtereenvolgende maanden, telkens op de dertiende op hetzelfde uur hier terugkomen. Dan zal ik zeggen wie ik ben en wat ik wil. Daarna zal ik nog een zevende keer komen." Lucia: "Kom ik ook in de Hemel?" De Dame: "Jawel". Lucia: "En Jacinta?" De Dame: "Ook." Lucia: "En Francesco?" De Dame: "Ook, maar dan moet hij nog veel rozenhoedjes bidden." Daarna vraagt Lucia of twee meisjes ook in de hemel zijn, waarop Maria antwoordt, de ene wel, de andere niet.
Weldra ging het fout.
quote:
Jacinta sterft spoedig, zoals Maria haar had verteld, op 20 februari 1920 in een ziekenhuis in Lissabon. Francesco is dan al in de hemel; hij stierf een jaar eerder op 4 april 1919.
Maar Maria had nog meer in petto:
quote:
Op 13 mei 1981 wordt paus Johannes Paulus II neergeschoten. De paus wordt gered van de dood toen hij opkeek naar een jong meisje dat een poster van Onze Lieve Vrouw van Fatima bij zich droeg. De paus draaide zich om, zodat een geloste kogel zijn hoofd net miste. Een jaar later bezoekt de paus Fatima, en bedankt Maria om zijn leven te sparen.
Kom daar nog 'ns om!
pi_25002547
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:06:07 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_25002562
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:05 schreef Parabola het volgende:
[afbeelding]
Beckett?
pi_25002588
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Beckett?
Was die heilig?
Slaapt winter
en zomer
pi_25002598
Sint Servaas?
pi_25002610
Dit lijkt me een heilige die van wanten wist, Bool. Een wilskrachtige blik, een scherpe neus, priemende baard, modern behang, achteloos een stadje in de hand: monseigneur was geestelijke-veroveraar, dunk me?

Of is dat geen stadje?
pi_25002628
Sint Nicolaas?
Aldus.
pi_25002660
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:07 schreef pyl het volgende:
Sint Servaas?
hmmzz, Sint is goed, maar Servaas kan ik niet goed rekenen.

Geologisch zit u aardig in de richting, hoewel daar de nodige misverstanden over verstaan. Chronologisch zit u aan de vroege kant.
Slaapt winter
en zomer
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:12:34 #21
66444 Lord_Vetinari
pi_25002665
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:07 schreef Parabola het volgende:

[..]

Was die heilig?
quote:
St. Thomas Becket
Martyr, Archbishop of Canterbury, born at London, 21 December, 1118 (?); died at Canterbury, 29 December, 1170.
Ja dus.
pi_25002720
Nog één gokje: Sint Willibrord?
pi_25002739
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:08 schreef Gellius het volgende:
Dit lijkt me een heilige die van wanten wist, Bool. Een wilskrachtige blik, een scherpe neus, priemende baard, modern behang, achteloos een stadje in de hand: monseigneur was geestelijke-veroveraar, dunk me?
M'neer had een missie. Geheel in de geest van die tijd zal m'neer bij het vervullen van die missie enig geweld niet geschuwd hebben. om eens een understatement te hanteren M'neer beschikte over de nodige wereldlijke macht
[sub]
quote:
Of is dat geen stadje?
Het lijkt mij een kerk, zo op het eerste oog.
Slaapt winter
en zomer
pi_25002758
Een kèrk! Hoogst merkwaardig. Zal wel een hint zijn. Is 't een paus?
pi_25002786
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:15 schreef pyl het volgende:
Nog één gokje: Sint Willibrord?
Geheel correct, mijn waarde pyl.

In tegenstelling tot wat men in ons land wel schijnt te denken, was St W. niet actief in NL, maar in Frans Vlaanderen. ZIjn opvolger, Bonifatius, is niet in Dokkum vermoord, maar in Dockynchirica, het tegenwoordige Duinkerken.

Nieuwe heilige? Beckett bijvoorbeeld
Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')