Uhm, lijkt me vrij lastig om de natuur van de mens te beschrijven dus het is onzin om daar eerst een heel topic aan te gaan besteden. Het is imo duidelijk wat Kaalhei bedoelt met 'kapitalisme'.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 19:36 schreef Tup het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Ik moest gewoon even glimlachen over het feit dat de definitie van het kapitalisme inderdaad wel een klein waardeoordeel lijkt te bevatten. De genoemde definities haalde ik enkel aan omdat Kaalhei wederom weer op de definitietoer ging "Je haalt ... en ... door elkaar." Als we eerst helder hebben waar we over praten, dan kunnen we daarna over de inhoudelijke punten praten en van mening verschillen. Gooi het niet over de "je haalt door elkaar...boeg".
Waar haal je die onzin vandaan?quote:Op zondag 13 februari 2005 00:10 schreef Schepseltje het volgende:
kapitalisme is geen systeem waarin je gevangen kan zitten, het is de afwezigheid van een overheid
wat klopt er niet dan? de vrijwillige activiteiten van particulieren (dus waar de overheid niet actief is) zie ik als kapitalisme. Het is daarom geen systeem omdat het niet voorschrijft hoe mensen moeten leven.quote:
Kapitalisme is een economisch systeem, geen politiek systeemquote:Op zondag 13 februari 2005 11:49 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
wat klopt er niet dan? als er geen overheid is, is alles in particuliere handen en spreekt men van kapitalisme. Ik ben benieuwd naar jou definitie.
dat zeg ik, de activiteiten van particulieren rekent men tot kapitalisme, dus een staatsbedrijf is niet kapitalistisch, trekt de staat zich terug en privatiseerd het bedrijf wordt het kapitalistisch.quote:Op zondag 13 februari 2005 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Kapitalisme is een economisch systeem, geen politiek systeem
Het gaat over het prive bezit van productiemiddelen en resources.
Het gaat uit van vrije markt.
libertariers gaan uit van een minimale overheid of helemaal geen overheid. Libertarisme is de filosofie die kapitalisme het meest vrij wil laten. Maar ook met een overheid kun je kapitalisme hebben, alleen zijn de sectoren waarin de overheid actief is niet kapitalistisch.quote:Jij haalt denk ik, Libertijnisme en Kapitalisme door elkaar, maar zelfs de meest extreme Libertijnen gaan uit van een overheid, welliswaar een minimale, maar wel degelijk een overheid.
Nee, dat zei jij niet, jij zei dat er met kapitalisme helemaal geen overheid is.quote:Op zondag 13 februari 2005 12:09 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
dat zeg ik, de activiteiten van particulieren rekent men tot kapitalisme, dus een staatsbedrijf is niet kapitalistisch, trekt de staat zich terug en privatiseerd het bedrijf wordt het kapitalistisch.
[..]
libertariers gaan uit van een minimale overheid of helemaal geen overheid. Libertarisme is de filosofie die kapitalisme het meest vrij wil laten. Maar ook met een overheid kun je kapitalisme hebben, alleen zijn de sectoren waarin de overheid actief is niet kapitalistisch.
Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/Capitalism
Ja dat bedoelde ik dus niet, daarom heb ik het ook veranderd. Ik bedoelde dat waar de overheid niet komt, er kapitalisme is. Dus een bedrijf/sector waar de overheid zich uit terugtrekt wordt automatisch kapitalistisch.quote:Op zondag 13 februari 2005 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, dat zei jij niet, jij zei dat er met kapitalisme helemaal geen overheid is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |