abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 februari 2005 @ 10:56:33 #1
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_24984951
Een hoop mensen schrijven regelmatig op het forum dat ze zich "gevangen voelen in het kapitalisme" of op een andere wijze beperkt voelen door het kapitalisme.

Ik ben erg benieuwd naar hoe deze mensen de figuurlijke "muren" van deze gevangenis ervaren, en wat voor hen dan vrijheid symboliseerd, buiten deze gevangenis.
Deze ruimte niet beschrijven
pi_24984998
idd, wat kan je dan wel vrijheid noemen??

het is ook nooit goed
Strawberry Flavour..
  dinsdag 8 februari 2005 @ 11:03:53 #3
19325 bosgorilla
pi_24985091
euh.. serieus svp
pi_24985144
ok, het was serieus bedoeld, maar ben al weg uit het politiek forum
Strawberry Flavour..
pi_24985308
dat je gedwongen wordt een bepaalde levenstijl erop na te houden. bepaalde producten moet gebruiken etc.
pi_24985352
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:17 schreef NullPointer het volgende:
dat je gedwongen wordt een bepaalde levenstijl erop na te houden. bepaalde producten moet gebruiken etc.
Welke producten
Welke stijl van leven

Er is gigantisch veel keuze in producten en stijlen van leven.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 11:20:39 #7
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_24985362
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:17 schreef NullPointer het volgende:
dat je gedwongen wordt een bepaalde levenstijl erop na te houden.
Welke dan?
quote:
bepaalde producten moet gebruiken etc.
Zoals?
  dinsdag 8 februari 2005 @ 11:27:01 #8
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_24985488
een aantal jaar geleden waren er een hoop mensen gevangen in het communisme.
Ze waren vrij van kapitalisme maar een eigen mening kon wel eens een neqschot betekenen in betegelde kelder van deLubjanka...
Het is maar waar je de voorkeur aan geeft.
Als je helemaal vrij van anderen wilt leven moet je alleen op een eiland gaan wonen en in je eigen levensonderhoud voorzien.
Doe je dat niet zul je onherroepelijk aan een of andere samenleving deel moeten nemen en de regels daarvan moeten naleven...
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 11:30:26 #9
64326 beestjuh
stupid little dreamer
pi_24985552
Ik probeer mijn best te doen bewust te eten (geen vlees en zoveel mogelijk biologische produkten) maar gek genoeg is dat altijd duurder dan het alternatief. Daarbij zit in haast al het eten vlees of een dierlijk bijprodukt (geplette schildluizen? ) waardoor ik af en toe moedeloos word.

Verder wordt je door het falen van het openbaar vervoer haast gedwongen om een dure vervuilende auto te rijden, die gek genoeg niet op plantaardige brandstoffen mogen rijden...
En natuurlijk de euro

Op die manier ervaar ik het tenminste, ik denk dat andere principes andere problemen met zich meebrengen.
power to the people
  dinsdag 8 februari 2005 @ 11:34:56 #10
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_24985640
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:30 schreef beestjuh het volgende:
Ik probeer mijn best te doen bewust te eten (geen vlees en zoveel mogelijk biologische produkten) maar gek genoeg is dat altijd duurder dan het alternatief.
Da's niet gek dat komt omdat de meeste mensen normaal voedsel eten en dus het aanbod en de produktie daarvan hoger liggen en daardoor de prijzen lager zijn.

maar wat de euro ermee te maken heeft...???... of het nu een gulden, een euro of een Mark is het een blijft duurde dan het ander.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_24985647
Ik denk ook weleens moet dat nou allemaal? Die westerse materialistische prestatie gerichte maatschappij. Niet zo zeer dat ik me nou gevangen voel in het kapitalisme ben tenslotte een vvd'er maar toch denk ik weleens idealistisch en heb ik een kritische kijk op de westerse maatschappij.

Ik denk zelf persoonlijk dat alleen materialisme niet zaligmakend is het blijft natuurlijk goedkope luxe

Maar elk systeem heeft zijn voor -en nadelen de vraag is alleen of in een kapitalistische maatschappij we niet vervreemden van bijv. de natuur. Wij nemen toch gauw alles voor lief maar een meteoriet en we zeggen niet zoveel meer. Alles is zo relatief en dat vergeten mensen denk ik weleens in het westen.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 11:43:01 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24985792
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:35 schreef MrX1982 het volgende:
Niet zo zeer dat ik me nou gevangen voel in het kapitalisme ben tenslotte een vvd'er
typisch gevalletje cognitieve dissonantie
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 8 februari 2005 @ 11:45:12 #13
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_24985835
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:30 schreef beestjuh het volgende:
Ik probeer mijn best te doen bewust te eten (geen vlees en zoveel mogelijk biologische produkten) maar gek genoeg is dat altijd duurder dan het alternatief. Daarbij zit in haast al het eten vlees of een dierlijk bijprodukt (geplette schildluizen? ) waardoor ik af en toe moedeloos word.
Heeft niet zoveel met kapitalisme te maken toch? Of is een tijger die vlees eet ook kapitalistisch?
quote:
Verder wordt je door het falen van het openbaar vervoer haast gedwongen om een dure vervuilende auto te rijden, die gek genoeg niet op plantaardige brandstoffen mogen rijden...
Je kiest er toch zelf voor om afstanden af te leggen waarvoor je de trein, bus of auto moet pakken.
quote:
En natuurlijk de euro
Ik snap niet wat je hiermee bedoeld.
pi_24985929
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:43 schreef Re het volgende:
typisch gevalletje cognitieve dissonantie
Het is wellicht een contradicatie maar ik kan er wel mee leven
pi_24986022
Stel dat je van mening bent dat geld mensen alleen maar hebberig maakt en de samenleving verziekt, dan kun je nergens heen waar ze geen geld hebben om te kijken hoe dat bevalt.

Misschien kan je wel een samenleving zonder geld vinden in de binnenlanden van Afrika, maar als je een samenleving zonder geld op een grotere schaal en op een eerlijke manier wil 'ondergaan' dan heb je daarvoor niet de mogelijkheid. En als je het zo bekijkt heb je dus geen keuze en zit je gevangen omdat alles wat je doet moet gebeuren binnen het kapitalistische kader.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_24986048
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:45 schreef IntroV het volgende:

Je kiest er toch zelf voor om afstanden af te leggen waarvoor je de trein, bus of auto moet pakken.
In onze maatschappij zul je moeten werken voor je levensonderhoud, een hutje op de hei bouwen en in je eigen voedselvoorziening voldoen zit er niet meer. in. Omdat onze maatschappij en voornamelijk de woningmarkt zo slecht werkt, en je dus niet overal kunt gaan wonen waar je maar wilt wordt je gedwongen om te reizen. Ook is het dat we zo slim zijn geworden om te besluiten dat bedrijven en kantroen maar op bedrijven tereinen moeten staan waardoor dagelijk mesen gedwongen worden om lange afstanden te reizen naar hun werk.

En ja ik woon nu wel na 5 jaar wachten op 7 km van mijn werk en kan nu dagelijks fiesten. En heb geen auto meer.
pi_24986169
De ene consument consumeert nu eenmaal meer dan de ander. Helemaal niet consumeren lijkt me tegenwoordig vrij knap. Ach, ik ben al blij dat ik stil sta bij alles wat ik consumeer. Dat ik denk: "heb ik dit echt wel nodig? Meestal komt er ja uit, terwijl veel mensen wellicht die vraag met 'nee' beantwoorden. Die andere mensen houden het systeem in stand terwijl ik bijvoorbeeld me veel vrije kan bewegen in het systeem. Doordat ik misschien veel minder materialistisch ben. Het belangrijkste is natuurlijk dat je ondanks de beperkingen (als het dat al zijn) gelukkig bent.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 12:09:30 #18
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_24986209
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:56 schreef Loohcs het volgende:
Stel dat je van mening bent dat geld mensen alleen maar hebberig maakt en de samenleving verziekt, dan kun je nergens heen waar ze geen geld hebben om te kijken hoe dat bevalt.

Misschien kan je wel een samenleving zonder geld vinden in de binnenlanden van Afrika, maar als je een samenleving zonder geld op een grotere schaal en op een eerlijke manier wil 'ondergaan' dan heb je daarvoor niet de mogelijkheid. En als je het zo bekijkt heb je dus geen keuze en zit je gevangen omdat alles wat je doet moet gebeuren binnen het kapitalistische kader.
mensen handelen op de een of andere manier toch met elkaar, of je nu kippen tegen prei ruilt of dat je een tussen ruil middel gebruikt.
Een samenleving waarin iedereen maakt waar ie zin in heeft, dit op de grote hoop gooit en iedereen pakt van die hoop wat ie nodig heeft klinkt natuurlijk mooi, maar zo'n samenleving gaat uiteindelijk tenonder aan........ jawel de profiteur/lambal die niets bijdraagt maar wel neemt.
Daar moet dan weer controle op komen of regeltjes..... en voor je het weet zit je gewoon weer in dezelfde scheiss als waar je vandaan kwam...
  dinsdag 8 februari 2005 @ 12:10:37 #19
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24986232
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 10:56 schreef bosgorilla het volgende:
Een hoop mensen schrijven regelmatig op het forum dat ze zich "gevangen voelen in het kapitalisme" of op een andere wijze beperkt voelen door het kapitalisme.

Ik ben erg benieuwd naar hoe deze mensen de figuurlijke "muren" van deze gevangenis ervaren, en wat voor hen dan vrijheid symboliseerd, buiten deze gevangenis.
ik zal eerlijk zeggen dat ik het nog nooit op die manier ben tegengekomen maar er zijn idd heel wat mensenanti kapitalistisch in Nederland. Dat komt omdat ze geloven in zero sum theorie wat zou impliceren dat de rijkdom van de een de armoede van de ander veroorzxaakt. Dat is in hun belevingswereldje heel logisch, er is immers een eindige hoeveelheid welvaart. Als ik rijker wordt moet er dus iemand anders armer worden.

Dit is natuurlijk onzin dus we kunnen met het grootste gemak zeggen dat mensen die kapitalisme niet snappen een beetje dom zijn.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  dinsdag 8 februari 2005 @ 12:12:23 #20
19325 bosgorilla
pi_24986261
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 11:56 schreef Loohcs het volgende:

Is er in dit licht kans op een alternatief? Of is dit een wetmatigheid voor een grote organisatie zoals de mensheid.
pi_24986342
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 12:09 schreef DoctorB het volgende:

[..]

mensen handelen op de een of andere manier toch met elkaar, of je nu kippen tegen prei ruilt of dat je een tussen ruil middel gebruikt.
Een samenleving waarin iedereen maakt waar ie zin in heeft, dit op de grote hoop gooit en iedereen pakt van die hoop wat ie nodig heeft klinkt natuurlijk mooi, maar zo'n samenleving gaat uiteindelijk tenonder aan........ jawel de profiteur/lambal die niets bijdraagt maar wel neemt.
Daar moet dan weer controle op komen of regeltjes..... en voor je het weet zit je gewoon weer in dezelfde scheiss als waar je vandaan kwam...
Dat zal ook de reden zijn waarom zo'n samenleving niet bestaat. Maar het blijft wel een leuk gedachte-experiment: Ik werk gewoon, maar krijg daar niet voor betaald in zo'n samenleving en ik kan vervolgens gratis een brood halen bij de bakker. Dat het in de praktijk niet zal werken dat lijkt me duidelijk, maar soms moeten mensen (net als kinderen) eerst hun vingers branden voordat ze geloven dat de kachel heet is.
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 12:12 schreef bosgorilla het volgende:

[..]

Is er in dit licht kans op een alternatief? Of is dit een wetmatigheid voor een grote organisatie zoals de mensheid.
Wat je bedoelt met deze vraag is mij niet geheel duidelijk.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  dinsdag 8 februari 2005 @ 12:24:31 #22
19325 bosgorilla
pi_24986443
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 12:18 schreef Loohcs het volgende:

[..]

Dat zal ook de reden zijn waarom zo'n samenleving niet bestaat. Maar het blijft wel een leuk gedachte-experiment: Ik werk gewoon, maar krijg daar niet voor betaald in zo'n samenleving en ik kan vervolgens gratis een brood halen bij de bakker. Dat het in de praktijk niet zal werken dat lijkt me duidelijk, maar soms moeten mensen (net als kinderen) eerst hun vingers branden voordat ze geloven dat de kachel heet is.
[..]

Wat je bedoelt met deze vraag is mij niet geheel duidelijk.
Of je kunt ontsnappen aan die gevangenis (binnen de grenzen van de natuurwetten, zegmaar)
pi_24986739
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 12:10 schreef Landmass het volgende:

[..]

ik zal eerlijk zeggen dat ik het nog nooit op die manier ben tegengekomen maar er zijn idd heel wat mensenanti kapitalistisch in Nederland. Dat komt omdat ze geloven in zero sum theorie wat zou impliceren dat de rijkdom van de een de armoede van de ander veroorzxaakt. Dat is in hun belevingswereldje heel logisch, er is immers een eindige hoeveelheid welvaart. Als ik rijker wordt moet er dus iemand anders armer worden.

Dit is natuurlijk onzin dus we kunnen met het grootste gemak zeggen dat mensen die kapitalisme niet snappen een beetje dom zijn.
meestal is het zo dat als 1 rijker wordt, de andere wordt afgezet. Kapitalsime is nix anders dan de andere zoveel mogelijk afzetten om zelf zoveel mogelijk te verdienen. als werknemer ben je daar ook slachtoffer van..

[ Bericht 6% gewijzigd door NullPointer op 08-02-2005 12:53:14 ]
pi_24987190
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 12:42 schreef NullPointer het volgende:

[..]

meestal is het zo dat als 1 rijker wordt, de andere wordt afgezet. Kapitalsime is nix anders dan de andere zoveel mogelijk afzetten om zelf zoveel mogelijk te verdienen. als werknemer ben je daar ook slachtoffer van..
Dan ga je voor jezelf beginnen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_24987469
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 12:42 schreef NullPointer het volgende:

[..]

Dat lijkt me toch vooral het geval als er helemaal geen regels zouden zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')