Ayaan hirsi Ali voor de fans...Hans Labohm schreef wat vrij vertaald over haar:
Geboren in 1967 in Mogadishu (Somalië) doorliep Ayaan Hirsi de lagere school in Kenya. van midden jaren 90 studeerde ze politieke wetenschappen in Leiden. Tijdens die periode had ze verschillende baantjes als schoonmaakster en postsorteerder. In 2001 en 2002 was ze interpretator en tolk (vertaalster). In 2002 trad ze toe tot de denktank van de Soiaal Democratische partij, de Wiardi Beckman Stichting. In 2003 stapte ze over naar de Volkspartij voor vrijheid en democratie vanwege de standpunten van deze partij met betrekking tot migratieproblematiek en werd ze parlementslid.
Ze groeide op als moslim maar werd na kritisch onderzoek agnostisch. Ze heeft een onvoorstelbare nederlandse woordenschat en is een scherpe debater. Wollige retoriek pareert ze probleemloos. Afgaande op polls is zij een van de meest populaire politici. Haar politieke boodschap behelst volgens moslimradicalen wat controverse.
Het betreft de kritische belichting die ook Pim Fortuyn (die was vermoord door een dierenrechtenactivist) al voorstond op de invloeden van islam op de nederlandse samenleving. Zij maakte eveneens duidelijk dat meer bewustwording van moslimradicalisme noodzakelijk was om de samenleving leefbaar te houden. (Hetgeen nog maar eens werd onderstreept door de moord op Theo van Gogh en bedreigingen aan het adres van diverse politici).
Fortuyn kwalificeerde islam als een achterstandsreligie en Hirsi Ali kaartte eveneens achterstanden aan. Toen zji bij de PvdA zat wenste zij deze issues al op de politieke agenda te krijgen maar de partij gaf haar hierin geen ondersteuning omdat dit Fortuyn electoraal goed zou kunnen doen. Ayaan Hirsi Ali is speciaa kritisch op gebrek aan tolerantie voor afwijkende meningen onder moslims en de onderdrukking van vrouwen die in sommige moslimgezinnen voorkomt.
Volgens Ayaan Hirsi Ali wordt de staat van islam onderstreept door de emoties die vrijkomen bij radicale moslims zodra ze haar standpunten aan de orde brengt. Radicalem oslims hebben volgens haar de capaciteit tot zelfkritiek niet met als gevolg dat elke kritische opmerking door hen wordt uitgelegd als een persoonlijke aanval.
Ze gelooft dat de nederlanders onbewust zijn van de bedreiging die uitgaat van een snelgroeiende radicale islam voor de basisnormen en -waarden die worden gehanteerd in de nederlandse samenleving. Vanwege haar uitgesproken mening over deze zaken heeft ze al doodsbedreigingen ontvangen en wordt ze permanent bewaakt.
De politieke controverse concentreert zich nu op de vraag of een aparte islamitische zuil zoumoeten worden opgericht in de nederlandse samenleving. Zoiets werkte in het verleden prima toen een verzuilde samenleving de benodigde aanspreekbaarheid van individuen bood via bemiddeling van woordvoerders van de zuil. In de betreffende zuilen waren toen maatschappelijke organisaties, scholen, kranten en radio en tv-stations, sportclubs, vakantiebestemmingen, werknemersorganisaties en anderssoortige eigen organisaties te vinden. Er waren dus nauwelijks contacten tussen de mensen uit verschillende zuilen, men hield zich bji de eigen zuil en kon dat ook doen omdat iedere zuil een dwarsdoorsnede van de beroepsbevolking herbergde.
Bewerking van een moslimzuil lijkt volgens mij onzinnig omdat de eventuele moslimzuil geen nederlandse historische basis kent, er onder de diverse moslims verdeeldheid heerst en de groep onevenredig hoog vertegenwoordigd is in de onderlaag van de samenleving. Tevens zou een dergelijke zuil achterstelling van moslimvrouwen kunnen bevorderen. Balkenende had het zelfs over het kunnen leiden tot een gevangenis van achterstand... Volgens Labohm kan dan ook beter de weg van onderwijs en vorming bewandeld worden om tot geslaagde integratie in de nederlandse samenleving te kunnen komen.
De vijandige reacties op haar standpunten vanuit islamitische kringen verbaasden Ayaan Hirsi Ali enigszins. In reactie daarop verklaarde ze dat zij niet de intentie had mensen onnodig te kwetsen. Volgens Labohm polijstte ze daarom haar taalgebruik zonder compromissen te doen aangaande het onderwerp van haar boodschap. Nu wilde ze dan best erkennen dat Mohammed een eerbiedwaardige figuur was maar dat zijn ideeën modernisering niet bepaald op weg hielpen.
Het is natuurlijk een vraag of modernisering binnen islam mogelijk is. Volgens Nader Fergany, de egyptische hoofd-auteur van de Arab Human Development Reports is islam erg rijk en zijn er verschillende interpretaties van islam die eenvoudig kunnen worden ingepast in de normen en waarden die opgeld doen in ontwikkelde samenlevingen.
Rudyard Kipling schreef er ooit over:
'Oh, East is East and West is West
and never the twain shall meet,
till Earth and Sky stand presently
at God's great Judgment's seat.'
Onderschrijven deze regels de relatie tussen islam en het westen? Diverse mensen weten niet dat het gedicht van Kipling nog verder gaat en juist het tegenovergestelde lijkt te beweren:
'But there is neither East nor West
Border nor breed nor birth
when two strong men stand face to face,
tho' they come from the end of the earth.'
Laat ons hopen dat er wat sterke mannen zullen zijn die risico willen nemen,... aangespoord door de boodschap van een sterke vrouw.
Bron:
Het verhaal van Hans Labohm