Hallo Allemaal.
Vandaag opnieuw de twee spuitjes toegediend. En ik heb vandaag geen bijwerkingen ervaren.
Alles ging prima. Wel wat hoofdpijn in de ochtend maar daar had ik na 2 paracetamol de rest van de dag geen last meer gehad.
Beste deedeetee:
Ja dat is wel vervelend en het kan inderdaad gebeuren dat iemand ondanks de transplantatie niet lang meer leeft, maar die persoon heeft het in iedergeval wel geprobeerd.
In ongeveer 30-50% van de transplantaties van beenmerg slaat het op lange termijn goed aan. Dus dat is niet een volledig percentage. Ik hoop voor de persoon voor wie het is dat het goed uit pakt. Maar van te voren weet je dat natuurlijk niet en je moet afwachten.
En met dat jaartje extra dat die persoon die jij kent heeft gekregen was hij misschien wel toch erg blij ondanks dat het niet van lange duur mocht zijn.
Beste AnnekeM:
Ik ben al 2 jaar plasma donor.
Daarvoor was ik al 4 jaar bloeddonor.
Ik ben plasma gaan geven omdat ze mij dat vroegen. Soms kijken ze naar je bloedgroep en wat voor vraag ze hebben.
Met bloeddonatie kun je gewoon gaan als je in die week moet.
Met plasma donor moet je echt een afspraak voor een bepaalde tijd maken. En dan wordt je sneller geholpen dan bloeddonor.
Ik voel geen verschil tussen bloed en plasma donatie. Maar plasma donatie duurt vaak een 15 minuten langer bij afname.
Beste Moonah:
Ik vond het best even moeilijk mezelf te prikken maar je moet het een keer gedaan hebben en dan ken je het gevoel en is het toch geen probleem meer. Je moet even weten of het zeer doet en met welke snelheid je hem in moet brengen maar als je hem rustig in de huid prikt voel je er nog niets van dus geen probleem als je het een keer gedaan hebt.
Beste ink:
Maandag wordt er een buisje bloed afgenomen om te controleren hoe hoog het beenmerg gehalte in mijn bloed is. Als er de zogenaamde 'piek' maandag al is dan wordt ik direct geholpen.
Als dit nog niet het geval is dan krijg ik in het Zhs nog twee spuitjes in de ochtend en moet ik in de avond nog twee spuitjes bij mezelf toedienen. Dit is dan een iets hogere dosering dan de dagen ervoor. Zodat het dinsdag zeker goed is.
En dan wordt het zeker dinsdag bij mij afgenomen als ik om 9.00 uur aanwezig moet zijn.
Dan is het wel op het goede peil.
De bijwerkingen die kunnen voorkomen zijn vergelijkbaar met griep:
Spierpijn. Hoofdpijn. Botpijn algemeen. Misselijk en braken. Futloosheid. Moeheid. Rugpijn. ed.
Maar daar heb ik nog niet echt extreem last van gehad.
Ik had de eerste dag wat hoofdpijn spierpijn nekpijn en lag om 20.30 al op bed terwijl ik normaal rond 24.00 ga. Dus dat was wat vroeg voor mij.
Maar ja nogmaals nog geen erge klachten ervaren.
Een ernstige complicatie die kan voorkomen bij ongeveer 1% is dat je milt vergroot en zelfs kan scheuren. Maar je kunt leven zonder milt dus dat is te overzien. Niet te hopen, maar wel te overzien. Dus mocht ik last krijgen aan de linkerkant mijn zij dan moet ik wel bellen en wordt er een echo gemaakt om te kijken of er iets is. Ook al is het loos alarm dan nog had ik wel moeten bellen.