Misschien aardig voor mis sly en Rude. De c staat voor de lichtsnelheid.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 02:55 schreef DionysuZ het volgende:
V = (v1 + v2)/(1 + (v1v2/c2)
Hiermee bereken je dus de onderlinge snelheid van bijvoorbeeld de twee brokstukken uit het eerste voorbeeld van Alicey?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 10:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien aardig voor mis sly en Rude. De c staat voor de lichtsnelheid.
Dit is dus de formule die je zegt wat de onderlinge snelheid is tussen 2 waarnemers met resp. een snelheid v1 en v2.
even uitschrijven, hoorquote:Kijk es naar v1 en v2 klein. Dan wordt de noemer 1+(v1*v2/c2 )
Dat product van v1 en v2 wordt dan erg klein, en je deelt het ook nog es door c2 , dus die term kun je verwaarlozen. De onderlinge snelheid wordt dan v1+v2, iets wat je verwacht ( het teken hangt af van de richting, dus of 1 van 2 af beweegt of juist naar hem toebeweegt)
Kijk, dat snap ik wel, dat is gewoon rekenen!quote:Vul nu es voor v1 de lichtsnelheid in, en voor v2 ook. Dan krijg je dat de onderlinge snelheid (c+c)/2 is, en dat is exact c, de lichtsnelheid ! Prachtig toch.
Ja. Of van wat dan ook. Deze formule laat iets belangrijks zien: als je een nieuwe theorie ontwikkelt, dan wil je dat voor limietgevallen ( dus in dit geval: voor lage snelheden) je formules weer terugkomen op je ouwe theorie ( in dit geval: de klassieke mechanica, waarin je snelheden gewoon mag optellen )quote:Hiermee bereken je dus de onderlinge snelheid van bijvoorbeeld de twee brokstukken uit het eerste voorbeeld van Alicey?
Tot mn laatste post, en dan mag Rude het laten inzinken. En ik heb vanmiddag een tentamen relativiteit, dus misschien dat iemand anders strax nog wat nuttigs heeft te meldenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 11:43 schreef miss_sly het volgende:
OK, ik snap het !
Gaan we verder of wachten we op rude?
Haha, neuh, ik ga je niet vervelen met algemene relativiteit. Maar de formules die hier tot nu toe gegeven zijn, zijn ook meer om aan te tonen dat voor lage snelheden alles weer terugkomt op wat je in "aardse situaties" tegenkomt. Maar ik hoop dat het tot nu toe wat duidelijk is.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:19 schreef miss_sly het volgende:
Euhm, misschien had je gemist dat formules/vergelijkingen niet mijn sterkste kant betreft
Ik kan meer met info in tekst dan in formules, voorbeelden zoals met de brokstukken, de boot, de astronaut, de meetlat.
Als de algemene relativiteit nog wiskundiger wordt, moet ik me daar misschien maar niet eens aan wagen![]()
Mja, als je tijd over hebt kun je het gewoon es op papier uitschrijven. Dus gamma = 1 gedeeld door dat wortelding. En dan kijken wat-ie doet voor hoge en lage snelheden. Dan heb je een beetje door wat het nou precies doet.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:25 schreef miss_sly het volgende:
ja, behalve je laatste stukje met formule, over de gammafactor. Daar moet ik wat langer over nadenken en naar kijken
Wel leuk dat ik nu inderdaad een keer zie hoe dat met die formule bewijst wat werd gezegd!
In de natuurkunde worden heel vaak dingen verwaarloost. Prachtig!!!!quote:Op vrijdag 4 februari 2005 11:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Of van wat dan ook. Deze formule laat iets belangrijks zien: als je een nieuwe theorie ontwikkelt, dan wil je dat voor limietgevallen ( dus in dit geval: voor lage snelheden) je formules weer terugkomen op je ouwe theorie ( in dit geval: de klassieke mechanica, waarin je snelheden gewoon mag optellen )
In de natuurkunde worden er heel vaak dingen verwaarloost. Hier is dat vrij goed in te zien: als je bijvoorbeeld invult:
v1=100m/s
v2=100 m/s
Dan wordt de noemer 1+ (100*100 / 300.000.000), en dat is zowat gelijk aan 1. De teller is dan v1+v2=200 m/s, en dit deel je door de noemer die zowat gelijk aan 1 was. Dus dat blijft zowat 200 m/s. En wederom: je kunt de snelheden ook aftrekken, maar dan moet je even definieren wat je als + richting neemt, en wat als - richting. Want als de 2 brokstukken naast elkaar met 100 m/s in dezelfde richting bewegen, dan is de onderlinge snelheid natuurlijk 100-100=0 m/s ; ze staan stil ten opzichte van elkaar. Maar dat is een formaliteit![]()
Stel dat 2 objecten beiden 20 m/s reizen.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In de natuurkunde worden heel vaak dingen verwaarloost. Prachtig!!!!
Met bovenstaande formule toon je aan en bewijs je dat voorwerpen nooit stil kunnen staan t.o.v elkaar. Hoe zit dat? Het snelheidsverschil bij stilstand = ?
Nee dat is de Einstein velocity transformation. Daarmee kun je snelheden optellen. Haushofer laat daarmee zien dat met lagere snelheden (normale snelheden in het dagelijks gebruik) gewoon opgeteld mogen worden.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]
In de natuurkunde worden heel vaak dingen verwaarloost. Prachtig!!!!
Met bovenstaande formule toon je aan en bewijs je dat voorwerpen nooit stil kunnen staan t.o.v elkaar. Hoe zit dat? Het snelheidsverschil bij stilstand = ?
Tuurlijk wel, simpel uit te rekenen ook nog... 2 snelheden opgeteld van iets meer dan 100 zijn volgens de formule toch echt exact 200...quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:57 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik bedoel is dat als je 2 massa hebt, en ze bewegen in tegengestelde richting met b.v 100km/u dan kan de som van die 2 snelheden nooit uitkomen op 200km/u (exact)
Dat zou betekenen dat 200km/u eigenlijk helemaal niet bestaat. En dat 100km/u ook niet exact kan bestaan.
Dat komen ze ook niet. Het verschil is echter zo verwaarloosbaar klein bij dergelijke snelheden, dat het verschil nagenoeg exact 200 km/u is.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:57 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik bedoel is dat als je 2 massa hebt, en ze bewegen in tegengestelde richting met b.v 100km/u dan kan de som van die 2 snelheden nooit uitkomen op 200km/u (exact)
Hoe kom je nu weer bij het bovenstaande!? Dat is toch pure kolder? Je gebruikt je eigen onbegrip om een theorie zo onnozel mogelijk uit te leggen, doe je dat expres?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 13:57 schreef rudeonline het volgende:
Dat zou betekenen dat 200km/u eigenlijk helemaal niet bestaat. En dat 100km/u ook niet exact kan bestaan.
Dus 100 + 100 = 199... ???quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:04 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, simpel uit te rekenen ook nog... 2 snelheden opgeteld van iets meer dan 100 zijn volgens de formule toch echt exact 200...
Bij lage snelheden is er nauwelijks verschil, en kun je ze gewoon optellen (Het wordt dus 200).quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus 100 + 100 = 199... ???
Oftewel te helft van 200km/u is niet 100km/u...???
Ja dus, je doet het expres.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus 100 + 100 = 199,99999999.. ???
Oftewel de helft van 200km/u is niet 100km/u...???
Als je het ff invult weer je voor welke waarden er 200 km/h uit komt. Je krijgt dan 2 waarden van ongeveer 100,000000099 km/h...quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Dus 100 + 100 = 199... ???
Oftewel te helft van 200km/u is niet 100km/u...???
Welk detail is dat dan? Verlicht ons eens?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:28 schreef rudeonline het volgende:
Ik vind dat jullie een klein detail wel erg gemakkelijk over het hooft zien.
Ten opzichte van wat?quote:Verder houdt dit principe toch echt in dat je bij lichtsnelheid stil staat.
Waarom heb je het nu opeens over versnelling? (Dat is toch nog helemaal niet ter sprake geweest?quote:Zeker als je daar bij meeneemt dat de tijd ook nog eens tot stilstand komt bij die snelheid. Het bewijst echter wel dat de klok langzamer gaat lopen bij versnelling en als het klokje in je auto langzamer gaat lopen ( doordat de tijd langzamer gaat) dan draaien de wielen van je auto ook langzamer.
Welk detail zien wij (en de gehele wetenschappelijke gemeenschap op deze wereld met ons) over het hoofd?quote:Op vrijdag 4 februari 2005 14:28 schreef rudeonline het volgende:
Ik vind dat jullie een klein detail wel erg gemakkelijk over het hooft zien.
Nee, dat betekent dat niet. Geef even bewijs voor bovenstaande stelling.quote:Verder houdt dit principe toch echt in dat je bij lichtsnelheid stil staat.
Ja, en dus? Dat is inderdaad een relativistisch fenomeen. Wat toon je daarmee aan dat jouw standpunt staaft? Overigens is er dus van binnen het versnellende referentiekader helemaal niets aan de hand natuurlijk.quote:Zeker als je daar bij meeneemt dat de tijd ook nog eens tot stilstand komt bij die snelheid. Het bewijst echter wel dat de klok langzamer gaat lopen bij versnelling en als het klokje in je auto langzamer gaat lopen ( doordat de tijd langzamer gaat) dan draaien de wielen van je auto ook langzamer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |