dat wist ik ookquote:Op zondag 30 januari 2005 17:15 schreef ioko het volgende:
Omdat alle vrouwen rokken tot hun enkels dragen, en dan moeilijk kunnen opstappen met een stang in het midden. Duh !!
Die stonden in onzin en moderator vond dat ik het maar in ge GC moest proberenquote:Op zondag 30 januari 2005 17:18 schreef Stuart het volgende:
Hoe serieus moeten we dit topic nemen na 2 slotjes op je andere topics![]()
![]()
waarom heeft een herenfiets een stang en een damesfiets niet
herenfiets damesfiets
Precies mijn vraag!quote:Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Als je kracht zet en je schiet van de trappers word je overduidelijk en zeer gevoelig aan je mannelijkheid herinnerd..........quote:Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komenquote:Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
voor de stevigheid misschien?quote:Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Vaak zijn deze fietsen wel gelijk geprijsd maar in weze koop je dus bij een damesfiets een minder sterke fiets.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen, elke man begrijpt immers meteen dat die stan voor een stevigere constructie zorgt.
* Brighteyes vind het best een leuke vraag, dus hij blijft gewoon open.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:18 schreef Stuart het volgende:
Hoe serieus moeten we dit topic nemen na 2 slotjes op je andere topics![]()
![]()
waarom heeft een herenfiets een stang en een damesfiets niet
herenfiets damesfiets
quote:Op zondag 30 januari 2005 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen, elke man begrijpt immers meteen dat die stan voor een stevigere constructie zorgt.
Zoals ik net ook al zei, op een damesmodel zit die stang er ook op, alleen is die naar beneden geknikt. Bestudeer de frames maar eens.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:28 schreef robbedoeseos300d het volgende:
[..]
Vaak zijn deze fietsen wel gelijk geprijsd maar in weze koop je dus bij een damesfiets een minder sterke fiets.
Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????quote:Op zondag 30 januari 2005 17:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zo'n vraag kan natuurlijk alleen van een vrouw komen, elke man begrijpt immers meteen dat die stan voor een stevigere constructie zorgt.
Het andwoord is nu alleen al meerdere malen gegeven.. dus hij kan weer dichtquote:Op zondag 30 januari 2005 17:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
* Brighteyes vind het best een leuke vraag, dus hij blijft gewoon open.
ja... En die knik maakt 'm zwak.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:31 schreef Aventura het volgende:
[..]
Zoals ik net ook al zei, op een damesmodel zit die stang er ook op, alleen is die naar beneden geknikt. Bestudeer de frames maar eens.
Die stang zit er wel, maar door de vorm is deze wel gevoeliger voor lichte buigingen. Ik weet niet precies hoe het is, maar ik weet wel dat een herenframe doorgaans steviger is...quote:Op zondag 30 januari 2005 17:31 schreef Aventura het volgende:
[..]
Zoals ik net ook al zei, op een damesmodel zit die stang er ook op, alleen is die naar beneden geknikt. Bestudeer de frames maar eens.
Ja? Wat wil je hiermee zeggen? Als alle fietsen een damesframe hadden, dus met schuine dwarsstang, zal geen man zijn zaakje ooit nog kneuzen. Waarom zijndan nog altijd die mannenframes op de markt??quote:Op zondag 30 januari 2005 17:33 schreef Renesite het volgende:
Euhhhh, omdat mannen als ze voorover glijden last van hun torenklok krijgen, en vrouwen niet?![]()
Omdat sommige vrouwen/meisjes niet op een heren fiets willen reiden en andersomquote:Op zondag 30 januari 2005 17:32 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????
Dat is GEEN argument!!quote:Op zondag 30 januari 2005 17:34 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
ja... En die knik maakt 'm zwak.
Bij een herenfiets vormen de stangen een driehoek. Dit geeft zeer sterke constructie. Veel sterker dan twee paralelle stangen, die een soort vierkant vormen.
Idd probeer maar eens zonder veel inspanning met losse handen te fietsen op een dames fietsquote:Op zondag 30 januari 2005 17:33 schreef Threepio het volgende:
inderdaad, je ziet ook vaker iets scheefgetrokken frames bij damesfietsen. Daar merk je niks van totdat je zonder handen gaat fietsen
ik denk dat het met nieuwe fietsen trouwens niet zoveel meer uitmaakt..
Dit is de enige mogelijke verklaring die enigzins plausibel lijkt voor de stelling!quote:Op zondag 30 januari 2005 17:35 schreef Lu_uK het volgende:
[..]
Omdat sommige vrouwen/meisjes niet op een heren fiets willen reiden en andersom
Ik denk toch dat het wel klopt; om een damesfiets de zelfde stijfheid mee te geven als een herenfiets zal het frame zwaarder geconstrueert moeten worden: dikkere buizen.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
Het is toch echt zo... Misschien is die stevigheid dan wel overkill, maar zo zitten ingenieurs nou eenmaal in elkaar...quote:Op zondag 30 januari 2005 17:32 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakkenquote:Op zondag 30 januari 2005 17:40 schreef Repeat het volgende:
En toch is de mannenfiets door die constructie steviger. Geen compromissen. Bij de vrouwenfiets dus wel, en die zal dus eerder in elkaar zakken.
Dat is zeker WEL een argument.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
Draai het eens om...het zou voor een man toch OOK makkelijker zijn om op een damesfiets te stappen, veiliger voor hun zaakje!quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef MrBadGuy het volgende:
Vrouwen kunnen moeilijk opstappen op een herenfiets
Mannen zijn ruiger dus hebben een steverigere fiets nodig
Zo'n driehoek is gewoon per definitie een stijvere constructie dan 2 buizen die naast elkaar lopen.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken
![]()
Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Het is een zeer goed argument, wat je bovendien met enkele satehstokjes en wat ijzerdraad gemakkelijk zelf kan controleren. Een zwak punt in het vrouwenframe is bijvoorbeeld dat de duwkracht die vanaf de achternaaf via de opgaande stang op de zadelstang werkt slechts wordt opgevangen door de stijfheid van de zadelstang, terwijl daar bij het mannenframe een horizontale stang zit die dat tegen gaat. Een vrouwenframe heeft dus vanzelf de neiging om iets door te zakken, al zal daar in de praktijk weinig van blijken.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken
![]()
Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
hier om
En de stevigheid + evenwicht zal ook mee spelen.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:35 schreef Lu_uK het volgende:
[..]
Omdat sommige vrouwen/meisjes niet op een heren fiets willen reiden en andersom
De herenfiets heeft een sterkere constructie. Feit. Ik ontken dit niet.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:44 schreef DJ-Maurits het volgende:
[..]
Dat is zeker WEL een argument.
Een herenframe is nu eenmaal de sterkste constructie. Bij een damesfiets zijn er concessies gedaan aan de stevigheid om de rokdragende dames te behagen.
Een damesfiets is ook zo op te vouwen, dat valt bij een herenfiets niet eens te proberen...
Waardoor het ontstaan is, is toch al gezegd? De rok. Inmiddels is het traditie geworden om dames op een damesfiets te zetten, en de heren op een herenfiets.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
De meeste vrouwen die op een herenfiets stappen zie ik erg veel moeite doen om erop te komen, dit heb ik nog nooit bij mannen/jongens gezien. En het is ook niet 'stoer' om op een damesfiets te rijden, dan neem je eens in de zoveel tijd een blauwe zak voor liefquote:Op zondag 30 januari 2005 17:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Draai het eens om...het zou voor een man toch OOK makkelijker zijn om op een damesfiets te stappen, veiliger voor hun zaakje!
En ik blijf er bij....een damesfiets is echt geen gevaarlijk onstabiel ding. Fietsen zijn tegenwoordig oerdegelijk.
Een damesfiets zal idd niet zomaar in elkaar zakken, maar toch biedt het driehoeksframe van herenfietsen meer stevigheid. Dus zouden eigenlijk alle fietsen een driehoeksframe moeten hebben, maar dat levert voor de rok- en jurkdragende vrouwen weer problemen op. Dus dan maar een minder stijf frame voor de vrouwen.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken
![]()
Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Omdat dames nog steeds wel eens met een rok fietsen. Die stang is gewoon een compromis. Het is dan wel iets zwakker, maar voor normaal gebruik geen probleem. Maar als de fiets wat fanatieker gebruikt wordt is de "heren stang" geen ovrbodige luxe voor het gedrag van de fiets. Deze is stabieler en sterker. daarom zijn er ook alleen maar "heren" fietsen bij Wielrennen en mountenbiken.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken
![]()
Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Wat heeft die open ruimte voor nut?quote:Op zondag 30 januari 2005 17:24 schreef cinnamongirl het volgende:
Grappig, in geen man komt de vraag op waarom dan niet alle fietsen damesfietsen zijn.
Wat heeft die stang voor nut?
Ik als man heb eigelijk ook liever een vrouwenfietsquote:Op zondag 30 januari 2005 17:45 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Draai het eens om...het zou voor een man toch OOK makkelijker zijn om op een damesfiets te stappen, veiliger voor hun zaakje!
En ik blijf er bij....een damesfiets is echt geen gevaarlijk onstabiel ding. Fietsen zijn tegenwoordig oerdegelijk.
Die constructie is wel degelijk relevant. Goed, als jij alleen op je fiets zit, maakt het inderdaad weinig uit. Het begint pas echt mee te tellen indien je zware spullen gaat vervoeren (daar werden fietsen vroeger ook veel voor gebruikt). Neem van 1 serie een dames- en een herenmodel en ga eens een jaar of 2 kranten bezorgen met die dingen, terwijl je er verder ook niet te voorzichtig mee omspringt. De damesfiets valt dan al zo'n beetje van ellende uit elkaar (compleet scheef, scheuren in de lasnaden, enz.), terwijl de herenfiets er nog best mee doorkan (wel wat scheef, maar niet zo erg als de damesfiets).quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken
![]()
Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Waarom zou veiligheid de enige factor in deze keuze?quote:Op zondag 30 januari 2005 17:43 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja maar dat is niet relevant. Een damesfiets rijden is niet gevaarlijk....ze zullen echt niet in elkaar zakken
![]()
Toch worden er nog steeds mannen en vrouwenfietsen op de markt gebracht. De vraag is nog steeds: waarom....
Ik vind het net zo makkelijk.quote:Op zondag 30 januari 2005 17:55 schreef Lu_uK het volgende:
[..]
Dan kan je makkelijker opstappen
En wat die stang voor nut heeft, dat is steviger
quote:Op zondag 30 januari 2005 17:32 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Onzin. Als er al sprake is van een zwakkere constructie bij frames van damesfietsen, dan is die zo klein dat dit er eigenlijk niet toedoet. Ik heb nog NOOIT gehoord dat een frame van een damesfiets doormidden brak. Als de kans hierop nagenoeg nihil is, waarom maken ze dan nog altijd 2 verschillende frames????
Laat maar , ze snapt het nietquote:Op zondag 30 januari 2005 18:01 schreef Georges het volgende:
[..]
Het is nogal wiedes dat die driehoekconstructie sterker is. Ik ben geen natuurkundewonder maar dat snap ik zelfs nog wel.
Ik heb een tijd op een damesfiets gereden en die was na 2 jaar echt op. De stang was gescheurd ter hoogte van de trappers.
Fietsenmaker bevestigde dat dit met de constructie te maken heeft.
Bij een herenfiets moet je een been over je zadel en bagagedrager tillen. Bij een damesfiets kan je zo je been over het frame tillen.quote:
ja, dat is toch stukken makkelijker. Vooral op mijn mountainbike (met achterlijk hoog zadel natuurlijk, anders fietst t verrot) is het kut opstappen.. Aan de andere kant ben ik wel blij dat t geen damesfiets is anders zou het frame binnen de kortste keren verbogen zijnquote:Op zondag 30 januari 2005 18:11 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Bij een herenfiets moet je een been over je zadel en bagagedrager tillen. Bij een damesfiets kan je zo je been over het frame tillen.
Je kan op hetzelfde moment als dat je, bij een herenfiets, je been over je zadel zwaait , bij een damesfiets je been over het frame tillen.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:01 schreef Repeat het volgende:
opstappen op een vrouwenfiets vind ik zelfs lastiger dan op een mannenfiets. Op een mannenfiets zwaai je je been over het zadel en je fietst weg, terwijl je als je op een vrouwenmethode op een vrouwenfiets wilt opstappen je eerst met de fiets tussen je benen moet gaan staan en dan opstappen en wegfietsen.
Dat zeg ik, net zo makkelijk.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:11 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Bij een herenfiets moet je een been over je zadel en bagagedrager tillen. Bij een damesfiets kan je zo je been over het frame tillen.
Haha tuurlijk snap ik het wel, ik heb een paar posts terug toch ook gewoon toegegeven dat de mannenfietsconstructie steviger is dan de vrouwenversie?quote:
dat is geen gezicht volgens mijquote:Op zondag 30 januari 2005 19:45 schreef GWD het volgende:
Je kunt toch ook gewoon de stang iets lager zetten of heb ik hier ergens een denkfout je???
Als je die stang van de herenfiets niet direct onder het zadel zet maar halverwege heb je nog steeds de oerdegelijke mannen constructie en vrouwen met een rok kunnen nog steeds opstappen.
Ja dit doet iets af aan de stevigheid maar de fiets zal niet gaan verzakken zoals bij parralel lopende buizen denk ik.
Bij mountain bikes zit die stang toch ook wat lager dus moet dat mijns inziens best wel kunnenquote:
Toch is dat wel het enige goede antwoord! Kijk je wel eens naar dameswielrennen? Die rijden nl ook allemaal op herenframes..quote:Op zondag 30 januari 2005 17:36 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Dat is GEEN argument!!
Als een 'vrouwenframe' echt zoveel zwakker was dan een mannenframe, zouden damesfietsen niet gemaakt worden. Fietsen op een damesfiets is net zo veilig als fietsen op een mannenfiets.
Jij bent ook een man en bent gewent het zo te doen, vrouwen hebben er meer moeite mee (heb ik horen vertellen).quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |