abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:26:17 #1
113069 MADROX
extreem links = extreem wijs
pi_24775449
Steeds vaker lees je op fok! dat mensen zwaardere gevangenissen willen, met minder luxe (geen TV, internet, etc), maar willen wij dit wel echt?

WIllen wij wel dat mensen die jaren die zij in de gevangenissen doorbrengen (het gaat uiteraard vooral om de 'zwaar-overtreders' aangezien deze het langst in een gevangenis zitten) zonder bijvoorbeeld TV doorbrengen? Met alleen 'brood en water en vier kale muren'?
Maken wij op die manier niet zombies van deze mensen die na die jaren die zij in de gevangenis hebben doorgebracht als zij de gevagenis verlaten niets weten van wat er in de maatschappij speelt, niets weten van de (technische) onwikkeling die er plaats heeft gevonden, enzvoorts.

Ik pleit daarom ook voor een gevangenis met TV (en eventueel internet, dit dan wel onder zwaardere bewaking om misbruik te voorkomen) zodat de gevangen op de hoogte blijven van de actualiteit en een gevangenis met meer varierend eten dan 'water en brood' zodat zij gezond blijven en lichamelijke gezondheid gaat vaak gepaard met geestelijke gezondheid, en zodoende zal er ook minder geweld in de gevangenissen zijn (denk maar aan de experimenten met Vitamine C-pillen en de thee-experimenten in (Britse?) gevangenissen die zorgden voor meer rust en veel minder geweld onder de gevangen tussenling en tussen de bewakers en de gevangenen.

Is een gevangenis, behalve een strafplaats, niet ook een plaats waar criminelen kunnen nadenken over hun strafdaad en zodoende in te zien dat ze fout zaten en zo herhaling voorkomen? Is een TV dan echt zoveel luxe?

Is vrijheid niet een veel grotere luxe dan een TV-scherm?

Ik stel dan ook dat de gevangen al zwaar genoeg gestraft zijn om jaren zonder hun geliefde familie en vrienden te moeten leven, in een gevangenis vol andere criminelen, en dat wij er veel meer gebaat zijn als er gezonde, op-de-hoogte-zijnde mensen uit de gevangenissen komen, dan wanneer er wereldvreemde zombies de gevangenissen verlaten die ongetwijfeld meer moeite hebben om weer hun draai in de maatschappij te vinden en daardoor meer gevoelig zijn om in 'verval' te raken en opnieuw 'iets crimineels' gaan doen.
Geert Wilders: "Als je op mien stemt dan gaan ik iets met zeehonden doen ofzo"
pi_24775553
Voor iemand die iets uit een winkel heeft gestolen of een oud omaatje heeft overvallen zou dit misschien wel op gaan, maar als je een vader van een verkracht kindje moet gaan vertellen dat de dader elke dag naar het 8uur journaal mag kijken zouden bij mij toch wel de stoppen doorslaan.
-
pi_24775600
Niet mee eens.. Je gewenste gevangenissen zouden de daders niet afschrikken.
Als we de doodstraf zouden invoeren, dan hebben we minder criminelen. Logisch toch?
pi_24775689
Een gevangenis instelling is meer dan iets om te straffen, het zou ze ook klaar moeten maken voor de maatschappij.
Ik denk dat niet iedereen dezelfde priveleges verdient. Een TVscherm mag, maar het zender aanbod moet je inperken. Ze moeten een TV verdienen, en die moet hun ook afgepakt kunnen worden als ze iets verkeerds doen bijvoorbeeld.
pi_24775703
Ik ben het met je eens! Ik zou nu al nooooooiit opgesloten willen zitten daar, ook al is er tv..

Je hebt zelfs "gevangenissen" waar de deuren open zijn, je kinderen tot 4 bij je mag houden, een gezellige huiskamer heb enz. maar zelfs daar is het ellende, ant je zit daar verplicht en je bent niet in staat om gewoon even de deur uit te lopen. Je kan nooit naar de bioscoop, even naar je moeder.
Dat gedeelte is opmartelingen na wel de ergste straf die je kan hebben toch?

Verder vind ik opleiden heel belangrijk. Ze zijn gevangenen omdat ze iets fout hebben gedaan, om te zorgen dat ze die fout niet meer kunnen maken moeten ze werk hebben, leuk werk wat hun intereseert en waarmee ze zichzelf wat belangrijker gaan vinden.
pi_24775725
Op water en brood ermee. En zeer zeker geen luxe.
Anders kun je ze beter in een hotel stoppen.
En dit voor alle straf lengtes en klassen.

Misschien denk ik er te simpel over maar toch is en blijft dit mijn mening.
My Mind Is The Limit.
Assume the universe is a box,
What is outside the box?!
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:37:53 #7
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_24775726
we hebben aziatische gevangenissen nodig. zodra je een zware overtreding begaat, zoals iemand van zijn leven beroven, dan moet die moordenaar alle rechten op humanitair niveau verliezen. als je iemand dood ben je een beest, geen mens. dus dan heb je geen mensen rechten nodig.

tegenwoordig heb ik de indruk dat de gevangenissen een 4 sterren hotel zijn waar je 5-6 jaar zit als je iemand dood. lekker 3 maaltijden per dag, tv, internet...
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:39:47 #8
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_24775763
Ik vind dat een gevangenis in principe een SM-kelder uitstraling moet hebben.
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:40:44 #9
113069 MADROX
extreem links = extreem wijs
pi_24775784
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:39 schreef BrauN het volgende:
Ik vind dat een gevangenis in principe een SM-kelder uitstraling moet hebben.
Dat lijkt mij dan weer iets te veel luxe. .
Geert Wilders: "Als je op mien stemt dan gaan ik iets met zeehonden doen ofzo"
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:42:12 #10
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_24775830
Er zou wel tv's in gevangenissen mogen, maar niet in de cellen. Laat er dan speciale ruimtes voor gemaakt worden waarin er tweetal tv's hangen waarnaar er gekeken kan worden. Zelfde geldt voor internet verbinding. Niks in je cel, hiervoor ook een speciale ruimte, een soort cyber-cafe waar je tegen betaling het internet op kan.
Waar ze het geld vandaan halen? door klusjes te doen in de gevangenis, doet men al jaren.

Meeste criminelen denken niet over hun daad wat ze gedaan hebben, indien dit gebeurd is het toch alleen maar voor de eerste paar weken. Daarna is het snel van "wat zal ik gaan doen, als ik hieruit ben"
In de gevangenis zit je omdat je iets gedaan heb waar je beter over had moeten denken. Tv kijken kan je thuis ook doen, als je dat niet kan doen en dan wel een overval of moord plegen, dan hoef je voor mij ook niet in de gevangenis tv te kijken.
zo goed..?
pi_24775845
Doodstraffen, levenslang, onmenselijke opsluitingen. Wat heb je er nou echt aan??
Behalve dat het veel geld kost om veel gevangenissen te hebben bestaat er ook nog famillie van gedetineerden, kinderen, vrouwen ouders enz.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste gedetineerden hebben na de gevangenis een keurig leven, de kindertjes hebben hun pappa, pappa werkt dus het land krijgt ook weer geld.....dat is toch juist beter voor de maatschappij dan een opgesloten man?
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:43:35 #12
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_24775863
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:40 schreef MADROX het volgende:

[..]

Dat lijkt mij dan weer iets te veel luxe. .
Ok, als graftombe dan.
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:46:40 #13
21984 Kresj
Ik ben sowieso de beste...
pi_24775925
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:42 schreef Troeta het volgende:
Doodstraffen, levenslang, onmenselijke opsluitingen. Wat heb je er nou echt aan??
Behalve dat het veel geld kost om veel gevangenissen te hebben bestaat er ook nog famillie van gedetineerden, kinderen, vrouwen ouders enz.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar de meeste gedetineerden hebben na de gevangenis een keurig leven, de kindertjes hebben hun pappa, pappa werkt dus het land krijgt ook weer geld.....dat is toch juist beter voor de maatschappij dan een opgesloten man?
Jij hebt wel een beetje te positieve kijk op criminelen hoor...

Het gros gaat de fout weer in.
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:46:56 #14
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_24775930
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:32 schreef YottaBrain het volgende:
Als we de doodstraf zouden invoeren, dan hebben we minder criminelen. Logisch toch?
Amerika kent dan ook nauwelijks criminaliteit...
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:48:31 #15
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_24775976
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:37 schreef Troeta het volgende:
Ik ben het met je eens! Ik zou nu al nooooooiit opgesloten willen zitten daar, ook al is er tv..

Je hebt zelfs "gevangenissen" waar de deuren open zijn, je kinderen tot 4 bij je mag houden, een gezellige huiskamer heb enz. maar zelfs daar is het ellende, ant je zit daar verplicht en je bent niet in staat om gewoon even de deur uit te lopen. Je kan nooit naar de bioscoop, even naar je moeder.
Dat gedeelte is opmartelingen na wel de ergste straf die je kan hebben toch?

Verder vind ik opleiden heel belangrijk. Ze zijn gevangenen omdat ze iets fout hebben gedaan, om te zorgen dat ze die fout niet meer kunnen maken moeten ze werk hebben, leuk werk wat hun intereseert en waarmee ze zichzelf wat belangrijker gaan vinden.
...en dit is over het algemeen het probleem hiet in Nederland. De meeste mensen denken dat een groot percentage van de criminelen mensen zijn die per ongeluk iets hebben gedaan. Dat een beetje opleiden ze weer op het rechte pad stuurt. Een beetje "foei. dit had je niet moeten doen" roepen het hun wel zal leren.
Voor de criminelen van tegenwoordig maakt het helemaal geen ruk uit. Ze weten waar ze mee bezig zijn, ze weten dat indien gepakt, toch in een mooi kamertje komen te zitten, ze weten dat ze er zo uit kunnen komen als ze zich een beetje gedragen. Dat ze hun kinderen of ouders e.d. niet zien....goh wat maakt dat nou weer uit. Ik durf te wedden dat dit toch al niet te vaak gebeurde.

Er moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met de midaad die gedaan is. maar over het algemeen vind ik dat criminelen stukken harder aangepaakt moeten worden.
Zelfse de belastingdienst pakt mensen harder aan.......
zo goed..?
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:49:25 #16
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_24775991
quote:
Niet mee eens. Doodstraf schrikt niet af, en zal alleen maar het aantal zware misdaden verhogen ("als ik voor een misdaad de doodstraf kan krijgen maak ik iedereen kapot die me in de weg staat - ze kunnen me toch maar één keer doodmaken"). In Canada is in de jaren '70 de doodstraf afgeschaft, en binnen twee jaar zag je de hoeveelheid misdaad kelderen.

Straffen is goed, maar door radio of TV verlies je toch de binding met de maatschappij niet. Ik ben het dus wel met TS eens, alhoewel Internet alleen "passief" / "eenrichtingsverkeer" zou moeten mogen (dus wel kunnen kijken, maar geen mail sturen of formulieren invullen of zo).
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_24776029
Wat nou te luxe? Gevangenis weet ik niet. Maar ik heb 2 nachten in voorarrest gezeten OM GVD IETS WAAR IK HELEMAAL NIET BIJ BETROKKEN WAS WAAR ZE NA 3 dagen en 2 nachten ook achter kwamen. Dat is echt een drama dat voorarrest ze houden je gewoon vast op verdenking. Ik had er dus niks mee te maken, maar zat wel 3 dagen in een hokje van 3 vierkante meter een beetje weekend's en story's lezen van 3 jaar geleden te lezen.(was toen nog minderjarig ook) Luxe? optyfen ik had daar helemaal niks, mocht 2 keer luchten 10 min. en 's ochtends word je gewekt om half 8 om vervolgens tot 12 uur wakker in je cel te zitten. In die cel van 3 vierkante meter zat GEEN raam, hing GEEN klok. Het enige wat erin zat was een betonnen tafel, een stuk beton met een matje erop(je bed) en een WC die 3 keer per dag op een bepaald tijd stip werd door getrokken. Zou best kunnen dat het in de echte gevangenis beter is. Maar laat ze dan de mensen waarvan ze nog niet eens zeker zijn van het feit dat ze wat hebben gedaan dan een iets normalere cel geven want dit SLOEG ECHT HELEMAAL NERGENS OP!!
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_24776084
quote:
blijkt althans uit geen enkel onderzoek. Of wel?
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:55:15 #19
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_24776121
persoonlijk vindt ik het hele idee van gevangenissen mensonterend. nu vinden we de doodstraf niet meer van deze tijd, ik voorspel dat we dat over 100 jaar ook van gevangenisstraffen vinden.

het punt is, dat je mijns inziens niet op een legitieme wijze datgene van mensen af kunt nemen wat hun mens maakt: de vrijheid om je leven in te delen. het idee dat wij van overheidswege mensen in kooien oplsuiten vindt ik ronduit afschuwelijk. daarnaast denk ik dat het bijster weinig nut heeft. de gevangenis wordt niet voor niets spottend "crime university" genoemd. ik kan me niet voorstellen dat iemanddie wij zo ongeschikt achten om in onze maatschappij rond te lopen dat we hem opsluiten in een hok, na 10 jaar oplsuiting ineens WEL geschikt is om hier rond te wandelen.

de oplossing?.. verbanning! lpleur dat geteisem op een eiland. daar kunnen ze en menswaardig leven leiden, in relatieve vrijheid (zelf bepalen wat je doet, hoelaat je gaat eten, slapen en werken), en ondertussen ze de kans geven om daar een leven op te bouwen, tussen hun collegae. er wordt verder neits geregeld, laat iedereen het maar zelf opsoppen. het is toch ook een veel logischere straf? mensen die laten zien dat ze niet kunnen functioneren in onze maatschappijj zonder andere leed te berokkenen, worden uit die maatschappij verwijderd. zo ben je van het probleem van reintegratie verlost, en kunnen we tegelijk het vreselijke kooiconcept laten varen. natuurlijk zitten hier nogal wat haken en ogen aan, maar het idee an sich lijkt me wel wat.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_24776132
En dan lees je plannen over 6-persoons cellen . Dat kan toch niet goedkomen?
pi_24776189
Je hebt vast weleens een politiecel van binnen gezien (zo'n leeg vierkant hok waar je soms wordt ingepropt als je weer eens te dronken over straat loopt), zo zouden alle cellen moeten zijn. Het moet geen pretje zijn om in de cel te zitten. Tv's, playstations en eventuele muziekinstallaties moeten verboden worden, die gevangenen gaan maar boeken lezen als ze zich vervelen.

Een grote tv in bijvoorbeeld de hal zou wel een optie zijn.
  donderdag 27 januari 2005 @ 11:59:59 #22
54932 J.J.McKay
............................
pi_24776216
Gevangenis nu: Canal +, hoeren, drugs, mogelijkheid tot studie, sportzaal.

Gevangenis zoals t hoort: gezamelijke tv, GEEN Canal +, wekelijks een bezoekje (geen intiem bezoek), alleen tijdschriften en boeken en verplichte 'les'waarin uitgelegd wordt wat ze gedaan hebben en hoe hun slachtoffer, indien nog in leven, zich voelt...

en idd...de doodstraf is een goed idee...
het leuke en gezellige broertje van Sanger :D
  donderdag 27 januari 2005 @ 12:00:16 #23
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_24776229
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:51 schreef Sjakie01 het volgende:
Wat nou te luxe? Gevangenis weet ik niet. Maar ik heb 2 nachten in voorarrest gezeten OM GVD IETS WAAR IK HELEMAAL NIET BIJ BETROKKEN WAS WAAR ZE NA 3 dagen en 2 nachten ook achter kwamen. Dat is echt een drama dat voorarrest ze houden je gewoon vast op verdenking. Ik had er dus niks mee te maken, maar zat wel 3 dagen in een hokje van 3 vierkante meter een beetje weekend's en story's lezen van 3 jaar geleden te lezen.(was toen nog minderjarig ook) Luxe? optyfen ik had daar helemaal niks, mocht 2 keer luchten 10 min. en 's ochtends word je gewekt om half 8 om vervolgens tot 12 uur wakker in je cel te zitten. In die cel van 3 vierkante meter zat GEEN raam, hing GEEN klok. Het enige wat erin zat was een betonnen tafel, een stuk beton met een matje erop(je bed) en een WC die 3 keer per dag op een bepaald tijd stip werd door getrokken. Zou best kunnen dat het in de echte gevangenis beter is. Maar laat ze dan de mensen waarvan ze nog niet eens zeker zijn van het feit dat ze wat hebben gedaan dan een iets normalere cel geven want dit SLOEG ECHT HELEMAAL NERGENS OP!!
Dat is voorarrest, en dan wordt je inderdaad in een cel gestopt met weinig middelen. Dat is Altijd zo. Als je voor langere tijd weg moet, dan kom je in een cel waar je alles erop en eraan hebt.
Het gevoel dat je kreeg bij je voorarrest moet ook komen bij de criminelen die voor een langere tijd bewaard worden.
Zou jij het erg vinden om nog 2 nachtjes in voorarrest te gaan zitten ?
zo goed..?
  donderdag 27 januari 2005 @ 12:04:31 #24
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_24776341
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 11:37 schreef Enyalius het volgende:
we hebben aziatische gevangenissen nodig. zodra je een zware overtreding begaat, zoals iemand van zijn leven beroven, dan moet die moordenaar alle rechten op humanitair niveau verliezen. als je iemand dood ben je een beest, geen mens. dus dan heb je geen mensen rechten nodig.

tegenwoordig heb ik de indruk dat de gevangenissen een 4 sterren hotel zijn waar je 5-6 jaar zit als je iemand dood. lekker 3 maaltijden per dag, tv, internet...
eeuwige oog om oog.. verhaal. iemand vermoord iemand anders, mogen wij hem dan ook doden?.. is dat dan eerlijk, of ben je dan zelf net zo slecht.?

en wat die aziatische gevangenissen betreft: je weet helemaal niet wat je zegt man. zou jij het nu werkelijk een goed idee vinden als we hier gezellige woonboulevaardjes hebben, met daarnaast grote betonblokken waar mensen naar willekeur gemarteld en vermoord worden, met zijn twintigen in een stinkende smerige schuur moeten slapen en creperen aan de meest vunzige ziektes?.. denk toch eens na!
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_24776397
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 12:04 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

eeuwige oog om oog.. verhaal. iemand vermoord iemand anders, mogen wij hem dan ook doden?.. is dat dan eerlijk, of ben je dan zelf net zo slecht.?

en wat die aziatische gevangenissen betreft: je weet helemaal niet wat je zegt man. zou jij het nu werkelijk een goed idee vinden als we hier gezellige woonboulevaardjes hebben, met daarnaast grote betonblokken waar mensen naar willekeur gemarteld en vermoord worden, met zijn twintigen in een stinkende smerige schuur moeten slapen en creperen aan de meest vunzige ziektes?.. denk toch eens na!
Ik zou het een goed idee vinden ja. Voor zover ik weet heb jij geen last van dingen die binnen de gevangenis gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')