Het hele onderscheid tussen rechts en links is natuurlijk bullshit. Hoe definieer je "rechts" en "links". Het zijn politicologisch achterhaalde begrippen. En hoe schat je mijn IQ/EQ dan in als zijnde liberaal?quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:21 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing voor mijn beweringen/uitlatingen. Ik zeg alleen maar wat ik in al die jaren heb gezien en heb dat voor mezelf samengevat. Ik ervaar veel rechtse mensen zoals ik eerder beschreven heb. {vaak emotioneel erg kortzichtig}
Dat mag je natuurlijk rustig als "dom" bestempelen.
De linkse intellectuelen kunnen deze beweringen uiteraard wetenschappelijk onderbouwen?quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:23 schreef Morkje het volgende:
Linkse mensen vinden dat er best iets minder winst gemaakt mag worden, zodat de welvaart gelijker verdeeld is. Rechts vind dat mensen die niets kunnen ook niet moeten krijgen, omdat ze niets bijdragen.
Voor beide dingen is wel wat te zeggen, maar om nou te claimen dat het verplicht delen is... de meeste belasting draag je af over transacties. BTW, loonbelasting, etc. Er zullen dus minder transacties plaatsvinden, wat de welvaart negatief beinvloedt. Maar de meeste belasting die je betaalt, had je helemaal niet in the first place. Dus janken dat je geld gestolen wordt is onzin. Ga maar roepen dat je zonder overheid meer gekregen had. Jouw economische vrijheid wordt iets beperkt zodat andere mensen ook economische vrijheid krijgen. En iedereen moet evenveel vrijheid hebben... zeggen beide kanten.
Nee hoor. Maar ik begrjip dat je als linkse intellectueel je gewoon even van de domme houdt. Het zou immers te dol zijn als jij als zijnde links mijn post niet meteen zou begrijpen.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:25 schreef Morkje het volgende:
[..]
Verdedig je nou een rechts standpunt met een zero-sum voorbeeld? Links verlaagt de welvaart door (mogelijke) transacties te verstoren. Niet omdat ze bezit wegslepen bij rijke mensen en het dumpen bij armen.
Jij bent een hele intelligente jongen, die er emoitioneel gezien ook best mag zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:26 schreef teknomist het volgende:
[..]
Het hele onderscheid tussen rechts en links is natuurlijk bullshit. Hoe definieer je "rechts" en "links". Het zijn politicologisch achterhaalde begrippen. En hoe schat je mijn IQ/EQ dan in als zijnde liberaal?.
Zulks kom ik nu veelal tegen bij mensen die zich wentelen in de aandacht van de groep en hun veilige netwerkje waarin de een zich wat activistischer onderscheidt dan de andere. Het clubje blijft elkaar bevestigen en rolt via het aangelegde netwerkje eenvoudig in een aansluitende luizenbaan als AIO, AGNIO, docent of onderzoeker.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:31 schreef Poldermodel het volgende:
Hoe dommer de mens {IQ/ EQ} hoe rechtser hij of zij vaak is.
Rechtse mensen hebben ook vaak een lage emotionele intelligentie.
Mensen met een wat hoger EQ weten dit beter te verbergen... en komen daarom met sociaal wenselijke antwoorden als hadden wij van doen met de ideale schoonzoon of dochter.quote:Mensen met een laag EQ, zijn veel meer gericht op zichzelf. Ze zijn vaak egoistischer en hechten voornamelijk alleen maar waarde aan hun eigenbelang.
Ik heb wat psychologie, filosofie, sociologie, politicologie en communicatie gedaan maar nu doe je me toch een openbaring. Kan ik denken aan een inspiratie vanuit de frenologie ter verklaring van wat jij aangeeft te zien?quote:
Bij veel VVD-ers is het wel leuk om te zien, dat je de emotionele inteligentie van hun gezicht af kunt lezen. {kortzichtige uitstraling}.
Had je domheid uitstraalt nu goed geschreven dan had je me mogelijk overtuigd... Sommige minder slimme mensen wensen nogal eens een imago op te houden van wie maakt mij wat en cultiveren een slonzig uiterlijk om intelligent te lijken. In de krakersscene ben ik nogal eens van deze groepsdieren tegen het lijf gelopen. De intellligentie van de ander werd dan 'bepaald' (zeg maar toegeschreven) aan de hand van wat oppervlakkig gezien paste binnen de eigen sociale omgeving.quote:Vaak zijn ze intelligent {rationeel gezien], maar gevoelsmatig {emotioneel} zijn het vaak maar opervlakkige mensen. Ze zijn ook heel vaak materialistisch ingesteld. Ze hechten erg veel waarde aan status, stijl, klasse, aanzien, macht en laten dit ook regelmatig zien. Ze laten dit voornamelijk zien in hun kleding, taalgebruik, houding, en manier van spreken. Ze willen voortddurend een gevoel van "welgesteldheid" uitstralen. terwijl de emoitioneel intelligente medemens dit vaak ziet als een opervlakkige nietszeggende houding, die juist heel veel domheid uitstraald. {alles draait om de buitenkant}
Iets soortgelijks geldt volgens mij voor de behoefte aan het bevoogdend psychologiseren van anderen op basis van uiterlijke kenmerken om te komen tot absolute uitspraken over hun geestelijke vermogens.quote:Je zo willen pofileren is vaak een compensatie van een gebrekkige EQ.
Ik ken ze niet allemaal. Misschien kun je me verwijzen naar een onderzoek dat jouw aanname bevestigt?quote:Veel rechtse mensen hebben vaak het gevoel dat ze pas waardevol zijn, als ze dit "materialistisch" kunnen uitstralen. Het gaat vooral om de buitenkant waarmee ze zich willen profileren.
Tsja. Het doen van absolute uitspraken op grond van subjectieve projecties zegt mogelijk ook iets over de beschikbare intelligentie of het gebrek van de mogelijkheden ter verberging van incompetentie tot diagnostisering.quote:Alleen al dat gegeven zegt al heel veel over iemands emotionele intelligentie.
Zij zouden natuurlijk ook vooral emancipatorisch bezig kunen zijn door de ander juist niet te bevoogden maar op weg te helpen zichzelf door middel van eigen inspanning te verwerkelijken. Hoeveel oog, oor en hart voor een ander heb je als je hem of haar de kans geeft om via eigen ontdekkingen te leren een eigen richting te geven aan diens eigen leven?quote:Van veel rechtse mensen zou je kunnen zeggen, dat ze net zo goed 'links' zijn als een ander, alleen zijn rechtse mensen vaak alleen maar 'links' voor zichzelf. Ze hebben het vaak alleen maar het beste met zichzelf voor.
Wat leidt er nog meer onder rechts? Linkse mensen slimmer of zoiets, was het toch?quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:12 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]
Communisme, heeft slechts een paar 'linkse' eigenschappen, naast rechts fascisme en wat andere ideeen.....waar hadden we het over kwaliteit??
Onder rechts, leidt het milieu, feit.....onder rechts leiden de minderheden, hoe dan ook....onder rechts verhard de maatschappij.... de vraag is of jij met je grappige quote-jes uiteindelijk gelijk gaat krijgen. Ik denk dan kapitalisme uiteindelijk sterft en dat marxisme of een ander invulling van collectief denken en politiek bedrijven gaat winnen. Ik heb het dan niet over extreme uitwassen van links, of rechts...die moeten sowieso optiefen...denk dat we het daar wel over eens zijn
Dan helpt het je beweringen wat minder absoluut in te kleden.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:25 schreef Poldermodel het volgende:
Op woensdag 26 januari 2005 00:21 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
Ik heb geen wetenschappelijke onderbouwing voor mijn beweringen/uitlatingen.
Wijsheid begint met zelfkennis. Deze wijsheid kan je in ieder geval niet worden ontzegd. Of je dom bent of niet kan ik natuurlijk niet gaan bepalen aan de hand van enkele berichtjes op een internetforum daarom laat ik dat maar achterwege.quote:Als ik dan dom ben, dan vind ik dat prima.
Jij hebt 't filmpje niet gezien ben ik bang.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:53 schreef Morkje het volgende:
Dat zijn 3 dingen die niet links / rechts zijn, maar retarded of niet. Een echte libertarier laat zich niet in met homo-haat, nazisme of die sjappie van NR. En terecht.
Dat cliché is toch andersom?quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:16 schreef Poldermodel het volgende:
Nog zo'n cliché.
Rechtse mensen zijn meer levensgenieters en hebben meer humor.
Linkse mensen zijn vaak zwaarder op de hand en zijn vaak serieus. Ze zien het leven vaak als een zwaarmoedig bestaan. Ze hebben vaak het gevoel van: Het einde nadert.
Waarom zou je het naief noemen wanneer iemand zich liever bij de feiten houdt en niet met de massa meeblaat dat bijvoorbeeld (bijna) alle Marokkanen tuig zijn, omdat je op straat regelmatig wordt geconfronteerd met Marokkanen die zich misdragen?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:59 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
[..]
Och, correct redeneren, ik noem het liever naief.
Dan ben jij zeker rechts?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:59 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
Links zitten de slimmen en rechts de dommen.... En nu het nieuws??![]()
Wel heel zwart wit natuurlijk. Maar je zou kunnen zeggen, dat 'rechts' de emotioneel domme mensen vertegenwoordigd {alles over één kam scherend}
Links en rechts heeft een iets andere betekenis in de VS. De video ging ook over gedrags regels op scholen met betrekking met wat je mag zeggen of niet. Op 90% van de scholen mag je iemand niet kwetsen, hetgeen de leerlingen dus mond dood maakt op het gebied van ras, sexuele voorkeur, geloof, abortus, etc, waarover een rechts persoon in de VS vaak zeer politiek oncorrecte meningen heeft.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:44 schreef Pracissor het volgende:
Hmmm ik heb net een interessante theorie bedacht.Na het zien van de video viel het me op dat de Professors daar redelijk vaak links zijn, hier in Nederland heb ik het idee dat ze meer rechts zijn.
Zouden studenten zich daar van afzetten en daardoor hier in Nederland linkser en in de VS rechtser zijn dan de professors en dus ook uiteindelijk de leiders in de VS rechtser zijn dan hier in Nederland?
Of is het laat?
In de VS is een liberaal extreem links, terwijl deze in Nederland meestal als rechts gezien worden.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:55 schreef Scandum het volgende:
[..]
Links en rechts heeft een iets andere betekenis in de VS. De video ging ook over gedrags regels op scholen met betrekking met wat je mag zeggen of niet. Op 90% van de scholen mag je iemand niet kwetsen, hetgeen de leerlingen dus mond dood maakt op het gebied van ras, sexuele voorkeur, geloof, abortus, etc, waarover een rechts persoon in de VS vaak zeer politiek oncorrecte meningen heeft.
Volgens mij is het probleem dat de professors hetzelfde zijn, maar dat de leerlingen verschillen in de VS. (links in de VS is rechts in nederland)
Complimenten hoor, je beheerst het sjunniaans uitstekend.quote:
LOLquote:Op woensdag 26 januari 2005 00:23 schreef Morkje het volgende:
Linkse mensen vinden dat er best iets minder winst gemaakt mag worden, zodat de welvaart gelijker verdeeld is.
Hen je ooit iemand dat hier horen zeggen?quote:Rechts vind dat mensen die niets kunnen ook niet moeten krijgen, omdat ze niets bijdragen.
Snap je zelf wel wat je zegt.quote:Voor beide dingen is wel wat te zeggen, maar om nou te claimen dat het verplicht delen is... de meeste belasting draag je af over transacties. BTW, loonbelasting, etc. Er zullen dus minder transacties plaatsvinden, wat de welvaart negatief beinvloedt. Maar de meeste belasting die je betaalt, had je helemaal niet in the first place. Dus janken dat je geld gestolen wordt is onzin.
Hoe geeft de overheid andere mensen econ vrijheid door mijn econ vrijheid in te perken?quote:Ga maar roepen dat je zonder overheid meer gekregen had. Jouw economische vrijheid wordt iets beperkt zodat andere mensen ook economische vrijheid krijgen.
Dat komt omdat er meerdere soorten links en rechts zijn, sociaal-economisch, en sociaal-waardeafhankelijk zegmaar. Op het eerste gebied is een partij als de VVD vrij rechts (Samen met bijvoorbeeld SGP etc.) op de tweede (euthanasie, abortus, persoonlijke vrijheden) is de VVD in voorkomende gevallen linkser als de SP, maar staan partijen als de SGP nog steeds rechts.quote:Op woensdag 26 januari 2005 01:01 schreef Tarak het volgende:
[..]
In de VS is een liberaal extreem links, terwijl deze in Nederland meestal als rechts gezien worden.
Een docent van me vertelde dat hij zijn boek nauwlijks verkocht kreeg aan universiteiten omdat er in het boek over bekende sociologen geen vrouw voro komt. Dat er gewoonweg geen vrouw is die algemeen bekend staat als een gorte sociologe, doet er dan niet toe. Ik geloof dat hij er uiteindelijk wel een gevonden heeft door een filosoof-sociologe erbij te smokkelen oid.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:55 schreef Scandum het volgende:
[..]
Links en rechts heeft een iets andere betekenis in de VS. De video ging ook over gedrags regels op scholen met betrekking met wat je mag zeggen of niet. Op 90% van de scholen mag je iemand niet kwetsen, hetgeen de leerlingen dus mond dood maakt op het gebied van ras, sexuele voorkeur, geloof, abortus, etc, waarover een rechts persoon in de VS vaak zeer politiek oncorrecte meningen heeft.
Hier op Fok zie ik toch vooral het tegenovergestelde.. Veel uitgesproken rechtse users nemen zichzelf uitermate serieus, en weten niet wat relativering is.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:16 schreef Poldermodel het volgende:
Nog zo'n cliché.
Rechtse mensen zijn meer levensgenieters en hebben meer humor.
Linkse mensen zijn vaak zwaarder op de hand en zijn vaak serieus. Ze zien het leven vaak als een zwaarmoedig bestaan. Ze hebben vaak het gevoel van: Het einde nadert.
Owkee, als je een uitkering hebt, en je alleen belasting betaalt over je vermogen waar je geen rente over ontvangt, dan was het idd jouw geld. Maar als je loonbelasting betaalt, dan gaat er gewoon ook een deel naar de overheid, als je iets koopt, gaat ook een deel naar de overheid. De overheid belast bezit niet, maar het verkrijgen van bezit. Het is niet zo dat dingen die van jou zijn, worden afgenomen door de overheid. Het is wel zo, dat dingen die van jou konden zijn, voor een deel naar de overheid gaan. Dus niets "eerlijk delen" maar wel de economie iets remmen zodat de welvaart gelijker verdeeld wordt. (of dat dan eerlijk is of niet, is een ideologische kwestie, geen rationele.)quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:26 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De linkse intellectuelen kunnen deze beweringen uiteraard wetenschappelijk onderbouwen?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |