quote:**Heerenveen-speler Ugur Yildirim heeft
besloten in te gaan op de uitnodiging
van bondscoach Marco van Basten om voor
Oranje uit te komen,meldt De Telegraaf.
De aanvaller had ook een uitnodiging op
zak van de Turkse bondscoach waardoor
hij gedwongen werd een keuze te maken.
Yildirim zei eerder dat het neerkwam op
een keuze tussen zijn hart (Turkije) en
zijn verstand (Nederland).Het feit dat
Oranje met drie spitsen speelt en hij
daarin het beste tot zijn recht komt,
zou de doorslag hebben gegeven.
Of je leest de vorige topics even?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 01:00 schreef Stretto het volgende:
Mwaah weet niet of het zo'n goede keus is van 'm.
Zullen de Turken leuk vinden
Spelen voor 't land waar je geboren en getogen bent?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 01:17 schreef NatteKip het volgende:
uiterste integratie??
Oh, okéquote:Op dinsdag 25 januari 2005 01:23 schreef NatteKip het volgende:
o jah het is een grapje :-)
quote:IETS MEER ENTHOUSIASME VOOR UGUR
Sinds vorige week weten we wat hij gaat doen. De man die voetbalminnend Nederland en Turkije toch zeker enige tijd bezig hield, maakte toen bekend voor welk van deze twee landen hij interlandvoetbal zal gaan spelen. De keuze van Ugur Yildirim, rechtsbuiten van SC Heerenveen, viel op ons land. Een besluit dat je eigenlijk alleen maar zou kunnen toejuichen, maar dat wat mij betreft nogal lauw ontvangen wordt.
Wie de voorgeschiedenis kent, zal allicht ietwat verrast geweest zijn door Yildirims keuze. Hij verklaarde eerder namelijk dat hij in principe voor Turkije uit wilde komen, omdat daar zijn hart lag en het toch het land van zijn ouders was. Later matigde hij zijn toon al een beetje, door te verklaren dat hij er over na zou gaan denken als Nederland hem eerder zou benaderen. Welnu, onlangs nodigde zowel de Turkse bondscoach Ersun Yanal als onze eigen Marco van Basten hem uit en dus stond Ugur voor een duivels dilemma.
Dat hij, ondanks dat hij in Apeldoorn is geboren en al zijn hele leven in Nederland woont en voetbalt, in eerste instantie voor Turkije wilde kiezen, verbaast me niet echt. Als jonge rechtsbuiten van Go Ahead Eagles was een selectie voor Nederland ver weg. Zeker met Dick Advocaat als bondscoach. Onder Van Basten is het klimaat rond Oranje echter dusdanig veranderd, dat iedere speler uit de eredivisie weer spontaan begint te dromen van een interlandloopbaan. Verrassend was het dan ook niet dat Van Basten, na Yildirims fraaie entree in de eredivisie, bij hem is uitgekomen. Alleen al omdat Romeo Castelen voorlopig even lijkt te hebben afgehaakt, is de keuze voor Yildirim een logische. Yildirim is geen rechtsbuiten die een man passeert en vervolgens met kalk aan de schoenen een voorzet aflevert. Yildirim is iemand die gewoon de voorzet rond de man heen slingert en bovendien ook een fijne vrije trap kan nemen. Iemand die je er goed bij kunt hebben.
Waarom dan toch zo sceptisch gereageerd door sommige voetballiefhebbers? Het feit dat Yildirim geen Nederlandse roots heeft, kan er niet aan bijdragen. Er spelen al sinds jaren Surinamers voor Oranje. Wat was ons team in 1988 geweest zonder Gullit en Rijkaard? Patrick Kluivert is recordtopscorer van Oranje, Aron Winter werd kortstondig recordinternational en Edgar Davids is zelfs de huidige aanvoerder van het Nederlands elftal. Dat er Surinamers meedoen is al jaren geen vreemd fenomeen meer.
De laatste jaren beginnen echter de jongens van Marokkaanse en Turkse komaf ons voetbal te veroveren. Die denken anders, dat is een feit. Zij hebben toch wat meer binding met hun vaderland en afkomst dan de Surinamers. In ieder geval hebben zij ook een beter alternatief, want Marokko en Turkije zijn redelijke voetballanden. Op die manier kon het gebeuren dat jongens als Boutahar en El Hamdaoui wel voor Jong Oranje uitkwamen, maar uiteindelijk Marokko prefereerden. Boukhari deed het zelfs al in de jeugd. Dries Boussatta speelde zelfs voor beide nationale elftallen. Stuk voor stuk jongens die in Nederland zijn opgegroeid.
Misschien dat daar de schoen wringt. Ze gaven aan dat ze, ondanks hun goede leven hier, toch voor het land van hun ouders wilden spelen. Sommige mensen noemen dat ondankbaar. Persoonlijk zie ik dat niet zo. Maar het bevreemdt me dan wel, dat jongens als Boulahrouz en nu dus Yildirim, dan toch niet echt welkom lijken. Zij kiezen voor ons, waarom dan zo lauw? Zij kunnen uitgroeien tot voorbeelden voor andere jonge Marokkaanse en Turkse voetballers, zoals de eerste Surinamers dat waren voor jongens als Gullit en Rijkaard.
Het speelt vast mee dat Yildirim aangaf zijn keuze met het verstand gemaakt te hebben. Hij koos op voetbaltechnische gronden, omdat ons systeem beter past bij zijn spel. Wanneer hij op die manier een club had gekozen, had iedereen hem verstandig genoemd. Nu het echter om Oranje gaat, beginnen sommigen over de eer en de trots. Ach, neem van mij aan dat het grootste deel van de internationals van de laatste jaren echt niet voor de eer van Nederland voetbalt. Voor de eer van zichzelf, dat wil ik wel geloven, maar wie krijgt er echt kriebels van ons volkslied? Ik schat dat het ophoudt bij Dirk Kuijt.
Vandaar dat ik eigenlijk wil vragen om Yildirim straks, wanneer hij voor het eerst voor Oranje speelt, een hartelijke ontvangst te geven. Geef hem het gevoel dat hij welkom is en dat we hem er graag bij zien. Al is het alleen maar vanwege zijn lef voor Nederland te kiezen en omdat hij hiermee een pionier kan worden. Wedden dat als dit gebeurt, Ugur straks ook nog overtuigd kan raken dat zijn keuze voor Nederland misschien wel meer uit het hart kwam dan hij nu misschien denkt?
Ben benieuwd hoe deze Turkse Zwitser ontvangen wordt bij Gala... Volgens cultheld zou hij moeten vrezen voor zijn leven.quote:Geen Boca maar Galatasaray voor Yakin
26/1/2005 12:07
Hakan Yakin is er toch in geslaagd een nieuwe club te vinden. De Zwitserse international, die bij VfB Stuttgart geen rol van betekenis meer speelt, maakt het seizoen af bij Galatasaray.
Er ligt een akkoord tussen Galatasaray en VfB Stuttgart over de verhuur van Yakin. De 27-jarige Zwitser is ook persoonlijk rond met de Turkse club, die daarbij een optie tot koop heeft bedongen.
Yakin leek in januari zijn carričre voort te zetten in Argentinië. Met Boca Juniors was overeenstemming bereikt. Maar de al klaar liggende vliegtickets ten spijt, tot een overgang kwam het niet. Boca-trainer Jorge Benítez zag de komst van Yakin niet zitten en zette een streep door de transfer.
En ook in de VI lees ik net dat Yildirim zelf ook denkt dat ie best nog wel eens voor een Turkse topclub zou kunnen uitkomen.quote:Op woensdag 26 januari 2005 12:58 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe deze Turkse Zwitser ontvangen wordt bij Gala... Volgens cultheld zou hij moeten vrezen voor zijn leven.
Het is vooral de vraag OF hij zich betrokken voelt bij Nederland. Hij heeft zelf uitspraken gedaan die in andere richting wijzen nl. dat de keuze voor het Nederlands elftal niks te maken heeft met gevoel maar enkel met verstand.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 18:55 schreef PJORourke het volgende:
Mooie column.Ik ben het er mee eens ook. Iedereen zeikt over Turken en Marokkanen dat ze zich niet betrokken voelen bij Nederland, en dat doet eentje het een keer wel, is het weer niet goed.
Ik weet niet of zijn verklaringen gemeend zijn of vooral dienen als een diplomatieke motivering voor zijn besluit, maar ik neem aan dat hij gewoon de waarheid spreekt. Die waarheid zou dan zijn dat hij zich iig meer Turk voelt dan Nederlander. Tenminste zo intepreteer ik het, maar daar hebben wij het geloof ik al over gehad.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:10 schreef FritsVanEgters het volgende:
Ik had een enthousiastere column verwacht.
Van Yildirim's hart denk ik dat deze best Nederlands klopt, maar dat zijn verklaring voor de beslissing voor een belangrijk deel diplomatiek gemotiveerd was, gericht op de teleurgestelde partij.
Tijd om zijn enthousiasme voor Nederland te tonen en vice versa is er nog genoeg.
Ondertussen steek ik mijn blijdschap trouwens niet onder stoelen of banken.
Of je leest eerst even een topic door:quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Murat Yakin gaat naar Galastaray dus het fabeltje dat Ugur nooit meer in Turkije zal spelen is de wereld uit.
Zelfs als ie speelt kan ie nog switchen, omdat 't maar een oefenwedstrijd is. In de Fifa-reglementen staat dat je pas niet meer mag veranderen als je mee hebt gedaan in een wedstrijd in een officiële competitie.quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:55 schreef MaxPower het volgende:
Het zou wel een grap zijn als Marco hem niet oproept. Kan ie alsnog naar Turkije
quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Murat Hakan Yakin gaat naar Galastaray dus het fabeltje dat Ugur nooit meer in Turkije zal spelen is de wereld uit.
Beste betweter, zoek nou even het officiële regelement op?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 00:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zoek het niet op maar zal het wel zeggen hoe het zit
Als je gespeeld hebt in een officiele wedstrijd voor het A-team mag je niet meer spelen voor een ander land. Als je op de bank gezeten hebt wel
Niet nodig, ik ben alwetend.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 01:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gelukkig geeft Max Power wel een link![]()
Dat 'uitgebreid' valt ook wel mee; zes posts zonder bron in deel 2 zou ik niet als uitgebreid willen kwalificeren. Zou ik zo vrij mogen zijn alsnog naar een bron te vragen?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 09:12 schreef SCH het volgende:
Die discussie over de raag of hij nog kan switchen is 3 topics geleden al uitgebreid gevoerd, o.a. met hulpv an Dylan Dog. Wat Max zegt over nieuwe regels per 1 januari dus.
En Yildirim was twee weken geleden een held en iedereen wilde hem, weten jullie nog?
Oranje zou bijvoorbeeld net zo kunnen spelen als Chelsea momenteel doet.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 02:10 schreef MaxPower het volgende:
Noem eens andere opties?
Hoezo wil hij niet voor Oranje uitkomen? Hij had goede redenen om af te zeggen, dat geeft niet aan dat hij niet voor Oranje uit wil komen.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 02:10 schreef MaxPower het volgende:
Noem eens andere opties? Van der Meyde wil niet voor Oranje uitkomen (en iemand die al 2 of 3 keer afzegt moet je gewoon niet meer in Oranje willen...) en Castelen is ook zwaar uit vorm.
De laatste keer had hij echt geen goede reden. Hij wilde zich eerst richten op Inter. Net alsof hij een vedette is die zich dat kan permitteren. Weg met die gast. Mensen hadden kritiek op Yildirim dat hij eventueel niet met hart en ziel voor Oranje zou uitkomen, nou VdM kan er ook wat van...quote:Op vrijdag 28 januari 2005 14:32 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Hoezo wil hij niet voor Oranje uitkomen? Hij had goede redenen om af te zeggen, dat geeft niet aan dat hij niet voor Oranje uit wil komen.
Van der Meyde is ook een inteelt debiel. Yildirim is evenwichtig, nuchter en intelligent.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 15:01 schreef MaxPower het volgende:
[..]
De laatste keer had hij echt geen goede reden. Hij wilde zich eerst richten op Inter. Net alsof hij een vedette is die zich dat kan permitteren. Weg met die gast. Mensen hadden kritiek op Yildirim dat hij eventueel niet met hart en ziel voor Oranje zou uitkomen, nou VdM kan er ook wat van...
Bij Ajax was hij juist goed! Het is toch ook duidelijk dat ze nu pas met Rosales zijn vertrek enigszins op kunnen vangen. Het probleem is dat je niet van hem op aan kunt. Als hij slecht speelt, speel je met 10 man en dat kan nou eenmaal niet bij Oranje.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 17:22 schreef gras het volgende:
Jammer dat velen Andy vanwege z'n Ajax-verleden niet op de juiste waarde kunnen schatten..
Van der Meyde is, mits in vorm, de beste rechtsbuiten van Nederland. Castelen, Yildirim en Denneboom kunnen niet aan hem tippen. Dat bewijst hij nu weer in de Serie A, waar hij bij topclub Inter onder Mancini nu een belangrijke speler is geworden.
Tja, hij is wisselvallig. Maar welke vleugelspits is dat niet? Ja, en ga dan geen Kuyt noemen.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 17:29 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
[..]
Bij Ajax was hij juist goed! Het is toch ook duidelijk dat ze nu pas met Rosales zijn vertrek enigszins op kunnen vangen. Het probleem is dat je niet van hem op aan kunt. Als hij slecht speelt, speel je met 10 man en dat kan nou eenmaal niet bij Oranje.
Ik ben ook blij dat het een aardige jongen is, maar mentaal stabiel kunnen we hem toch niet noemen. Dat is vrij belangrijk.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 19:52 schreef methodmich het volgende:
http://frontpage.fok.nl/column/1831/1
Al die Ajax-fans die hem blijven overschatten, ik word er ook moe van.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 17:22 schreef gras het volgende:
Jammer dat velen Andy vanwege z'n Ajax-verleden niet op de juiste waarde kunnen schatten..
Ik ben geen groot fan van hem, maar sommigen doen alsof het een Pius Ikedia is ofzo.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:02 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Al die Ajax-fans die hem blijven overschatten, ik word er ook moe van.
Hij heeft blessures gehad en daarnaast is Mancini nog een koning in het wisselen. Enkel spitsen voor spitsen. Vandaar het weinige aantal goals.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
12 wedstrijden dit seizoen, 0 doelpunten... ok, zijn aantal van vorig seizoen (14) heeft hij al bijna bereikt en het seizoen is pas halverwege.
Ik vind hem echt tekort komen voor Inter. Het zou me niets verbazen als hij daar snel weg is.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:18 schreef gras het volgende:
[..]
Hij heeft blessures gehad en daarnaast is Mancini nog een koning in het wisselen. Enkel spitsen voor spitsen. Vandaar het weinige aantal goals.
Ik vind hem ook tekort komen voor Inter. Althans als Inter de club is die ze pretenderen te zijn.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik vind hem echt tekort komen voor Inter. Het zou me niets verbazen als hij daar snel weg is.
Inter is een Italiaanse topclub, voor dat niveau komt v/d Meyde echt tekort.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:39 schreef gras het volgende:
[..]
Ik vind hem ook tekort komen voor Inter. Althans als Inter de club is die ze pretenderen te zijn.
Dat kan niemand ontkennen, maar toch is het uitstekende speler.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Inter is een Italiaanse topclub, voor dat niveau komt v/d Meyde echt tekort.
v/d meyde heeft wel het niveau om het aan te kunnen, hij voelt zich alleen totaal niet thuis in Italie dus dat zal ook wel een belangrijk rol spelen in het minder presteren de laatste 2 jaar.quote:Op zaterdag 29 januari 2005 13:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Inter is een Italiaanse topclub, voor dat niveau komt v/d Meyde echt tekort.
Dan blijven er 6 assists over voor de overige 31 duelsquote:Op vrijdag 28 januari 2005 19:29 schreef methodmich het volgende:
Andy gaf ook meer dan 10 assists per jaar in de competitie hoor... AZ thuis destijds, 6-2, 4 x voorgegeven, 2 x gescoord.
quote:Op zaterdag 29 januari 2005 16:36 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Heerenveen is toch ook een topclub tegenwoordig?
Hoe noemen ze hier zoiets ook alweer? Calimero-gezeur?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 17:22 schreef gras het volgende:
v/d Meyde wordt gruwelijk overschat. Bij Ajax was hij al een van de mindere spelers.quote:Op zondag 30 januari 2005 01:42 schreef veldmaatpp het volgende:
[..]
Hoe noemen ze hier zoiets ook alweer? Calimero-gezeur?
Inderdaad. Ik snap nog steeds niet hoe die jongen ooit bij Inter terecht is gekomen. Waarschijnlijk dachten ze daar : "Nederlands talent, speelt bij Ajax, dus dat zal wel goedzitten".quote:Op zondag 30 januari 2005 01:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
v/d Meyde wordt gruwelijk overschat. Bij Ajax was hij al een van de mindere spelers.
Een rare aankoop van Inter, maar ze hadden in die zomer wel meer van die rare aankopen zoals Eriberto en Fadiga.quote:Op zondag 30 januari 2005 01:48 schreef veldmaatpp het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik snap nog steeds niet hoe die jongen ooit bij Inter terecht is gekomen. Waarschijnlijk dachten ze daar : "Nederlands talent, speelt bij Ajax, dus dat zal wel goedzitten".
Is vast geen pretje geweestquote:Op zondag 30 januari 2005 10:54 schreef methodmich het volgende:
Vanmiddag zal ik Ugur eens goed bekijken bij NAC - Heerenveen.
Turken pieken vaak vroegquote:Op zondag 30 januari 2005 18:03 schreef tong80 het volgende:
Zou ie al over z'n hoogtepunt heen zijn ?
Dat laatste is ook weer wat overdreven maar hij wordt zeker gehyped en hij zal gaan tegenvallen in Oranje, for sure. Dankzij dat rare beleid van die Marco.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ugur wordt wat gehyped momenteel. Buiten een goede trap is het nog niet veel met hem in de Eredivisie.
Hij faalt niet maar hij zal tegenvallen in de ogen van het grote voetbalpubliek dat hem eigenlijk nog neit heeft zien spelen behalve wat prachtige vrije trappen tegen bv. Feyenoord. En Marco selecteert hem te vroeg in mijn ogen, dus die heeft er wel schuld aan ja.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:17 schreef tong80 het volgende:
Voor de eerste wedstrijd van hem wordt z'n falen dus al op het conto van van Basten geschreven ?
Dan had het zo moeten zijn.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:26 schreef tong80 het volgende:
Als ie hem niet had geselecteerd had Yildirim voor Turkije gekozen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |