abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26169819
Ik geloof niet dat ik t doel van dese documentaire helemaal heb begrepen (ging t nu om Django Reinhardt of om de hyper eromheen?), maar was toch de moeite waard. Leuke fragmenten en enthousiaste muzikanten, altijd leuk om naar te kijken
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  dinsdag 12 april 2005 @ 18:14:33 #152
11502 nipeng
The last ride is free
pi_26176103
Ja de fragmenten waren leuk.
pi_26210913
Heeft iemand de compilatie New Thing!? Ik hoorde een aantal nummers in een platenzaak en vooral een nummer van maulawi klonk me goed in de oren. Helaas kan ik bijna niks over Maulawi vinden. Weet een van jullie iets over deze formatie?
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  vrijdag 15 april 2005 @ 15:09:44 #154
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26249282
Had ook nog nooit van hem gehoord, maar kennelijk is het een saxofonist die in de jaren 70 een lp voor het Strata East-label heeft opgenomen en die binnenkort ook een reissue krijgt. Meeste spul op Strata is interessant, maar erg moeilijk te vinden of niet op cd uit..
quote:
For all those of you who are currently enjoying New Thing!, there are 3 new deep jazz re-issues on our Universal Sounds sub-label featuring artists that appear on this album. They are Maulawi-Maulawi (USLP/CD26) available from 18 Mar 2005, Hannibal and The Sunrise Orchestra - (US CD/LP27) available from 4 April 2005 and Travis Biggs – Challenge (US LP/CD 28) also released on 4 April 2005. The CDs are all available at a good price of £8.99 here (vinyl £9.99). These are all classic deep jazz collectors albums that have been practically unavailable for over 30 years!
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26272925
Bedankt! Dan moet ik het voorlopig maar met New Thing! doen.
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
pi_26280996
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 15:09 schreef Zanderrr het volgende:
Had ook nog nooit van hem gehoord, maar kennelijk is het een saxofonist die in de jaren 70 een lp voor het Strata East-label heeft opgenomen en die binnenkort ook een reissue krijgt. Meeste spul op Strata is interessant, maar erg moeilijk te vinden of niet op cd uit..
[..]
Stata East is volgens mij een erg mooi label. Charles Tolliver (een trompetist, speelde ook op enkele Blue Notes van onder andere Jackie Mclean mee) heeft er veel voor opgenomen, waaronder wat big bandopnamen. De moeite waard als je het kan vinden. Heb zelf Live in Tokyo liggen, is wel het tippen waard, vooral vanwege de meesterbegeleiding van Stanley Cowell (piano) en Cecil McBee.
Nouja goed, misschien leuk om te weten als jullie t een keer tegenkomen.

Ik was me laatst trouwens aant afvragen waarom zo weinig compositeis van Mingus worden overgenomen door andere (jazz)muzikanten, hij heeft toch een heel scala aan pakkende, 'interessante' nummers achtergelaten, maar er zijn maar weinigen die zich eraan hebben gewaagd (werd opgemerkt in de liner notes van Mingus' Live at Carnegie Hall). Zonde en raar

Het laatste dingetje, ik ga de zestiende van mei naar een concert van Larry Carlton (gitarist) in de Melkweg. Voor mensen die van wat meer de smooth jazz houden, maar het jazzwerk niet schuwen is het denk ik wel de moeite waard!
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zondag 17 april 2005 @ 13:06:38 #157
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26293683
Ik weet ook niet echt waarom Mingus' composities geen echte standards zijn geworden (behalve 'Goodbye Pork Pie Hat' dan, daar zijn nog aardig wat coverversies van). Misschien omdat veel van het bekendste materiaal alleen goed met een grote bezetting kan worden uitgevoerd? Veel Mingus-composities zijn sowieso al behoorlijk tricky om te spelen..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26293726
Volgende week zondag in Vrije Geluiden één van onze betere jazz-drummers: Pierre Courbois
pi_26294775
quote:
Op zondag 17 april 2005 13:08 schreef Scrutinizer het volgende:
Volgende week zondag in Vrije Geluiden één van onze betere jazz-drummers: Pierre Courbois
weet niet of je dichtbij Arnhem woont, maar daar treedt hij vandaag toevallig op! ergens vanmiddag dacht ik.

Mingus is misschien inderdaad te lastig, maar ik kan me niet goed voorstellen dat dat een reden is om er niet aan te beginnen. Nouja, blijft jammer
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_26294883
quote:
Op zondag 17 april 2005 13:48 schreef Doff het volgende:

[..]

weet niet of je dichtbij Arnhem woont, maar daar treedt hij vandaag toevallig op! ergens vanmiddag dacht ik.
Te ver weg voor mij. Hij woont trouwens ook in Arnhem op een woonboot, ik ben wel eens bij hem op bezoek geweest.
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:37:21 #161
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26348435
Ik heb die New Thing!-verzamelaar nu ook in huis gehaald, staan echt hele toffe dingen op.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26407863
Las net in de krant dat één van mijn favoriete bassisten Niels Henning Orsted Pedersen op 58-jarige leeftijd is overleden
quote:
20/04 Deense jazzbassist Niels-Henning Orsted Pedersen overleden
De Deense jazzbassist Niels-Henning Orsted Pedersen is op 58-jarige leeftijd overleden, aldus mediaberichten woensdag. Hij was één van de meest succesrijke en gewaardeerde Scandinavische jazzmusici.
De muzikant werd geboren in Osted nabij Roskilde. Als kind leerde hij eerst piano spelen, als tiener schakelde hij over naar de (contra)bas. Snel werd hij een meester op dat instrument en trad hij geregeld met verscheidene Deens jazzbands op.
Vanaf het begin van de jaren zestig speelde hij dikwijls in de Montmartre Club in Kopenhagen. Hij maakte opnmaes met jazzsterren als Bill Evans, Brew Moore en Bud Powell.
In de seventies en eighties blikte hij opnames in diverse genres in, maar schreef hij vooral geschiedenis door zijn succesvolle samenwerking met pianist Oscar Peterson. Zij toerden door Europa en Noord-Amerika, en namen meer dan vijftig albums op.
Orsted Pedersen speelde tevens met Dizzy Gillespie, Kenny Drew, Count Basie, Ella Fitzgerald, Chet Baker en Toots Thielemans.
De man interpreteerde ook Deense liedjes en folksongs. Hij schreef melodieën als "My Little Anna", "Jaywalkin" and "The Puzzle".


[ Bericht 77% gewijzigd door Scrutinizer op 21-04-2005 19:37:23 ]
pi_26613843
Wat een frustratie!!! Vandaag is er een boogie Woogie festival in Noordwijk en ik kan er niet heen.

Niet dat ik ontzettend veel naar Boogie Woogie muziek luister ( In de morgen wel een handige manier om wakker te worden) maar ik kan het wel waarderen.

Vanavond treedt Pia Beck op in het Hotel van Oranje. Die wil ik echt een keer gezien hebben.
Nouja, de lokatie lijkt me toch niet zo geslaagd. Ik haat het wanneer je rustig op een stoeltje moet toekijken. Daar wordt ik werkelijk zenuwachtig van. Zeker bij boogie woogie muziek.

De website is www.boogiewoogie.info

Jammer dat het zo ver van me vandaan is en ook nog op Koninginnedag.
  zaterdag 30 april 2005 @ 14:00:16 #164
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26618370
Ik vind stoeltjes zelf altijd wel relaxed, maar goed.. de meeste jazzconcerten waar ik naartoe ga, daar wordt ook niet echt dansbare muziek gespeeld.

Had idd ook gelezen dat NHOP overleden is. Zonde, erg goede bassist iig..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26618442
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 14:00 schreef Zanderrr het volgende:
Had idd ook gelezen dat NHOP overleden is. Zonde, erg goede bassist iig..
Nog een mooi stukje over hem uit de NRC:
quote:
Gouden jazzbassist

Door Frans van Leeuwen

Niels-Henning Ørsted-Pedersen (1946-2005)

AMSTERDAM, 21 APRIL. De contrabassist Niels-Henning Ørsted Pedersen, die dinsdag in Kopenhagen op 58-jarige leeftijd na een hartaanval overleed, was beroemd om zijn virtuositeit. Terwijl veel collega's zich beperkten tot de eeltige binnenkant van één vinger, gebruikte NHØP, zoals hij gaandeweg werd genoemd, alle vingers van zijn rechterhand. Het stelde hem in staat net zo snel te fraseren als de pianisten met wie hij speelde, onder anderen Bud Powell, Oscar Peterson en George Shearing.

Tijdens een basweek in de Amsterdamse IJsbreker, op 3 april 1988, probeerde pianist Nico Bunink niet eens om hem in snelheid te evenaren. In een solo in I remember April speelde NHØP zulke sprankelende melodische lijnen dat bij iedereen de adem stokte, behalve bij de maker zelf, die het stuk besloot met een laconieke kwintencirkel-figuur.

Dit alles is extra interessant omdat Niels-Henning na jaren pianoles pas in zijn tienertijd aan de contrabas begon. Is het voor de meeste bespelers een jarenlang gevecht om dit prachtige maar logge instrument te `temmen', voor NHØP leek het kinderspel. Op zijn vijftiende speelde hij voor de Deense radio met de roemruchte saxofonist Albert Ayler in een session die later op LP zou verschijnen. Ook met pianist Bud Powell en saxofonist Ben Webster maakte hij al platen voor zijn twintigste. Vervolgens was hij de vaste keus van elke muzikant van naam die zich in Scandinavië liet horen, met name saxofonist Dexter Gordon. Een aanbod van de Count Basie band sloeg hij af omdat hij liever zijn studie voltooide. Wel maakte hij in 1960 een Europese toernee met de befaamde pianist Bill Evans.

Tussen 1970 en 1980 maakte hij deel uit van de het trio van pianist Oscar Peterson met wie hij vele platen maakte en herhaaldelijk optrad op het North Sea Jazz Festival. Vanaf 1975 begon hij ook als leider op te treden. Maar net als zijn oudere collega Ray Brown, die vóór hem bij Peterson speelde, gaf het publiek ook hem te verstaan dat een bassist een dienende rol heeft.

Was het uit nijd over dit soort reacties dat NHØP zich, soms ten koste van zijn toon, hevig vastbeet in een vorm van virtuositeit die hem op een basgitaar veel minder moeite zou hebben gekost? ,,This is very difficult to do on an upright'', merkte hij destijds in de IJsbreker op na een aan basgitarist Jaco Pastorius opgedragen stuk. Vond de superbegaafde NHØP het spannender tegen handicaps te strijden dan om te winnen met de wind in de rug? Een andere conclusie kun je bijna niet trekken.

Voor wie hem in zijn beste vorm wil horen is er veel te koop. Live at Montmartre van hemzelf bijvoorbeeld met gitarist Philip Catherine, maar ook Catalonian Fire op naam van pianist Tete Montoliu. De laatste is slechts een van de tientallen platen waarop hij een broodheer buitengewoon krachtig in de rug blaast en daarmee aanzet tot extra prestaties. Niels-Henning Ørsted Pedersen was geen zwetende worstelaar, maar een wonderkind met gouden handjes.
  zaterdag 30 april 2005 @ 14:26:50 #166
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26618746
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 15:52 schreef Gyan het volgende:
Bedankt! Dan moet ik het voorlopig maar met New Thing! doen.
Die Maulawi-cd is nu ook te koop:

http://www.souljazzrecords.co.uk/release.php?ReleaseId=224&NavId=1_1&Section=1

Jammer genoeg kun je alleen dezelfde track beluisteren die ook al op die New Thing comp stond.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26625220
Afgelopen week de CD "Transformation" van Don Preston (ex-Mothers of Invention) bemachtigd. Volgens de verkoper mag ik 't als een collectorsitem beschouwen, hij is namelijk al een tijdje uit de handel
Al met al een vrij rustig CD'tje. Ik had wat meer freaky werk verwacht, maar toch een lekker CD'tje.


Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar zijn andere album, Vile Foamy Ectoplasm uit 1994. Deze bevat bijdragen van vele andere ex-zappaleden (waaronder Roy Estrada, Bunk Gardner, Bruce/Tom Fowler e.a.), maar is absoluut onvindbaar
  zaterdag 30 april 2005 @ 19:33:38 #168
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26625582
Je moet verkopers ook nooit geloven he, want volgens mij is 'ie nog gewoon te koop: http://www.cryptogramophone.com/index.php?module=Crypto&func=album&id=107

Staan ook nog een paar mp3tjes, geloof ik.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26625812
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 19:33 schreef Zanderrr het volgende:
Je moet verkopers ook nooit geloven he, want volgens mij is 'ie nog gewoon te koop: http://www.cryptogramophone.com/index.php?module=Crypto&func=album&id=107

Staan ook nog een paar mp3tjes, geloof ik.
Ja, het is ook lichtelijk overdreven; er zijn nog genoeg importversies te verkrijgen op internet.
Maar ik heb begrepen dat 'ie in Nederland uit de schappen is verdwenen. Ze vertelden me dat ze toevallig nog een exemplaar hebben gevonden na wat rondbellen

Ik hoop echt nog es die andere CD te bemachtigen.. Misschien kan ik Don even een mailtje sturen, dat 'ie een doos meeneemt bij z'n eerstvolgende Grandmothers-optreden in Nederland
pi_26629030
Ik heb werkelijk totaal geen verstand van jazz, maar ben wel weg van Cannonball Adderley - en dan vooral een live album ergens in NY geloof ik - met Spontaneous Combustion en This Here. Wat voor soort artiesten liggen een beetje in die lijn? Dan zoek ik daar eens wat van op.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  zaterdag 30 april 2005 @ 21:46:37 #171
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26629380
Volgens mij is dat "Cannonball & Nat Adderley in San Francisco", en dat is een leuke cd inderdaad. Hij begint met "This here", toch?

Er zijn nog meer coole Adderley live-cds uit die periode, bijv "Mercy, Mercy, Mercy - live at the Club", "Nippon Soul (live in Japan)", en.. "Cannonball Adderley in New York" met Yusef Lateef. Wat ik zelf altijd ook wel sympathiek aan hem vindt, zijn de praatjes die hij met het publiek houdt tussen de nummers door.

Verder zou je Art Blakey & de Jazz Messengers en Horace Silver eens moeten beluisteren, dat ligt ongeveer wel in dezelfde lijn (hardbop). Ik had daar ergens in dit topic ook al een stukje over geschreven.

Check it out..
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26629461
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 21:46 schreef Zanderrr het volgende:
Volgens mij is dat "Cannonball & Nat Adderley in San Francisco", en dat is een leuke cd inderdaad. Hij begint met "This here", toch?
Klopt, dat is 'm!
quote:
Er zijn nog meer coole Adderley live-cds uit die periode, bijv "Mercy, Mercy, Mercy - live at the Club", "Nippon Soul (live in Japan)", en.. "Cannonball Adderley in New York" met Yusef Lateef. Wat ik zelf altijd ook wel sympathiek aan hem vindt, zijn de praatjes die hij met het publiek houdt tussen de nummers door.

Verder zou je Art Blakey & de Jazz Messengers en Horace Silver eens moeten beluisteren, dat ligt ongeveer wel in dezelfde lijn (hardbop). Ik had daar ergens in dit topic ook al een stukje over geschreven.

Check it out..
Okay dan, bedankt voor de tips! Ga er direct naar op zoek.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_26630128
Enige beschikbare albums die ik kon downloaden: Art Blakey - Ken Burns Jazz en Horace Silver Quintet - Finger Poppin'. Dat "Confirmation" van Blakey, waarmee het album begint, ligt me in ieder geval wel, idioot snel en lekker!
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_26640828
Weet er hier iemand iets van de Nederlandse jazzmusici af? (periode vlak na de oorlog)
Ik zoek namelijk muziek van een pianist. Ik heb met moeite wat muziek van hem gevonden. Verder is er ook helemaal geen informatie over hem vinden... Alleen de verhalen van mn oma. En zijn muziek is zo ontzettend leuk.
Oh, Zanderrr je gebruikt dat adres in je profiel niet of wel?
  zondag 1 mei 2005 @ 15:11:20 #175
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26641270
Ik heb zelf eigenlijk geen verstand van die periode, maar je zou eens contact kunnen opnemen met het Nederlands Jazzarchief. Als er artikelen, opnames of bladmuziek van die pianist bestaan, is de kans groot dat ze het daar zullen hebben: http://www.jazzarchief.nl . Ik weet alleen niet of ze ook opnames kopieren oid.. Er staan trouwens ook erg aardige artikelen over de geschiedenis van jazz in Nederland.

M'n MSN-adres werkt alleen als mailbox, en ik check 'm eigenlijk ook niet zo vaak. Om de een of andere reden krijg ik 't niet anders in m'n profiel.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26641702
ok, bedankt voor de link
(en ik heb je ff gemaild)
pi_26742559
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 19:20 schreef webfreak het volgende:
Deze bevat bijdragen van vele andere ex-zappaleden (waaronder Roy Estrada, Bunk Gardner, Bruce/Tom Fowler e.a.), maar is absoluut onvindbaar
Kijk ook eens of je de solo cd's van chad wackerman kan vinden
Ik heb: "forty reasons" en "the view" uit resp 1991 en 1993
beide met medewerking van o.a. allan holdsworth.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 11:51:35 #178
12646 Oom_Agent
 Heee.......stop es ff......!!
pi_26797813
Via winamp ben ik op een aantal songs van Michael Buble terechtgekomen, wat een fantastische stem heeft die gozer. Lekkere good oldie jazz nummers zingt ie........ ( come fly with me, thats all, the way you look tonight)

ga gelijk maar eens een cd bestellen
Wat zijn we aan het doen ???
  woensdag 11 mei 2005 @ 23:47:08 #179
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_26931299
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 14:26 schreef Zanderrr het volgende:
Die Maulawi-cd is nu ook te koop:

http://www.souljazzrecords.co.uk/release.php?ReleaseId=224&NavId=1_1&Section=1

Jammer genoeg kun je alleen dezelfde track beluisteren die ook al op die New Thing comp stond.
Ik heb deze cd nu zelf ook. Hij is erg okee, het is een beetje een kruising tussen 70s funk en 'kosmische' jaren 70 jazz ala Alice Coltrane of Pharoah Sanders. De moeite waard dus, maar het is jammer dat die Maulawi nooit meer iets anders heeft opgenomen...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_26992677
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:50 schreef Radiohoofdje het volgende:
Weet er hier iemand iets van de Nederlandse jazzmusici af? (periode vlak na de oorlog)
Ik zoek namelijk muziek van een pianist. Ik heb met moeite wat muziek van hem gevonden. Verder is er ook helemaal geen informatie over hem vinden... Alleen de verhalen van mn oma. En zijn muziek is zo ontzettend leuk.
Oh, Zanderrr je gebruikt dat adres in je profiel niet of wel?
andere optie is het conservatorium in amsterdam te benaderen, ze hebben daar veel fameuze nederlandse jazz musici die daar les geven, zij zullen ook wel veel weten van hun eigen oude helden.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 28 mei 2005 @ 22:10:57 #181
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27440078
Vorig jaar heb ik eens een keer een aflevering van Vrije Geluiden gezien met daarin een Vietnamese of Cambodiaanse jazzmuzikant die erg goed klonk, en waarvan ik toen de naam wel had opgeschreven maar nooit meer iets van opgezocht en beluisterd heb. En nu ben ik uiteraard de beste man zijn naam vergeten. Ik geloof dat hij zijn naam verbond aan een trio. Heeft iemand enig idee wie dit geweest heeft kunnen zijn, of weet iemand of er ergens een lijst te vinden is met oude gasten in Vrije Geluiden?

edit: laat maar, ik heb 'm al gevonden met google, het is ene meneer Cuong Vu. Verder hier iemand met hem bekend?
http://www.vpro.nl/programma/vrijegeluiden/afleveringen/19016341/
  zondag 29 mei 2005 @ 19:36:36 #182
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27461184
Wie heeft er nog meer die Ken Burns documentaire over de geschiedenis van de jazz muziek gezien? De volledige serie is zo'n 22 uur lang, maar er bestaat ook een ingekorte, 12 uur durende versie die door de BBC een tijdje terug is uitgezonden.

Voor mij persoonlijk heeft het zeker geholpen om bepaalde artiesten in een beter historisch perspectief te zetten - ik bedoel, de namen kende ik over het algemeen wel (Bechet, Ellington, Benny Goodman, Fletcher Henderson, etc), maar dit geeft een veel mooier en duidelijker overzicht dan jarenlang af en toe bekend raken met een bepaalde artiest, natuurlijk. Zeker het eerste gedeelte van de documentaire is wat betreft erg interessant; vol met grappige anekdotes, tragische levenslopen, mooie film- en geluidsfragmenten. Maar bij de latere afleveringen laat Ken Burns wel wat steken vallen, jammer genoeg, was ook erg teleurgesteld dat hij juist mijn favoriete jazzartiest - Charles Mingus - totaal weglaat uit zijn documentaire. En na 1960 gaat zijn overzicht van de jazzgeschiedenis wel heel erg snel, vertelt ook bijna niks over fusion en zo.

Maar goed. De soundtrack geeft ook wel een mooi historisch overzicht, en ik ga zeker ook mijn ogen openhouden voor een aantal van de historische albums waarvan ik de muziek in de docu wel kon waarderen. Heeft iemand anders deze serie trouwens al een keer gezien? En weet iemand of er een goede documentaire over Charles Mingus bestaat?
  zondag 29 mei 2005 @ 19:42:41 #183
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27461343
Ik heb de afbeelding van de OP maar op de fok!server gezet. Werd een beetje moe van dat gezeik van ImageSuck.

Nieuwe locatie: http://images.fok.nl/upload/050529_11502_jazzfans1tj.jpg
OP heb ik al aangepast.

Als het niet akkoord is Zanderrr dan lees ik het wel.
  zondag 29 mei 2005 @ 19:48:00 #184
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27461533
Ik heb die serie van Ken Burns ook gezien. Er zitten veel leuke dingen in , maar het geeft m.i. inderdaad geen compleet beeld van de jazz. Allemaal erg gericht op erg traditionele dingen.
Ik heb trouwens ook het boek dat bij de tv-serie hoort, alles vanaf 1969 ( Bitches Brew van Miles Davis) wordt er in 20 pagina's doorheen gejast.

Maar ja , dat is wel een beetje te verwachten als je een serie maakt samen met Wynton Marsalis ; Marsalis en Miles waren geen vrienden ( en dan druk ik het voorzichtig uit ).

Die uitzending met Cuong Vu was inderdaad erg leuk. Nog steeds niet van gekomen om eens wat cd's van hem te gaan luisteren. Hij speelt trouwens ook in de band van Pat Metheny.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 29 mei 2005 @ 19:57:01 #185
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27461802
Ik heb inderdaad nog wat dingen nagelezen over Wynton Marsalis, schijnt niet echt hoog af te geven op jazz van na 1965 en zo. Zo een beetje de hele familie Marsalis werkte trouwens mee aan de documentaire, en een van de kritieken die ik had gelezen over The History of Jazz was dat het wel heel erg leunde op de meningen van maar een select groepje, nogal conservatieve experts. Nou goed, misschien dat iemand nog een keer een waardig vervolg maakt.
pi_27462616
Ik vond Branford Marsalis met z'n Buckshot Lefonque wel vrij vernieuwend. Wynton is idd nogal conservatief ingesteld, die speelde naast Jazz standards ook bekende klassieke stukken als Flight of the Bumblebee e.d.
  zondag 29 mei 2005 @ 20:50:43 #187
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27463270
Branford Marsalis heeft inderdaad duidelijk meer fantasie dan z'n broertje Branford heeft in de jaren 80 trouwens ook nog in de band van Miles Davis gespeeld (Decoy) , en daarna heeft hij ook nog een tijd in de band van Sting gespeeld. Dat kon Wynton geloof ik ook niet echt waarderen.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 29 mei 2005 @ 21:01:04 #188
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27463563
quote:
Op zondag 29 mei 2005 20:26 schreef Beathoven het volgende:
Ik vond Branford Marsalis met z'n Buckshot Lefonque wel vrij vernieuwend. Wynton is idd nogal conservatief ingesteld, die speelde naast Jazz standards ook bekende klassieke stukken als Flight of the Bumblebee e.d.
Ah cool, dat wist ik dan weer niet, dat hij deel uitmaakte van Buckshot LeFonque. Vind ik eigenlijk ook wel een hele fijne band. CD ooit gekocht vanwege de singles, maar het album was duidelijk veel meer dan alleen dat. Tijd om 'm eens af te stoffen en weer eens te spelen.
  zondag 29 mei 2005 @ 21:12:21 #189
14505 OProg
A Life in Music
pi_27463864
Ik zou nog wel eens een goed boek over Fusion willen hebben in de periode 67/75 of iets in die geest. Is daar eigenlijk iets van?
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zondag 29 mei 2005 @ 21:26:48 #190
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_27464353
quote:
Op zondag 29 mei 2005 21:12 schreef OProg het volgende:
Ik zou nog wel eens een goed boek over Fusion willen hebben in de periode 67/75 of iets in die geest. Is daar eigenlijk iets van?


Ik heb dit boek van Stuart Nicholson een jaar of twee geleden gekocht bij bol.com ; alleen is die daar nu niet meer leverbaar.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 30 mei 2005 @ 01:48:06 #191
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27471142
quote:
Op zondag 29 mei 2005 19:36 schreef Grobbel het volgende:
Wie heeft er nog meer die Ken Burns documentaire over de geschiedenis van de jazz muziek gezien? De volledige serie is zo'n 22 uur lang, maar er bestaat ook een ingekorte, 12 uur durende versie die door de BBC een tijdje terug is uitgezonden.
[...]
Maar goed. De soundtrack geeft ook wel een mooi historisch overzicht, en ik ga zeker ook mijn ogen openhouden voor een aantal van de historische albums waarvan ik de muziek in de docu wel kon waarderen. Heeft iemand anders deze serie trouwens al een keer gezien? En weet iemand of er een goede documentaire over Charles Mingus bestaat?
Ik heb de serie van Ken Burns gevolgd toen 'ie door de NPS werd uitgezonden en ik heb zelf ook wel gemengde gevoelens over de manier waarop jazz vanaf 1960 wordt behandeld, vooral ook omdat dat de jazz is die ik zelf het meeste luister.

Hoe je het ook wendt of keert, freejazz/avantgarde en fusion waren in de jaren 60 en 70 belangrijke jazzstromingen en daarom hadden ze ook zeker meer aandacht verdiend in de documentaire, zonder allerlei waarde-oordelen.

Charlie Mingus was wel te zien in de documentaire (iig de NPS-versie), maar zijn werk werd helaas wel afgedaan in 5 minuten, terwijl het leven van Duke Ellington of Louis Armstrong nogal uitputtend behandeld werd, ook tijdens de jaren dat ze muzikaal niet zo vreselijk relevant meer waren. Sommige van mijn andere favorieten (bijv. Eric Dolphy, Bill Evans of Wes Montgomery, alledrie briljant en vernieuwend op hun instrument) werden helemaal overgeslagen in de serie. De plechtige toon van de commentatoren werd soms ook wel lichtelijk vervelend, muziek moet tenslotte gewoon spannend, leuk, energiek etc. zijn.

Al met al heb ik evengoed wel met veel plezier naar de serie van Ken Burns gekeken. Ik heb een beter beeld gekregen van de verschillende stromingen, stijlen en ontwikkelingen, en vooral de eerste afleveringen zijn erg interessant.

-edit: Ik moet zeggen dat ik mbt Duke Ellington wel erg gecharmeerd ben van de "Far East Suite", terwijl dat een van z'n latere werken uit de jaren 60 is. Geweldige muziek.


Er schijnt een goede docu over Mingus te zijn, "Triumph of the Underdog", maar die heb ik zelf ook nog nooit gezien: link. De VPRO heeft vorig jaar ook een interessante film over Mingus uitgezonden, misschien herhalen ze hem nog eens.

[ Bericht 9% gewijzigd door Zanderrr op 30-05-2005 02:13:05 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 30 mei 2005 @ 01:55:14 #192
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27471227
quote:
Op zondag 29 mei 2005 19:42 schreef nipeng het volgende:
Als het niet akkoord is Zanderrr dan lees ik het wel.
Nee, perfect. Thanks.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 30 mei 2005 @ 07:35:53 #193
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27472304
quote:
Op maandag 30 mei 2005 01:48 schreef Zanderrr het volgende:


-edit: Ik moet zeggen dat ik mbt Duke Ellington wel erg gecharmeerd ben van de "Far East Suite", terwijl dat een van z'n latere werken uit de jaren 60 is. Geweldige muziek.
Ha, da's toevallig ook mijn eerste aanschaf geweest naar aanleiding van de documentaire (in combinatie met het recommended systeem van AMG). Erg mooie plaat inderdaad.
pi_27478989
Normaal gesproken heb ik het niet zo op vooruit betalen, maar ik heb het er maar op gewaagd en voor het eerst iets besteld bij de NL store. Als alles goed gaat ligt in de loop van deze of volgende week de geremasterde 'Out There' van Eric Dolphy op de deurmat. Ik was al een tijd benieuwd naar het album vanwege de kort maar krachtige recencie op AMG.

quote:
Eric Dolphy's second session as a leader is one of his most intriguing. On this CD reissue, Dolphy is heard performing two songs apiece on alto, bass clarinet, and flute along with a rare appearance ("Eclipse") on clarinet. Joined by Ron Carter on cello, bassist George Duvivier, and drummer Roy Haynes, Dolphy's playing is quite explorative and the hypnotic and somewhat spooky "Out There" finds both Dolphy's bass clarinet and Carter's cello sounding as if they are talking.


[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 30-05-2005 12:57:31 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 15:05:31 #195
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_27482815
nlstore is op zich wel een degelijke webwinkel wat betaling en zo betreft, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken. Alleen waarschuw ik je al wel vast dat een bestelling soms veel langer kan duren dan is aangegeven. Ik heb ook wel eens gehad dat een CD niet meer te verkrijgen was, en dat ik daar pas na 6 (!) maanden een berichtje van kreeg. Maar dan krijg je wel een cadeaubon met de waarde van de CD plus 10% extra voor de 'ellende', wat op zich dan wel weer netjes is. En je spaarpunten mag je ook houden, geloof ik.
(je kunt uiteraard ook gewoon vragen om het geld terug te laten storten op je rekening, maken ze verder ook geen probleem van)

Nlstore blijft weliswaar een gok, maar als je geen bezwaar hebt om een tijdje te wachten, dan heb je een bepaalde CD toch vaak voor een heel mooi, laag bedrag binnen. Hun prijzen zijn in ieder geval prima.

[ Bericht 8% gewijzigd door Grobbel op 30-05-2005 15:10:55 ]
pi_27483718
quote:
Op maandag 30 mei 2005 12:49 schreef Beathoven het volgende:
Normaal gesproken heb ik het niet zo op vooruit betalen, maar ik heb het er maar op gewaagd en voor het eerst iets besteld bij de NL store. Als alles goed gaat ligt in de loop van deze of volgende week de geremasterde 'Out There' van Eric Dolphy op de deurmat. Ik was al een tijd benieuwd naar het album vanwege de kort maar krachtige recencie op AMG.

[afbeelding]
[..]
Die CD heb ik nog niet Je maakt me wel een beetje nieuwsgierig nu
  maandag 30 mei 2005 @ 15:56:54 #197
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27484512
Mij ook wel... Eens gaan luisteren.
  maandag 30 mei 2005 @ 16:24:49 #198
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_27485487
Die Dolphy-cd zie ik ook vaak bij de Boudisque in Utrecht liggen, denk dat die dus wel uit voorraad leverbaar is. Ik heb 'm zelf ook (nog) niet, maar ken wel een paar tracks van een verzamel-cd. Volgens mij wel de moeite waard.

Ik heb laatst wel "Percussion Bitter Sweet" van Max Roach aangeschaft, ook met ED op diverse blaasinstrumenten. Mooie plaat.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_27486784
quote:
Op maandag 30 mei 2005 16:24 schreef Zanderrr het volgende:
Die Dolphy-cd zie ik ook vaak bij de Boudisque in Utrecht liggen, denk dat die dus wel uit voorraad leverbaar is. Ik heb 'm zelf ook (nog) niet, maar ken wel een paar tracks van een verzamel-cd. Volgens mij wel de moeite waard.
Ik had 'm eerst bij Bol.com opgezocht, maar daar stond een levertijd van 5-10 weken, daarnaast was het geen remaster en was hij 5 euro (waar gaat het heen met deze wereld ) duurder
quote:
Ik heb laatst wel "Percussion Bitter Sweet" van Max Roach aangeschaft, ook met ED op diverse blaasinstrumenten. Mooie plaat.
Roach heb ik tot dusver alleen nog maar op 'Money Jungle' gehoord. Het album is AMG pick dus dat zegt meestal al meer dan genoeg. In de toekomst nog maar eens aanschaffen

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 30-05-2005 17:13:41 ]
  dinsdag 31 mei 2005 @ 16:34:14 #200
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_27517520
Ik dacht dat Avant-Garde een soort van progressieve jazzvorm is, maar hier op Allmusic zie ik dat 't een heel apart gerne is. Hoe zit dat?
feest
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')