Hier vraag ik me dus af waarom dat nodig is. Het ontbreken van iets dergelijks zegt tenslotte niet dat een geloof niet het ware is. Waarom hoor je zo zelden dat een geloof juist het ware zou zijn omdat alles in het midden ligt? (Daar hebben we zelfs een gezegde van..)quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:25 schreef Maethor het volgende:
Die extremen zijn in de genoemde voorbeelden veelal argumenten voor de stelling dat het geloof van de betreffende persoon de ware is. En dat is iets waar elke gelovige achterstaat...
ik zou eerder denken aan uitingen van dit geloof.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:25 schreef Maethor het volgende:
Die extremen zijn in de genoemde voorbeelden veelal argumenten voor de stelling dat het geloof van de betreffende persoon de ware is.
niet ieder geloof is hetzelfde.quote:En dat is iets waar elke gelovige achterstaat...
Dit denk ik ook...quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik denk dat mensen veiligheid vinden in zwart-witte denkbeelden. Die maken de wereld immers lekker overzichtelijk. Je hebt goeie mensen en slechte mensen en door gods hulp winnen de goeien (de gelovigen, uiteraard, die zijn per definitie goed) het altijd. Wat is er nou heerlijker dan zo'n sprookje?
De vraag is of een God fanatisme van zijn of haar aanhangers verlangt.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:31 schreef P-Style het volgende:
Iemand die een middenweg kiest is geen fanatieke aanhanger van haar/zijn religie.
Daar zou je een complete topic aan kunnen weiden... maar laten we dat maar niet doen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:38 schreef het_fokschaap het volgende:
De vraag is of een God fanatisme van zijn of haar aanhangers verlangt.
Deze topic gaat over een vraag die er sterk op lijkt. Niet of God dat doet, maar waarom gelovigen dat beeld hebben. Ook de vraag of er religies zijn waar gelovigen dat beeld niet hebben.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:41 schreef P-Style het volgende:
[..]
Daar zou je een complete topic aan kunnen weiden... maar laten we dat maar niet doen.
Dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Tja, waarom zou een almachtige God ook maar iets eisen van een stel nietige wezentjes?
Het hele idee 'god' is een absoluut idee. En dus zul je als aanhanger van god wellicht de neiging hebben om ook andere zaken in het absolute te gaan trekken.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:44 schreef Alicey het volgende:
Deze topic gaat over een vraag die er sterk op lijkt. Niet of God dat doet, maar waarom gelovigen dat beeld hebben. Ook de vraag of er religies zijn waar gelovigen dat beeld niet hebben.
gaan we nou proberen God te begrijpen?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Tja, waarom zou een almachtige God ook maar iets eisen van een stel nietige wezentjes?
Dat heb ik allang opgegeven. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om een wezen te begrijpen dat een volk uitverkiest om het vervolgens herhaaldelijk aan te zetten tot genocide, een wezen dat zijn eigen zoon erop uit stuurt met als enige doel hem te laten afslachten en een wezen dat om de een of andere vage reden iets heeft tegen twee mensen van hetzelfde geslacht die met elkaar de liefde bedrijven.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:52 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
gaan we nou proberen God te begrijpen?![]()
je houdt er wel een erg christelijk beeld van zo'n God op na Lupaquote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat heb ik allang opgegeven. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om een wezen te begrijpen dat een volk uitverkiest om het vervolgens herhaaldelijk aan te zetten tot genocide, een wezen dat zijn eigen zoon erop uit stuurt met als enige doel hem te laten afslachten en een wezen dat om de een of andere vage reden iets heeft tegen twee mensen van hetzelfde geslacht die met elkaar de liefde bedrijven.
Ja, voor het gemak houd ik het even op één god.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:01 schreef het_fokschaap het volgende:
je houdt er wel een erg christelijk beeld van zo'n God op na Lupa
ik denk dat je de verkeerde dingen uit de bijbel te zwaar laat meetellen...quote:Op vrijdag 21 januari 2005 23:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh ja, lees de Bijbel. Dan krijg je pas ècht een leuk beeld van God. Had ik de genocides door Mozes c.s. in opdracht van God al genoemd?
dat is ook een goede vraag ! denken extremisten God wel te begrijpen en zijn ze daarom extreem ? Blijven mensen die "de" middenweg volgen deze volgen omdat ze eigenlijk niet weten wat God van hen verlangt ?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:52 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
[..]
gaan we nou proberen God te begrijpen?![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |