abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24677779
Wat mij opvalt wanneer ik naar diverse religies kijk, is dat de aanhangers ofwel claimen dat hun religie het oudste is (Dus moet het wel de ware religie zijn), of dat hun religie de meest recente religie is (De laatste versie van Gods woord®).

Dit is een voorbeeld van een punt waarop aanhangers het nodig achten om een van de extremen te kiezen met bijbehorende redenatie/logica. Dit komt ook op veel andere punten voor. Zo is de God of hoofdpersoon vrijwel altijd het ultieme goede, en in sommige gevallen het ultieme kwade. Voor zover mij bekend is alleen bij Taoisme de "God" expliciet het midden.

Ik ben vooral geinteresseerd in het waarom van de extremen, en of er ook religies zijn die juist een middenweg kiezen bij bepaalde aspecten.
pi_24678000
extremen komen voort uit onzekerheid. letterlijk nemen van teksten. de middenweg is niet de religie zelf, maar de manier waarop men deze beleeft.

(denk ik)
pi_24678092
Ik denk dat het Fokkende Schaapje gelijk heeft. Je ziet het nu heel duidelijk in verschillende religies. Radicalisering. Ik vind het beangstigend, dacht dat we op weg waren om het juk der religie af te werpen en zelf te leren nadenken...
pi_24678105
Die extremen zijn in de genoemde voorbeelden veelal argumenten voor de stelling dat het geloof van de betreffende persoon de ware is. En dat is iets waar elke gelovige achterstaat...
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24678212
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:25 schreef Maethor het volgende:
Die extremen zijn in de genoemde voorbeelden veelal argumenten voor de stelling dat het geloof van de betreffende persoon de ware is. En dat is iets waar elke gelovige achterstaat...
Hier vraag ik me dus af waarom dat nodig is. Het ontbreken van iets dergelijks zegt tenslotte niet dat een geloof niet het ware is. Waarom hoor je zo zelden dat een geloof juist het ware zou zijn omdat alles in het midden ligt? (Daar hebben we zelfs een gezegde van..)
pi_24678268
Iemand die een middenweg kiest is geen fanatieke aanhanger van haar/zijn religie. Zoals veel Christenen/Katholieken hier in Nederland aan het worden zijn dus. Mensen die wel beweren een bepaalde religie te hebben, maar er verder eigenlijk niks mee doen!
pi_24678282
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:25 schreef Maethor het volgende:
Die extremen zijn in de genoemde voorbeelden veelal argumenten voor de stelling dat het geloof van de betreffende persoon de ware is.
ik zou eerder denken aan uitingen van dit geloof.
quote:
En dat is iets waar elke gelovige achterstaat...
niet ieder geloof is hetzelfde.

een middenweg zou kunnen zijn om een commissie bestaande uit verschillende bevolkingsgroepen op te stellen en zo alle universele goede dingen uit de geschriften te halen van verschillende religies en deze samen te smeden tot één super religion of goodness

nog mooier zou het zijn als deze religie niet nodig zou zijn
pi_24678291
Ik denk dat mensen veiligheid vinden in zwart-witte denkbeelden. Die maken de wereld immers lekker overzichtelijk. Je hebt goeie mensen en slechte mensen en door gods hulp winnen de goeien (de gelovigen, uiteraard, die zijn per definitie goed) het altijd. Wat is er nou heerlijker dan zo'n sprookje?
pi_24678356
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik denk dat mensen veiligheid vinden in zwart-witte denkbeelden. Die maken de wereld immers lekker overzichtelijk. Je hebt goeie mensen en slechte mensen en door gods hulp winnen de goeien (de gelovigen, uiteraard, die zijn per definitie goed) het altijd. Wat is er nou heerlijker dan zo'n sprookje?
Dit denk ik ook...
pi_24678425
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:31 schreef P-Style het volgende:
Iemand die een middenweg kiest is geen fanatieke aanhanger van haar/zijn religie.
De vraag is of een God fanatisme van zijn of haar aanhangers verlangt.
pi_24678462
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:38 schreef het_fokschaap het volgende:
De vraag is of een God fanatisme van zijn of haar aanhangers verlangt.
Daar zou je een complete topic aan kunnen weiden... maar laten we dat maar niet doen.
  vrijdag 21 januari 2005 @ 22:44:43 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24678553
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:41 schreef P-Style het volgende:

[..]

Daar zou je een complete topic aan kunnen weiden... maar laten we dat maar niet doen.
Deze topic gaat over een vraag die er sterk op lijkt. Niet of God dat doet, maar waarom gelovigen dat beeld hebben. Ook de vraag of er religies zijn waar gelovigen dat beeld niet hebben.
pi_24678576
Tja, waarom zou een almachtige God ook maar iets eisen van een stel nietige wezentjes?
pi_24678628
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Tja, waarom zou een almachtige God ook maar iets eisen van een stel nietige wezentjes?
Dat bedoel ik.
pi_24678691
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:44 schreef Alicey het volgende:
Deze topic gaat over een vraag die er sterk op lijkt. Niet of God dat doet, maar waarom gelovigen dat beeld hebben. Ook de vraag of er religies zijn waar gelovigen dat beeld niet hebben.
Het hele idee 'god' is een absoluut idee. En dus zul je als aanhanger van god wellicht de neiging hebben om ook andere zaken in het absolute te gaan trekken.
pi_24678754
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
gaan we nou proberen God te begrijpen?
pi_24678854
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:52 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
Dat heb ik allang opgegeven. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om een wezen te begrijpen dat een volk uitverkiest om het vervolgens herhaaldelijk aan te zetten tot genocide, een wezen dat zijn eigen zoon erop uit stuurt met als enige doel hem te laten afslachten en een wezen dat om de een of andere vage reden iets heeft tegen twee mensen van hetzelfde geslacht die met elkaar de liefde bedrijven.

Om maar niet te spreken van het feit dat het nogal lastig is om een wezen dat alleen in de fantasie van een nogal grote groep mensen bestaat te begrijpen.
pi_24678953
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat heb ik allang opgegeven. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om een wezen te begrijpen dat een volk uitverkiest om het vervolgens herhaaldelijk aan te zetten tot genocide, een wezen dat zijn eigen zoon erop uit stuurt met als enige doel hem te laten afslachten en een wezen dat om de een of andere vage reden iets heeft tegen twee mensen van hetzelfde geslacht die met elkaar de liefde bedrijven.
je houdt er wel een erg christelijk beeld van zo'n God op na Lupa
pi_24679008
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 23:01 schreef het_fokschaap het volgende:
je houdt er wel een erg christelijk beeld van zo'n God op na Lupa
Ja, voor het gemak houd ik het even op één god.

De god van de oude filosofen kan ik beter begrijpen trouwens. Die is logisch. Ik houd van logisch.
pi_24679106
edit

[ Bericht 96% gewijzigd door Alicey op 21-01-2005 23:10:47 (Bekering a.u.b. elders) ]
pi_24679157
Oh ja, lees de Bijbel. Dan krijg je pas ècht een leuk beeld van God. Had ik de genocides door Mozes c.s. in opdracht van God al genoemd?
pi_24679160
edit

[ Bericht 98% gewijzigd door Alicey op 21-01-2005 23:11:29 (Reactie op verwijderde post) ]
pi_24679311
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 23:10 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh ja, lees de Bijbel. Dan krijg je pas ècht een leuk beeld van God. Had ik de genocides door Mozes c.s. in opdracht van God al genoemd?
ik denk dat je de verkeerde dingen uit de bijbel te zwaar laat meetellen...
Er staat zoveel meer over God... is dat niet boeiend genoeg...?
pi_24679353
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 22:52 schreef Wacko-Dreamer het volgende:

[..]

dat is ook een goede vraag ! denken extremisten God wel te begrijpen en zijn ze daarom extreem ? Blijven mensen die "de" middenweg volgen deze volgen omdat ze eigenlijk niet weten wat God van hen verlangt ?
  vrijdag 21 januari 2005 @ 23:17:51 #25
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24679355
Mag ik een ieder verzoeken om de (hier off-topic) discussie specifiek over de bijbel of het christendom voort te zetten in [Centraal] God, geloof en de bijbel - Deel 2 NTK ?

Dank u.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')