Finidi George![]()
1993, ik was 13 jaar. Na wat jaren dat PSV en zelfs Feyenoord kampioen waren geworden, werd het tijd voor Ajax om weer eens landskampioen te worden. In de UEFA cup ging het niet onaardig en Louis van Gaal was bezig met het smeden van zijn succesteam.
In 1993 kwam ene Finidi George naar Amsterdam. Of was het nou George Finidi? Niemand wist het zeker. Na een tip van, ik meen Clemens Westerhof, werd hij gecontracteerd bij Ajax. Meteen een basisplaats veroverd en vanaf het begin een belangrijke schakel op rechts. Had niet één specifieke kwaliteit, maar was gewoon een erg complete voetballer. Nooit last van die jongen, nooit een onvertogen woord, altijd inzet, siervolle acties, niet al te veel, maar mooie goals. Zijn opkomst om de gewonnen CL te tonen was schitterend. Op de één of andere manier gunde ik het hem allemaal net iets meer dan de rest. Ik heb hem een paar keer in het echt mogen aanschouwen, de hele wedstrijd hield ik hem in de gaten.
Hoe jammer vond ik het, toen hij na 3 jaar vertrok, maar het geld lokte, uit Spanje, kon hij geen nee zeggen. Waarschijnlijk onderhield hij een heel dorp in Nigeria van zijn salaris. Ik heb hem nog proberen te volgen bij Betis en het Nigeriaanse elftal, maar dat viel niet mee. In het begin werd er door de Nederlandse pers nog wel aandacht besteed aan zijn prestaties (hij speelde veel) maar die berichtjes verdwenen ook snel. In 2000 kreeg ik even hoop, er was sprake van dat hij terug kwam naar Nederland, maar hij koos voor een avontuur in Engeland bij Ipswich.
Toch heb ik het idee dat hij het nooit meer zo goed heeft gedaan als bij Ajax, nooit meer dat niveau gehaald.
Nog altijd wacht ik op zo'n voetballer, die eigenlijk uit het niets komt en meteen mijn hart weet te veroveren...
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft