Nee, hoofdzakelijk fictie, zie Raad je plaatje # 143 voor een karrenvracht aan verborgen en minder verborgen hintsquote:Op donderdag 20 januari 2005 17:52 schreef Feldhofer het volgende:
Amerikaanse schrijfster, iets met feminisme?
K, ga ik daar ff spiekenquote:Op donderdag 20 januari 2005 17:59 schreef Parabola het volgende:
[..]
Nee, hoofdzakelijk fictie, zie Raad je plaatje # 143 voor een karrenvracht aan verborgen en minder verborgen hints
Tja, jouw aanwijzingen zullen waarschijnlijk pas duidelijk worden we het antwoord al weten...quote:Op donderdag 20 januari 2005 18:16 schreef Parabola het volgende:
De tijd om te gaan forensen is aangebroken. Breekt gerust uw hoofd, raad-een-opgebroken-straatje, of desnoods m'vrouw.
Ik zal terug zijn.
Oh, hij weet het zelf dus óók niet. Dat verklaart een hoop. En zich maar dapper verschuilen achter "karrevrachten" "subtiele hints"en "titelomschrijvingen", ja-ja.quote:Op donderdag 20 januari 2005 17:45 schreef Z het volgende:
Parabeulo wil graag weten wie dit is:
You rang, m'lord?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 08:34 schreef Gellius het volgende:
Bool?
Laat ik u eerlijk bekennen dat geen van de door u genoemde schrijfmevrouwen mij bekend is, mijn waarde Feldhofer. Dus heb ik wat gegoegeld. Dat ben ik de noeste plaatjesraders wel verplicht:quote:Op donderdag 20 januari 2005 18:43 schreef Feldhofer het volgende:
[..]
Tja, jouw aanwijzingen zullen waarschijnlijk pas duidelijk worden we het antwoord al weten...
De Amerikaanse schrijfsters die mij te binnen schieten: Anita Shreve, Alice Hoffman, Sue Miller, Anne Tyler en Carol Shields.
Zit ze erbij?
Afhankelijk van uw krantkeuze zal dat Maxima, Moeder Theresa, Laura Bush of de achteruitrijdende Amsterdamse zijn.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 08:46 schreef Gellius het volgende:
Ah ja, leg de ochtendkrant daar maar neer. Hee, van wie is de foto van die mevrouw op de voorpagina?
M'vrouw moest eens weten. Ze zou zich een hoedje lachen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 08:58 schreef Gellius het volgende:
*kreun*
Waarlijk, een mooi gevonden associatie, Z. Maar nee, m'vrouw's zelfhulpboek, als we het al zo willen noemen, heeft te maken met het verwerken van verlies hoewel, iemand anders zou er wat anders in kunnen lezen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 09:14 schreef Z het volgende:
Ik zou het op prijs stellen als dit plaatje voor 3-en geraden wordt, daarna ben ik een week weg en kan het niet verdragen een week niet te weten wie het nou eigenlijk is.
Maar als mevrouw lacht om de kreun van heer Gellius, dan maakt mijn simpele brein meteen een connectie naar het 'sexeule'. Had mevrouws zelfhulpboek daar misschin iets mee te doen?
Veel minder provocatief, Lord_V. En ook veel sterkere focus op fictie, m'vrouw heeft.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 09:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Voortbordurend op Z:
Nancy Friday?
Hier wreekt zich het gebrek aan nachtploeg, waarde Bimmel. En natuurlijk de absentie van notoire hintensnappers als Batuwu en Beeer.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 09:36 schreef Bimmel het volgende:
Wel potverdulleme nog 's an toe zeg...is dat gedrocht nog immer niet geraden![]()
Ach, wat is duidend? Zo heb ik m'vrouw's achternaam al een keer of vier in verbasterde vorm laten vallen. Ik kan dat ook niet-verbasterde vorm doen, maar pyl en 'ius hebben mij gesmeekt zulks niet te doen. En wie ben ik dan om dat toch te doen? Lees mijn posts eens door op onlogische woorden, wendingen en zinsnedes. Pakweg driekwart daarvan komt voort uit ondoorgrondelijke kronkels in mijn zieke brein, het andere kwart bestaat uit hints. En met die hints is m'vrouw behoorlijk googlebaar, dat heb ik getest.quote:Zet u schap heer Bool, want ik ga weldra mijn arm door den breedband heen steken om u een paar ferme petsen te geven die u nog lang zullen heugen.
En van opmerkingen als 'karrevrachten hints' kunt u mij wel meer vertellen, maar als de door u onthulde feiten zo duidend zouden zijn was de identiteit van mevrouw reeds lange tijd geleden ontwaard door een andere snoodaard. Ik reken mij zelf daar overigens niet toe, zoals u wel zult begrijpen (niet geheel ten onrechte)
quote:Op vrijdag 21 januari 2005 09:41 schreef Gellius het volgende:
Wat vind je nu eigenlijk zèlf van haar boeken, Para?
ja....mijn handdoekquote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:24 schreef Gellius het volgende:
Er is ook nog iets met blauw, heb ik opgepikt.
Nee.quote:
Maar mijn waarde Z, dat wil je toch zeker niet echt? Een readymade guide to googling miss X?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:21 schreef Z het volgende:
Ik ben wel benieuwd naar jouw query op google Para, wat ik ook intik, ik vind niks. Dus lijkt het me dat mevrouw alleen bij toeval te vinden is op google. Waar zocht je op? "Female ornithologist"? Dat lijkt me niet, dan had heer plunk het vast al geraden. Misschien dan je in je volgende reactie je hints dik drukken, dan lossen we het misschien vandaag nog op...
quote:
Solomon T!quote:deze post bevatte een verwijzing naar de boektitel The Properties of Water
Vlak erna vind je de tweede verwijzing, en wel naar de boektitel Something blue
En alsof het niets is, in mijn daaropvolgende post een speelse verwijzing naar Places to stay the Night
De volgende verwijzing, naar Do Not Go Gentle: My Search for Miracles in a Cynical Time, is te vinden in deze post.
Opnieuw wijs ik jelui op de boektitel The Properties of Water
hier én hier hint de 'typefout' hoek-hoed naar m’vrouw’s naam. De deuk in het hoedje verwijst daar eveneens naar, evenals de niet-zo-terloopse opmerking dat mevrouw zich een hoedje lacht.
Een tweede en derde verwijzing naar de boektitel Something blue
De kleur waarmee ik mij voordoe te schamen, is in werkelijkheid een verwijzing naar de titel van m’vrouw’s Ruby
En het breienverwijst naar de titel van haar volgende boek, en twee eerder geschreven non-fictie stukjes. M’vrouw heeft iets met breien, zegt ze in dit interview
Het noemen van andere schrijfsters door Feldhofer gaf ruimte voor hints naar de titels Three-Legged Horse en The Properties of Water
De verwijzingen naar m’vrouw’s laatste uitgave, inclusief de afbeelding van de voorzijde van het betreffende boek, kan ik niet als verborgen hints beschouwen, maar voor de liefhebber:
hier
hier
hier
hier
en hier
zeg...quote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:45 schreef Z het volgende:
Zo'n mooi plaatje, at had wel iets langer mogen duren, maar helaas heeft bimmel het goed.
quote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:50 schreef Parabola het volgende:
hmmmzz, een of'cier uit koloniale tijden, inmiddels gepensioneerd.
De heer is inderdaad Brits. Voor de rest...quote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:50 schreef Bimmel het volgende:
Lord V, uw meneer komt mij Brits voor. Wellicht ex-militair maar nu een schrijver van spannende romans over ridders in veels te strakke harnassen.
Helaas zien we het verrekte practische pennenetuitje in de borstzak niet omdat zijn lamswollen cardigan erover zit... jammerquote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:54 schreef Gellius het volgende:
Kraag òver het boordje wijst op een wetenschapper.
quote:Op vrijdag 21 januari 2005 11:05 schreef Bimmel het volgende:
Lord V,
Is het wellicht een roede-wichelaar? Die heb je namelijk nog in uithoeken van dat eiland. Het schijnt er zelfs een ware rage en wetenschap te zijn.
Neen. Integendeel, zelfs. M'neers werken gaan zelden over het Perfide Albionquote:Op vrijdag 21 januari 2005 11:09 schreef Parabola het volgende:
[..]![]()
anyway, m'neer bestudeerde specifiek de Britsche historie?
Wederom neen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 11:34 schreef Bimmel het volgende:
Meneer bezigde zich met de historie van Grieks & Romeinse oudheden?
En de derde 'neen' is uw deel, heer Bimmel....quote:Op vrijdag 21 januari 2005 11:51 schreef Bimmel het volgende:
Meneer doet aan pre-historie?
Uw eerste vraag rechtvaardigt een hartgrondig 'neen' met een huivering van walging op de koop toe.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 12:07 schreef Bimmel het volgende:
Hij doet aan historie van literatuur oid stoffigs?
Meneer woonde in UK of stond zijn hutje ergens anders?
Meneer is puur bekend door zijn vakgebied. M'neer heeft zich ook wel bemoeid met het Britsche politieke bestel, doch slechts zeer zijdelings. M'neer heeft één van de standaardwerken der geschiedschrijving op zijn naam staan en is ook buiten het vakgebied bekend.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 12:21 schreef Bimmel het volgende:
Is zijn tak van historie duidend voor zijn identitiet of kennen wij meneer ergens anders van (Rad van Fortuin show of iet dergelijks)
Dat zit je echt hoog hè Vord_L?quote:Dit in tegenstelling tot de zeer obscure figuren die af en toe hier voorbijfietsen
Nein.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 13:18 schreef Bimmel het volgende:
AJP Taylor?
quote:Alan Louis Charles Bullock was born on 13 December 1914, the son of a gardener and a lady’s maid, both in service in the valley of the Avon near Bath. By the scale of his achievements as biographer and historian, founder of St Catherine’s College and Vice-Chancellor of Oxford University and by the warmth of his personality and the magnanimity of his character he ranks as one of the great men of his century. His father, Frank, whose life he recounted in one of his last books (Building Jerusalem. A portrait of my father) was self-educated, a voracious reader and captivating speaker who was ordained in the Unitarian Church, becoming minister in the chapel at Chapel Lane Bradford so that young Alan was educated at Bradford Grammar School. In his mid-teens he fell in love with Hilda Handy, always known as Nibby. They married in June 1940, in the week of Dunkirk and remained ardently in love. Nibby was unfailing in her support for her husband, in her intellectual stimulus and, as Alan would say, her spirituality.
From Bradford he won a classical scholarship to Wadham College, Oxford and took a First in Greats in 1936. Elected a Harmsworth Scholar at Merton he took a First in Modern History two years later. He worked briefly for Winston Churchill, devilling for the History of the English Speaking Peoples. Asthmatic, he was unfit for the armed forces so that when war broke out he entered the European Service of the BBC, eventually becoming Diplomatic Correspondent. After the war he became known to a wider audience, participating (with such as C E M Joad and J Bronowski) in the intellectual and entertaining Brains Trust.
He was elected Fellow and Tutor in History at New College and was also appointed Dean. He won the affection and respect of an exceptional generation of undergraduates, nearly all of whom had returned to Oxford after serving in the war. He was a demanding tutor, but was more at ease (son of his father) when lecturing. ‘I do love to perform’ he said, after delivering his last academic lecture at Boston University in 1997. The sometimes unconventional way in which he applied pre-war rules to undergraduates who were now adult veterans lost none of their respect or devotion. Meanwhile he was asked by Odhams to write a life of Hitler. His desk, always immaculately tidy, came to be loaded with records of the Nuremberg trials – an amazing archival source for a contemporary historian. No space was needed for a typewrite: a board across the arms of a chair and a fountain pen were, to the last page he wrote, his author’s equipment.
Hitler: a Study in Tyranny was published in 1952 with the aphorism from Aristotle: ‘Men do not become tyrants in order to keep out the cold’. In the same year Alan Bullock took up his appointment to the oddly-named office of ‘Censor’ of St Catherine’s Society – a male society, constitutionally part of the University, with a handful of tutors and no residential accommodation. Ten years later it became a College and, celebrating its fortieth anniversary in 2002, was one of the largest Colleges, with some six hundred undergraduate and graduate members, male and female. In retrospect Alan Bullock’s achievement was formidable. He saw that for students in receipt of government funding a non-residential society was an anachronism which lacked ‘parity of esteem’ with Colleges. He also saw the poverty of the University in its scientific education. He sought funds, from Foundations and from Industry, to build a College and to increase undergraduate numbers, the increase being entirely in mathematics and the sciences. Between 1958 and 1964 he attracted £32 million in current money.
His personal and political skills were outstanding. He won the support of the University Delegates who still governed St Catherine’s, of the Registrar, the University Surveyor and the Heads of Colleges. He made no enemies. His approach to possible benefactors had to skirt around the University’s appeal for historic buildings; in Cambridge a new College was proposed with the great name of Churchill, but Bullock was a person whose credentials were unsurpassed. Four men, Sir Maurice Bowra, Sir Thomas Norrington and Jack Bullock, with Alan Bullock then went in search of an architect and chose Arne Jacobsen, who created what Pevsner has called ‘a perfect piece of architecture’.
For twenty-eight years no office was more important to Alan Bullock than the Mastership of St Catherine’s, even though he had to leave the running of the College to a pro-Master while he was Vice-Chancellor from 1969-73. He sat on the University’s governing body, Hebdomadal Council, for twenty-four years. He was Chairman of the Tate Gallery from 1973 to 1980. He chaired a committee on Reading and other uses of the English Language – and took far more interest in its report than did the government which had appointed him. He chaired too a less successful Committee on Industrial Democracy (1976-7) which ended by producing a majority and minority report and whose recommendation that there should be trades-union sponsored worker-directors on boards never took off. If through all this he remained an effective Master it was because of the loyalty and commitment of his colleagues who held College offices and above all because of the ‘mutual society help and comfort’ which he enjoyed with his wife. When he retired he was named Founding Master and Nibby, as well as he, was elected to an Honorary Fellowship.
Alan Bullock never stopped writing and because he had more ideas than even he could put on paper he conjured books out of other scholars. He wrote a life of Ernest Bevin in three volumes, the first published in 1960 the third – Bevin as Foreign Secretary – in 1983. In his last years, frustrated by recalcitrant memory, he was helped to abridge the three into a single volume. He edited The Twentieth Century (1971) and The Faces of Europe (1980) wrote The Humanist Tradition in the West (1985) created a short series of readings on British Political Tradition, was General Editor (with Sir William Deakin) of the magnificent Oxford History of Modern Europe. Spurred by the number of new words and new ideas he encountered in his voluminous reading he edited, with collaborators, a Dictionary of Modern Thought and the Fontana Dictionary of Modern Thinkers. And in his late seventies he wrote the monumental Parallel Lives – an apparently impossible task after Hitler, but an idea of genius carried out with brilliant success.
His public service and his distinction were rewarded by a knighthood in 1972 and he was created Baron Bullock of Leafield in 1976. He took little part in national politics, apart from being a founder-member of the SDP. But wherever there were intellectual or academic ventures he was likely to be found as an adviser or council member – the Ashmolean Museum, the Arts Council, the British Library, the Royal Institute of International Affairs, the Observer and the Aspen Institute to name only some. He was elected to a Fellowship of the British Academy in 1967 and made a Chevalier of the Legion d’Honneur in 1970.
Alan Bullock is survived by his wife, their three sons and their grandchildren. He lived and wrote about a century of destruction and slaughter but he was himself a creator, of books and of a College and a guiding star for those around him.
Mijn excuses L_V.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 13:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Fijn dat er ook even op bevestiging gewacht wordt alvorens het nieuwe Solomon T. te plaatsen
[..]
Laat u geen loer draaien door kleding meneer 'ius.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 13:40 schreef Gellius het volgende:
We mogen deze foto in de jaren vijftig, vroege jaren zestig plaatsen, neem ik aan. Kraag bòven boord, jazeker, maar aangezien deze vrolijke knaap de stemgerechtigde leeftijd nog niet bereikt heeft, mogen we daar geen al te definitieve conclusies uit trekken. De wenkbrauwen komen me bekend voor, evenwel.
Uw waarneming is scherp gedetecteerd heer Bola. Behalve dat politieke dan.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 14:55 schreef Parabola het volgende:
M'neerke is van over de grote plas, als ik mij niet vergis. Zijn wat geforceerde glimlach doet vermoeden dat hem een boeiende politieke loopbaan te wachten staat.
Alsof ik er wat aan kan doen dat deze evidente politiker in de dop een verkeerde beroepskeuze maakt, beeerhilistquote:Op vrijdag 21 januari 2005 15:15 schreef beeer het volgende:
Het spijt me Paradinges, maar het moet hier toch echt om een acteur gaan. Dat zie je aan die rotkop die het toch nog lukt om charismatisch over te komen.
U bent niet de eigenaar van een lui oog heer beeer.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 15:15 schreef beeer het volgende:
Het spijt me Paradinges, maar het moet hier toch echt om een acteur gaan. Dat zie je aan die rotkop die het toch nog lukt om charismatisch over te komen.
....just one more question....quote:Op vrijdag 21 januari 2005 15:21 schreef pyl het volgende:
Mmmmm....dat lijkt me inderdaad Peter Falk.
doegquote:Op vrijdag 21 januari 2005 16:14 schreef Parabola het volgende:
Natuurlijk, algemene fictie schrijvers motten we hier niet.
Enfin, het wordt tijd omBaby-bola
van de crash te plukken. Goed weekend lieden
quote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:25 schreef Bimmel het volgende:
ja....mijn handdoek
Hmz. Hoe kan ik me nou boos maken over de titel van een Amerikaans zelfhulpboekje waar ik nog nooit van heb gehoord? En dan ook nog van een schrijfster die me helemaal niks zegt? Ik ben helemaal niet boos, integendeel, ik ben juist diep geroerd! Gewoon omdat u zo dapper gehoor gaf aan mijn verzoek om die eeuwig suffe vooroordelen over ornithologen nu eens lekker te laten varen. En uzelf gewoon de ruimte gunt om op zoek te gaan naar de mens áchter de ornitholoog - zullen we maar zeggen. Want in ieder mens schuilt een piepklein stukje ornitholoog, dat weten we allemaal. Toch?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:36 schreef Parabola het volgende:
En heer plunk zou het zeker raden. Ik denk dat hij zich al boos gemaakt heeft om de titel van m'vrouw's laatste. Want dat boek (beter: het titelverhaal) gaat helemaal niet over gespierde buitenmensen die zich bezighouden met de edele studie der vogelogie, maar over een klein meisje dat mensen bestudeert, meer in het bijzonder haar moeder en haar buurman, die, nou ja, u weet wel.
quote:Op vrijdag 21 januari 2005 10:36 schreef Parabola vervolgens ook nog:
Anyway, over plunk. Ik vermoed dat hij zo misselijk is van m'vrouw's misbruik dat hij te bedde ligt en zich nog niet heeft kunnen vermannen om zijn pc op te starten. Dus is hij nog niet hier en dus heeft hij het niet geraden.
Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik bij een van die boeken op het einde ervan een traantje moest wegpinken. Ik heb nu eenmaal een zwak voor admiraals die hun schip met zichzelf erbij de lucht inblazen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:43 schreef beeer het volgende:
boekjes over vrouwenmaatschappijen
Mevrouw Beckman is een dabbelaarster vergeleken met deze mevrouw. Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat Thea wel 'kont schopt' om maar eens een modernisme aan te halen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 22:43 schreef beeer het volgende:
Ze gelijkt wel op wijlen Thea Beckman, maar die was volgens mij lang niet zo witgrijs. Het zal wel de typische scribentofrenologische vormgeving van haar gezicht zijn die me doet neigen dat te denken. Schreef ze ook groots over geschieden gebeurtenissen en boekjes over vrouwenmaatschappijen,!, ?
quote:Op zaterdag 22 januari 2005 00:53 schreef beeer het volgende:
[..]
Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik bij een van die boeken op het einde ervan een traantje moest wegpinken. Ik heb nu eenmaal een zwak voor admiraals die hun schip met zichzelf erbij de lucht inblazen..
Inderdaad. En dan worden er ook nog van die flutserieschrijfstertjes geplaatst als PD James, met d'r inspecteurtje Dalgliesh.quote:Op zondag 23 januari 2005 20:19 schreef Gellius het volgende:
Gatver, wat heerst hier toch een ons-kent-ons sfeertje!
Let toch op je woorden man. Er is al genoeg leed op deze wereld.quote:Op maandag 24 januari 2005 23:20 schreef OllieA het volgende:
Er dient meer geleden te worden.
Ha die beeer, wat heb jij daar voor ene rare rooie poon in je avatar? Communist zeker? Vreselijke, zuipende, tsarenmoordenaar of zo hè? Geef het maar toe!quote:Op maandag 24 januari 2005 23:33 schreef beeer het volgende:
[..]
Let toch op je woorden man. Er is al genoeg leed op deze wereld.
Hoewel er gelukkig onevenredig veel meer op het zuidelijke wereldhalfrond wordt geleden..
Hmz de programma-ontwikkelaars van rtl4?quote:Op maandag 24 januari 2005 23:42 schreef OllieA het volgende:
Weet je wie ook veel leed veroorzaakt hebben???
Ja, die ook natuurlijk.quote:Op maandag 24 januari 2005 23:48 schreef beeer het volgende:
[..]
Hmz de programma-ontwikkelaars van rtl4?
Toch jammer dat Bernhard er niet meer is, vind je niet? Die kon zo ontroerend vertellen over jonge gorilla's en zo.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:00 schreef beeer het volgende:
Ach die pandaberen zijn het probleem niet; die schijnen allemaal bekeerd te worden tot het taoisme en in een leven van contemplatie en zelfkastijding zullen ze zich niet meer voortplanten. Dat is dus binnen enkele tientallen jaren opgelost.
D'r schijnt een heel aangrijpende film gemaakt te zijn over de langste dag. Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. Weet jij daar misschien het fijne van?quote:Nee wat dacht je dan van al die schapen op de wereld? Die beesten met hun geruft brengen ons hele ecosysteem in gevaar. De dagen worden nu al langer: hoeveel tijd hebben we nog voor de langste dag aanbreekt?
P.D. Jamesquote:Op vrijdag 21 januari 2005 15:47 schreef Bimmel het volgende:
Niet obscuur, niet Amerikaans...
[afbeelding]
Ja, dat schijnt een aardige flop te zijn geworden nadat ze er achter kwamen dat de langste dag op 21 juni valt en niet, zoals in de film, op 6 juni.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:08 schreef OllieA het volgende:
D'r schijnt een heel aangrijpende film gemaakt te zijn over de langste dag. Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. Weet jij daar misschien het fijne van?
Hoe dat zo? Dat maakt toch maar een paar minuten verschil of zo? Langste dag, langste dag, ik vind het ook altijd zo overdreven. Het hangt er maar vanaf hoe laat je opstaat, zeg ik altijd maar.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:13 schreef beeer het volgende:
[..]
Ja, dat schijnt een aardige flop te zijn geworden nadat ze er achter kwamen dat de langste dag op 21 juni valt en niet, zoals in de film, op 6 juni.
De nachtploeg, de nachtploeg, wie zit er nou te wachten op dat zootje ongeregeld.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:36 schreef beeer het volgende:
Ach ja de langsten zullen de kortsten zijn zei mijn opa altijd. Waar is de nachtploeg eik?
Met een offond, natuurlijk.quote:Zeg, hoe peddel je eigenlijk een poedel?
Die mensen zijn ook nodig. Neem Gellius nou, overdags zit niemand te wachten op zo'n krijsende gnoom, maar 's avonds, als iedereen in bed ligt dan... ja nou dan... ach ja, gravitationele spanningen en zo hè. We moeten ze tolereren want het zijn mensen met mogelijkheden.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:39 schreef OllieA het volgende:
De nachtploeg, de nachtploeg, wie zit er nou te wachten op dat zootje ongeregeld.
Dat laat je doen door een pedel.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 00:36 schreef beeer het volgende:
Ach ja de langsten zullen de kortsten zijn zei mijn opa altijd. Waar is de nachtploeg eik?
Zeg, hoe peddel je eigenlijk een poedel?
Nee, gewoon een slechte plaat.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 13:34 schreef Gellius het volgende:
Fotocopie?
Meneer is geen continentaal, hij is dus als het ware in-continent(aal)quote:Op dinsdag 25 januari 2005 13:42 schreef Herdenking het volgende:
Och dat ik daar een Amerikaan in heb kunnen zien.
Continentaal van oorsprong?
Jemig de pemig. Als OllieA het al niet weet...quote:Op dinsdag 25 januari 2005 21:34 schreef OllieA het volgende:
Tjonge wat een saaie boel hier. En er worden niet eens elegante sneren uitgedeeld, terwijl daar toch alle reden toe is.
Meneer maakte de maanlanding niet eens meer mee....dus neen, heel erg geleerd in de raketologie is hij niet.quote:
quote:Op dinsdag 25 januari 2005 22:44 schreef sooty het volgende:
[..]
Jemig de pemig. Als OllieA het al niet weet...
Ik vermoed dat het een Engels-Amerikaanse jood in de entertainmentbussiness is.
Net zoveel als een veer een deuk in een pakje boter zou doen verschijnen. (Alleen als je met kip en al er op mept dus)....alhoewel een van zijn 'scheppingen' qua naam wel zou passen in de muziekologie.quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:22 schreef pyl het volgende:
En de suggestie van Herdenking, dat meneer in de muziekbusiness doende was, snijdt die enig hout?
Wat nu, Bimmel? Sinds wanneer zijn Engels-Amerikaanse joden in de entertainmentbusiness niet integer???quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:30 schreef Bimmel het volgende:
![]()
Meneer is wel ietsjes meer integer.
Hij heeft zelfs zijn eigen 'Society'
Het betreft de entertainmentbusiness die met minachting wordt aangekeken.quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:34 schreef pyl het volgende:
[..]
Wat nu, Bimmel? Sinds wanneer zijn Engels-Amerikaanse joden in de entertainmentbusiness niet integer???
Of begrijp ik je nou verkeerd?![]()
quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:51 schreef pyl het volgende:
Meneer hield zich bezig met vermakelijke zaken, maar buiten de entertainmentbusiness. Nu kan ik wel het een en ander bedenken, maar daarmee word je niet beroemd. En dan had-ie ook nog eens een eigen 'Society'...
Schrijver?
Aansteller ben je ook Pyl...quote:Op woensdag 26 januari 2005 11:44 schreef pyl het volgende:
U zult wel begrijpen, heer Bimmel, dat ik, nu ik via google heb achterhaald wie die vreselijke Gene Roddenberry is, weiger om nog langer achter meneers naam te jagen.
Ik pas, met tegenzin, maar ik pas.![]()
Meneer Rodenberry is de vreselijke figuur die Star Trek en al die daarvan afgeleide adepten heeft bedacht, toch? Star Trek oke.. Maar al die spin off's <huiver>....quote:Op woensdag 26 januari 2005 11:47 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Aansteller ben je ook Pyl...
Wellicht dat je meer waardering voor meneer Rodenberry zou hebben als je wist wie er model stond voor zijn hoofdpersoon.
quote:Op woensdag 26 januari 2005 14:13 schreef Bimmel het volgende:
De Samenzwering van Claudius Civilis...
Meneer heeft de trots van zijn leven in zijn hand, Bimmel!quote:Op woensdag 26 januari 2005 14:32 schreef Bimmel het volgende:
Heeft meneer daar nou een rode M&M in zijn vingers? De snoeperd!
quote:Op woensdag 26 januari 2005 14:32 schreef Gellius het volgende:
Eéntje met een zere keel dan, zo te zien.
Een Strepsil?quote:Op woensdag 26 januari 2005 14:35 schreef pyl het volgende:
[..]
Meneer heeft de trots van zijn leven in zijn hand, Bimmel!
quote:Op woensdag 26 januari 2005 14:57 schreef Herdenking het volgende:
Ik neem aan dat meneer geen vers ontdekte maan in z'n hand heeft. Kwakzalver dus?
In de overdrachtelijke zin (van exegeet) wel, ja. Meneer was predikant en zelfs even hoogleraar theologie. Maar daarmee werd hij niet beroemd.quote:Op woensdag 26 januari 2005 15:17 schreef Herdenking het volgende:
Bijbelvertaler?
Nee, nee, meneer was geen volgeling van de antichrist uit Rome.quote:Op woensdag 26 januari 2005 15:46 schreef Bimmel het volgende:
de pauselijke zegelring (de vissersring)?
Zo al iets, dan was mijn meneer, een steile calvinist, een volgeling van Gomarus, dwz contra-remonstrants. Het is echter van geen belang, behalve dan dat hij dankzij Prins Maurits werkzaam werd in de stad, waar hij werkzaam werd (quote:Op woensdag 26 januari 2005 19:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ach, spreken wij hier over een volgeling van de heer Gomarus of Arminius?
Respèct, respèct... Dat geroep om respect is toch maar een teken van onze tijd, vind je niet, o hooggewaardeerde zwakzinnige?quote:Op woensdag 26 januari 2005 21:58 schreef Gellius het volgende:
Ollie! Ik heb nog gemind en lièfgehad in Ulpia Noviomagus Batavorum!.
Beetje respèct graag hoor.
quote:Op woensdag 26 januari 2005 21:51 schreef OllieA het volgende:
Dat is die ouwe wroeter van een Johan Smitje Sr, of ik moet me al sterk vergissen.
Minnen en liefhebben is juist in deze tijd blijkbaar al niet meer genoeg. Meneer moet er ook nog respèct mee verdienen. Nou, ik kan je wel vertellen, o zemelaar: de hongerende massa zou al dik tevreden zijn met een bak rijst en een beetje minnen en liefhebben.quote:Op woensdag 26 januari 2005 22:46 schreef Gellius het volgende:
Heb ik het niet verdiend dan - al minnende en liefhebbende, in die verdoemde stad aan die akelige rivierstroom? Ik bedoel, tiens Ollie, ik vraag geen respect voor de nop hier hoor. We; even lezen graag. Of acht jij het soms een rijtochtje door een zonovergoten polder, dat liefhebben in Nijmegen?
Tjongejonge zeg, ik herken me niet in je toeschrijvingen hoor! Het is dat ik niet indiscreet wil worden, maar anders zou ik zeggen dat ik me helemaal suf bemind heb in die kutstad. (No pun intended)quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:19 schreef Gellius het volgende:
Hm. Het viel tegen met het minnen en het liefhebben, hè Ollie? Voor jou. In die modderige bombardeerstad? Ik voel je pijn. nee, ècht. Ook akelig om je te realiseren dat er zelfs minnende romeinen geweest moeten zijn.
Verkeerde topic, zeg dat wel. En hoe moet het nu, mocht deze reeks onverhoopt #186 bereiken? Hè, hè? Daar krijg ik graag een antwoord op voordat overgegaan kan worden tot hetquote:Hmhm. Het is kristalhelder, jonge vriend.
We hebben het er zelfs al niet meer over. Het is ook treurig, al die vergane vrolijkheid. Plaatje dan maar? Of een omgeploegd fris akkertje vanachter de Middendwarsterdijkweg? Met blozende wangetjes en een late schittering in het oog? Ik zit in het verkeerde topic. merk ik. Het topic waar mijn pet naar staat bestaat niet eens meer. Het leven is me een gruwel.
Sartre. Ik zie het plaatje even niet, maar dat zal aan de ongeneeslijke traagheid van het forum liggen.quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:33 schreef Herdenking het volgende:
Walging.
Echt waar?quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:33 schreef Herdenking het volgende:
Walging.
Nooit van gehoord, zelfs. Dus weer duidelijk een of andere obscure figuur, alleen bekend aan stadsgenoten en vakidioten?quote:
Gamma!quote:Op woensdag 26 januari 2005 23:59 schreef Herdenking het volgende:
Obscure fantasten en bijbelintepretatoren. Het gaat te ver. Waar is de tijd een eenvoudige filosoof of vlinderverzamelaar ons nog aan het denken mocht zetten?
Kom, kom Lord, zo obscuur was Smetius niet. Bovendien is er een straat naar hem vermoemd....quote:Op donderdag 27 januari 2005 08:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nooit van gehoord, zelfs. Dus weer duidelijk een of andere obscure figuur, alleen bekend aan stadsgenoten en vakidioten?![]()
quote:Johannes Smetius (de gelatiniseerde vorm van Smith) werd geboren te Aken op 10 oktober 1590 als zoon van de gereformeerde lakenhandelaar Johan Smith († 1621) en Maria Raets († 1626). Na de inname van Aken door de Spaanse legeraanvoerder Spinola in 1614 werd het protestantisme te Aken verboden. De ouders verhuisden in 1615 naar Nijmegen.
Johannes doorliep de Latijnse school in Odenkirchen (vijftig kilometer ten noorden van Aken) en studeerde vanaf zijn veertiende gedurende drie en een half jaar letteren en wijsbegeerte te Harderwijk. Een van zijn hoogleraren, de historicus Johannes Pontanus (1571-1639), maakte zijn belangstelling voor geschiedenis en oudheidkunde los. Beide mannen zouden een levenslange briefwisseling onderhouden.
Na zijn Harderwijkse tijd studeerde Smetius drie jaar lang theologie aan de calvinistische universiteiten van Heidelberg en Genève. In 1613 en 1614 was hij als predikant te Sittard werkzaam, in 1615 werd hij beroepen naar Sedan in de Franse Ardennen. Hij verzorgde daar tevens colleges wijsbegeerte aan de universiteit. In 1617 voegde hij zich bij zijn ouders in Nijmegen. Nadat prins Maurits in 1618 de wet had verzet - hij verving het remonstrantse stadsbestuur door contraremonstranten, waarna ook de remonstrantse dominees werden afgezet - werd de steile calvinist Smetius als predikant aangesteld. Tot zijn dood zou hij aan de Stevenskerk verbonden blijven. Smetius drong aan op strenge bestrijding van remonstrantse en katholieke erediensten, zelfs in schuilkerken. In 1626 trouwde hij met Johanna Bouwens († 1669). Zij kregen tien kinderen van wie er vier op jonge leeftijd stierven.
Smetius is vooral bekend als geschiedschrijver en verzamelaar van oudheden. Hij publiceerde enkele werken over recente gebeurtenissen, zoals Oude-nieuwe werelt (1632) naar aanleiding van de verovering van Maastricht door Frederik Hendrik, maar zijn grootste verdiensten liggen op het gebied van de oude geschiedenis. Zijn Oppidum Batavorum, seu Noviomagum (1644) is een briljante studie naar het oudste verleden van zijn woonplaats. In het voetspoor van Gerard Geldenhouwer wilde Smetius voor eens en altijd aantonen dat Nijmegen de hoofdstad van de Bataven was geweest. Gezien de instemmende reacties van tijdgenoten, onder wie zijn vriend Constantijn Huygens, slaagde hij daarin. Volgens Smetius was de Bataafse vrijheid onverkort gehandhaafd in plaatselijke rechts- en gewoonteregels (vgl. Bataafse mythe). Ook begon hij aan een Latijnse stadskroniek die door zijn oudste zoon Johannes (1636-1704) werd voltooid en vertaald: de Chronyck van de oude stadt der Batavieren verscheen in 1667. De drukker was Smetius' jongste zoon Reinier (1639-1680).
Smetius' unieke verzameling van oudheden was in zijn tijd zeer beroemd en trok vele binnen- en buitenlandse bezoekers. Johannes jr., die de verzameling overnam en licht uitbreidde, maakte de geïllustreerde catalogus af die zijn vader was begonnen. Antiquitates Neomagenses verscheen in 1678, eveneens bij Reinier Smetius. De catalogus vermeldt zo'n 10.000 antieke munten, voor een deel elders aangeschaft, en ruim 4000 overige voorwerpen (sieraden, aardewerk, olielampjes, beeldjes enz.), alle plaatselijke vondsten. In 1670 al had Johannes jr. enkele altaarstukken en een mijlpaal aan de stad geschonken. In 1703 verkocht hij de verzameling aan Johann Wilhelm, keurvorst van de Palts, die in Düsseldorf resideerde. Van daaruit is de verzameling verspreid geraakt.
Smetius overleed op 30 mei 1651. Hij werd bijgezet in de Stevenskerk. De grafsteen vermeldt: "de stad gaf hij terug aan de oude Bataven, de kerk aan de rechtzinnige gelovigen".
Literatuur:
Johannes Smetius, Nijmegen, stad der Bataven, Nijmegen 1999. Dl. 1: Inleiding door S. Langereis. Dl. 2: Vertaling door A.A.R. Bastiaensen, S. Langereis en L.G.J.M. Nellissen.
Uw laatste zin (het eerste deel) is correct.quote:Op donderdag 27 januari 2005 09:33 schreef Bimmel het volgende:
Klaarblijkelijk een auteur van Engelse komaf. (Blauw bloederig overigens, maar 'that goes without saying")
Schrijver van licht-romantische nautische vertellingen waarin ruwe zeebonken de harten van onaangetaste maagden op hol doen slaan alvorens ze bruut te beroven van hun eerzaamheid in het vooronder van een stinkende makrelen-kotter.
Zijn naam is er zo een in de trent van Leni Saris maar dan Engels en mannelijk.
Oh, en hij mag graag aan een pijp lurken wat niet perse voor hem pleit.
? Wat is nu precies correct?quote:Op donderdag 27 januari 2005 09:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Uw laatste zin (het eerste deel) is correct.
quote:Op donderdag 27 januari 2005 10:16 schreef pyl het volgende:
[..]
? Wat is nu precies correct?
Liever obscure filatelisten en onoplosbare hints dan volstrekt onduidelijke aanwijzingen.![]()
quote:Op donderdag 27 januari 2005 09:33 schreef Bimmel het volgende:
Oh, en hij mag graag aan een pijp lurken
Njet. Fout op alle aspecten.quote:Op donderdag 27 januari 2005 09:41 schreef Bimmel het volgende:
Dan is het vast een Nederlander die actreutelt in de kleinkunst
Neinquote:Op donderdag 27 januari 2005 10:23 schreef Bimmel het volgende:
Rushki?
M'neer is geboren en getogen in de staat Washington....quote:Op donderdag 27 januari 2005 10:27 schreef Bimmel het volgende:
Is dat dan wel een hint?
Meneer is dus een Yank naar ilk mag aannemen?
Dat maakt helemaal geen zin als je weet dat m'neer voordat hij bij Boeing terechtkwam als winkelbediende heeft gewerkt, maar ook als leraar Engels. En dat was verre van Washington.quote:Op donderdag 27 januari 2005 15:50 schreef Parabola het volgende:
Dat maakt zin. De Boeing fabriek staat immers in Seattle. Bemoeide m'neer zich nogal eens tegen de politiek aan?
Ach, het logische carrierepad winkelbediende-leraar-vliegtuigbouwer-filosoof dringt zich op. Hoe kerosine-dampen de menselijke geest kunnen drijven tot onnavolgbare overpeinzingen rond het wezen der dingen in het algemeen en de vraag waarom wij op aard zijn in het bijzonder.quote:Op donderdag 27 januari 2005 16:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat maakt helemaal geen zin als je weet dat m'neer voordat hij bij Boeing terechtkwam als winkelbediende heeft gewerkt, maar ook als leraar Engels. En dat was verre van Washington.
En nee, m'neer heeft zich nimmer tegen politiek aan bemoeid...
M'neer werkte bij Boeing als inkoper, dus heeft weinig dampen gesnoven. Ter hint (obscuur <gna gna gna>):quote:Op donderdag 27 januari 2005 16:27 schreef Parabola het volgende:
[..]
Ach, het logische carrierepad winkelbediende-leraar-vliegtuigbouwer-filosoof dringt zich op. Hoe kerosine-dampen de menselijke geest kunnen drijven tot onnavolgbare overpeinzingen rond het wezen der dingen in het algemeen en de vraag waarom wij op aard zijn in het bijzonder.
Nee?quote:Op donderdag 27 januari 2005 23:01 schreef beeer het volgende:
geen schrijver:
Dat is debatabel. Er zijn mensen die zijn werken onder de jeugdliteratuur / lectuur plaatsen. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens.quote:hij schreef dus geen onschuldige kinderboekjes.
Ik heb geen flauw idee, maar ik vermoed van niet.quote:Meneer heeft een strafblad?
Zeer zeker niet.quote:
quote:Op vrijdag 28 januari 2005 09:03 schreef pyl het volgende:
.... Heb ik ze ook gelezen? Of was SF zijn genre?
quote:Op vrijdag 28 januari 2005 09:18 schreef Bimmel het volgende:
Of ios het gewoon David Eddings ?
Een goedlachse vogelaar? Kom zeg....quote:Op vrijdag 28 januari 2005 10:33 schreef Herdenking het volgende:
Snor dus actief in de jaren '70? Ornitholoog toevallig?
Niet zo impulsief doen Lord....dat is helemaal niet goed voor jequote:Op vrijdag 28 januari 2005 10:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Acteur, volgens mij...
Ach du lieber. Hebben we het hier over een Duits activist a la Baader?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 10:50 schreef Bimmel het volgende:
Neen, alhoewel de oorzaak van zijn vak wel politiek gedreven was. Hij toonde wat de gevolgen van politiek kunnen zijn.
Er is overigens wel een mooie film gemaakt over meneers leven (althans een deel daarvan)
Neeeee.....quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ach du lieber. Hebben we het hier over een Duits activist a la Baader?
Een integere terrorist?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ach du lieber. Hebben we het hier over een Duits activist a la Baader?
En fotoloog is...?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:16 schreef Bimmel het volgende:
Meneer is collega van fotoloog als het ware, alleen dan een andere genre.
Hmmmm close.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:21 schreef pyl het volgende:
Lord, het is een cameraman die werkzaam is/was als oorlogscorrespondent, of zoiets. Sydney Schanberg?
Neen, een amerikaan....quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Gunther Walraff, bekend van ´Ik, Ali´ ?
Ah, de zoveelste obscure vakidioot?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:21 schreef pyl het volgende:
Lord, het is een cameraman die werkzaam is/was als oorlogscorrespondent, of zoiets. Sydney Schanberg?
Aren't we all?quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ah, de zoveelste obscure vakidioot?
Niet obscuur.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ah, de zoveelste obscure vakidioot?
Ja, mij ookquote:Op maandag 31 januari 2005 00:08 schreef beeer het volgende:
Dit lijkt mij een schrijvert.
Het is dan ook eigenlijk het weekend-inkoppertje van zaterdag, he?quote:Op maandag 31 januari 2005 09:49 schreef Bimmel het volgende:
Ach Hemel, welk een bekende tronie....
Het is maandag en mijn harde schijf moet nog even op toeren komen. Ik laat u zo weten wie het is.
RJPvD kun je wel winnen, zeker?quote:Op maandag 31 januari 2005 09:49 schreef Bimmel het volgende:
Ach Hemel, welk een bekende tronie....
Het is maandag en mijn harde schijf moet nog even op toeren komen. Ik laat u zo weten wie het is.
Welnee. Er komen wel bloemetjes en bijtjes in zijn boeken voor, maar het zijn geen natuur-boeken.quote:Op maandag 31 januari 2005 17:24 schreef beeer het volgende:
Ik zit nu helemaal vast. Ik had gehoopt dat het stiekem een entomoloog zou zijn; dan zou ik het wel weten.
Schreef die toevallig boeken over lieveheersbeestjes?
Misschien dat professionele hulp dan een optie is?quote:Op dinsdag 1 februari 2005 08:38 schreef Gellius het volgende:
Toch denk ik dat het Frederik van Eeden is, ik kan het niet helpen hoor.
Ik zei toch al dat het een inkoppertje was?quote:Op dinsdag 1 februari 2005 08:46 schreef pyl het volgende:
Da's D.H. Lawrence, als ik mij niet vergis.
Ze waren wel actief in Amerika en niet geliefd bij de regering, maar politici waren het niet.quote:
Hoezo....Asterix heeft toch ook gewoon bestaan ?quote:Op donderdag 3 februari 2005 10:41 schreef Parabola het volgende:
...en ik maar denken dat de Daltons alleen in strips bestonden,![]()
Het gaat hier om onwettige activiteiten, drs. P. En ik kan u zeggen, het was geen non-profit organisation, zoals de Yanks die genootschappen wel heten.quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:08 schreef Parabola het volgende:
U bedoelt toch niet te zeggen dat het hier omactivisten
gaat, heer Sports?
Opperdoes snap ik, die is van de rordjes. Robbedoes zegt met ook wel wat via Kwabbernoot, maar wat is een torpedoes?
Ge je mond uitwassen met groene zeep, luie student, schobbejak, non-valeur!quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:17 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het gaat hier om onwettige activiteiten, drs. P. En ik kan u zeggen, het was geen non-profit organisation, zoals de Yanks die genootschappen wel heten.
Al mijn zeep is groen, heer P. Laat ons de parafernalia buiten beschouwing laten en het vraagstuk oplossen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 17:21 schreef Parabola het volgende:
[..]
Ge je mond uitwassen met groene zeep, luie student, schobbejak, non-valeur!![]()
![]()
![]()
Toch doet het mij deugd dat gij, Gellius, nu dit forum te verheffen dacht.quote:Op zondag 6 februari 2005 20:09 schreef Gellius het volgende:
*uche*. Evenzogoed mooi wandelweertje vandaag, niet?
Ik stel voor:quote:Op dinsdag 8 februari 2005 15:46 schreef beeer het volgende:
Ik zou het finale plaatje wel eens willen zien.
NC? New Criterion? New Cids on the Block?quote:Op dinsdag 8 februari 2005 08:42 schreef Gellius het volgende:
With? Hou es effe op met op dat blokje te slaan en geef die goeie ouwe NC es een antwoordje. Dan kunnen we verder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |