Het resultaat van de afgelopen dagen :
The AviatorMartin Scorsese's verfilming van de opkomst van Howard Hughes en zijn groei van Hollywood filmproducer tot sleutelpersoon in de ontwikkeling van de luchtvaart. Zo'n beetje de vierde film van Scorsese die ik ooit heb gezien, maar dit smaakt wel naar meer. Stijvolle film met goed acteren van DiCaprio en Blanchett.
Team America: World PoliceOm achter de plannen te komen van dictator Kim Jong Il, schakelt Team America de hulp in van een Broadway-ster. Met zijn acteerkwaliteiten zou hij ongemerkt het gebied van de vijand kunnen infiltreren. Gezien alle animatiemogelijkheden vandaag de dag is het vrij opmerkelijk dat deze film alleen bestaat uit
marionettes, maar het werkt wél. Leuke, onzinnige film met een paar hilarische momenten.
quote:
Spottswoode: If the terrorists get ahold of those WMD's, it will be 9-11 times 100.
Chris: That's...
Spottswoode: ...yes, 91,100.
Before SunriseJesse en Celine ontmoeten elkaar tijdens een lange treinreis. In Vienna moet Jesse van de trein om de volgende ochtend met het vliegtuig te vertrekken. Spontaan vraagt hij Celine of zij met hem de nacht door wil brengen in Vienna. Veel over gelezen, maar ik had hem nog nooit gezien. En achteraf had ik er eigenlijk iets meer van verwacht. Het verloop van de dialogen is wel aardig en realistisch. In het begin is het allemaal nog vrij aftastend en onwennig, maar naarmate de film vordert begint het steeds soepeler en natuurlijker te lopen.
Before SunsetNegen jaar na hun ontmoeting in Vienna, ontmoeten Jesse en Celine elkaar in Parijs tijdens een boeksignering van Jesse. Ze besluiten samen Parijs in te gaan tot Jesse de 's avonds met het vliegtuig terug naar Amerika moet. De dialogen gaan allemaal net iets vlotter als bij before sunrise, maar ik mistte het romantische aspect dat Before Sunrise voor mij wel had; het doelloos rondzwerven in Vienna.
3-Iron (Bin-jip)Een jongen leeft in andermans huizen wanneer de bewoners op zakenreis of vakantie zijn. Als een soort vergoeding maakt hij kapotte dingen of doet de was. Op een dag komt hij terecht bij een huis waar de vrouw mishandelt wordt door haar man. De film bevat eigenlijk nauwelijks dialoog en laat grotendeels de beelden voor haar spreken. Halverwege gaat het verhaal een iets andere kant op en wordt daarmee iets vreemder. Desalniettemin een mooie film met mooie beelden.
Lavender (Fan yi cho)Athena is een vrouw die net haar man heeft verloren. Dan valt op een nacht een engel door haar dak. Doordat hij gewond is, moet hij een tijdje bij Athena blijven logeren. Takeshi Kaneshiro is erg vermakelijk als de vrij naïeve engel met een schoenenfetish. De film lijkt af te stevenen op een uiterst voorspelbaar einde, maar weet dit op het einde nog net te voorkomen. Een doorsnee Aziatisch filmpje.
April's Story (Shigatsu monogatari)Een jong meisje reist naar het grote Tokyo om daar aan de universiteit te gaan studeren. Onwennig probeert ze haar aan te passen aan de omgeving en aan de mensen om haar heen. In de loop van de film wordt het duidelijk waarom zij naar Tokyo is gegaan. Een aardige, korte film van 65 minuten. Inhoudelijk stelt het verhaal weinig voor, maar het is wel een lief verhaaltje.
Bungee Jumping on their Own (Beonjijeompeureul hada)Op een regenachtige dag ontmoeten In-woo en Tae-hee elkaar en zijn op slag verliefd. In-woo beloofd altijd onvoorwoordelijk van haar te blijven houden. Dan komt Tae-hee om bij een verkeersongeluk, terwijl In-woo op een treinstation op haar staat te wachten. Jaren later is hij leraar op een school en ontmoet hij een leerling met dezelfde gewoontes als Tae-hee had. De film zit mooi in elkaar en het verhaal is best origineel, maar ik heb niet zoveel met de uitwerking daarvan. Desondanks wel één van de betere Koreaanse films.