http://www.parool.nl/nieuws/2005/JAN/18/p1.htmlquote:Vrouw rijdt tasjesrover dood in Oost
AMSTERDAM - Een 43-jarige automobiliste heeft gisteravond in de Derde Oosterparkstraat in Oost een 19-jarige tasjesdief doodgereden. Volgens de politie 'lijkt het een tragisch ongeval'.
De rover, Ali B., stond bij vrienden bekend als tasjesdief. De politie ontkent dat de automobiliste meermalen over het lichaam is heengereden, zoals vrienden van Ali beweren. De vrouw zit nog wel vast.
Zij reed gisteravond om half zeven door de Derde Oosterparkstraat. Toen ze voor de Linnaeusstraat moest wachten, rukte een jongen een portier open en stal hij haar tas. Hij vluchtte met een maat op een scooter de Derde Oosterparkstraat in. De vrouw zette haar auto op de weg, die eenrichtingsverkeer heeft, in zijn achteruit en reed hen achterna.
Volgens de politie ontstond door nog onbekende oorzaak een aanrijding met de bromfiets. De auto ramde op een verkeersdrempel drie paaltjes en kwam tot stilstand tegen een boom. Ali B. kwam klem te zitten tussen auto en boom, belandde onder de auto en overleed ter plekke. Getuigen zagen de tweede verdachte wegrennen richting Kastanjeplein. Hij is voortvluchtig.
Gisteravond werden twee jongens van vijftien en zestien jaar gearresteerd. De politie kwam hen op het spoor door de brommer die bij de roof werd gebruikt. Welke rol zij hebben gespeeld, is nog onduidelijk. Volgens buurtbewoners worden de laatste tijd vaker tasjes uit auto's geroofd.
Na het incident ontstond gisteravond een grimmige sfeer toen een groepje jongeren begon te schelden en tegen de afzetting schopte.
Om daarna om respect te eisen voor de omgekomen dader, een andere sympathisant wil dat respect persoonlijk anders even komen bijbrengen, mocht je de dader nog steeds dader achten.quote:Dat zogenaamde slachtoffer ging achter haar tasje aan omdat er privefoto's in zaten die haar man van haar had gemaakt. Een of andere amateurhoer dus. Die mag van mij best haar hele leven getraumatiseerd zijn.
heb ik iets gemist?quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:17 schreef fratsman het volgende:
[..]
En de politiek en jusitie zou zich in plaats van zich te bekommeren om de familie van de dode Marokkaan, Zich ook moeten bekommeren om de familie van de dode vrouw.
Gisteren nog de popprijs, vandaag doodquote:De rover, Ali B., stond bij vrienden bekend als tasjesdief.
Ik heb daar ook geen enkel probleem mee. Ik heb het niet over het gedrag van deze vrouw, want dat kan ik niet beoordelen. Ik heb het over de posters die bijvoorbeeld aangeven nog een paar keer heen en weer te willen rijden om zeker te zijn van de dood. Men verdedigt dit optreden met een beroep op het 'slappe' strafsysteem. Dat noem ik niet alleen eigenrichting, dat is het ook.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:52 schreef milagro het volgende:
[..]
Precies.
En dan kan Multatuli wel lullen over eigenrichting, alsof er hier sprake was van een executie, een afrekening, maar zo is het niet.
De overtreding begint bij het stelen van de tas, niet bij het achterna zitten van de dief.
Als wegvluchten van de dief om te ontkomen, een logische reactie is, dan is het achterna zitten van die dief door de beroofde persoon om zijn eigendommen terug te krijgen dat ook.
omdat Ali een goeie knul was en de dame een amateur hoer die hem vermoord heeft.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:29 schreef Copycat het volgende:
Respect voor de omgekomen dader eisen. Sjeesus, wat is het begrip 'respect' gedevalueerd.
Op welke grond respect voor die gozer? Omdat ie in het harnas stierf?.
Ik denk dat de mevrouw de dieven heeft achtervolgd met als doel het terugkrijgen van haar tas, dat is dus geen eigenrichting.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:34 schreef multatuli het volgende:
[..]
Ik heb daar ook geen enkel probleem mee. Ik heb het niet over het gedrag van deze vrouw, want dat kan ik niet beoordelen. Ik heb het over de posters die bijvoorbeeld aangeven nog een paar keer heen en weer te willen rijden om zeker te zijn van de dood. Men verdedigt dit optreden met een beroep op het 'slappe' strafsysteem. Dat noem ik niet alleen eigenrichting, dat is het ook.
je pakt meteen degene in de reeks met het hoogste dodental.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 11:56 schreef --H-I-M-- het volgende:
het hele voorval en ook de reacties van iedereen (mezelf incluis) doet me eigenlijk vooral denken aan dit: (lees ook even het onderschrift van de titel)
[afbeelding]
het voordeel van de film is dat eigen rechter wel goed uitpakt, alhoewel ik bang ben dat dat in de nederlandse maatschappij helaas niet zo is!
Tragisch gewoon. Men zal er toch mee moeten leren omgaan dat we in onze cultuur GEEN respect opbrengen voor criminelen. Zoals hier zojuist al gezegd: het woord "respect" is inderdaad gedevalueerd. Het lijkt tegenwoordig "ontzag voor aso's en criminelen" te betekenen. Gelukkig dat de vrouw geen "respect" toonde voor de tasjesdief.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:23 schreef milagro het volgende:
Dit schreef een bekende van de omgekomen dader op een forum elders [...]
Om daarna om respect te eisen voor de omgekomen dader, een andere sympathisant wil dat respect persoonlijk anders even komen bijbrengen, mocht je de dader nog steeds dader achten.
Het is toch logisch dat er een zaak komt, die komt er nu ws. ook wel. De vraag is of de vrouw straf verdient, niet of er een zaak komt.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:12 schreef dVTB het volgende:
[..]
Precies. En laten we wel zijn: Stel dat die jongen alleen een gebroken been had opgelopen, dan had hij waarschijnlijk een proces tegen de vrouw aangespannen. En dat zou dan ook nog bloedserieus worden uitgevoerd. Zo bezopen is ons rechtssysteem.
quote:STRAATROVER DOODGEREDEN:
'Ze riep dat ze die scooter niet had gezien'
Dinsdag 18 januari, AMSTERDAM - Een beroofde vrouwelijke automobilist zette gisteravond in Amsterdam Oost de achtervolging in op de dief van haar tas. Ze reed hem aan en hij stierf op straat. Het was Ali (19), scholier en een bekende straatrover uit de buurt. De vrouw is aangehouden. Marokkaanse 'getuigen' beweren dat de vrouw 'een paar keer over hem heen reed', maar daar klopt volgens de politie en andere getuigen niets van.
Henk had gisteravond om half zeven net gegeten toen hij een harde knal hoorde. Hij keek uit het raam van zijn woning aan de Derde Oosterparkstraat, vijftig meter van de Linnaeusstraat. "Ik zag een rode auto die achteruit tegen een boom was gereden. Ik zag alleen een helm liggen. Toen de vrouw de auto naar voren reed, kwam de jongen tevoorschijn. Hij was bewusteloos en lag gedraaid in elkaar. Ik durde hem niet te verplaatsen. De bestuurster was helemaal van slag. "Ze hield haar handen in de lucht. Dit was niet de bedoeling, riep ze.“ Zijn vrouw Marja: "Ik zag een jongen, volgens mij de tweede dader, met zijn handen voor zijn gezicht. Hij stond te kijken of die jongen nog leefde. Toen is hij hard weggerend." Ook buurman Fred zag de jongen wegrennen. "De bestuurster schreeuwde: "Waarom doe je dit? Er zit niet eens geld in die tas.“. Ze riep dat ze de jongen op de scooter niet had gezien. Ze was zich de pleuris geschrokken. De inhoud van haar tas, papier en telefoon, lag over de hele stoep maar dat interesseerde haar niet. Dat hebben we bij elkaar gezocht. Ik vroeg nog of ze water wilde maar dat wilde ze niet.“ Een krantenbezorger op een brommer staat vanmorgen bij de boom. Op de verkeersdrempel staan drie witte paaltjes scheef. Op de stoep staan witte cirkels - merktekens die de politie gisteravond aanbracht op plekken waar brokstukken van de scooter terecht kwamen. "De jongen die dood is gegaan, is een buurjongen van me. Ali. Gisteravond leek het hier die toestand met Van Gogh wel. Witte mannen en een blauwe tent. Eindelijk kan ik kijken op de plek. Dit is wat er over is: wat cirkels en een plastic handschoentje." De negentienjarige Ali had volgens de krantenbezorger die net klaar is met zijn wijk 'een goede achtergrond'. "Hij komt uit een succesvolle familie. Zijn broers hebben bedrijven. Aleen hij.... Het was geen slechte jongen maar toch tasjesroof. Hij volgde een beroepsopleiding." Een andere Marokkaanse jongen heeft gehoord dat Ali ooit heeft vastgezeten en dat hij in de buurt bekend stond als tasjesrover. De jongens hebben gehoord dat de bestuuster twee keer over Ali is heengereden. "En dan weet ik wel wat zwaarder gaat wegen. Het kan niet wat ze heeft gedaan. Vasthouden op hulp inroepen kan. Maar je gaat niet iemand vermoorden vanwege een tasjesroof. Een andere jongen in de straat woont, en vanmorgen bij de boom komt kijken, kon niet geloven dat het Ali was die onder de auto werd weggetrokken. "Hij zat helemaal klem. Toen ik hem zag, wist ik dat het was afgelopen. Ze is met opzet over hem heengereden. Dit is gewoon moord." De politie ontkent dat de bestuurster meerdere keren over het slachtoffer is heengereden. Ook getuige Henk heeft het niet gezien. „Ze is niet nog een keer over hem heengereden. Ze reed naar voren om die jongen vrij te krijgen. Buren hebben haar spullen bij elkaar gezocht." Zijn vrouw begrijpt dat de automobiliste achter de tasjesdief aanging. „Dat had ik ook gedaan. Dat die jongen is doodgereden is verschrikkelijk. Ik had liever gezien dat hij een pak op zijn donder had gekregen. Waar gaan we naar toe in deze buurt. Eerst van Gogh, nu dit." Het ongeval vond plaats pal tegenover de Linneausschool. Op de basisschool zitten kinderen die getuige waren van de moord op Theo van Gogh. „We hebben weer heel wat uit te leggen aan de kinderen,“ zegt een onderwijzeres die haar fiets op slot zet. Nadat de politie de straat gisteravond had afgezet ontstond er een gespannen situatie toen een man achter de omheining kwam om naar het slachtoffer te kijken. Toen hij werd weggestuurd begon een groep jongens tegen de hekken te schoppen. „Het was verschrikkelijk. Die jongen lag vier uur onder een laken te bloeden,“ zegt bewoner Fred. "Gelukkig waren er wat oudere Marokaanse mannen die de jongens aanspraken. Maar je hebt boter op je hoofd als je te keer gaat tegen die vrouw. Je moet met je poten van iemands spullen afblijven.“
Bron: Eindhovens Dagblad
quote:dat nog geen reden om dat arme jochie plat te rijden en hem van zijn leven te ontnemen.. diefstal is nog geen reden tot moord!! en over beroepsrisico; het is o nee WAS gewoon een jongen die kattekwaad uithaalde. tasjesroven noem ik geen proffesionele crimineel!! en ja hij is zeker een slachtoffer en als ik dat wijf tegenkom dan spuug ik in haar hoerenkop.
Ali is een held!quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:38 schreef milagro het volgende:
omdat Ali een goeie knul was en de dame een amateur hoer die hem vermoord heeft.
Dan was het de schuld van die jongen, dan had die voorrang moeten gevenquote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:50 schreef Adagio het volgende:
De auto kwam van rechts
Toch weer apart, de politie en getuigen zeggen dat de vrouw hem 1 keer geraakt heeft, maar zijn vriendjes beweren dat de vrouw meerdere keren over hem heen is gereden. Sorry, maar ik weet wel wie ik geloof..quote:
Verdiende hij niet genoeg met rappen?quote:De rover, Ali B., stond bij vrienden bekend als tasjesdief.
Tsja...quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:29 schreef Copycat het volgende:
Respect voor de omgekomen dader eisen. Sjeesus, wat is het begrip 'respect' gedevalueerd.
Op welke grond respect voor die gozer? Omdat ie in het harnas stierf?.
V.quote:Beruchte geweldpleger overlijdt tijdens arrestatie
Uitgegeven: 17 januari 2005 20:51
AMSTERDAM - Een beruchte Amsterdamse geweldpleger is maandag na hevig verzet tegen zijn arrestatie in Amsterdam-Noord om het leven gekomen. De 39-jarige man bood heftig verzet, toen een arrestatieteam hem in een woning wilde oppakken.
Toen de agenten hem onder controle hadden, raakte de man door nog onbekende oorzaak onwel. Reanimatie van politie en ambulancepersoneel mocht niet meer baten, liet de politie weten.
Met voorbedachten rade?quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:11 schreef nikk het volgende:
Damn, die reactie van dat 'andere' forum
Hoe ziek in je kop moet je zijn om tot zulke redeneringen te komen. Het zegt ook al genoeg als je tasjesroof als 'kattekwaad' ziet. Belletje trek, een fikkie, dat is kattekwaad...
Als ik de gozer tegenkom van die reactie dan spuug ik niet in zijn gore kutgezicht maar dan sla ik 'm net zolang totdat ie normaal kan reageren.
Dat maakt niet uit... achteruitrijden valt volgens mij onder de Bijzondere Verrichtingen.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 12:50 schreef Adagio het volgende:
De auto kwam van rechts
Ze had juist niet het volste recht. Wij kunnen het ons zogenaamd allemaal goed voorstellen (quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:30 schreef Ante het volgende:
de vrouw had het volste recht te achtervolgen. op het moment zelf is het ook meer de adrenaline die een mens stuurt dan het gezonde verstand. achteraf gezien is het tragisch dat het zo afloopt.
Anders lees je even. Ze zette de auto in de achteruit om de criminelen tegen te houden, goed werk dusquote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ze had juist niet het volste recht. Wij kunnen het ons zogenaamd allemaal goed voorstellen () maar men mag nou eenmaal niet voor eigen rechter spelen. Als die jongen haar wat aan deed, oke, maar een tasje jatten, kom op zeg... Dan is doodrijden geen optie hoor. Wanneer ze dat wel doet, is ze zelf op dat moment fouter dan de tasjesdief.
Dus als ze het expres heeft gedaan; hoop ik dat ze gestraft wordt.
Nee, je hebt inderdaad niet het volste recht om impulsief te reageren als jou met voorbedachten rade een invasieve inbreuk op je eigendom en integriteit wordt aangedaan.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:41 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ze had juist niet het volste recht.
Je haat zit wel erg diep hè?quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En mag deze mevrouw nui ook samen met haar familie onderduiken op kosten van de Belastingbetaler? En wordt ze ook het land uitgevlogen met een Orion als het gevaarlijker wordt? Zoals met een bepaalde politica gebeurde, die doelbewust tegen een bevolkingsgroep aanschopt, terwijl deze mevrouw in een ongeluk een minderheidsvertegenwoordiger heeft doen verongelukken?
Amen!quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:46 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, je hebt inderdaad niet het volste recht om impulsief te reageren als jou met voorbedachten rade een invasieve inbreuk op je eigendom en integriteit wordt aangedaan.
Dan moet en zal je bevend als een rietje de politie bellen en daarna de slachtofferhulp.
En dat bedenk je dan allemaal in pakweg 3 seconden.
V.
Volkomen mee eens, met dit deel. Diefstal, hoe groot of klein dan ook, is per definitie crimineel gedrag. En let wel: dit was geen jongen die toevallig eens een tasje jatte, maar iemand die bekend stond als tasjesrover.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:11 schreef nikk het volgende:
Damn, die reactie van dat 'andere' forum
Hoe ziek in je kop moet je zijn om tot zulke redeneringen te komen. Het zegt ook al genoeg als je tasjesroof als 'kattekwaad' ziet. Belletje trek, een fikkie, dat is kattekwaad...
Ze had de jongen niet eens gezien. Haar intentie was waarschijnlijk gewoon om dr auto total los te rijden op wat paaltjes en een boom.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:46 schreef Verbal het volgende:
[..]
Nee, je hebt inderdaad niet het volste recht om impulsief te reageren als jou met voorbedachten rade een invasieve inbreuk op je eigendom en integriteit wordt aangedaan.
Dan moet en zal je bevend als een rietje de politie bellen en daarna de slachtofferhulp.
En dat bedenk je dan allemaal in pakweg 3 seconden.
V.
Dat is inderdaad zeer triest. Hoe is het toch mogelijk dat dit soort lieden gewoon vrij rondlopen? En dat gezeur dat het 'maar' een tas is en hij 'maar' een tasjesrover komt me echt de strot uit. Hij was een dief, een crimineel. Punt.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 13:56 schreef dVTB het volgende:
[..]
Volkomen mee eens, met dit deel. Diefstal, hoe groot of klein dan ook, is per definitie crimineel gedrag. En let wel: dit was geen jongen die toevallig eens een tasje jatte, maar iemand die bekend stond als tasjesrover.
Het staat tussen de regels door genoemd, alsof het zijn beroep is. Ali. B, professioneel tasjesrover. De overheid mag zich ook eens gaan afvragen waarom zo'n figuur überhaupt vrij rondliep, hoe zo'n figuur (kennelijk) keer op keer kan toeslaan en ermee weg wist te komen.
Dat is soms erg moeilijk..quote:Nikk, verlaag jezelf niet tot het niveau van dat soort lieden....
En jij bent gevaarlijker dan ik dacht, met je stompzinnige agressieve reactie.quote:
Ik weet niet hoe het met jouw familie zit, maar mijn broer gaat geen tasjes stelen van vrouwen. En als ie dat wel besluit te gaan doen, hoop ik van ganser harte dat ie ook overhoop gereden wordt.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 14:22 schreef SCH het volgende:
[..]
En jij bent gevaarlijker dan ik dacht, met je stompzinnige agressieve reactie.
En dat al die eencelligen hier die het toejuichen dat deze jongeman dood is, eens een keer mogen meemaken dat hun broer bij een ongeluk om het leven komt. Of hij nou crimineel is of niet, het blijft een mens. Waar zit godverdomme bij veel van jullie toch je gevoel?
Je gaat het toch niet toejuichen dat iemand dood is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |