quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 16:55 schreef Sidekick het volgende:Oef, na Wiegel krijgt Hirsi Ali ook van de VVD-fractie (lees: Van Aartsen) vrij onverwachtse kritiek in eigen gelederen.
Maar ik zit met een dubbel gevoel. Aan de ene kant zie ik Hirsi Ali niet als een teamplayer die in het parlement thuishoort en daarmee zijn de woorden van Van Aartsen richting Hirsi Ali imho terecht.
Volksvertegenwoordster Hirsi Ali is op voorkeurstemmen in de kamer gekomen. Het lijkt me daarom slechts aan Hirsi Ali te bepalen of zij al dan niet in de kamer thuishoort, diverse 'journalistieke' (lees: mediacratische) sociaal-democratische opzetjes ten spijt. Ayaan kan zonder last of ruggespraak haar functie van volksvertegenwoordigster in de kamer vervullen. Frank de Grave zette voor de misverstaanders helder op rij dat een 2e kamerlid meer doet dan slechts controleren en entameren van wetten.
quote:
Maar die roep om fractiediscipline vanuit de VVD begint ook een trend te worden. Het heeft Wilders ook de kop gekost, en drukt elke partijinitiatief de kop in.
Ik verwacht niet dat de soep zo heet wordt gegeten als deze door ons journaille is opgediend. De VVD heeft een partijlijn waarbinnen individuen de vrijheid geboden wordt hun ding te doen. Je zou kunnen zeggen dat van Aartsen iets opgestoken heeft van de case Wilders. Het zou goed zijn als ook Wilders iets opgestoken heeft van zijn botsing met de VVD. Bijvoorbeeld door zijn uitspraken van een wat uitnodigender verpakking te voorzien.
quote:
De VVD lijkt steeds meer vanuit de top te worden bestuurd. Zelfs bij een hoofdelijke stemming over een verbod op hoofddoekjes in openbare gebouwen een paar maanden geleden moesten Hirsi Ali en Geert Wilders tegen een verbod stemmen zoals de gehele fractie. De directe aanleiding voor de breuk van Wilders met de VVD had ook al te maken met een te strakke fractiediscipline, waar een verschil van mening over het toetreden van Turkije bij de EU niet toelaatbaar was.
Ik ben benieuwd of klopt wat jij hier beweert, en zo ja, of er intussen een wat meer liberale keurs gevaren wordt.
quote:
De vergelijking met Melkert van pberends is eig wel treffend.
Verder vond ik 1 zin bijzonder opmerkelijk:
[..]
Nou, als een linkse politici dit zou hebben gezegd, dan zou het moslim-knuffelen je om de oren vliegen. Nu is het handige image-building...
Naar mij idee is slechts een mediacratische opzet ontmaskerd om de VVD in diskrediet te brengen via suggestieve vraagstelling waaruit toeschrijvingen kunnen worden gedestilleerd. Nergens verneem ik dat Ayaan Hirsi Ali een andere weg in slaat. ZIJ blijft even genuanceerd haar kijk op de zaak belichten als zij al deed. Hooguit is het nu na de verhelderende woorden van Frank de Grave, wat moeilijker geworden om haar weg te zetten als extreem.
Het riedeltje van beschuldigingen aan een boodschapper van een onwelgevallige boodschap is wel bekend maar wie onbevooroordeelt luistert naar wat Ayaan vermeldt kan niet heen om de nuanceringen die zij al voortdurend uitsprak terwijl zij voortgaat op een koers extremisme, vrijheid van meningsuiting en ongelijke behandeling aan te blijven kaarten, ook binnen islam. Een heldere aanvulling vanuit diverse standpunten is daarbij op de lange termijn meer vruchtbaar dan inzet van lange tenen en de slachtofferrol.
De lijn die de Grave daarbij aangaf van verheldering, opheldering en uitnodiging tot voldoende zelfkritiek lijkt me een emancipatoire brug die diverse bevolkingsgroepen zèlf kunnen slaan naar succesvolle integratie in de Nederlandse samenleving. Zij hebben daarbij vast geen sociaal-democratische bevoogding nodig. Hooguit helpt hen daarbij een bewustwording van wat in de nederlandse samenleving als gangbaar wordt beschouwd zonder dat daar nu weer toeschrijvingen aan vastgeplakt hoeven te worden.
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming
link